دوره پرایس اکشن ict
آموزش بورسآموزش تحلیل تکنیکالآموزش فارکس

مهمترین اندیکاتورهای کاربردی در بازارهای مالی بورس و فارکس

دوره حضوری منتور شیپ

اندیکاتورها از اصلی‌ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال هستند که اطلاعات زیادی در مورد قیمت یک دارایی در اختیار تریدر قرار می‌دهند. برای حضور در بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری حتما باید با ابزارهای تکنیکال و اصطلاحات آن‌ها آشنا باشید. هر اندیکاتور روش استفاده و تحلیل خاص خود را دارد که نحوه کاربرد آن‌ها نیاز به آموزش دارد.

در این مقاله قصد داریم تا برخی از مهم‌ترین اندیکاتورهای کاربردی را در بازارهای مالی بورس و فارکس معرفی کنیم.

اندیکاتور (Indicator) چیست؟

اندیکاتور، شاخصی برای اندازه‌گیری تغییرات قیمت است. در واقع این ابزار تکنیکال به معامله‌گران کمک می‌کند تا در بازارهای مالی تغییرات قیمت را انداره‌گیری کنند.

اندیکاتور در بازارهای مالی یک سری محاسبات ریاضی است که به شما این امکان را می‌دهد تا قیمت یک جفت ارز را تجزیه و تحلیل کنید. این ابزار می‌تواند حجم، سود، نرخ ارز و سایر عوامل را در نظر بگیرد تا به شما در درک حرکت ارز یا هر دارایی با ارزشی کمک کند.

این داده‌ها اغلب در نمودارهای کندلی، میله‌‌ای و خطی ارائه می‌شوند تا بتوانید تصمیم بگیرید که آیا باید وارد پوزیشن خرید یا فروش شوید. به این ترتیب، اندیکاتورها شما را در استفاده از استراتژی‌های معاملاتی راهنمایی می‌کنند و اجازه می‌دهند درک بهتری از بازار داشته باشید.

به بیان ساده‌تر، اندیکاتورها با استفاده از قیمت‌های گذشته یک دارایی و انجام برخی معادلات ریاضی، قیمت را در آینده پیش‌بینی می‌کنند. بسیاری از اندیکاتورها به طور خودکار بر روی نمودار پلتفرم‌های معاملاتی مانند متاتریدر ۴ و متاتریدر ۵ وجود دارند، اما برخی از آن‌ها هستند که باید به‌طور دستی و توسط تریدر اضافه شوند.

اندیکاتورها اطلاعات اضافی در مورد قیمت را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهند. اطلاعاتی که می‌تواند به تریدر در انتخاب بهترین نقطه برای ورود یا خروج معاملات کمک کند. اندیکاتورها با اهداف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ برخی برای دنبال کردن روند، مومنتوم و نوسانات و … استفاده می‌شوند.

دوره پیشنهادی
دوره پرایس اکشن ict
دوره جامع معامله گری به سبک ICT
دوره جامع معامله‌گری به سبک ICT، توسط تیم حسینی فایننس در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. اخیرا سبک پرایش اکشن ICT، بخاطر سود بالا و کاربرد ساده، مورد توجه بسیاری از تریدرها قرار گرفته است.

در استفاده از اندیکاتورها باید دقت لازم را به کار برید زیرا ممکن است سیگنال‌هایی با تاخیر در اختیار شما قرار دهند. توصیه می‌شود در کنار هر اندیکاتور از ابزار دیگری یا اندیکاتور دیگری نیز استفاده کنید تا نتیجه بهتری بگیرید و با اطمینان بیشتری دست به معامله بزنید.

 

اندیکاتور میانگین متحرک (Moving Average)

شاخص میانگین متحرک (MA) یک اندیکاتور تشخیص روند است که دوع ساده (SMA) و نمایی (EMA) دارد.

اندیکاتور مووینگ اوریج از متداول‌ترین نوع اندیکاتور است که جهت حرکت بازار و میانگین قیمت را در دوره‌های ۲۰، ۵۰، ۱۰۰ و ۲۰۰ روزه نشان می‌دهد. این اندیکاتور در بالا یا پایین خط روند قیمت به صورت یک خط ظاهر می‌شود. نکته مهمی که در مورد اندیکاتور مووینگ اوریج ساده وجود دارد این است که تلاقی دو اندیکاتور SMA کوتاه مدت و بلند مدت بر روی نمودار حاکی از تغییر جهت روند قیمت است.

میانگیت متحرک

دوره پیشنهادی
بنر
دوره جامع معامله‌گری طلا و شاخص‌ها
ما در دوره جامع معامله‌گری طلا و شاخص‌ها که در سایت حسینی فایننس در اختیار شما قرار گرفته است، مفاهیم و اصول سرمایه‌گذاری در بازار طلا را به شما آموزش خواهیم داد. بعد از دیدن این دوره، می‌توانید با اعتماد به نفس کافی وارد بازار طلا شده و به‌کسب درآمد بپردازید.

اندیکاتور میانگین متحرک نمایی (EMA) نوع دیگری از اندیکاتورهای میانگین متحرک است که نسبت به اندیکاتور میانگین متحرک ساده وزن بیشتری به قیمت‌های اخیر می‌دهد و تاثیر آن‌ها بر روی اندیکاتور واضح‌تر است. معمولا معامله‌گران از کراس‌اوورهای اندیکاتور میانگین متحرک نمایی ۲۰ و ۵۰ برای گرفتن سیگنال‌های خرید و فروش سریع استفاده می‌کنند. اغلب تریدرها ترجیح می‌دهند بیشتر از اندیکاتور EMA استفاده کنند؛ چرا که به تغییرات قیمت حساس‌تر است.

 

شاخص قدرت نسبی (RSI)

شاخص قدرت نسبی RSI یک اسیلاتور است که در قسمت پایین قیمت نمودار در محدوده ای بین صفر تا صد حرکت می‌کند. عددی که این شاخص نشان می‌دهد اگر کمتر از ۳۰ باشد محدوده اشباع فروش (over sold) و در صورتی که بیشتر از ۷۰ باشد محدوده اشباع خرید (over bought) را مشخص می‌کند.

زمانی که اندیکاتور RSI از منطقه اشباع فروش خارج می‌شود حاکی از آن است پایان روند نزولی نردیک و زمان خرید است. در مقابل، هنگامی که قیمت از بیشینه‌ی خرید خارج می‌شود احتمالا روند صعودی به پایان رسیده و موقعیت برای فروش مناسب است.

قدرت نسبی

 

اندیکاتور فیبوناچی (Fibonacci)

اندیکاتور فیبوناچی بر اساس سری اعداد فیبوناچی که توسط فردی به نام لئوناردو پیزا معرفی شدند، عمل می‌کند. این اعداد با ۰ یا ۱ شروع می شوند و اعداد بعدی از جمع دو عدد قبلی حاصل می‌شوند. اندیکاتور فیبوناچی زمانی که بر روی نمودار قیمت اجرا می شود، درصدهای مهمی را نشان می‌دهند که با استفاده از آن‌ها می‌توان سطوح حمایت و مقاومت را شناسایی کرد.

شش نوع اندیکاتور فیبوناچی داریم که عبارتند از؛ فیبوناچی اصلاحی Fibonacci Retracement (RET)، فیبوناچی گسترشی Fibonacci Extension، فیبوناچی منطقه زمانی Time Zone، فیبوناچی کمانی Arc، فیبوناچی کانال Channel، فیبوناچی بادبزن Fan. رایج‌ترین نوع فیبوناچی که توسط اکثر معامله‌گران مورد استفاده قرار می گیرد، فیبوناچی اصلاحی است.

فیبوناچی

 

دوره پیشنهادی
بنر
دوره جامع پرایس اکشن
پرایس اکشن (Price Action) یکی از شیوه‌‌های برتر معامله‌‌گری است که در آن داده‌‌های قیمت، مبنای تحلیل ارزهای دیجیتال قرار گرفته و باعث می‌شود معامله‌‌گر بتواند نقاط ورود و خروج را برای معامله شناسایی کند.

اندیکاتور مکدی (MACD)

مکدی از اسیلاتورهایی است که همگرایی و واگرایی میانگین متحرک را نشان می‌دهد. این اندیکاتور یکی از بهترین اندیکاتورهاست که در کنار سایر ابزارهای تکنیکال استفاده می‌شود. اندیکاتور مکدی متشکل از دو خط و یک هیستوگرام است که برای تایید روند در نمودار قیمت استفاده می‌شود.

زمانی که میله بعدی در هسیتوگرام بالاتر باشد نشانه آغاز روند صعودی است و بالعکس. اگر میله بعدی پایین‌تر ظاهر شود ادامه روند نزولی خواهد بود.  تریدرها به کمک این اندیکاتور در کنار ابزارهای دیگر بهترین نقاط برای خرید و فروش معاملات خود را انتخاب می‌کنند.

مکدی

 

اندیکاتور استوکاستیک (Stochastic)

«اندیکاتور استوکاستیک» (Stochastic) یک نوسانگر است که با حرکت در محدوده صفر تا صد در قسمت پایین نمودار قیمت،‌ منطقه اشباع خرید و اشباع فروش را مشخص می‌کند. این اندیکاتور قیمت بسته شدن یک دارایی را با طیفی از قیمت‌های آن در یک تایم فریم مشخص مقایسه می‌کند. زمانی که استوکاستیک در سطحی بالاتر از ۸۰ قرار گیرد، خرید بیش از حد و وقتی کمتر از 20 باشد حاکی از فروش بیش از حد است.

استفاده از اندیکاتور استوکاستیک اغلب برای بازارهای رنج یا بدون روند مناسب است.

استوکاستیک

 

اندیکاتور پارابولیک سار (Parabolic SAR)

اندیکاتور «پارابولیک سار» (Parabolic SAR) یکی از اندیکاتورهای تکنیکال برای تشخیص روند آینده قیمت و بازگشت‌های احتمالی است که با نقطه‌هایی دنباله‌دار بر روی نمودار قیمت پدیدار می‌شود. این اندیکاتور در زمان افزالیش قیمت، پایین خط روند و به هنگام کاهش قیمت، بالای آن قرار می‌گیرد.

معامله‌گران برای شناسایی نقاط مناسب ورود و خروج معاملات از این اندیکاتور استفاده می‌کنند.

پارابولیک سار

 

اندیکاتور میانگین محدوده واقعی (ATR)

شاخص محدوده واقعی قیمت (ATR) از اندیکاتورهای نوسان‌ساز است که نوسان قیمت را نشان می‌دهد و اکثر اوقات در بازارها با نوسانات شدید مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اندیکاتور قیمت اولیه و قیمت نهایی را بدون در نظر گرفتن جهت و شتاب حرکت بررسی می‌کند.

بسیاری از معامله‌گران از این اندیکاتور برای تعیین حد ضرر و نقاط خروج از معامله استفاده می‌کنند.

میانگین محدوده واقعی

 

سخن پایانی

بهتر است از اندیکاتورهای مختلف در کنار هم برای تحلیل بازارهای مالی بورس و فارکس استفاده کنید تا به نتیجه مطلوب‌تر و مطمئن‌تری برسید. اندیکاتورها نسبت به نوع آن‌ها اطلاعات متفاوتی از روند قیمت در اختیار تریدر قرار می‌دهند.

این ابزار تکنیکال با حل برخی معادلات ریاضی آینده قیمت را پیش‌بینی می‌کنند. اندیکاتورها هر یک تنظیمات و نحوه استفاده خاص خود را دارند که نیاز به آموزش دارد. در این مقاله به اختصار به برخی از آن‌ها اشاره کردیم.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا