دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکال

با انواع خط روند در تحلیل تکنیکال آشنا شوید | خط روند نزولی و صعودی

خط روند یکی از اندیکاتورهای محبوب در تحلیل تکنیکال دارایی‌هایی مثل ارزهای دیجیتال، سهام، جفت‌ارزها و شاخص‌ها است که هر سرمایه‌گذاری می‌تواند به راحتی و با اتصال دو نقطه در نمودار قیمت، آن را رسم کند. این خطوط نقش حمایت و مقاومت را بازی می‌کنند و با کسب تجربه در رسم آن‌ها می‌توان معاملات پرسودی را تجربه کرد.

خط روند نیز مانند بیشتر ابزارهای مورد استفاده در تحلیل تکنیکال به دو نوع خط روند صعودی و نزولی تقسیم می‌شود که در این مقاله در مورد تفاوت‌های آن‌ها صحبت خواهیم کرد. علاوه بر این، نکات مهمی که در رسم خط روند باید به آن‌ها توجه داشته باشید نیز در ادامه بحث خواهد شد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم به هیچ‌وجه ادامه مطلب را از دست ندهید.

خط روند چیست؟

خط روند خطی مورب روی نمودار قیمت یک دارایی است که دو نقطه در کف یا سقف را به هم متصل کرده و به عنوان مقاومت یا حمایت عمل می‌کند.

خط روند یا «ترند لاین» (Trend Line) همان‌طور که از اسمش هم می‌توان حدس زد، خطی است که می‌توان آن را روی نمودار قیمت دارایی‌های مختلف رسم کرد تا نشان‌دهنده سطوح حمایت و مقاومت باشند. خط روند را می‌توان شکل مورب خطوط حمایتی و مقاومتی افقی در نظر گرفت که به دو نوع خط روند صعودی و نزولی تقسیم می‌شود.

به خط روندی که با افزایش قیمت همراه است خط روند صعودی یا خط روند «گاوی» (Bullish) و به خط روندی که با کاهش قیمت دارایی‌های مختلف همراه است خط روند نزولی یا خط روند «خرسی» (Bearish) می‌گویند.

به کمک ترند لاین‌های صعودی و نزولی می‌توان نقاط مهم عرضه و تقاضا را تشخیص داده و متناسب با آن اقدام به باز کردن موقعیت‌های معاملاتی خرید و فروش کرد.

برای درک بهتر موضوع به تصویر زیر توجه کنید که نمودار قیمت جفت‌ارز پوند/دلار را در بازه زمانی روزانه نشان می‌دهد. همان‌طور که می‌بینید از برخورد پایین‌ترین نقاط در هر کاهش قیمت یک خط روند صعودی تشکیل شده است که به عنوان سطح حمایتی عمل کرده و هر بار قیمت این جفت‌ارز را به بالا حرکت داده است.

نمودار خط روند

به همین ترتیب، در تصویر زیر نیز که جفت‌ارز دلار استرالیا را در مقابل دلار نیوزیلند نشان می‌دهد از برخورد نقاط مشخص شده روی نمودار یک خط روند نزولی شکل گرفته است. این خط به عنوان سطح مقاومتی عمل کرده و در هر بار برخورد با آن، قیمت با کاهش روبه‌رو می‌شود.

نمودار خطوط روند

اکنون که با مفهوم خط روند صعودی و نزولی آشنا شدیم، بهتر است نحوه رسم صحیح خط روند را نیز یاد بگیریم تا بتوانیم مانند حرفه‌ای‌ها، نمودار قیمت دارایی‌های مختلف را تحلیل کنیم. بخش بعدی به این موضوع می‌پردازد.

 

آموزش رسم خط روند صعودی و نزولی

رسم صحیح خط روند نزولی و صعودی نیازمند رعایت کردن چند نکته مهم است: حداقل دو نقطه را به هم وصل کنید، از تایم‌فریم‌های بالا استفاده کنید و هیچ‌وقت به‌زور خط روند نکشید.

اولین نکته‌ای که باید در ترسیم خط روند به آن توجه داشته باشید این است که حداقل به دو نقطه نیاز دارید. زمانی که دومین قله یا کف را شناسایی کردید، می‌توانید خط روند را بکشید. برای مثال به شکل زیر توجه کنید. در این تصویر دو کف شناسایی شده و با به هم وصل کردن آن‌ها یک خط روند رسم شده است.

نمودار خطوط روند

توجه داشته باشید که در شکل بالا تنها بعد از شناسایی حداقل دو نقطه خط روند رسم شده است. بدین ترتیب با گسترش دادن این خط می‌توان شاهد واکنش قیمت به آن در آینده نیز بود.

علاوه بر این، برای رسم صحیح خط روند صعودی و نزولی باید به سه نکته مهم توجه داشته باشید. اولین و مهم‌ترین نکته این است که هرچه بازه زمانی نمودار طولانی‌تر باشد، خط روند رسم شده نیز اعتبار بیشتری خواهد داشت. برای همین بهتر است اول در تایم‌فریم‌های بالاتر خط روند خود را بکشید و سپس به بازه‌های زمانی پایین‌تر بروید.

نکته بعدی این است که بیشتر خط روند‌ها با حداکثر و حداقل کندل‌ها همپوشانی خواهند داشت. اما در هر صورت مهم‌ترین نکته این است که خط روند بدون برخورد با بدنه کندل، بیشترین برخورد را با آن داشته باشد.

و نکته آخر اینکه هیچ‌وقت سعی نکنید به زور خط روند بکشید. اگر خط روند به درستی قابل رسم نیست پس حتما آن خط روند اعتبار ندارد.

برای اینکه بهتر با این نکات آشنا شوید در ادامه با جزئیات بیشتری در مورد هرکدام صحبت می‌کنیم.

 

از بازه‌های زمانی طولانی‌مدت برای رسم خط روند استفاده کنید

هرچه یک خط روند صعودی یا نزولی برای مدت زمان طولانی‌تری روی نمودار بوده و قیمت‌ بارها به آن واکنش نشان داده باشد، اعتبار آن خط روند نیز بیشتر خواهد بود. خط روندی که برای بیش از دو سال اعتبار داشته باشد، بسیار مهم‌تر از خط روندی خواهد بود که تنها دو هفته از تشکیل آن می‌گذرد.

برای همین بهترین کار این است که خط روند صعودی و نزولی خود را در تایم‌فریم‌های بالاتر مثل روزانه یا هفتگی رسم کرده و سپس به سراغ معامله در تایم‌فریم‌های پایین‌تر بروید. برای مثال نمودار زیر را در نظر بگیرید که قیمت در آن در تایم‌فریم هفتگی چهار بار به خط روند برخورد کرده و هم‌اکنون در تایم‌فریم روزانه روند صعودی دارد. برای همین کسانی که معامله باز دارند، می‌توانند هدف قیمتی خود را نقطه برخورد به خط روند نزولی هفتگی در نظر بگیرند.

نمودار خطوط روند

 

رسم خط روند از سایه کندل یا بدنه؟ مسئله این است!

یکی از جنجالی‌ترین نکاتی که در مورد رسم خط روند صعودی و نزولی وجود دارد این است که این خطوط باید از سایه کندل رسم شوند یا از قیمت باز و بسته شدن آن؟ پاسخ به این سوال بستگی به نوع خط روند دارد.

پیدا کردن خط روندی که تمام نقاط تلاقی آن دقیقا در سایه‌های کندل باشد بسیار سخت است. به همین ترتیب یک خط روند همیشه از اتصال نقاط باز و بسته شدن کندل‌ها تشکیل نمی‌شود. برای درک بهتر موضوع تصویر زیر را در نظر بگیرید.

نمودار خطور روند

همان‌طور که در نمودار بالا مشخص است، خط روند رسم شده در هر چهار نقطه با سایه کندل‌ها هماهنگ نیست و در یک نقطه سایه کندل از خط روند عبور کرده است. این موضوع دلیل نمی‌شود که این خط روند را نامعتبر در نظر بگیریم. در حقیقت موضوع مهم این است که هیچ کندل هفتگی بالای این خط روند بسته نشده است.

نکته مهم دیگر این است که خط روند صعودی و نزولی معمولا هیچ وقت بدنه کندل را نصف نمی‌کنند. اگر چنین باشد به احتمال زیاد خط روند دیگر معتبر نیست.

 

هیچ‌وقت به‌زور خط روند نکشید!

شاید کشیدن زورکی خط روند یکی از اشتباهات پرتکرار معامله‌گران در تمام بازارهای مالی باشد. هیچ‌وقت به زور یک خط روند نکشید! یادتان باشد که همیشه بهترین خط روند‌ها آن‌هایی هستند که به راحتی می‌توان آن‌ها را روی نمودار شناسایی کرد. بنابراین اگر یک خط روند به راحتی قابل ترسیم نباشد بهتر است به سراغ الگوهای دیگر بروید.

 

سخن پایانی

خط روند صعودی و نزولی در کنار مقاومت‌ها و حمایت‌های افقی از بهترین و در عین حال، ساده‌ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال هستند که هر معامله‌گری می‌تواند با رسم آن‌ها موقعیت‌های معاملاتی خوبی را پیدا کند. رسم کردن خط روند نیز بسیار ساده است. تنها باید دو نقطه در سقف یا کف پیدا کرده و آن‌ها را به یکدیگر متصل کنید.

البته ترسیم صحیح خط روند صعودی و نزولی یک سری قوانین و قواعد ساده هم دارد که در طول این مقاله در مورد آن‌ها صحبت کردیم. امیدواریم با رعایت کردن نکات گفته شده در این مقاله، بتوانید خط روند خود را به درستی بکشید و معاملات پرسودی داشته باشید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا