🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکالابزارهای معاملاتی

آموزش اندیکاتور مووینگ اوریج | یک ابزار قوی در تحلیل تکنیکال

یکی از شروط لازم برای حضور حرفه‌ای در بازارهای مالی، مسلط بودن بر تحلیل بازار و پیش‌بینی روند قیمت یک دارایی یا ارز در آینده است. برای اینکه معاملات پر سودی در بازارهای سرمایه‌گذاری داشته باشید، باید قادر به تحلیل حرکات قیمت و استفاده از استراتژی ‌های معاملاتی باشید. برای این منظور حتما باید انواع اندیکاتورها را بشناسید. اندیکاتورها (Indicators) از ابزاری کاربردی و مهم در تحلیل تکنیکال هستند که با حل توابع ریاضی می‌توانند حرکت بعدی قیمت را حدس بزنند.

یکی از انواع پرکاربرد و ساده اندیکاتورها،‌ مووینگ اوریج یا میانگین متحرک است که در این مقاله قصد داریم، شما رابا انواع و نحوه استفاده از آن‌ها آشنا کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

مووینگ اوریج (Moving Average) چیست؟

اندیکاتور «مووینگ اوریج یا میانگین متحرک» (Moving Average) از ابزارهای تکنیکال قابل استفاده بر روی نمودار قیمت است که میانگینی از روند حرکت قیمت را نمایش می‌دهند، برای تشخیص روند استفاده می‌شود.

استفاده از اندیکاتور مووینگ اوریج تاثیر نوسانات کوتاه مدت قیمت را در تایم‌فریم مشخص، کاهش می‌دهد و کمک می‌کند تا تریدر بتواند روند واقعی قیمت را از نوسانات معمولی تشخیص دهد. اندیکاتورهای مووینگ اوریج از متداول‌ترین انواع اندیکاتورهای تکنیکال هستند.

این اندیکاتور شاخصی برای نمایش میانگین قیمت یک ابزار در یک دوره زمانی خاص است که به صورت یک خط در نمودار نمایش داده می‌شود. خط میانگین متحرک با در نظر گرفتن میانگین قیمت در تعداد معینی از دوره‌ها بر حسب زمان ساخته می‌شود. سپس هر میانگین قیمت بر روی نمودار رسم می‌شود. با این اندیکاتور در واقع شما میانگین قیمت‌های بسته شدن معاملات در یک دوره زمانی را بدست می‌آورید.

به بیان ساده، می‌توان گفت که اندیکاتور مووینگ اوریج با فیلتر کردن نوسانات شدید قیمتی روند قیمت را به صورت هموارتر و با کمی تاخیر نمایش می‌دهد. این اندیکاتور با نماد MA شناسایی می‌شود. معمولا از این اندیکاتور در کنار اندیکاتورهای دیگر استفاده می‌شود. مووینگ اوریج به تشخیص سطوح حمایت و مقاومت بر روی نمودار قیمت کمک می‌کند.

اغلب این اندیکاتور را در نمودارهای کندل استیک استفاده می‌کنند. اندیکاتور میانگین متحرک انواع مختلف ساده، نمایی، ‌صاف شده و وزنی دارد که در ادامه هر یک را توضیح خواهیم داد.

مووینگ اوریج

 

انواع اندیکاتور مووینگ اوریج

اندیکاتور مووینگ اوریج (میانگین متحرک) به انواع ساده (Simple Moving Average)، نمایی (Exponential Moving Average)،‌ وزنی (Weighted Moving Average) و صاف (Smoothed Moving Average) تقسیم می‌شود که ساده و نمایی از پرکاربردترین انواع آن هستند.

اندیکاتور مووینگ اوریج از اندیکاتورهای ترند (تشخیص روند و تعقیب کننده قیمت) است که با توجه به میزان حساسیت آن‌ها به تغییرات و دوره زمانی که بررسی می‌کنند، متفاوت هستند.  تفاوت اصلی این نوع میانگین‌ها در نحوه محاسبات آن‌ها است. به عنوان مثال، در اندیکاتور میانگین متحرک ساده وزن و معیار در هر دوره برابر است. در حالیکه، میانگین‌های وزنی،‌ نمایی و صاف، بر وضعیت آخرین کندل‌ها در محاسبات تاکید دارند.

به خاطر داشته باشید که اندیکاتور میانگین متحرک نمایی،‌ وزن بیشتری به قیمت‌های اخیر می‌دهد و تاثیر آن‌ها بر روی اندیکاتور واضح‌تر خواهد بود.

در زمان انتخاب این اندیکاتور برای اجرا بر روی نمودار می‌توان تنظیمات را به صورت دلخواه یا با توجه به استراتژی تغییر داد. یکی از متغیرها،‌ دوره یا بازه زمانی است. دوره زمانی انتخاب شده برای اندیکاتور نقش مهمی در میزان کارآمدی آن دارد.

نحوه عملکرد اندیکاتور مووینگ اوریج به این شکل است که ارزش دارایی را در دوره زمانی که مشخص کرده‌اید با هم جمع و بر کل دوره (روزها) تقسیم می‌کند و به یک میانگین می‌رسد.

 

اعداد طلایی مووینگ اوریج

پرکاربردترین اعدادی که برای اندیکاتور میانگین متحرک در نظر گرفته می‌شوند،‌ دوره‌های ۱۰، ۲۰، ۵۰، ۱۰۰ و ۲۰۰ روزه هستند. این اعداد را می‌توان به صورت ترکیبی نیز استفاده کرد. علاوه‌ بر این‌ها، اعداد فیبوناچی نیز کاربرد زیادی در مووینگ اوریج دارند. از میان اعداد فیبوناچی ۸، ۱۳، ۲۱ و  ۵۵ کاربرد وسیعی در تنظیمات مووینگ اوریج دارند.

 

کاربرد اندیکاتور مووینگ اوریج

اندیکاتور مووینگ اوریج از بهترین ابزارهای تشخیص روند قیمت به شمار می‌آید. با استفاده از این اندیکاتور می‌توان سطوح حمایت و مقاومت را مشخص کرد.

اندیکاتور میانگین متحرک کاربرد گسترده‌ای در تحلیل تکنیکال دارد. به طور کلی، تحلیلگران تکنیکال از میانگین‌های متحرک برای تشخیص اینکه آیا تغییری در روند قیمت یک دارایی یا ارز رخ می‌دهد یا خیر، استفاده می‌کنند. اندیکاتورهای میانگین متحرک سیگنال‌های معاملاتی در اختیار تریدرهای تکنیکال قرار می‌دهند.

متغیرهای مووینگ اوریج کاملا قابل تنظیم هستند. یعنی می‌توانید بازه‌های زمانی را به دلخواه برای این اندیکاتور تعیین کنید. توجه داشته باشید که برای اهداف مختلف در معاملات خود، می‌توانید تنظیمات این اندیکاتور را تغییر دهید. توجه به بازه زمانی مناسب در معامله‌گری کوتاه مدت،‌ میان مدت و بلند مدت از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

حمایت و مقاومت

اندیکاتورهای میانگین متحرک در روند صعودی، نقش حمایت و در روند نزولی نقش مقاومت را ایفا می‌کنند. در یک روند کوتاه مدت صعودی ممکن است، سطح حمایت در نزدیکی میانگین متحرک ۲۰ روزه ظاهر شود. در حالیکه در یک روند صعودی بلند مدت سطح حمایت ممکن است در نزدیکی مووینگ اوریج ۲۰۰ روزه (مووینگ اوریج متداول برای معاملات طولانی مدت) نمایان شود.

در حقیقت، میانگین متحرک ۲۰۰ روزه خیلی راحت به ما سطح حمایت و مقاومت را نشان می‌‌دهند.

لازم به ذکر است که نمی‌توان از میانگین‌های متحرک حمایت‌ها و مقاومت‌های دقیق را انتظار داشت؛ زیرا این احساسات هستند که بازارها را هدایت می‌کنند. به جای نقاط دقیق حمایت و مقاومت، از میانگین‌های متحرک می‌توان برای شناسایی مناطق حمایت یا مقاومت استفاده کرد.

نکته قابل توجه در مورد مووینگ اوریج‌ها این است که اطلاعات آن‌ها همیشه یک قدم عقب‌تر از بازار است. از این رو، ‌نمی‌توان انتظار داشت که با مووینگ اوریج در سقف قیمت بخرید و در کف قیمت بفروشید.

 

بهترین مووینگ اوریج برای کریپتو

اندیکاتور مووینگ اوریج برای انواع بازارهای مالی مانند بورس، فارکس و ارزدیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجا که اندیکاتور مووینگ اوریج از شاخص‌های ساده به شمار می‌آید و استفاده از آن راحت است، در بازار کریپتو به صورت رایج مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به طور معمول،‌ معامله‌گران نوسانی از میانگین متحرک نمایی ۵، ۱۰، ۲۰ و ۵۰ روزه برای معاملات خود استفاده می‌کنند؛ محبوب‌ترین آن‌ها کراس اوورهای EMA ۲۰ و ۵۰ هستند که سیگنال‌های خرید و فروش سریع تولید می‌کنند.

برای آن دسته از معامله‌گران مبتدی که معنای کراس اوور را  نمی‌دانند؛ اصطلاح «کراس اور» (crossover) به جایی در نمودار معاملاتی اشاره دارد که در آن خط روند قیمت یک دارایی، از خط اندیکاتور عبور می‌کند. یا زمانی که خود دو ‌اندیکاتور از هم عبور می‌کنند.

این‌ها میانگین‌های متحرکی هستند که برای معاملات روزانه و همچنین SMA‌های ۵۰ و ۲۰۰ روزه از آن‌ها استفاده می‌شود. همواره، میانگین متحرک ۵۰ روزه به دلیل نمایش دقیق روند بازار طی ۲۴ ساعت،‌ مورد علاقه معامله‌گران کوتاه‌مدت و نوسان‌گیر قرار می‌گیرد.

مووینگ اوریج

 

سخن پایانی

اندیکاتورهای مووینگ اوریج از ابزارهای ساده و پرکاربرد تحلیل‌‌های تکنیکال هستند. معامله‌گران می‌توانند با استفاده از اندیکاتور مووینگ اوریج شروع و پایان روند قیمت را تشخیص دهند. همچنین آن‌ها می‌توانند سطوح حمایت و مقاومت را در روند شناسایی کنند که این یکی از کاربردهای مهم اندیکاتور مووینگ اوریج در تحلیل تکنیکال به شمار می‌آید.

اعداد ۱۰، ۲۰، ۵۰، ۱۰۰ و ۲۰۰  مهم‌ترین اعداد برای تنظیم اندیکاتو مووینگ اوریج ساده (SMA) و مووینگ اوریج نمایی (EMA) به شمار می‌آیند. همچنین، اعداد فیبوناچی در تنظیمات این اندیکاتور کاربرد دارند. البته بازه زمانی و هدفی که برای معاملات خود در نظر می‌گیرید در انتخاب نوع و دوره اندیکاتور نقش مهمی دارند.

در این مقاله با اندیکاتور مووینگ اوریج و نحوه استفاده از آن بر روی نمودار قیمت در بازارهای مالی آشنا شدید. موفق و پر سود باشید!

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا