🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکالابزارهای معاملاتی

اندیکاتور سار چیست و چگونه عمل می‌کند؟

برای انجام معاملات موفقیت‌آمیز در بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری لازم است که از استراتژی‌های معاملاتی استفاده کنیم. برای این منظور ضروری است که با انواع اندیکاتورهای تکنیکال و نحوه تحلیل بازار آشنا باشیم. اندیکاتورها (Indicators) از ابزارهای تکنیکال هستند که با اجرای آن‌ها بر روی نمودار قیمت، می‌توان اطلاعات زیادی در مورد روند آینده قیمت به دست آورد.

کار اندیکاتورها حل توابع ریاضی است که هریک با فرمول‌های خاصی بازار را تحلیل و آینده قیمت را پیش‌بینی می‌کنند. در این مقاله، ما اندیکاتور پارابولیک سار را مورد بررسی قرار خواهیم داد و به شما آموزش می‌دهیم که چگونه آن را در استراتژی معاملاتی خود به کار گیرید.

اندیکاتور پارابولیک سار (Parabolic SAR)

اندیکاتور «پارابولیک سار» (Parabolic SAR) یکی از اندیکاتورهای تکنیکال برای تشخیص روند آینده قیمت و بازگشت‌های احتمالی است.

اندیکاتور پارابولیک سار توسط فردی به نام «ولز وایلدر» (Welles Wilder) معرفی شد. وایلدر آن را سیستم «پارابولیک زمان/قیمت» نام گذاشت؛ سار نیز مخفف کلمات «توقف و بازگشت» (Stop and Reverse) است. این اندیکاتور نوعی شاخص برای تشخیص روند به شمار می‌آید که می‌تواند نقاط بازگشت قیمت را شناسایی کند. پارابولیک سار بر روی نمودار قیمت با نقطه‌های ممتد و دنباله دار نمایان می‌شود.

معمولا این اندیکاتور بر روی نمودار، در زمان افزایش قیمت، زیر خط روند قیمت و در حالت کاهش، بالای خط روند قیمت قرار می‌گیرد. از این رو، زمانی که روند قیمت معکوس و بالاتر یا پایین‌تر از اندیکاتور شکسته می‌شود، اندیکاتور متوقف و معکوس خواهد شد. به بیان دیگر، هر زمان بر روی نمودار اندیکاتور پارابولیک زیر کندل‌ها ظاهر شود، باید روند صعودی را دنبال و پوزیشن لانگ (خرید) خود را حفظ کنیم. همچنین، با ظاهر شدن این اتدیکاتور در بالای چارت، باید روند نزولی را دنبال و سفارشات شورت (فروش) خود را نگه داریم.

این شاخص از اندیکاتورهای دیفالت متاتریدر ۵ است. هدف اصلی از پیاده‌سازی استراتژی پارابولیک سار، پیش‌بینی ادامه روند قیمت در آینده و بازگشت‌های احتمالی است. اغلب تریدرها از این اندیکاتور برای تعیین نقطه ورود و خروج به معاملات استفاده می‌کنند.

پارابولیک سار

این اندیکاتور از اندیکاتورهای ساده است که حتی افراد آماتور و مبتدی نیز می‌توانند در معاملات خود از آن استفاده کنند و سیگنال خرید و فروش بگیرند. به این نکته توجه داشته باشید که پارابولیک سار در کنار ابزارهای دیگر نتایج بهتری می‌دهد.

استفاده از اندیکاتور PSAR برای معامله‌گران نوسان‌گیر و کوتاه‌مدت بسیار جذاب و پرکاربرد است.

 

کاربرد اندیکاتور پارابولیک سار (PSAR)

اندیکاتور پارابولیک سار (PSAR) از اندیکاتورهای کاربردی برای بازارهای دارای روند است که به شناسایی روند، نقاط مناسب برای خرید و فروش، تعیین حد ضرر و همچنین سطح حمایت و مقاومت کمک می‌کند.

از آنجا که کار اندیکاتور پاربولیک سار مشخص کردن روند قیمت در آینده است، ‌زمانی که این اندیکاتور بالای نمودار قیمت ظاهر شود، می‌توان انتظار یک روند نزولی را داشت. بالعکس، در صورتی که این اندیکاتور زیر خط روند قیمت قرار بگیرد، می‌توان ادامه روند را صعودی پیش‌بینی کرد.

لازم به ذکر است که اندیکاتور پارابولیک سار PSAR در بازارهای دو طرفه مانند فارکس بسیار پرکاربرد و پر سود است. زیرا در این بازارها می‌توان هم از خرید و هم از فروش سود کسب کرد. این اندیکاتور در بازار کریپتو نیز کاربرد دارد؛ زیرا تغییر روند قیمت یک ارز دیجیتال را مشخص می‌کند. علاوه بر این‌ها، ‌از این اندیکاتور می‌توان در بازار بورس نیز استفاده کرد.

 

سیگنال خرید و فروش

اگر PSAR خلاف جهت قیمت حرکت کند، سیگنال خرید و فروش می‌دهد. در این حالت، هنگامی که اندیکاتور از بالای خط روند قیمت به زیر آن حرکت کند،‌ روند از حالت نزولی به صعودی تغییر پیدا می‌کند و سیگنال خرید می‌دهد. در مقابل، زمانی که اندیکاتور از زیر خط قیمت به بالای آن برود، روند از صعودی به نزولی تغییر جهت داده و اندیکاتور سیگنال فروش می‌دهد.

به بیان دیگر،‌ زمانی که یک روند نزولی داریم به‌ محض شکسته شدن نقطه‌های اندیکاتور توسط نمودار قیمت و تغییر روند، سیگنال ورود برای ما صادر می‌شود.

در مقابل، اگر یک ‌روند صعودی داشته باشیم به‌ محض شکسته شدن خط‌ اندیکاتور به سمت پایین توسط نمودار قیمت، این اتفاق را به عنوان سیگنال خروج در نظر می‌گیریم.

 

تعیین حدضرر

از روی نقطه‌هایی که اندیکاتور پارابولیک سار بر روی نمودار نمایش می‌دهد، می‌توان برای تعیین حد ضرر استفاده کنید. به طور مثال، زمانی‌که نقاط اندیکاتور زیر قیمت قرار دارند (روند صعودی)، می‌توانید اولین نقطه زیر نمودار قیمت را به عنوان حد ضرر در نظر بگیرید.

 

سطوح حمایت و مقاومت

بعلاوه، این اندیکاتور را می‌توان برای تشخیص سطوح حمایت و مقاومت مورد استفاده قرار داد. زمانی که اندیکاتور در بالای قیمت قرار دارد، می‌توانید آن را به عنوان سطح مقاومت و زمانی‌که در زیر نمودار قرار دارد، سطح حمایت در نظر بگیرید.

 

نحوه کار با اندیکاتور پارابولیک سار

اندیکاتور پارابولیک سار در متاتریدر ۴ و متاتریدر ۵ و بسیاری از پلتفرم‌های ایرانی قابل اجرا است.

برای تنظیم اندیکار PSAR بر روی نمودار قیمت در نرم افزار متاتریدر،‌ ابتدا باید از نوار ابزار بالا بر روی قسمت Insert کلیک کنید و از قسمت Indicators روی گزینه Trend بزنید تا اندیکاتورها برای شما نمایش داده شود. سپس می‌توانید کلمه Parabolic SAR را ببنید و با انتخاب آن پنجره تنظیمات این اندیکاتور برای شما باز خواهد شد.

پارابولیک سار

در این قسمت، با انتخاب گزینه parameters می‌توانید مقادیر را آن‌طور که در استراتژی معاملاتی آمده تغییر دهید. در غیر این صورت، ‌تنظیمات دیفالت به صورت نرمال عمل می‌کند.

پارابولیک سار

بهترین حالت استفاده از این اندیکاتور تنظیم آن بر روی بیشترین گام (Step) است که به صورت خودکار، مقدار پیش‌فرض گام در این اندیکاتور بر روی بیشترین مقدار یعنی ۰.۲ تنظیم شده است.

 

مزایا و معایب اندیکاتور پارابولیک سار

یکی از معایب اندیکاتور Parabolic SAR انتقال سیگنال‌های ضعیف است و اینکه شاید روند مشخصی در بازار وجود نداشته باشد که سیگنال را تکمیل کند.

ویژگی پارابولیک سار

از بارزترین مزایای اندیکاتور پارابولیک سار PSAR این است که در طول یک ترند قوی، اندیکاتور نشان می‌دهد که معامله‌گر باید پوزیشن خود را حفظ کند. همچنین، اندیکاتور زمانی که بر خلاف روند حرکت کند با دادن سیگنال بازگشت روند،‌ نقطه خروج از معامله را مشخص می‌کند.

از ایرادات اصلی این اندیکاتور این است که در بازارهای بدون روند، سیگنال‌های خوبی نمی‌دهد. بدون وجود روند مشخص، اندیکاتور دائما بالا و پایین می‌شود.

 

سخن پایانی

اگر دربازارهای مالی و سرمایه‌‌گذاری فعالیت داشته باشید، می‌دانید که شاخص‌ها و اندیکاتورها نقش مهمی را در تحلیل تکنیکال ایفا می‌کنند. اندیکاتورها انواع زیادی دارند که هر یک اطلاعات خاصی در اختیار تریدر قرار می‌دهند. اندیکاتور پارابولیک سار PSAR از ابزارهای تشخیص روند قیمت است که در اغلب موارد زمانی که آن را در بازارهای با روند مشخص پیاده کنیم، سیگنال‌های خرید و فروش خوبی می‌دهند. اما، از طرفی اگر در بازارهای بدون روند استفاده شود ممکن است سیگنال‌های نامعتبر ارائه دهد.

اگر اندیکاتور Parabolic SAR همراه با سایر شاخص‌ها و تکنیک‌های تحلیل تکنیکال استفاده شود، ‌نتایج بهتری حاصل خواهد شد. با این وجود، ‌این اندیکاتور از اندیکاتورهای ساده‌ای است که نیاز تریدرهای مبتدی و آماتور هم به راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند. در این مقاله اندیکاتور پارابولیک سار و نحوه استفاده از آن را با زبانی ساده توضیح دادیم.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا