دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکال

با الگوی مثلث و استراتژی‌های سودده این الگو آشنا شوید

الگوی مثلث یکی از پرکاربردترین الگوهای تحلیل تکنیکال است که در بسیاری از بازارهای مالی مثل فارکس، بازار سهام و ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود. این الگو که به سه نوع تقسیم می‌شود، می‌تواند موقعیت‌های معاملاتی بسیار مناسبی را در اختیار ما گذاشته و سودهای قابل‌توجهی را برایمان در پی داشته باشد.

اگر مدتی در بازارهای مالی فعال باشید، حتما اسم الگوی مثلث به گوشتان خورده است، ولی برای اینکه با جزئیات بیشتری آن را بشناسید و استراتژی‌های معاملاتی این الگو را یاد بگیرید، می‌خواهیم در طول این مقاله روش‌های کسب درآمد از الگوی مثلث و انواع مختلف آن را آموزش دهیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما تا انتهای مقاله همراه ما باشید، زیرا این آموزش با مقاله‌های دیگری که در مورد الگوی مثلث خوانده‌اید فرق دارد و به‌صورت عملی استراتژی‌های سودده آن را یاد می‌دهد.

الگوی مثلث چیست؟

الگوی مثلث یک الگو در تحلیل تکنیکال است که ظاهری شبیه یک مثلث داشته و از به هم پیوستن دو خط روند تشکیل می‌شود.

 

الگوی مثلث یا الگوی «ترای انگل» (Triangle Pattern) یکی از الگوهای ادامه‌دهنده تحلیل تکنیکال است که در اواسط روند تشکیل شده و معمولا خبر از ادامه یافتن روند فعلی می‌دهد. الگوی مثلث با رسم دو خط روند همگرا که درنهایت به یکدیگر می‌رسند، تشکیل می‌شود. در حالت کلی معامله‌گران و تریدرها می‌توانند منتظر شکست مثلث مانده و در جهت روند قبلی، معاملات خود را باز کنند.

الگوی مثلث، براساس شکل و نحوه حرکت خط روند‌ها به سه نوع تقسیم می‌شود که در ادامه ابتدا به‌طور کامل و جداگانه در مورد هر کدام صحبت کرده و در نهایت استراتژی‌های سودده الگوی مثلث را آموزش می‌دهیم.

 

انواع الگوی مثلث در تحلیل تکنیکال

الگوی مثلث براساس شکل ظاهری خود به سه نوع مثلث متقارن، مثلث صعودی و مثلث نزولی تقسیم می‌شود.

همان‌طور که گفتیم الگوی مثلث سه نوع دارد که شامل الگوی مثلث متقارن، الگوی مثلث صعودی و الگوی مثلث نزولی می‌شود. موضوعی که این مثلث‌ها را از هم متمایز می‌کند، نحوه شکل‌گیری و ظاهر مثلث تشکیل شده است که هر کدام اطلاعات متفاوتی را در اختیار ما قرار می‌دهند.

 

الگوی مثلث متقارن

«الگو مثلث متقارن یا سیمتریکال» (Symmetrical Triangle Pattern) زمانی تشکیل می‌شود که حرکت‌های صعودی و نزولی قیمت یک دارایی با گذشت زمان و به تدریج محدودتر شده و به سمت یک ناحیه کوچک حرکت می‌کند. در این الگو حرکت‌ صعودی جدید به اندازه حرکت صعودی قبلی قدرت ندارد و هر حرکت نزولی نیز نمی‌تواند خود را پایین‌تر از حرکت نزولی قبلی برساند. برای همین مدام سقف‌های پایین‌تر و کف‌های بالاتر تشکیل می‌شود.

الگوی مثلث متقارن را می‌توان شکل خنثی و کلی‌تر این الگو در نظر گرفت که نمی‌توان کاهش یا افزایش قیمت را قبل از تکمیل آن تشخیص داد. البته در این نسخه از الگوی مثلث نیز روند قبلی هر چه باشد احتمال ادامه حرکت در آن جهت بیشتر خواهد بود. در تصویر زیر یک الگوی مثلث متقارن را مشاهده می‌کنید:

خط روند متقارن

 

الگوی مثلث صعودی

«الگوی مثلث صعودی» (Ascending Triangle Pattern) الگویی شبیه الگوی مثلث متقارن محسوب می‌شود با این تفاوت که خط روند بالا صاف و افقی بوده و خط روند پایین در حال افزایش است. تشکیل الگوی مثلث صعودی نشان می‌دهد که خریداران قدرت بیشتری نسبت به فروشندگان دارند، زیرا هر زمان که قیمت کاهش می‌یابد، نمی‌تواند کفی پایین‌تر از کف قبلی ایجاد کند. هر زمان هم که قیمت به خط روند افقی بالا برخورد کرده و کاهش یابد، در دفعات بعدی احتمال شکست آن بالاتر می‌رود. تصویر زیر یک الگوی مثلث صعودی را نشان می‌دهد:

خط روند صعودی

 

الگوی مثلث نزولی

در «الگوی مثلث نزولی» (Descending Triangle Pattern)، خط روند بالا نزولی بوده و خط روند پایین صاف و افقی است. الگوی مثلث نزولی نشان می‌دهد که فروشندگان نسبت به خریداران از قدرت بیشتری برخوردار هستند، زیرا هر بار که قیمت با افزایش روبه‌رو می‌شود، نمی‌تواند از کف قبلی بالاتر برود. در تصویر پایین نیز یک نمونه از الگوی مثلث نزولی را مشاهده می‌کنید:

الگوی مثلث نزولی

 

استراتژی معامله با الگوی مثلث

معامله با الگوی مثلث معمولا با استراتژی شکست خط روند یا بریک اوت انجام می‌شود. نقطه خروج را نیز می‌توان به اندازه فاصله روند بالا و پایین انتخاب کرد.

تاکنون به صورت تئوری با الگوی مثلث و انواع آن آشنا شدیم ولی چنین آموزشی اگر با مثال‌های عملی همراه نباشد به درد نمی‌خورد. برای همین در این قسمت می‌خواهیم استراتژی‌های سودده الگوی مثلث را با یکدیگر مرور کنیم تا شما هم بتوانید در هر بازار مالی که فعال هستید از فرصت‌های معاملاتی این الگو استفاده کنید.

در ادامه روش معامله با هر کدام از انواع الگوی مثلث را به صورت جداگانه توضیح داده‌ایم.

 

معامله با الگوی مثلث متقارن

الگوی مثلث چارچوب کارآمدی را برای معامله با استراتژی شکست یا «بریک اوت» (Breakout) ایجاد کرده است. در تصویر زیر نمودار جفت ارز دلار استرالیا در برابر دلار آمریکا را مشاهده می‌کنید که در آن مثلث متقارن تشکیل شده است.

در این الگو می‌توان فاصله عمودی بین خط روند بالا و پایین را به عنوان هدف یا تارگت قیمتی بعد از وقوع شکست در نظر گرفت. به عبارت دیگر، بعد از اینکه قیمت از مثلث خارج شد، می‌توان انتظار داشت که به اندازه فاصله خط روند بالا و پایین به حرکت خود ادامه دهد. برای همین تارگت اول خود را به همین اندازه در نظر می‌گیریم.

معامله با الگوی مثلث متقارن

نکته مهمی که در رابطه با معامله با الگوهای تحلیل تکنیکال وجود دارد این است که نباید انتظار تشکیل یک الگو با شکل کاملا بی‌نقص باشید. بنابراین، حتی اگر شکل الگوی مثلث متقارن دقیقا مانند چیزی که در مقالات و کتاب‌های آموزشی می‌بینید نباشد، اما خصوصیات آن‌ را داشته باشد، می‌توانید آن را هم یک الگوی مثلث متقارن در نظر بگیرید.

فراموش نکنید که فلسفه وجودی این الگوها ترسیم اشکال هندسی روی نمودار نیست و باید به اصل موضوع که درک طرز تفکر خریداران و فروشندگان است، توجه داشت.

 

معامله با الگوی مثلث صعودی

برای یادگیری بهتر نحوه ترید با الگوی مثلث صعودی تصویر زیر را در نظر بگیرید که نمودار شاخص دلار را نشان می‌دهد. در این نمودار شاهد یک روند صعودی هستیم که وارد فاز تثبیت شده و در حال تشکیل یک مثلث است. این مثلث به شکل الگوی مثلث صعودی است و می‌توان طبق نقاطی که روی تصویر مشخص شده به معامله ورود کرده و حد سود و حد ضرر خود را نیز ثبت کرد.

معامله با الگوی مثلث صعودی

برای تعیین نقطه خروج از معامله و برداشت سود نیز مانند مثلث متقارن می‌توان فاصله بین خط روند پایین و خط روند افقی بالا را محاسبه کرده و به همان اندازه از نقطه ورود تارگت خود را انتخاب کرد. حد ضرر نیز پایین‌تر از آخرین کف قرار داده شده است تا اگر بازار خلاف پیش‌بینی ما حرکت کرد با یک ضرر خیلی کم از معامله خارج شویم.

 

معامله با الگوی مثلث نزولی

تصویر زیر مثال خوبی از تشکیل الگوی مثلث نزولی را نشان می‌دهد که در نمودار قیمت جفت ارز پوند/دلار در بازار فارکس تشکیل شده است. بعد از یک روند نزولی وارد فاز تثبیت شده‌ایم و فروشندگان قدرت بالای خود را نسبت به خریداران نشان داده‌اند. در این شرایط با شکست قدرتمند مثلث از پایین می‌توان وارد موقعیت معاملاتی فروش یا به اصطلاح «شورت» (Short) شده و از ریزش بازار نیز کسب سود کرد.

معامله با الگوی مثلث نزولی

نکته مهمی که در این نمودار باید به آن توجه داشته باشید، این است که بعد از باز کردن معامله قیمت این جفت ارز در خلاف جهت پیش‌بینی ما حرکت کرده ولی از آنجایی که حد ضرر خود را در جای مناسبی قرار داده‌ایم، سفارش فروش با ضرر فعال نشده و در نهایت قیمت دوباره به زیر نقطه خرید ما برگشته است.

 

سخن پایانی

همه کسانی که براساس پرایس اکشن و الگوهای کندل استیکی تحلیل تکنیکال معامله می‌کنند با الگوی مثلث و انواع مختلف آن که شامل مثلث متقارن، صعودی و نزولی می‌شود، آشنا هستند. هر کدام از این الگوها استراتژی‌های معاملاتی خاص خود را دارند که در طول این مقاله با تصاویر واضح نحوه معامله با آن‌ها را آموزش دادیم و حتی نقاط ورود و خروج را نیز مشخص کردیم.

برای موفقیت در استفاده از الگوی مثلث و بهره بردن از استراتژی‌های سودده آن حتما باید به روند بازار قبل از تشکیل الگو توجه داشته باشید. بدین ترتیب، با ترسیم صحیح خط روند بالا و پایین و همچنین استفاده از روش‌های مدیریت سرمایه و داشتن نرخ ریسک به ریوارد خوب می‌توانید معاملات پرسودی را با الگوی مثلث تجربه کنید.

با این حال فراموش نکنید که الگوی مثلثی نیز مانند بیشتر الگوهای تحلیل تکنیکال تنها با احتمالات سروکار دارد و ممکن است سیگنال‌هایی که هر کدام از انواع الگوی مثلث صادر می‌کنند، درست از آب در نیاید. برای حل این مشکل نیز می‌توانید الگوی مثلث را با دیگر اندیکاتورها ترکیب کرده و شانس موفقیت خود را افزایش دهید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. این تعاریف بازار و ترید کردن توسط اشکال و تعاریف خیلی خوب بنظر میان، اما بازهم دوره از تعریفی که من اصلا” تا الان باهاشون آشنا نشدم. لطفا بیشتر مباحث را با توضیحات کم و بیشتر ترسیمی ن‌ان دهید.ممنون

  2. الگوی مثلث یک حرفه‌ایه که توی دنیای معاملات و بازار سهام خیلی مطرحه. بخوایم به اصطلاح عامیانه بگیم، این الگوها مثل راهنمایی‌های مخفی توی یه نقشه‌ی راه هستن که به معامله‌گراها میگن کجا باید راه برن تا به سرانجام مطلوب برسن.

    الگوی مثلث یک نوع الگوی نموداره که معمولاً وقتی قیمت‌ها به نوعی محدود میشن و توی یه بازه‌ای حرکت میکنن، ایجاد میشه. الگوی مثلث صعودی وقتی ایجاد میشه که قیمت‌ها بالا حرکت میکنن و این الگو به معامله‌گرا میگه که احتمالاً باید منتظر ادامه‌ی صعود قیمت باشن.

    الگوی مثلث نزولی هم وقتی ایجاد میشه که قیمت‌ها پایین حرکت میکنن و به معامله‌گرا میگه که ممکنه قیمت‌ها ادامه‌ی نزولی داشته باشن.

    رابطه و فرمول الگوی مثلثی هم به تحلیل تکنیکال و تعیین نقاط ورود و خروج از معاملات کمک میکنن. با استفاده از این روش‌ها، معامله‌گراها سعی میکنن تصمیم‌گیری‌های بهتری توی بازار بگیرن.

    به طور کلی، الگوهای مثلثی یکی از ابزارهای مهم تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی هستن و معامله‌گراها از اونها برای پیش‌بینی جهت حرکت قیمت‌ها و تصمیم‌گیری در معاملاتشون استفاده میکنن.

  3. سلام
    بسیار مطلب خوب و مفیدی بود
    ترکیب الگوی مثلث با خط روندها و فیبو شناخت بسیار خوبی به تریدر میده
    خیلی ممنونم از توشیحات و زحمات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا