دوره منتور شیپ
آموزش فارکسپلتفرم‌های معاملاتی

آشنایی با انواع پلتفرم‌های معاملاتی فارکس

در سال‌های اخیر سپرده‌گذاری در بازار فارکس به یکی از جذاب‌ترین راهکارهای سرمایه‌گذاری سودده تبدیل شده و توانسته نظر بسیاری از معامله‌گران را به خود جلب کند. سرمایه‌گذاران‌ برای ورود به بازار فارکس به یک پلتفرم معاملاتی نیاز دارند تا بتوانند از این طریق معاملات خود را بدرستی انجام دهند و به‌راحتی روند حرکت قیمت یک دارایی را بررسی کنند.

در حقیقت پلتفرم‌های معاملاتی امکان دسترسی کاربران به ابزارهای مالی را فراهم می‌کنند، به همین دلیل موفقیت در معامله‌گری تا حد زیادی به عملکرد پلتفرم و توانایی سرمایه‌گذار در کار با آن بستگی دارد. شرکت‌های کارگزاری، پلتفرم‌های معاملاتی مختلفی را ارائه داده‌اند که هر یک ویژگی‌ها و قابلیت‌های خاص خود را دارند. به همین منظور ما در این مقاله قصد داریم تا بهترین پلتفرم‌های معاملاتی فارکس را به شما معرفی کنیم و ویژگی‌های هر یک را به طور کامل بررسی نماییم.

پلتفرم‌های معاملاتی فارکس

پلتفرم معاملاتی نرم افزاری است که اغلب توسط بروکرها به صورت رایگان در اختیار معامله‌گران قرار می‌گیرد و این امکان را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند تا بازار را تحلیل کرده و معاملات خود را مدیریت کنند.

پلتفرم معاملاتی نرم افزاری است که امکان اتصال به سیستم ترید را برای معامله‌گران در بازار فارکس فراهم می‌کند. پلتفرم‌ها به‌عنوان یک واسط بین بروکر و سرمایه‌گذار عمل می‌کنند و معامله‌گران را قادر می‌سازند تا با استفاده از این نرم افزار بازار را تحلیل کرده و معاملات خود را به درستی مدیریت نمایند.

در حقیقت سرمایه‌گذاران با استفاده از پلتفرم‌های معاملاتی می‌توانند از تغییرات قیمت در عرض چند دقیقه با خبر شوند و همچنین با استفاده از ابزارهای تحلیلی که این پلتفرم‌ها به کاربران خود ارائه می‌دهند، بازار را به‌طور دقیق و جامع تحلیل و بررسی کنند.

لازم به ذکر است که اغلب پلتفرم‌های معاملاتی طوری طراحی شده‌اند که به راحتی بر روی سیستم‌ عامل‌های مختلف قابل نصب بوده و معامله‌گران می‌توانند آن را از روی سایت کارگزاری دانلود و بر روی کامپیوتر یا تلفن همراه خود نصب کنند.

 

بهترین پلتفرم‌های معاملاتی فارکس

بهترین پلتفرم‌های معاملاتی فارکس آن‌هایی هستند که تمام نیازهای معامله‌گران و ویژگی‌های بازارهای مالی را به بهترین شکل ممکن برآورده می‌کنند، در نتیجه معامله‌گران در هنگام کار با آن‌ها احساس راحتی بیشتری خواهند داشت. این پلتفرم‌ها به دلیل داشتن ابزارهایی برای ایجاد نمودارها، ابزارهای تحلیل تکنیکال، دستورهای معاملاتی و ابزارهای معاملاتی از سایر پلتفرم‌های معاملاتی فارکس متمایز هستند. در ادامه تعدادی از بهترین پلتفرم‌های معاملاتی فارکس را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

بهترین پلتفرم معاملاتی فارکس

 

متاتریدر ۴

پلتفرم معاملاتی متاتریدر ۴ یک نرم افزار کاملا رایگان و کاربرپسند بوده که امکان دسترسی و تحلیل نمودار قیمت، انجام معاملات و مشاهده تریدهای گذشته را برای کاربران فراهم می‌کند.

نرم افزار «متاتریدر ۴» (MT4) یک پلتفرم معاملاتی استاندارد در بازار فارکس به‌شمار می‌رود که توسط شرکت روسی MetaQuotes در سال ۲۰۰۵ به بازار عرضه شده است. محیط این نرم افزار کاملا کاربرپسند بوده و امکان دسترسی به نمودار قیمت، انجام معاملات و مشاهده تریدهای گذشته را برای کاربران فراهم می‌کند. به همین دلیل اغلب معامله‌گران فارکس ترجیح می‌دهند تا از متاتریدر ۴ برای انجام معاملات خود استفاده نمایند. لازم به ذکر است که بیشتر بروکرهای فارکس این پلتفرم را به مشتریان خود ارائه می‌دهند.

ویژگی‌های مهم متاتریدر ۴:

  • در نسخه ۴ متاتریدر از زبان برنامه نویسی MQL4 استفاده شده است.
  • این نرم افزار به اندازه کافی ابزار تحلیلی در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد، در نتیجه تقریبا تمام نیازهای آن‌ها را برطرف می‌کند. در حقیقت متاتریدر ۴ دارای ۳۰ اندیکاتور و ۳۳ ابزار تحلیلی گوناگون است.
  • زبان MQL4‌ این پلتفرم، امکان اضافه کردن اسکریپت‌ها، اندیکاتورها و ادوایزرها را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند.
  • دارای یک MetaEditor داخلی برای توسعه استراتژی‌های معاملاتی است.
  • قابلیت پشتیبانی از ۳ نوع سفارش قابل اجرا و ۴ نوع سفارش در حال انتظار را دارد.
  • پیچیدگی کنترل مقیاس‌های نمودار در بازه‌های زمانی مختلف
  • رویه اجرای سفارشات در این نرم افزار به شکل«انجام یا ابطال» (Fill or Kill‌) صورت می‌گیرد.

 

متاتریدر ۵

«متاتریدر ۵» (MT5) جدیدترین نسخه از پلتفرم‌های معاملاتی گروه متاتریدر بوده که در سال ۲۰۱۰ به بازار معرفی شده است. با وجود اینکه پلتفرم متاتریدر ۵ نسخه توسعه یافته متاتریدر ۴ است، اما همچنان بسیاری از معامله‌گران ترجیح می‌دهند تا از متاتریدر ۴ برای انجام معاملات خود استفاده نمایند. توسعه دهندگان این پلتفرم، عملکردهای معاملاتی فارکس را گسترش داده‌اند و ویژگی‌های بسیاری نظیر تستر استراتژی‌های معاملاتی و بیش از ۱۰ اندیکاتور جدید را به آن اضافه کرده‌اند.

ویژگی‌های متاتریدر ۵:

  • در نسخه ۵ متاتریدر از زبان برنامه نویسی MQL5 استفاده شده است.
  • دارای یک مدل منحصر به فرد برای اجرای سفارشات است.
  • در این پلتفرم تعداد اندیکاتورها به ۳۸ و تعداد ابزارهای تحلیلی تا ۶۸ افزایش یافته است.
  • نمایش عمق بازار
  • امکان انجام تست‌های چند منظوره وجود دارد.
  • رویه اجرای سفارشات در متاتریدر ۵ به صورت Fill or Kill یا «سفارشات فوری یا ابطال» (Immediate or cancel) انجام می‌شود.
  • تعداد سفارش‌های قابل اجرا و سفارش‌های در انتظار به‌ترتیب برابر با چهار و شش عدد است.

ما طی مقاله دیگری، نرم افزار متاتریدر را به‌صورت معرفی کرده‌ایم؛ می‌توانید با مطالعه آن، با این نرم افزار بیشتر آشنا شوید.

 

سی تریدر (cTrader)

پلتفرم معاملاتی سی تریدر سرعتی بالاتر از متاتریدر ۴ دارد و گزینه‌ای مناسب برای بروکرهای ECN است.

سی تریدر یکی دیگر از پلتفرم‌های معاملاتی حرفه‌ای در بازار فارکس است که در سال ۲۰۱۱ توسط شرکت «اسپات‌ور» (Spotware) ‌به بازار معرفی شده و یک گزینه مناسب برای بروکرهای ECN فارکس به شمار می‌رود. در حقیقت تمرکز اصلی این پلتفرم به‌صورت تخصصی بر روی معاملات الگوریتمیک و معاملات حرفه‌ای در حساب‌های ECN است.

ویژگی‌های سی تریدر:

  • سرعت بالاتری نسبت به متاتریدر ۴ دارد.
  • این پلتفرم دارای ۵۰ اندیکاتور پایه و ۱۴ تایم فریم است.
  • امکان کد نویسی اختصاصی در محیط Calgo وجود دارد.
  • سی تریدر با پشتیبانی از ویژگی‌هایی نظیر ChartShots و ChartCasts این قابلیت را برای معامله‌گران فراهم می‌کند تا ایده‌ها و تجربیات خود را با دیگر سرمایه‌گذاران فارکس به اشتراک بگذارند.
  • پلتفرم سی تریدر به طور مداوم توسط APIها، اپلیکیشن‌ها، اندیکاتورها و ربات‌ها به‌روزرسانی می‌شود.

 

نت تریدر ایکس (NetTradeX)

پلتفرم NetTradeX یک پلتفرم معاملاتی حرفه‌ای در بازار فارکس است که توسط بروکر «آی‌اف‌سی» (IFC Markets) طراحی و توسعه یافته است. این پلتفرم دارای یک رابط کاربری گرافیکی است که امکان مدیریت سفارش‌ها و موقعیت‌های معاملاتی را برای معامله‌گران فراهم می‌کند. نت ترید ایکس گزینه‌ای مناسب برای معامله‌گرانی است که از اکسپرت استفاده می‌کنند.

ویژگی‌های نت ترید ایکس:

  • دارای رابط کاربرپسند
  • پشتیبانی از اندیکاتورهای مختلف برای انجام تحلیل تکنیکال
  • نمایش قیمت‌ها و درج سریع خبرهای اقتصادی
  • امکان اجرای فوری معاملات
  • قابلیت تعیین هر مقدار حجم برای موقعیت‌های معاملاتی

 

پلتفرم XTB: xStation

پلتفرم معاملاتی XTB دارای یک رابط کاربرپسند بوده که تمام نیازهای معامله‌گران را پاسخ می‌دهد و تمام گزینه‌های معاملاتی را با بالاترین سطح ایمنی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

پلتفرم XTB یک پلتفرم معاملاتی شناخته شده در بازار فارکس است که تمام نیازهای معاملاتی سرمایه‌گذاران را برطرف می‌کند و اطلاعات آن‌ها را ایمن نگه می‌دارد. همچنین این پلتفرم از معاملات جمعی نیز پشتیبانی می‌کند و یک فرصت عالی برای تبدیل شدن به یک معامله‌گر حرفه‌ای در بازار فارکس است.

پلتفرم XTB هزینه‌های معاملاتی و کمیسیون کمی از کاربران خود دریافت می‌کند و همچنین گزینه‌های معاملاتی مختلفی را با بالاترین سطح ایمنی در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد.

ویژگی‌های پلتفرم XTB:

  • دارای رابط کاربرپسند
  • ارائه طیف گسترده‌ای از فرصت‌های معاملاتی
  • دریافت هزینه‌های معاملاتی کم و کمیسیون نزدیک به صفر از کاربران خود
  • ارائه اپلیکیشن معاملاتی xStaition5
  • دریافت کارمزدهای بالا برای معاملات CFD
  • ارائه مطالب آموزشی و تحلیلی به همه مشتریان
  • معاملات داخلی برای کپی کردن معاملات XSocial
  • انجام خدمات حمایت و پشتیبانی از مشتری به‌صورت ۲۴ ساعته و در ۵ روز هفته

 

تریدینگ ویو (TradingView)

تریدینگ ویو یک پلتفرم تحلیلی در بازار فارکس بوده که در سال ۲۰۱۱ به بازار معرفی شد. معامله‌گران فارکس تحلیل نمودارهای قیمتی خود را در تریدینگ ویو انجام می‌دهند و در نهایت برای انجام معاملات از پلتفرم‌های معاملاتی دیگر استفاده می‌کنند. در واقع این پلتفرم برای معامله‌گران این امکان را فراهم می‌کند تا با شخصی‌سازی اندیکاتورهای تکنیکال، بتوانند نمودارها و دارایی‌های مالی را تحلیل نمایند.

لازم به ذکر است که تنها تعداد کمی از بروکرها از این پلتفرم پشتیبانی می‌کنند، اما پتانسیل پیشرفت تریدینگ ویو بسیار زیاد است و احتمال دارد تا در آینده بروکرهای زیادی از آن پشتیبانی نمایند.

ویژگی‌های تریدینگ ویو:

  • دارای تعداد زیادی ابزار تکنیکال نسبت به پلتفرم‌های معاملاتی دیگر
  • قابلیت استفاده از دیتاهای مختلف بروکرهای متفاوت در یک دارایی مالی
  • ارائه خدمات معاملاتی و نموداری متعدد
  • امکان شخصی‌سازی اندیکاتورهای تکنیکال
  • دارای یک شبکه قوی از تریدرها

 

سخن پایانی

پلتفرم معاملاتی یک ابزار است که بدون آن معامله‌گران به سختی می‌توانند با بروکر ارتباط برقرار کنند. در واقع پلتفرم‌های معاملاتی یک واسط بین مشتریان و بروکرها هستند که معمولا با اهداف متفاوتی طراحی شده‌اند. برخی از آن‌ها امکان تحلیل و اجرای معاملات را برای کاربران خود فراهم می‌کنند و بعضی دیگر با هدف ارائه تحلیل کمکی و تجمیع معاملات ایجاد شده‌اند.

به‌طور کلی، می‌توان گفت پلتفرم‌های معاملاتی فارکس با انجام تحلیل تکنیکال جفت ارزها در نمودار و هچنین ارائه تحلیل بنیادی مرتبط با بازار فارکس و تحلیل اخبار و رویدادهای اقتصادی، انجام معاملات را در بازار فارکس برای سرمایه‌گذاران آسان‌تر می‌کنند. در نتیجه سرمایه‌گذاران می‌توانند مدیریت سرمایه انجام دهند و به فرصت‌های معاملاتی به‌راحتی دسترسی یابند.

پلتفرم‌های معاملاتی که در این مقاله معرفی کردیم، به دلیل دارا بودن محیط کاربری ساده و ارائه ابزارها و ویژگی‌های مورد نیاز برای انجام معاملات، از بهترین پلتفرم‌های معاملاتی فارکس هستند.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا