🎁 برای تهیه دوره‌های آموزشی با شرایط بسیار ویژه به‌مناسبت روز معلم.🎁

اینجا را کلیک کنید
دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش الگوی گوه | چگونه این الگو ما را به سود می‌رساند؟

الگوی گُوه یا Wedge یکی از الگوهای نموداری پرتکرار است که با استفاده از آن می‌توان روند حرکت قیمت دارایی‌های مختلف را تحلیل کرد. این الگو از نظر ظاهری شباهت زیادی به الگوی مثلث داشته و می‌تواند نقش یک الگوی بازگشتی یا ادامه‌دهنده را بازی کند.

الگوی گُوه دو نوع دارد که با توجه به شکل آن و روند بازار می‌توان معاملات پرسودی را با آن‌ها تجربه کرد. با این حال، شناسایی الگوی گُوه می‌تواند برای افراد کم‌تجربه کمی سخت باشد، اما نگران نباشید! مقاله امروز را به الگوی گُوه اختصاص داده‌ایم تا یک بار برای همیشه پرونده گُوه و انواع مختلف آن را جمع کرده باشیم. لطفا تا انتها ما را همراهی کنید.

الگوی گُوه چیست؟

الگوی گُوه یا «وج» (Wedge) که البته ممکن است به اشتباه به شکل «ودج» نیز نوشته شود، یکی از الگوهای پرتکرار در تحلیل تکنیکال است. این الگو زمانی تشکیل می‌شود که محدوده تغییر قیمت یک دارایی رفته‌رفته تنگ‌تر شود. در این صورت، اگر سقف‌ها را به یکدیگر و همچنین کف‌ها را به یکدیگر متصل کنیم، دو خط روند خواهیم داشت که در نهایت به یکدیگر رسیده و الگوی گُوه را تشکیل می‌دهند.

نکته مهم در مورد الگوی گُوه این است که ما در تحلیل تکنیکال دو نوع گُوه داریم. در حقیقت، الگوی گُوه ممکن است افزایشی یا کاهشی باشد که به‌ترتیب به آن‌ها الگوی گُوه صعودی و الگوی گُوه نزولی نیز گفته می‌شود. در بخش بعدی بیشتر در مورد انواع الگوی گُوه صحبت خواهیم کرد.

علاوه بر این، الگوی گُوه می‌تواند هم به‌عنوان یک الگوی ادامه‌دهنده و هم به‌عنوان یک الگوی بازگشتی عمل کند. این یعنی، قیمت یک دارایی که در الگوی گُوه گیر کرده، می‌تواند با شکست الگو از آن خارج شده و در همان جهت روند قبلی قیمت آن دارایی حرکت کند یا روند فعلی را به اتمام رسانده و روند جدیدی را در خلاف جهت روند قبلی در پیش بگیرد.

 

انواع الگوی گُوه

همان‌طور که گفتیم مانند بسیاری از الگوهای تحلیل تکنیکال، الگوی گُوه نیز از دو نوع تشکیل شده است. در واقع الگوی گُوه می‌تواند افزایشی یا کاهشی باشد که به‌ترتیب، به آن‌ها گُوه صعودی یا نزولی نیز گفته می‌شود. با این حال، اجازه ندهید اسم این الگوها شما را گول بزند. می‌پرسید چرا؟ دو بخش بعدی را بخوانید تا پاسخ این سوال را خودتان درک کنید.

انواع الگوی گوه

 

الگوی گُوه افزایشی یا صعودی

الگوی گُوه افزایشی یا صعودی که به آن Rising Wedge یا Ascending Wedge نیز گفته می‌شود، برخلاف اسمش یک الگوی خرسی است. این الگو معمولا بعد از یک روند منفی تشکیل می‌شود و شیب هر دو خط روند آن به سمت بالا است. چیزی که از الگوی گُوه افزایشی می‌توان فهمید این است که قیمت دارایی مورد نظر با اینکه در حال افزایش است، ولی قدرت و مومنتوم آن رفته‌رفته در حال کاهش است.

الگوی وج

این موضوع را می‌توان با نگاهی به نمودار بالا که مربوط به سبد سهام شرکت‌های فعال در حوزه امنیت سایبری بورس آمریکا است، به خوبی درک کرد. همان‌طور که می‌بینید، قیمت در حال افزایش درون گُوه صعودی است، اما هر موج صعودی قدرت کمتری نسبت به موج قبلی دارد و در نهایت قیمت با کاهش مواجه شده است.

زمانی که الگوی گُوه افزایشی بعد از یک روند صعودی ظاهر شود، نشان‌دهنده کاهش مومنتوم بوده و ممکن است منجر به پایین آمدن قیمت شود. در طرف دیگر، اگر گُوه افزایشی در یک روند نزولی تشکیل شود، نشان می‌دهد که قیمت در حال افزایش بوده و در حال تکمیل «پول بک» (Pullback) در خلاف جهت روند نزولی است. این اتفاق نیز چون نشان‌دهنده کاهش مومنتوم نوسانات قیمت است، می‌تواند منجر به ادامه روند نزولی بعد از خروج از الگوی گُوه افزایشی باشد.

بنابراین، اگر بخواهیم خلاصه بگوییم الگوی گُوه افزایشی در یک روند صعودی نقش یک الگوی بازگشتی و در یک روند نزولی نقش یک الگوی ادامه‌دهنده را بازی می‌کند.

 

الگوی گُوه کاهشی یا نزولی

به الگوی گُوه کاهشی یا نزولی الگوی Falling Wedge یا Descending Wedge نیز گفته می‌شود و یک الگوی گاوی است. در این الگو شیب هر دو خط روند به سمت پایین است و موج حرکت قیمت درون آن رفته‌رفته کوچک‌تر می‌شود.

برای مثال، تصویر زیر را در نظر بگیرید که نمودار جفت ارز دلار آمریکا در برابر دلار کانادا را در بازار فارکس نشان می‌دهد. در این نمودار شاهد شکل‌گیری یک الگوی گُوه کاهشی هستیم که قیمت دارایی مورد نظر بعد از خروج از آن با افزایش مواجه شده است.

الگوی وج

زمانی که در یک روند نزولی الگوی گُوه کاهشی ظاهر شود نشان می‌دهد که قدرت و مومنتوم حرکت نزولی در حال کاهش است. این کاهش نشان‌دهنده این است که احتمال شروع یک رالی قیمتی بعد از خروج از الگو وجود دارد.

در طرف دیگر، اگر الگوی گُوه کاهشی در یک روند صعودی تشکیل شود، نشان می‌دهد که قیمت در حال کاهش بوده و در حال تکمیل پول بک، در خلاف جهت روند صعودی است. این اتفاق نشان می‌دهد که اگر قیمت دارایی مورد نظر از الگوی گُوه خارج شود، می‌تواند منجر به ادامه افزایش قیمت شود.

بنابراین، در این مورد نیز اگر بخواهیم همه چیز را خلاصه کنیم، باید بگوییم که الگوی گُوه کاهشی در یک روند نزولی نقش یک الگوی بازگشتی و در یک روند صعودی نقش یک الگوی ادامه‌دهنده را بازی می‌کند.

 

چگونه با استفاده از الگوی گُوه معامله کنیم؟

اکنون که با مفهوم الگوی گُوه و انواع مختلف آن آشنا شدیم، بهتر است سر اصل مطلب که پول درآوردن با این الگوی مهم است، برویم. توجه داشته باشید که استراتژی گفته شده در این بخش یک روش معامله‌گری کلی است و شما می‌توانید آن را متناسب با سلیقه خود شخصی‌سازی کنید. برای مثال، می‌توانید حد ضرر خود را با فاصله بیشتری قرار دهید، ولی باید به این نکته هم دقت کنید که این کار باعث می‌شود، در صورت حرکت قیمت در خلاف پیش‌بینی شما، ضرری که متحمل خواهید شد نیز به همان نسبت بیشتر شود.

در هر صورت برای معامله با الگوی گُوه یا وج می‌توانید طبق دستورالعمل زیر عمل کنید:

  1. بعد از شناسایی الگوی گُوه روی نمودار کف‌ها را به یکدیگر و سقف‌ها را به هم وصل کنید تا الگوی گُوه ظاهر شود.
  2. منتظر شکست الگو باشید. این اتفاق زمانی به وقوع می‌پیوندد که قیمت دارایی مورد نظر از الگوی گُوه‌ کشیده‌شده خارج شود.
  3. شکست الگو را تایید کنید. برای این کار مطمئن شوید که خط روند‌ها را به‌درستی رسم کرده‌اید و قیمت از آن‌ عبور کرده است.
  4. وارد معامله شوید. در این مرحله اگر قیمت از خط روند بالای الگوی گُوه کاهشی عبور کرده باشد، می‌توانید وارد معامله خرید یا «لانگ» (Long) شده یا اگر قیمت دارایی مورد نظر خط روند پایین الگوی گُوه افزایشی را شکسته باشد، می‌توانید یک معامله فروش یا «شورت» (Short) باز کنید. بعضی اوقات قیمت بعد از شکست خط روند برای آزمایش دوباره، یک بار دیگر به سمت خط روند حرکت می‌کند که می‌توانید در این نقاط نیز وارد معامله شوید.
  5. برای معامله خود حد ضرر بگذارید. برخی معامله‌گران ترجیح می‌دهند، حد ضرر خود را در طرف دیگر خط روند شکسته‌شده‌ الگوی گُوه قرار دهند. در این بین بعضی‌ها نیز حد ضرر خود را نزدیک‌تر قرار می‌دهند تا مقدار ضرر احتمالی خود را به حداقل برسانند. فراموش نکنید که مدیریت ریسک و سرمایه یکی از مهم‌ترین مولفه‌های هر ترید است.
  6. برای خود هدف قیمتی در نظر بگیرید یا مشخص کنید که چگونه می‌خواهید معامله را ببندید. برای این کار می‌توانید هدف خود را به همان اندازه ارتفاع الگوی گُوه در نظر بگیرید.
  7. قبل از باز کردن معامله حتما به نرخ ریسک به ریوارد توجه داشته باشید. اگر نمی‌دانید نرخ ریسک به ریوارد چیست، حتما مقاله اختصاصی ما در این مورد را مطالعه کنید.

 

سخن پایانی

الگوی گُوه از این جهت در تحلیل تکنیکال اهمیت دارد که از آن‌ها می‌توان هم به‌عنوان یک الگوی ادامه‌دهنده و هم یک الگوی بازگشتی استفاده کرد. این الگو در هر دو شکل افزایشی و کاهشی خود به ما می‌گوید که در حال حاضر، قیمت دارایی مورد نظر در حال تثبیت بوده و احتمال باز کردن موقعیت معاملاتی سودآور وجود دارد.

برای همین است که در طول این مقاله ابتدا با مفهوم الگوی گُوه یا Wedge آشنا شدیم و استراتژی معامله با آن را نیز یاد گرفتیم. بدین ترتیب، شما هم می‌توانید با شناسایی الگوی گُوه روی نمودار در هر بازار معاملاتی که فعال هستید، معاملات پرسودی را تجربه کنید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا