🎁 وبینار مسیر درست تبدیل شدن به یک معامله‌گر🎁

اینجا کلیک کنید
دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکالابزارهای معاملاتی

اندیکاتور استوکاستیک | همراه با تنظیمات و فرمول

اندیکاتورها از ابزارهای تکنیکال هستند که در تحلیل بازارهای مالی کمک زیادی به تریدر می‌کنند. نحوه کار تمام اندیکاتورها به این صورت است که با حل برخی معادلات ریاضی برحسب قیمت‌های گذشته یک دارایی، اطلاعات مختلفی در مورد آینده قیمت ارائه می‌دهند. این ابزار تکنیکال اطلاعاتی را برای ما استخراج می‌کنند که ما توانایی مشاهده آن‌ها را نداریم.

در حقیقت می‌توان گفت که اندیکاتورها ابزار اصلی برای تحلیل تکنیکال هستند که تریدرهای حرفه‌ای باید با انواع آن آشنا باشند و در معاملات‌شان از آن‌ها استفاده کنند. در این مقاله به اندیکاتور استوکاستیک و نحوه استفاده از آن خواهیم پرداخت.

اندیکاتور استوکاستیک (Stochastic)

اندیکاتور استوکاستیک نوعی اسیلاتور مومنتوم است که قیمت بسته شدن معاملات یک دارایی را با محدوده‌ای از قیمت در دوره زمانی مشخص مقایسه می‌کند.

اندیکاتور استوکاستیک در سال ۱۹۵۰ میلادی توسط فردی به نام «جورج سی لین» (George C. Lane) به بازارهای مالی معرفی شد. اندیکاتور استوکاستیک با اندازه‌گیری حرکت، قیمت دارایی روند و بازگشت روند قیمت را مشخص می‌کند. این اندیکاتور با حرکت در محدوده صفر تا صد نقاط اشباع خرید و اشباع فروش را نشان می‌دهد.

اعداد در محدوده زیر ۲۰ نقاط اشباع خرید و در محدوده بالای ۸۰ منطقه اشباع فروش را نمایش می‌دهند. با این حال، این نشانه‌ها همیشه نشان‌دهنده بازگشت قریب‌الوقوع قیمت نیستند. روندهای بسیار قوی می‌تواند شرایط خرید یا فروش بیش از حد را برای مدت طولانی حفظ کند. در مقابل، معامله‌گران باید به دنبال تغییرات در نوسانگر تصادفی برای سرنخ‌هایی در مورد تغییرات روند آینده باشند.

اسیلاتور استوکاستیک از دو خط تشکیل شده که یکی مقدار واقعی اسیلاتور برای هر سشن و دیگری مووینگ اوریج سه روزه را نشان می‌دهد. از آنجا که تصور می‌شود قیمت از مومنتوم پیروی می‌کند، تلاقی این دو خط به‌عنوان سیگنالی برای بازگشت روند در نظر گرفته می‌شود.

علاوه بر این، واگرایی میان اسیلاتور استاکوستیک و روند حرکتی قیمت نیز به‌عنوان سیگنال مهمی از بازگشت یا ریورسال برداشت می‌شود. به عنوان مثال، زمانی که روند نزولی، یک کف پایین‌تر جدید می‌سازد، اما نوسان‌گر یک کف بالاتر را نشان می‌دهد، ممکن است نشان‌دهنده این باشد که فروشنده‌ها خسته شده‌اند و یک برگشت صعودی در حال شکل‌گیری است.

اندیکاتور استاکوستیک

 

تنظیمات اندیکاتور استوکاستیک

اندیکاتور استوکاستیک در پلتفرم متاتریدر و سایر بسترهای معاملاتی به‌طور پیس‌فرض وجود دارد. تنها کافیست که آن را به‌طور دستی به مقادیری که استراتژی راهنمایی می‌کند، تنظیم کنید.

پس از اینکه صفحه پلتفرم معاملاتی خود را باز کردید از قسمت نوار ابزار بالای صفحه اندیکاتورها را انتخاب کنید، به قسمت اسیلاتورها بروید و در آنجا «استوکستیک» (Stochastic) را انتخاب کنید. با باز شدن پنجره تنظیمات می‌توانید مقادیری را که در استراتژی آمده، در هر بخش وارد کنید.

اندیکاتور استاکوستیک

به‌طور خودکار K period که برای محاسبه خط اندیکاتور به کار برده می‌شود، بر روی عدد ۱۴ تنظیم شده است. همچنین، D period که برای محاسبه خط سیگنال است، به‌طور پیش‌فرض روی عدد ۳ قرار دارد.

قسمت Method تعیین می‌کند که خط سیگنال بر مبنای چه نوع میانگینی حساب شود. اگر گزینه simple را بزنید از میانگین ساده استفاده می‌شود. در صورتی که گزینه exponential را انتخاب کنید، از میانگین نمایی استفاده خواهد شد. میانگین نمایی موجب می‌شود که خط سیگنال به تغییرات اخیر قیمت حساسیت بیشتری نشان دهد. به طور معمول از حالت simple‌ استفاده می‌شود.

در بخش Slowing هرچه این مقدار بیشتر باشد، خط سیگنال و خط اندیکاتور حساسیت کمتری به تغییرات قیمت نشان می‌دهد و در نتیجه حرکات اندیکاتور کمتر می‌شود.

در صورتی که فیلد قیمت یا Price field را روی low/high تنظیم کنید، اندیکاتور براساس قیمت‌های سقف و کف محاسبه می‌شود. اگر گزینه close را انتخاب کنید، از قیمت‌های پایانی هر دوره برای محاسبه اندیکاتور استفاده خواهد شد. معمولا از قیمت‌های سقف و کف استفاده می‌شود.

در قسمت Main می‌توانید رنگ، ضخامت و الگوی خط اندیکاتور یا همان %K را مشخص کنید. از قسمت Signal نیز می‌توانید رنگ، ضخامت و الگوی خط سیگنال یا همان %D را انتخاب کنید. همچنین، در بخش levels می‌توانید خطوطی مانند اشباع خرید و فروش را مشخص کنید.

اندیکاتور استوکاستیک

به‌طور پیش‌فرض مقادیر ۲۰ برای اشباع فروش و ۸۰ برای اشباع خرید تعیین شده است. اما بر حسب قدرت روند ممکن است شما این مقادیر را بالاتر یا پایین‌تر تنظیم کنید.

با فشردن دکمه ok اندیکاتور استوکاستیک بر روی نمودار ظاهر خواهد شد.

 

فرمول اندیکاتور استوکاستیک

محاسبات اندیکاتور استوکاستیک با استفاده از فرمول زیر انجام می‌شود:

%K = 100(C – L14) / (H14 – L14)

در این فرمول، %K ارزش فعلی شاخص استوکاستیک را نشان می‌دهد. آیتم C نشان‌دهنده آخرین قیمت بسته شدن معاملات دارایی مورد نظر است.

آیتم L14 کمترین قیمت در یک دوره ۱۴ روزه را نشان می‌دهد و H14 نیز نشان‌دهنده بالاترین قیمت در دوره ۱۴ روزه است.

 

اشباع خرید و اشباع فروش

تشخیص منطقه اشباع خرید و اشباع فروش با استفاده از اندیکاتور استوکاستیک کار ساده‌ای‌ست، اگر با سطوح آن و سیگنال‌های آن آشنا باشید.

به‌طور کلی، معامله‌گران معتقدند که Stochastic بالای ۸۰ نشان می‌دهد که بازار درحالت اشباع خرید و زمانی که Stochastic زیر ۲۰ باشد، در منطقه اشباع فروش قرار دارد.

برای مثال، زمانی که استوکاستیک بالای ۸۰ باشد، به این معنی است که روند قوی و احتمال بازگشت آن کم است. نشان می‌دهد که قیمت می‌تواند نزدیک به سقف بسته شود و همچنان به سمت بالاتر حرکت کند. روندی که در آن استوکاستیک برای مدت طولانی بالای ۸۰ می‌ماند، نشان می‌دهد که شتاب روند زیاد است و نباید سفارش شورت باز کنید.

اندیکاتور استوکاستیک

 

مزایا و معایب

اندیکاتور استوکاستیک نیز مانند سایر ابزارهای تکنیکال نقاط ضعف و قوتی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

مزایا و معایب استوکاستیک

مزایا

  • اندیکاتور استوکاستیک (Stochastic) یک اندیکاتور پیش‌رو به شمار می‌آید که امکان پیش‌بینی حرکت قیمت را میسر می‌سازد.
  • همچنین، سیگنال‌های واضح ارائه می‌دهد. این اندیکاتور مدت زیادی‌ست که توسط معامله‌گران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معایب

  • احتمال دارد که این اندیکاتور نیز مانند دیگر اندیکاتورها سیگنال اشتباه نمایش دهد.

 

سخن پایانی

اندیکاتور استوکاستیک از ابزارهای تحلیل تکنیکال محسوب می‌شود. یکی از نوسان‌سازهای مومنتوم است که با اندازه‌گیری شتاب حرکات بازار منطقه اشباع خرید و اشباع فروش را در بازار مشخص می‌کند. این اندیکاتور همانطور که اشاره شد برای پیدا کردن بهترین نقاط خرید و فروش در بازار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اندیکاتور استوکاستیک در کنار دیگر اندیکاتورها می‌تواند سیگنال‌های معتبرتری ارائه دهد و بسیار مفید و کاربردی است. این اندیکاتور یک اندیکاتور پیش‌رو و بدون تاخیر است که برای معاملات در لحظه بسیار مناسب دیده می‌شود.

اندیکاتور استوکاستیک با نمایش خطوط در قسمت پایینی نمودار بین محدوده صفر تا صد مناطق خرید و فروش بیش از حد را نمایش می‌دهد. سطوح بالاتر از ۸۰ منطقه اشباع خرید و پایین‌تر از ۲۰ اشباع فروش را نشان می‌دهند.

در این مقاله به‌طور مختصر و به زبانی ساده به معرفی اندیکاتور استوکاستیک پرداختیم. در صورت تمایل می‌توانید از مطالب آن در معاملات خود استفاده کنید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا