دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکال

مهم‌ترین الگوهای کلاسیک بازگشتی در تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال به علمی گفته می‌شود که تلاش دارد با خواندن داده‌های بازار و تحلیل آ‌ن‌ها، مسیر حرکت بعدی قیمت دارایی‌های مختلف را پیش‌بینی کند. یکی از استراتژی‌های اساسی این علم استفاده از اندیکاتورهای تکنیکال مثل الگوهای نموداری است که هر معامله‌گر حرفه‌ای از آن‌ها استفاده می‌کند.

این الگوها، به‌راحتی قابل شناسایی توسط معامله‌گران هستند، اما گاهی اوقات پیش می‌آید که نمی‌دانید الگوی مورد نظر اعتبار دارد یا خیر. برای همین معمولا از ابزارها و اندیکاتورهای دیگر برای تایید آن‌ها استفاده می‌شود.

نوع خاصی از الگوهای کلاسیک تحلیل تکنیکال وجود دارند که شکل‌گیری آن‌ها روی نمودار قیمت هر دارایی خبر از تغییر روند و عوض شدن مسیر حرکت بازار می‌دهد. این الگوها که به آن‌ها الگوهای بازگشتی می‌گوییم موضوع اصلی مقاله امروز حسینی فایننس است. بنابراین اگر می‌خواهید با جزئیات کامل و ارائه مثال‌های گوناگون با الگوهای کلاسیک بازگشتی آشنا شوید، باید بگوییم که این مقاله مختص شماست.

در ادامه ابتدا با مفهوم الگوهای کلاسیک آشنا می‌شویم و سپس در مورد مهم‌ترین الگوهای بازگشتی تحلیل تکنیکال صحبت می‌کنیم. لطفا تا انتها ما را همراهی کنید.

الگوهای کلاسیک تحلیل تکنیکال

به الگوهای سنتی تحلیل تکنیکال مثل الگوی سر و شانه الگوی کلاسیک گفته می‌شود. در حالی که الگویی مثل الگوی پروانه کلاسیک نیست و جزو الگوهای هارمونیک به حساب می‌آید.

الگوهای کلاسیک یا سنتی به یک سری الگوهای قیمتی خاص گفته می‌شود که روی نمودار قیمت دارایی‌های مختلف ظاهر می‌شوند. برای مثال، الگویی مثل «الگوی مثلث» (Triangle) یک الگوی کلاسیک است در حالی که «الگوی پروانه» (Butterfly) جزو الگوهای هارمونیک به حساب می‌آید و کلاسیک نیست.

این الگوها جزو ستون‌های اساسی تحلیل تکنیکال به حساب می‌آیند و روزانه میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان از آن‌ها برای تحلیل بازار و پیش‌بینی مسیر حرکت دارایی‌های مختلف استفاده می‌کنند.

اساس تحلیل تکنیکال این است که قیمت هر دارایی در هر بازار مالی که باشد، در قالب موج‌ و روند‌ حرکت می‌کند و عملکرد گذشته آن دارایی نیز به هر شکل که باشد، می‌تواند نشان‌دهنده عملکرد آینده آن نیز باشد.

علاوه بر این، بیشتر الگوهای کلاسیک تحلیل تکنیکال براساس مفهوم حمایت و مقاومت و خط روند استوار هستند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم قبل از خواندن ادامه مطلب دو مقاله جامع حمایت و مقاومت و خط روند را مطالعه کنید تا راحت‌تر بتوانید الگوهای معرفی شده در این بخش را یاد بگیرید.

 

بهترین الگوهای بازگشتی کلاسیک

الگوی سر و شانه، دو سقف، دو کف، سقف سه قلو، کف سه قلو، گُوه و کواسی مودو از جمله بهترین الگوهای بازگشتی تحلیل تکنیکال هستند.

الگوهای کلاسیک معمولا به دو دسته الگوهای «ادامه‌دهنده» (Continuation) و الگوهای «بازگشتی» (Reversal) تقسیم می‌شوند که در مقاله امروز به صورت اختصاصی روی الگوهای بازگشتی تحلیل تکنیکال تمرکز کرده‌ایم.

زمانی که الگویی از نوع بازگشتی روی نمودار شکل می‌گیرد، نشان می‌دهد که خریداران یا فروشندگان کنترل بازار را از دست داده‌اند و به احتمال زیاد روند حرکت بازار به زودی تغییر خواهد کرد. در این شرایط روند فعلی بازار متوقف شده و قیمت دارایی مورد نظر در خلاف جهت فعلی حرکت خواهد کرد.

از مهمترین الگوهای کلاسیک بازگشتی می‌توان به الگوی سر و شانه، الگوی دو سقف یا دو کف، الگوی سه سقف یا سه کف، الگوی گُوه و الگوی کواسی مودو اشاره کرد که در ادامه به طور اختصاصی در مورد هر کدام صحبت خواهیم کرد.

 

الگوی سر و شانه

«الگوی سر و شانه» (Head and Shoulders) یک الگوی کلاسیک بازگشتی به حساب می‌آید که از سه قسمت تشکیل شده است. یک گام افزایشی در سمت چپ که نقش شانه چپ را بازی می‌کند، یک گام افزایشی بلندتر در وسط که همان سر الگو است و یک گام افزایشی دیگر در سمت راست که از گام افزایشی دوم کوتاه‌تر بوده و نقش شانه راست را بازی می‌کند.

از به هم پیوستن دو کف قبل از شکل‌گیری سر و بعد از آن نیز خطی به دست می‌آید که به آن خط گردن یا Nechline گفته می‌شود. این خط از آنجایی مهم است که عبور قیمت از آن و به اصطلاح شکسته شدنش، آغاز تغییر روند را سیگنال می‌دهد.

الگوی سر و شانه دو نوع دارد که یکی الگوی سر و شانه عادی و دیگری الگوی سر و شانه معکوس یا وارونه است. الگوی سر و شانه الگویی نزولی است و تشکیل آن در انتهای روند صعودی خبر از تغییر روند به نزولی می‌دهد. به همین ترتیب، الگوی سر و شانه معکوس نیز الگویی صعودی است و تشکیل آن در انتهای روند نزولی می‌تواند نشان‌دهنده تغییر روند از نزولی به صعودی باشد.

الگوی بازگشتی

تصویر بالا الگوی سر و شانه و الگوی «سر و شانه معکوس» (Inverse Head & Shoulders) را نشان می‌دهد.

 

الگوی دو سقف یا دو کف

الگوی «دو سقف» (Double Top) و «دو کف» (Double Bottom) نشان می‌دهند که دو تلاش برای شکستن یک سطح مهم مقاومتی یا حمایتی انجام شده که هر دو با شکست مواجه شده‌اند. شکل‌گیری این دو الگو نشان‌دهنده این است که مومنتوم و قدرت حرکت روند در حال کاهش است و احتمال تغییر روند وجود دارد.

به الگوی دو سقف و دو کف به‌ترتیب الگوی دو قله و دو دره و همچنین سقف دوقلو و کف دوقلو نیز گفته می‌شود. در تصویر زیر نیز می‌توانید هر کدام از این دو الگو را مشاهده کنید.

الگوی کلاسیک بازگشتی

الگوی دو سقف معمولا در انتهای یک روند صعودی و الگوی دو کف در انتهای یک روند نزولی شکل گرفته و می‌تواند منجر به تغییر روند شود.

 

الگوی سه سقف یا سه کف

الگوی «سه سقف» (Triple Top) و «سه کف» (Triple Bottom) دقیقا شبیه الگوهای دو سقف و دو کف هستند، با این تفاوت که به جای دو بار تکرار، سقف‌ها و کف‌ها سه بار به ثبت می‌رسند و سپس تغییر روند انجام می‌شود. به این دو الگو به ترتیب الگوی سقف سه قلو و کف سه قلو نیز می‌گویند.

الگوی کلاسیک بازگشتی

تشکیل الگوی سه سقف و سه کف، نشان‌دهنده حرکتی قدرتمندتر از الگوی سقف و کف دو قلو است، زیرا در این دو الگو قیمت دارایی مورد نظر سه بار برای شکستن حمایت یا مقاومت تلاش کرده و هر بار ناموفق بوده است.

 

الگوی گُوه

الگوی گُوه یا Wedge که در ادبیات تحلیل تکنیکال فارسی به آن الگوی کنج نیز گفته می‌شود، یکی از آن الگوهایی است که هم می‌توان آن را یک الگوی ادامه‌دهنده در نظر گرفت و هم آن را جزو الگوهای بازگشتی محسوب کرد. این موضوع را روند بازار مشخص می‌کند.

الگوی کلاسیک بازگشتی

الگوی گُوه از دو خط روند همگرا تشکیل می‌شود که این دو خط روند سقف‌ها و کف‌های تشکیل شده را به یکدیگر متصل می‌کنند. علاوه بر این، این الگو می‌تواند از «نوع افزایشی» (Rising Wedge) یا «کاهشی» (Falling Wedge) باشد که الگوی گُوه افزایشی معمولا در یک روند نزولی تشکیل شده و شیب خطوط روند آن مثبت است، در حالی که گُوه کاهشی در یک روند صعودی ایجاد می‌شود و شیب خطوط روند آن منفی و رو به پایین است.

 

الگوی کواسی مودو

الگوی Quasimodo که در زبان فارسی ممکن است به شکل‌های کواسی مودو، کواسیمودو، کازیمودو و کوازیمودو نوشته شود، یکی دیگر از الگوهای کلاسیک بازگشتی است که البته نسبت به سایر الگوهای معرفی شده محبوبیت چندانی ندارد و نسبتا الگویی جدید است.

در نگاه اول شاید شناسایی الگوی کواسی مودو روی نمودار کار سختی به نظر برسد، ولی در واقعیت پیدا کردن آن چندان هم سخت نیست. زمانی هم که وجود این الگو را در نزدیکی سطوح حمایت و مقاومت شناسایی کردید، ستاپ معاملاتی خوبی برای انجام دادن خواهید داشت.

الگوی کلاسیک بازگشتی

این الگو معمولا بعد از یک روند قوی تشکیل می‌شود و از نظر ظاهری نیز شبیه شکل بالا است. در این تصویر دو نسخه از الگوی Quasimodo نمایش داده شده که یکی از آن‌ها نسخه صعودی و دیگری نسخه نزولی آن است.

 

چگونه از الگوهای کلاسیک بازگشتی در معاملات خود استفاده کنیم؟

زمانی که نمودار دارایی مورد نظر خود را باز می‌کنید، پیدا کردن الگوهای کلاسیک بازگشتی که در گذشته تشکیل شده‌اند چندان کار سختی نخواهد بود، اما مسئله زمانی سخت‌تر می‌شود که بخواهید از این الگوها در زمان حال استفاده کرده و به کمک آن‌ها وارد معامله شوید. برای همین پیشنهاد می‌شود سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال مثل اندیکاتورها و همچنین الگوهای کندل استیکی را نیز با الگوهای کلاسیک بازگشتی ترکیب کنید.

بنابراین بهترین راه برای معامله با الگوهای کلاسیک مثل الگوی سر و شانه، دو سقف یا دو کف این است که به خوبی تمام الگوها را بشناسید و بدانید هر کدام چه اطلاعاتی را در خود نهفته دارند. سپس آن‌ها را با اندیکاتورهای دیگر ترکیب کرده و در نهایت یک معامله قابل اطمینان انجام دهید.

 

سخن پایانی

الگوهای کلاسیک بازگشتی به الگوهایی در تحلیل تکنیکال گفته می‌شود که شکل‌گیری آن‌ها نشان از احتمال بالای تغییر روند دارد. این الگوها در نقطه مقابل الگوهای ادامه‌دهنده قرار می‌گیرند که بعد از تشکیل آن‌ها روند قبلی به حرکت خود ادامه می‌دهد.

از الگوهای مهم بازگشتی کلاسیک می‌توان به الگوی سر و شانه، الگوی دو سقف یا دو کف، الگوی سقف سه قلو یا کف سه قلو و همچنین الگوی گُوه و کواسی مودو اشاره کرد که در طول مقاله امروز به صورت جداگانه در مورد هر کدام صحبت کردیم.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا