دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکال

کندل های نشان دهنده ورود پول کدامند؟

سرمایه‌گذاران و تریدرها برای انجام معاملات خود در بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری از ابزارهای مختلفی کمک می‌گیرند. یکی از این ابزارها نمودارهای قیمتی هستند که در تحلیل‌های تکنیکال برای پیش بینی حرکات قیمت در آینده مورد استفاده قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرند. تحلیل تکنیکال از روش‌های شناسایی جهت حرکت قیمت در بازار به شمار می‌آید که انواع نمودارهای قیمت از ملزومات آن هستند.

لازمه فعالیت حرفه‌ای در بازارهای مالی آشنایی با انواع نمودارها و کندل‌هاست. یکی از انواع نمودارهای قیمتی نمودار «کندل استیک» (Candle Stick) یا شمعی-ژاپنی است که اطلاعات مختلفی در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد. کندل‌ها از اجزای تشکیل دهنده نمودارهای کندل استیک هستند که اطلاعات زیادی از قیمت در آنها نهفته است. کندل‌ها در نمودار شکل‌های مختلف دارند که می‌توان با تشخیص آن‌ها اطلاعات مهمی در خصوص قیمت یک کالای مالی استخراج کرد.

می‌توان گفت که هر کندل داستانی را بیان می‌کند. زمانیکه به یک شمع نگاه می‌کنید، متوجه رقابت بین خریداران و فروشندگان خواهید شد. آشنایی با انواع روش تحلیل کندل‌ها، تحلیل بازار را جذاب‌تر می‌کند. در ادامه این مطلب با انواع کندل ها و روش تشخیص کندل‌های نشان دهنده ورود پول آشنا خواهید شد.

اجزای تشکیل دهنده یک کندل

«بدنه» (body) و «سایه» (shadow) از اجزای اصلی یک «کندل» (Candle) هستند که هر یک اطلاعات خاصی را به همراه دارند.

نمودارهای کندل استیک اطلاعات زیادی را در تایم‌‌فریم‌های مختلف کنار هم قرار می‌دهد. در بهترین حالت کندل‌ها به صورت روزانه مورد استفاده قرار می گیرند. هر کندل اطلاعات کاملی از معاملات در یک بازه زمانی فراهم می‌کند. همین ویژگی آن‌ها رابه ابزاری کاربردی برای معامله‌گران بلند مدت یا نوسانی تبدیل می‌کند.

یک کندل یا شمع از بدنه (body)، سایه (shadow) یا فتیله (wick) تشکیل شده که بدنه آن قیمت آغاز و پایان معامله را نشان می‌دهد. در حالیکه خط بالایی یا پایینی سایه است و پایین‌ترین و بالاترین قیمت را نمایش می‌دهند. لازم است بدانید که گستره نوسان سهم در زمان معامله توسط سایه‌ها مشخص می‌شود.

در صورتیکه قیمت باز شدن کندل کمتر از قیمت بسته شدن باشد حاکی از روند صعودی قیمت است که با کندل توخالی، سفید یا سبز مشخص می‌شود. در مقابل، اگر قیمت باز شدن کندل بیشتر از قیمت بسته شدن آن باشد نشان از نزولی شدن قیمت دارد که با کندل توپر، مشکی یا قرمز نمایان می‌شود.

اجزای تشکیل دهنده کندل

 

اشکال مختلف یک کندل

کندل‌ها به عنوان اجزای اصلی نمودارهای کندل استیک با اشکال مختلف حاوی اطلاعات مهمی در مورد حرکات قیمت در طول زمان با انجام معاملات ظاهر می‌شوند. کندل‌ها ممکن است در رنگ‌ها، اندازه‌ها و فرم ظاهری متفاوت نمایان شوند که هر یک نشانه صعودی یا نزولی بودن روند قیمت است.

نمودارهای کندل استیک از پرکاربردترین انواع نمودار در تحلیل‌های تکنیکال هستند. در این نوع نمودارها، هر شکل از کندل می‌تواند احساسات و هیجانات سرمایه‌گذاران در بازار را نمایش دهد. به این ترتیب سرمایه‌گذاران می‌توانند زمان مناسب برای ورود و خروج معامله را تشخیص دهند.

نکته بسیار مهم این است که معمولا کندل به شناسایی سطوح مقاومت و حمایت کمک می‌کند. تنها کافیست که تریدر یا سرمایه گذار توانایی تشخیص اشکال کندل و اطلاعاتی که آشکار می‌کند را داشته باشد.

مجموعه کندل‌ها در کنار هم الگوهایی را شکل می‌دهند که بر اساس آن‌ها می‌توان روند آینده قیمت را پیش‌بینی کرد. این در حالیست که کندل‌ها به خودی خود می‌توانند صعودی یا نزولی باشند که از شکل ظاهری آن‌ها مانند رنگ، اندازه و فرم قابل تشخیص است.

لازم است بدانید که رنگ هر کندل به حرکت قیمتی یک دارایی در بازه زمانی مشخص بستگی دارد. در صورتیکه یک کندل به رنگ قرمز یا مشکی درآید بدان معناست که قیمت بسته شدن معاملات کمتر از قیمت باز شدن در ابتدای روز است. این کندل نشان می‌دهد که معاملات کالا یا ارز برای مدتی در کنترل فروشندگان بوده و قیمت آن کاهش داشته است.

این در حالی‌ست که اگر با یک کندل سبز یا سفید مواجه شدید باید بدانید که در تایم‌فریم مشخصی قیمت ارز یا کالا روند صعودی داشته و در نهایت معاملات با قیمتی کمتر از قیمت باز شدن به پایان رسیده است.

کندل های نشان دهنده ورود پول

یک کندل دوجی (Doji) جایی تشکیل می‌شود که قیمت آغاز و پایان معاملات در یک نقطه و شاید نزدیک به هم باشند. کندل اسپینیگ تاپ (Spining top) چیزی شبیه کندل دوجی است با این تفاوت که بدنه کوچک‌تری دارد. هر دو نوع این کندل‌ها نشان می‌دهند که بازار در یک حالت بلاتکلیفی به سر می‌برد و خریداران و فروشندگان عملا تا حد توقف مبارزه کرده‌اند.

لازم به ذکر است که این کندل‌ها هشداری از بلاتکلیفی بازار می‌دهند که در نهایت جایی تمام می‌شود و بازار جهت جدیدی در پیش خواهند گرفت.

کندل دیگری داریم با نام کندل دراگون دوجی یا سنجاقک (Dragonfly doji) که می‌تواند از نشانه‌های بازگشت احتمالی قیمت به سمت بالا یا پایین باشد. معمولا زمانیکه قیمت‌های بازگشاتی و خارج شدن با بالاترین قیمت در یک سطح قرار می‌گیرند، کندل به شکل یک سنجاقک نمایان می‌شود. در صورتیکه در تایم‌فریم مورد نظر سایه یا فتیله پایین دراز باشد به این معنی است که فروش پر فشاری داریم که به دلیل افزایش قیمت و جذب خریداران فروش رخ داده است.

علاوه بر این، کندل سنجاقک در روندی نزولی نشانه آن است که در آینده قیمت‌ها مجددا افزایش پیدا می کنند. این شرایط می‌تواند به صورت عکس هم اتفاق افتد. به این معنی که نمودار کندل سنجاقک رو به بالا کاهش قیمت در آینده را نشان دهد. به طور کلی برای پیش بینی افزایش یا کاهش قیمت جهت نمودار سنجاقک بسیار اهمیت دارد.

در ادامه بهتر است با کندل ستاره ثاقب (Shooting star) آشنا شوید. این کندل در انتهای یک روند صعودی شکل می‌گیرد. در کندل ستاره ثاقب بدنه در انتهای پایینی کندل تشکیل می‌شود و سایه یا شدو بالایی دو برابر بدنه خواهد بود.

کندل ماروبز (Marubozu) از دیگر انواع کندل‌هاست که در دو حالت سفید یا سبز و مشکی یا قرمز ظاهر خواهد شد. ماروبز مشکی یا قرمز زمانی شکل می‌گیرد که کندل روند نزولی را طی کرده و سایه بالایی و پایینی در آن تشکیل نشده است. این کندل حاکی از فشار بیشتر فروشندگان است. در این کندل، قیمت باز شدن برابر قیمت سقف و بسته شدن برابر با قیمت کف خواهد بود.

در کندل ماروبز سفید یا سبز، کندل یک مسیر صعودی را پشت سر گذاشته و سایه بالایی و پایینی ندارد. این کندل نشانی از فشار بیشتر خریدران به شمار می‌آید و در نهایت قیمت باز شدن برابر قیمت کف و قیمت بسته شدن برابر قیمت سقف است.

 

گپ در نمودار کندل استیک

گپ (Gap) یا شکاف در یک نمودار کندل استیک در زمان اتمام کار بازار و بین پایان معاملات در یک روز و آغاز معاملات در روز بعد اتفاق می‌افتد.

گپ (Gap) فاصله خالی بین دو کندل در نمودار کندل استیک را می‌گویند. پیدایش گپ در نمودار بدان معناست که در یک تایم‌فریم خاص هیچ معامله‌ای در بازار انجام نشده یا قیمت باز شدن کندل جدید با کندل قبل از آن مقارن نبوده است. به طور کلی، شکاف‌ها در نوع نزولی و صعودی دسته‌بندی می‌شوند.

لازم به ذکر است که گپ یا شکاف صعودی زمانی ایجاد می‌شود که قیمت شروع کندل دوم بیشتر از قیمت پایانی در کندل قبلی است. در مقابل، گپ نزولی زمانیکه قیمت شروع کندل دوم کمتر از قیمت نهایی در کندل پیش از آن باشد، ظاهر می‌شود.

زمانیکه به گپ برخوردید بهتر است بدانید که عرضه و تقاضا در نقطه انتهایی  برای ارائه قیمت جدید به توازن رسیده است. این نکته می‌تواند به شما در تحلیل روند قیمت کمک کند.

اغلب شکاف‌های قیمتی به دلیل بروز برخی رویدادها، مانند اخبار و گزارشات اقتصادی که در فاصله بین بسته شدن بازار و باز شدن آن در روز بعد منتشر می‌شوند، شکل می‌گیرند.

کندل های نشان دهنده ورود پول

 

تشخیص کندل های نشان‌دهنده ورود پول

کندل‌های نشان‌دهنده ورود پول به بازار مشخصه‌هایی دارند که می‌توان براساس شکل ظاهری آن‌ها را تشخیص داد. کندل‌های دوجی سنجاقک، دوجی، چکشی، چکش برعکس نشانه‌هایی از ورود پول به بازار دارند که در ادامه شرح داده خواهد شد.

در حالت کلی می‌توان گفت تمام کندل‌های صعودی یا کندل‌هایی که سایه پایینی بلندی دارند نشانی از فشار خریداران و ورود پول به بازار هستند. البته موارد استثنا هم وجود دارد. گاهی اوقات با مشاهده کندل هایی که سایه بالایی بلند دارند می‌توان انتظار رشد قیمت را داشت.

کندل دوجی سنجاقک (Dragonfly doji) که پیش از این به آن اشاره کردیم، یکسان و یا نزدیک بودن قیمت باز شدن و بسته شدن معاملات را نمایش می‌دهد، از این رو، این نوع کندل شاهد یا بدنه ندارد یا در صورت داشتن بسیار کوچک است. در این کندل، سایه پایینی نشان دهنده ورود خریداران و در ادامه ورود پول است.

کندل چکش (Hammer) در حالتی که سایه پایینی دو تا سه برابر نسبت به بدنه کندل بزرگ‌تر باشد، بدنه آن کوچک و در قسمت بالایی کندل شکل بگیرد و ترجیحا سایه بالایی نداشته باشد و اگر سایه بالایی داشت باید بسیار کوچک باشد می‌تواند علامتی از ورود پول به بازار در نظر گرفته شود. در این کندل وجود سایه پایینی بلند نشان دهنده ورود خریداران و پول است.

علاوه بر این‌ها، در صورتیکه کندل چکش برعکس (Inversed Hammer) در انتهای روند نزولی شکل بگیرد می‌توان آن را نشانی از تلاش فروشندگان برای کاهش قیمت دانست که در این حالت کم کم فشار آن‌ها کمتر خواهد شد و با مشاهده چند کندل مثبت بعد از آن می‌توان منتظر رشد قیمت ماند.

در اینجا لازم است بدانید که شکل ظاهری کندل‌های چکش برعکس تقریبا مشابه «چکش» (Hammer) است با این تفاوت که ولی کاملا در جهت مخالف شکل می‌گیرد. کندل‌های چکش برعکس، سایه بالایی دو تا سه برابر بدنه کندل بوده و بدنه در قسمت پایین کندل ظاهر می‌شود. همچنین، سایه پایین یا آشکار نمی‌شود یا بسیار کوتاه است.

 

سخن پایانی

اغلب افرادیکه در بازارهای مالی و سرمایه گذاری فعالیت می‌کنند، با مفهوم نمودارهای قیمت و کندل به عنوان ابزاری برای تحلیل حرکات قیمت یک کالا یا ارز آشنایی دارند. استخراج اطلاعات از انواع کندل‌ها می‌تواند به تریدر یا سرمایه‌گذار برای تشخیص نقاط مناسب ورود و خروج بازار کمک کند.

در این مقاله به معرفی نمودار کندل استیک و اشکال مختلف کندل‌ها پرداختیم و سعی کردیم شما را با نحوه خواندن اطلاعات یک کندل اعم از تشخیص زمان ورود پول به بازار آشنا کنیم.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. در تصویر اول اجزای تشکیل رهندخ ی کندل
    کندل ریزشی قرمز
    قیمت باز شدن کندل با قیمت بسته شدن کندل لاید جا به جا بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا