🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش خط روند در تحلیل تکنیکال

اساس تحلیل تکنیکال بر این فرض بنا شده که قیمت دارایی‌های مختلف دارای روند هستند و برای همین رسم خطوط روند روی نمودار قیمت این دارایی‌ها، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. خط روند به خط راستی گفته می‌شود که دو یا چند نقطه مشخص را به یکدیگر وصل کرده و امتداد آن در آینده نقش حمایت و مقاومت را بازی می‌کند.

خط روند نوع خاصی از سطوح حمایت و مقاومت است که قبلا در جریان مقاله جداگانه‌ای به طور مفصل در مورد آن صحبت کرده‌ایم. بنابراین بسیاری از قوانین و اصولی که در مورد آن‌ها وجود دارد در مورد خطوط روند نیز صادق است.

با این حال، قصد داریم در مقاله امروز حسینی فایننس نیز به صورت جامع و کامل در مورد خط روند صحبت کرده و با نحوه رسم صحیح آن آشنا شویم. حتما شما هم ابهامات زیادی در مورد خط روند دارید و برای مثال نمی‌دانید که بهتر است خط روند از بدنه کندل کشیده شود یا باید سایه‌ها را نیز در رسم آن در نظر گرفت. اگر چنین است، مقاله امروز را از دست ندهید و تا انتها ما را همراهی کنید.

خط روند چیست؟

خطی که از به‌هم پیوستن حداقل دو سقف یا کف قیمتی به دست می‌آید و نقش حمایت و مقاومت را بازی می‌کند، خط روند نام دارد.

خط روند یا «ترند لاین» (Trendline) به خطوطی روی نمودار قیمت دارایی‌های مختلف گفته می‌شود که تحلیل‌گران و تریدرها با به‌هم وصل کردن دو نقطه خاص آن را رسم می‌کنند. هر خط روند می‌تواند شیبی رو به پایین یا رو به بالا داشته باشد که بستگی به نزولی یا صعودی بودن بازار دارد.

معامله‌گران از خط روند برای شناسایی روند کلی بازار و پیدا کردن سطوح حمایت و مقاومت استفاده می‌کنند. یکی دیگر از دلایلی که بسیار از سرمایه‌گذاران به عنوان اولین قدم در تحلیل خود اقدام به رسم خط روند می‌کنند این است که با رسم آن‌ها می‌توان یک دید گرافیکی و قابل لمس از نحوه حرکت قیمت یک دارایی در طول زمان به دست آورد. این کار در نهایت منجر به پیدا کردن سطوح حمایت و مقاومت و در نتیجه پیدا کردن نقاط ورود به معامله و خروج از آن می‌شود.

برای درک بهتر مفهوم خط روند یک دارایی مثل «بیت کوین» (Bitcoin) را در نظر بگیرید که با هر بار افزایش قیمت، از سقفی که اخیرا آن را ثبت کرده بود، بالاتر می‌رود. همچنین با هر بار کاهش قیمت نیز، قیمت بیت کوین از کفی که دفعه قبلی ثبت کرده بود پایین‌تر نمی‌رود. در چنین شرایطی گفته می‌شود که بیت کوین دارای یک روند صعودی است و می‌توان با به هم متصل کردن این کف‌ها یک خط روند صعودی را رسم کرد.

برای مثال، تصویر زیر را در نظر بگیرید که نمودار قیمت بیت کوین را نشان می‌دهد. همان‌طور که می‌بینید یک خط روند صعودی روی نمودار رسم شده که قیمت بارها با واکنش به آن حمایت شده است.

خط روند

 

انواع خط روند در تحلیل تکنیکال

خط روند به دو نوع صعودی و نزولی تقسیم می‌شود. با این حال خط روند افقی نیز می‌تواند جزوی از انواع خطوط روند به حساب آید.

خط روند معمولا به دو دسته خط روند صعودی و نزولی تقسیم می‌شود. با این حال در برخی از منابع تحلیل تکنیکال سطوح حمایت و مقاومت افقی را نیز یک خط روند در نظر می‌گیرند و برای همین خط روند افقی نیز به انواع مختلف خط روند افزوده می‌شود.

خط روند صعودی دارای شیب مثبت است و از به‌هم پیوستن دو یا چند کف قیمت به دست می‌آید. در این نوع خط روند کف دوم باید از کف اول بالاتر باشد تا بدین ترتیب شیب خط روند، مثبت و رو به بالا شود. خط روند صعودی نقش حمایت را بازی می‌کند و می‌توان انتظار داشت که قیمت با رسیدن به آن تغییر جهت داده و دوباره به سمت بالا حرکت کند. تا زمانی هم که قیمت یک دارایی در بالای خط روند باشد، روند صعودی ادامه خواهد داشت و معتبر است.

در طرف دیگر خط روند نزولی را داریم که شیب آن منفی بوده و با اتصال دو یا چند سقف قیمت ایجاد می‌شود. در این خط روند نیز برای داشتن یک شیب منفی باید سقف دوم از سقف اول کوتاه‌تر باشد. خط روند نزولی نیز به‌عنوان یک مقاومت شناخته می‌شود و قیمت بعد از رسیدن و برخورد به آن می‌تواند تغییر جهت داده و با کاهش روبه‌رو شود. روند نزولی تا زمانی که قیمت دارایی مورد نظر در زیر خط روند قرار داشته باشد، ادامه‌دار خواهد بود.

خط روند افقی نیز به خط‌های افقی گفته می‌شود که دو یا چند نقطه مشخص در قیمت یک دارایی را به‌هم متصل می‌کنند. برای مثال، در تصویر زیر نمودار قیمت رمزارز «آوالانچ» با نماد AVAX را مشاهده می‌کنید که یک خط روند افقی برای آن رسم شده است.

خط روند

اما سوال مهمی که در این بین مطرح می‌شود این است که بهترین و درست‌ترین راه برای رسم خط روند چیست؟ بیایید در بخش بعدی به این سوال پاسخ دهیم.

 

آموزش رسم صحیح خط روند

برای رسم خط روند می‌توان از بدنه کندل یا سایه‌های آن استفاده کرد.

اولین نکته‌ای که باید همین اول کار به آن اشاره کنیم، این است که تا زمانی که مسیر حرکت را درست تشخیص بدهید، هیچ راه صحیح و غلطی برای رسم خط روند روی نمودار وجود ندارد.

در واقع ممکن است، برخی از معامله‌گران خطوط خود را از بدنه کندل رسم کنند، در حالی که برخی دیگر ترجیح می‌دهند سایه‌ها را نیز در خطوط روند خود دخالت دهند. برخی دیگر خط روند خود را در تایم فریم‌های کوتاه مدت رسم می‌کنند و برخی دیگر معتقدند خط روند در تایم فریم‌های بلند مدت مثل روزانه یا هفتگی عملکرد بهتری دارد.

با این حال، رعایت یک سری نکات در رسم خط روند ضروری است. برای مثال، معمولا برای اینکه یک خط روند معتبر و قابل اطمینان داشته باشیم، باید حداقل دو نقطه به هم وصل شوند. هرچند در هنگام رسم برخی از خط روندها ممکن است شاهد اتصال سه یا چند نقطه به یکدیگر نیز باشید. علاوه بر این، لازم نیست حساسیت به خرج دهید و حتما تا اعداد اعشار نقاط را با یکدیگر تطبیق دهید. در عوض تنها کافی است، به‌صورت حدودی خط روند خود را بکشید و تنها روی نقاط قیمتی مهم تمرکز کنید.

در هر صورت اگر به دنبال پاسخ به این سوال هستید که بالاخره خط روند خود را از بدنه کندل بکشیم یا از سایه‌ها، باید بگوییم که اکثریت تحلیل‌گران تکنیکال خطوط روند خود را از سایه‌ها رسم می‌کنند، اما خط روندی که از بدنه کندل کشیده شود نیز معتبر است.

دو تصویر زیر نمودار جفت ارز یورو در برابر دلار آمریکا را نشان می‌دهد که در یکی از آن‌ها خط روند از سایه‌ها و در دیگری از بدنه کندل کشیده شده است.

خط روند

خط روند

 

سخن پایانی

خط روند به خطی روی نمودار قیمت یک دارایی مثل بیت کوین گفته می‌شود که از به‌هم پیوستن حداقل دو یا چند نقطه مشخص به دست می‌آید. این خطوط روند معمولا دارای شیب هستند که اگر شیب مثبت و رو به بالا باشد، خط روند صعودی و اگر شیب آن منفی و رو به پایین باشد، خط روند نزولی خواهد بود.

برای رسم یک خط روند نیز تنها کافی است، حداقل دو سقف یا کف محلی را به یکدیگر متصل کرده و یک خط شیب‌دار رسم کنید. سپس می‌توان انتظار داشت که قیمت دارایی مورد نظر در آینده با برخورد به امتداد این خط واکنش نشان داده و با تغییر جهت روبه‌رو شود.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا