دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش الگوهای کلاسیک ادامه‌ دهنده در تحلیل تکنیکال

الگوهای نموداری که به تحلیل تکنیکال کمک زیادی می‌کنند، انواع مختلف هارمونیک و کلاسیک دارند. تشخیص این الگوها بدون آموزش امکان‌پذیر نیست. البته که یادگیری و تشخیص آن‌ها کار زیاد دشواری هم نیست. الگوهای کلاسیک دو نوع ادامه‌دهنده و بازگشتی دارند که در این مقاله به معرفی انواع الگوهای کلاسیک ادامه‌دهنده روند خواهیم پرداخت.

الگوهای کلاسیک در تحلیل تکنیکال معمولا حالت پیشرفته‌تری از خطوط روند قیمت هستند که اشکال مختلفی را بر روی نمودار پدید می‌آورند. این الگوها اطلاعات مهمی در مورد قیمت در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهند که بهتر است پیش از استفاده، برای برداشت صحیح حتما نحوه کار با آن‌ها را بیاموزید.

الگوی ادامه‌دهنده روند چیست؟

«الگوهای ادامه‌دهنده روند» (Continuation Patterns) تمایل قیمت به ادامه حرکت فعلی را نشان می‌دهند.

اساس استفاده از الگوهای ادامه‌دهنده روند این باور است که «تاریخ تکرار می‌شود». گاهی این الگوها حاکی از آن است که قیمت روندی را که در گذشته پشت‌سر گذاشته است، تکرار می‌کند. البته این نکته را به خاطر داشته باشید که تمامی الگوهای ادامه‌دهنده نشانه ادامه روند نیستند و ممکن است بسیاری از آن‌ها خبر از بازگشت روند دهند. از این رو،‌ تریدرها منتظر شکست می‌مانند تا ادامه روند مشخص شود.

ظاهر شدن این الگوها و تشخیص صحیح آن‌ها کمک می‌کند تا بازار را با تسلط بیشتری تحلیل کنید و ادامه مسیر حرکت قیمت را حدس بزنید.

اغلب الگوهای ادامه‌دهنده‌ای که پس از حرکات قوی قیمت شکل می‌گیرند، نشان‌دهنده قدرت بالای معامله‌گران بازار هستند. در مقابل، آن دسته از الگوهای ادامه‌دهنده که پس از حرکات کند و آهسته قیمت ظاهر می‌شوند، تردید معامله‌گران را برای انجام معامله، نشان می‌دهند.

با استفاده از الگوی ادامه‌دهنده، می‌توان داده‌های مفید و با ارزشی در تحلیل سهام و دارایی‌های مختلف، به دست آورد که برای تعیین روند پیش‌‌روی دارایی و پیش‌بینی قیمت آن در آینده، نقش بسیار مهمی دارند. انواع مختلفی از این الگوهای ادامه‌دهنده هستند که تحلیل‌گران از آن‌ها به منظور دریافت سیگنال حرکتی روند استفاده می‌کنند.

الگوهای کلاسیک ادامه‌دهنده روند شامل الگوهای «مثلث» (Triangle)، «پرچم» (Flag)، «فنجان و دسته» (cup and handle)، «سه‌گوش» (Pennant) و «مستطیل» (Rectangle) می‌شوند که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

انواع الگوهای کلاسیک ادامه‌دهنده

الگوهای کلاسیک ادامه‌دهنده بر اساس شکلی که از خود بر روی نمودار به جای می‌گذارند، انواع خاصی دارند. هر یک روش تشخیص و نحوه استفاده خاص خود را دارند که در این مقاله آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

انواع الگوهای کلاسیک ادامه دهنده

 

الگوی مثلث (Triangle)

الگوی مثلث از الگوهای متداول است و می‌تواند به‌راحتی با کف‌های بالاتر و سقف‌های پایین‌تر همگرایی محدوده قیمت را نشان دهد. همگرایی قیمت باعث تشکیل یک مثلث بر روی نمودار می‌شود. سه نوع مثلث داریم؛ مثلث نزولی،‌ مثلث صعودی و مثلث متقارن. برای اهداف معاملاتی هر سه نوع این مثلث‌ها به یک شکل عمل خواهند کرد.

از ویژگی‌های قابل توجه الگوی مثلث این است که قیمت‌های کف و یا همان دره‌ها بالاتر از دره‌های قبلی تشکیل می‌شوند و این نشان از اصلاح دارد. قیمت مدتی را در الگوی مثلث استراحت می‌کند و بعد روند صعودی خود را از سر می‌گیرد.

مثلث نزولی (Descending)

معمولا الگوهای مثلث در زمان استراحت بازار ظاهر می‌شوند. در الگوی مثلث نزولی خط مقاومت افق و خط حمایت در حال افزایش است. در این حالت خریداران با تماس قیمت با خط حمایت اقدام به خرید می‌کنند.

مثلث صعودی (Ascending)

الگوی مثلث صعودی درست ظاهری خلاف مثلث نزولی دارد. خط حمایت به‌صورت افقی و قیمت در یک روند نزولی در حال کاهش است و مقاومت قبلی نقش حمایت پیدا می‌کند. فروشندگان با تماس قیمت با مقاومت دست به فروش می‌زنند.

مثلث متقارن (Symmetrical)

الگوی مثلث متقارن ترکیبی از دو الگوی مثلث صعودی و نزولی است. سقف‌های قیمت پایین‌تر و کف‌های قیمتی بالاتر شکل می‌گیرند. در این الگو، حالت صعودی و نزولی در کنار هم وجود دارند.

یک مثلث متقارن دارای سقف بالای نزولی و کف پایین صعودی است. حرکات قیمت در این روند موجب ایجاد روند نزولی و صعودی شده که به سمت یکدیگر همگرا می‌شوند.

حداقل دو سقف بالا و دو کف پایین برای ایجاد خطوط روند این مثلث لازم است. پیش از شکست روند، تشکیل سومین و گاهی چهارمین سقف بالا یا کف پایین نیز متداول است.

 

الگوی سه‌گوش (Pennant)

الگوی سه‌گوش نوعی مثلث کوچک است؛ در حالی که مثلث‌ها با نوسانات قیمت به سمت عقب و جلو، سقف و کف می‌سازند، اغلب یک سه‌گوش به عنوان یک محدوده کوچک قیمتی ظاهر می‌شود که با گذشت زمان حتی کوچک‌تر هم خواهد شد.

الگوی سه‌گوش با افزایش یا کاهش قیمت شارپ و ناگهانی شکل گرفته و نشان می‌دهد که بازار پیش از یک شکست دوباره در حال تنفس است.

 

الگوی پرچم (Flag)

الگوی پرچم تقریبا شبیه به الگوی سه گوش است. هر دوی این الگوها پس از یک حرکت با قدرت در قیمت، افزایش یا کاهش پیدا می‌کنند. تفاوت این دو الگو در این است که پرچم‌ها چه صعودی، نزولی یا خنثی باشند، بین دو خط موازی حرکت می کنند،‌ درحالی که سه‌گوش حالتی شبیه مثلث دارد.

 

الگوی فنجان و دسته (Cup and handle)

الگوی فنجان و دسته معمولا با یک شکل U ظاهر می‌شود که در قسمت دسته آن حجم کم معاملات به چشم می‌خورد. دسته فنجان در قسمت بالای الگو قرار دارد. الگوی Uشکل نسبت به الگویی که شکل V دارد از اعتبار بیشتری برخوردار است، زیرا مدتی را در کف قیمت می‌گذارند و این موضوع موجب تثبیت قیمت می‌شود.

زمان تشکیل این الگو ممکن است از یک ماه تا یک سال طول بکشد. معمولا همانطور که اشاره شد حجم معاملات در قسمت دسته فنجان و کف فنجان کم است؛ اما زمانی که قیمت شروع به رشد می‌کند حجم معاملات نیز بیشتر می‌شود.

در معاملاتی که با این الگو برنامه‌ریزی می‌شوند بهترین نقطه برای ورود، پس از شکست خط روند نزولی در دسته فنجان است. علاوه بر این، می‌توان از زمانی که دسته فنجان تکمیل می‌شود حد سود را به اندازه عمق فنجان در نظر گرفت.

 

الگوی مستطیل (Rectangle)

الگوی مستطیل یک الگوی ادامه‌دهنده رایج است که با حرکت قیمت به حاشیه یک مکث را در روند قیمت نشان می دهد. در این الگو پرایس اکشن تنها بین سطوح حمایت افقی و مقاومت محدود می‌شود.

 

سخن پایانی

الگوهای نموداری، شکل‌هایی بر روی نمودار هستند که با حرکت قیمت ایجاد می‌شوند. این الگوها انواع مختلف بازگشتی و ادامه‌دهنده دارند که هر یک اطلاعات مهمی در مورد ادامه روند قیمت در آینده در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهند.

الگوهای کلاسیک ادامه‌دهنده انواع مختلف دارند که شامل الگوی مثلث، مستطیل، الگوی سه گوش و الگوی فنجان و دسته می‌شوند. برای استفاده از الگوهای نموداری بهتر است تا تشکیل کامل الگو منتظر بمانید و حتما از ابزارهای تکنیکال دیگر در کنار آن‌ها استفاده کنید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا