دوره منتور شیپ
آموزش سرمایه‌گذاری و تریداستراتژی‌های معاملاتی

آموزش معامله با شکست قیمت کاذب در فارکس و بورس

معامله در زمان شکست قیمت یکی از استراتژی‌های محبوب و پرکاربرد در بازار فارکس و بورس است. در این روش بسیاری از معامله‌گران حرفه‌ای منتظر خروج قیمت دارایی مورد نظر خود از یک الگو می‌مانند و همزمان با شروع موج جدید، با آن همراه می‌شوند و به سود می‌رسند.

با این حال، معامله با شکست قیمت یک ریسک بسیار بزرگ دارد و آن زمانی است که قیمت دارایی مورد معامله، ناگهان تغییر جهت می‌دهد و به درون الگو برمی‌گردد. این همان شکست قیمت کاذب یا شکست جعلی است که قرار است در مقاله امروز نحوه معامله با آن را یاد بگیریم.

با خواندن این مقاله می‌توانید شکست قیمت کاذب را روی نمودار جفت ارز یا سهام مورد نظر خود شناسایی کنید و مهم‌تر از آن از فرصت‌های معاملاتی که در این شرایط ایجاد می‌شود، بهره‌مند شوید. شکست جعلی یکی از کابوس‌های معامله‌گران مبتدی است اما اگر استراتژی معامله براساس شکست قیمت کاذب را یاد بگیرید، کابوس شما به یک رویای سودآور تبدیل خواهد شد.

شکست قیمت در فارکس و بورس چیست؟

زمانی که قیمت یک دارایی در بازار فارکس یا بورس از یک الگوی نموداری یا یک سطح مهم حمایتی یا مقاومتی عبور می‌کند، به‌اصطلاح گفته می‌شود که شکست قیمت رخ داده است.

در بازار فارکس یا بازار بورس، قیمت دارایی‌های مختلف معمولا به سطوح خاصی واکنش نشان می‌دهند که این سطوح خاص می‌تواند یک سطح حمایتی یا مقاومتی، یک خط روند یا یک الگوی نموداری مانند «الگوی مثلث» (Triangle Pattern) یا «الگوی پرچم» (Flag Pattern) باشد. گاهی اوقات قدرت خریداران یا فروشندگان به‌قدری زیاد است که باعث می‌شود قیمت یک جفت ارز در فارکس یا یک سهم در بازار بورس، از آن سطح مهم عبور کند و به‌اصطلاح آن را بشکند. در این صورت گفته می‌شود که شکست قیمت یا «بریک اوت» (Breakout) رخ داده است.

زمانی که در نمودار قیمت یک دارایی شکست رخ می‌دهد، انتظار می‌رود که قیمت آن دارایی در همان مسیر شکست به حرکت خود ادامه دهد. برای همین معامله‌گران همراه با آن یک موقعیت معاملاتی خرید یا فروش باز می‌کنند و از افزایش یا کاهش قیمت جفت ارز یا سهم مورد نظر به سود می‌رسند.

اما اگر مدتی با استراتژی معامله در زمان شکست قیمت کار کرده باشید، خیلی زود می‌فهمید که بزرگ‌ترین ایراد این استراتژی احتمال وقوع «شکست جعلی» (Fake Breakout) یا «شکست کاذب» (False Breakout) است که از آن با عنوان «فیک اوت» (Fakeout) نیز یاد می‌شود.

وقوع شکست جعلی معمولا باعث تحمیل ضرر و زیان به معامله‌گران کم‌تجربه می‌شود اما آیا می‌دانستید که با استفاده از شکست کاذب نیز می‌توان از بازار بورس و فارکس کسب درآمد کرد؟ بیایید در بخش بعدی ابتدا نگاه جامع‌تری به شکست جعلی داشته باشیم و سپس در مورد استراتژی معامله در زمان شکست قیمت کاذب صحبت کنیم.

 

شکست قیمت کاذب یا شکست جعلی در فارکس و بورس

زمانی که بعد از وقوع شکست، قیمت دارایی مورد نظر به درون الگو یا محدوده قبلی خود برگردد، شکست مورد نظر یک شکست جعلی به حساب خواهد آمد که به آن شکست کاذب نیز گفته می‌شود.

منظور از شکست کاذب یا شکست جعلی، همان‌طور که از اسمش هم می‌توان حدس زد، شرایطی در نمودار قیمت دارایی فارکس یا بورس است که در جریان آن بعد از وقوع شکست، قیمت در همان جهت شکست به حرکت خود ادامه نمی‌دهد و به درون محدوده‌ای برمی‌گردد که قبل از شکست در آنجا نوسان می‌کرد.

برای مثال حتما بارها برای خود شما هم پیش آمده که سطح حمایت یا مقاومت جفت ارز فارکس یا سهام بورس مورد نظر خود را رسم کرده‌اید یا یک الگوی نموداری مثل الگوی مثلث در نمودار آن شناسایی کرده‌اید و سپس بعد از شکسته شدن آن الگو یا سطح، وارد معامله خرید یا فروش شده‌اید. اما برخلاف انتظار شما نه‌تنها قیمت به حرکت خود ادامه نداده‌، بلکه با برگشت خود باعث شده معامله شما به حد ضرر برخورد کند.

این همان شکست قیمت جعلی یا Fake Breakout است که معمولا معامله‌گران کم‌تجربه گرفتار آن می‌شوند. اما سوالی که در این بین مطرح می‌شود این است که چاره کار چیست؟ آیا راهی برای تشخیص شکست کاذب وجود دارد یا محکوم به تحمل ضرر در این استراتژی هستیم؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که نه‌تنها روش‌هایی برای تشخیص وقوع شکست جعلی در بازار فارکس و بورس وجود دارد، بلکه استراتژی‌های خاصی برای استفاده از شکست جعلی و کسب درآمد از آن نیز طراحی شده که در بخش‌های‌ بعدی در مورد آن صحبت خواهیم کرد. فعلا بیایید چند مثال ملموس در مورد وقوع شکست جعلی در بازار فارکس بزنیم.

 

مثال‌هایی از وقوع شکست جعلی در بازار فارکس

برای درک بهتر شکست جعلی تصویر زیر را در نظر بگیرید که نمودار قیمت جفت ارز دلار نیوزیلند در مقابل ین ژاپن (NZD/JPY) را در تایم فریم ۴ ساعته نمایش می‌دهد.

مثال‌هایی از وقوع شکست جعلی در بازار فارکس

همان‌طور که می‌بینید قیمت این دارایی درون یک «الگوی کانال» (Channel Pattern) در حال حرکت بوده و بعد از گذشت مدتی کندل‌های ۴ ساعته آن به بالای الگو نفوذ کرده و در آنجا بسته شده‌اند. با این حال قیمت توانایی باقی ماندن در بالای الگو را نداشته و چند ساعت بعد دوباره به درون الگو برگشته است. این همان شکست جعلی است که در نمودار جفت ارز دلار نیوزیلند در مقابل ین ژاپن شاهد آن هستیم. استراتژی معامله با شکست جعلی به ما می‌گوید که بعد از برگشت قیمت به درون الگو یا به زیر یا بالای سطح حمایت و مقاومت، می‌توان در خلاف جهت شکست جعلی اتفاق افتاده، وارد معامله شد.

در تصویر بالا شکست از بالای الگوی کانال اتفاق افتاده و طبق استراتژی شکست قیمت، انتظار می‌رفت که قیمت جفت ارز مورد نظر به حرکت صعودی خود ادامه دهد. اما چون شکست تبدیل به یک شکست جعلی شده و به درون الگو بازگشته است، طبق استراتژی معامله در زمان شکست جعلی می‌توانستید وارد یک معامله فروش یا «شورت» (Short) شوید و از روند نزولی شکل‌گرفته استفاده کنید.

برای تعیین حد ضرر و حد سود چنین معامله‌ای نیز می‌توان از سطوح موجود روی نمودار استفاده کرد. برای مثال می‌توانید حد ضرر خود را در بالای کندل‌های مربوط به شکست جعلی قرار دهید. حد سود شما نیز می‌تواند انتهای کانال باشد.

نکته مهمی که در مورد شکست قیمت وجود دارد این است که باید شکست‌ها را براساس قیمت پایانی و بعد از بسته شدن کندل‌ها ارزیابی کنید. در صورتی که قیمت از الگو یا سطح حمایتی و مقاومتی عبور کند ولی در تایم فریم مربوطه در بالا یا پایین آن بسته نشود، شکست رخ نداده است.

برای مثال تصویر زیر را در نظر بگیرید که نمودار جفت ارز یورو در مقابل پوند انگلستان (EUR/GBP) را در تایم فریم روزانه نشان می‌دهد. در دو قسمت‌ مشخص‌شده در این تصویر، قیمت این جفت ارز به بالای خط مقاومت نفوذ کرده ولی کندل‌های مربوط به آن نتوانسته‌اند در بالای مقاومت بسته شوند. در چنین شرایطی نباید نفوذ انجام‌شده را یک شکست در نظر گرفت. همچنین چون شکستی صورت نگرفته، نمی‌توان برگشت قیمت به زیر مقاومت را یک شکست جعلی در نظر گرفت.

مثال‌هایی از وقوع شکست جعلی در بازار فارکس

البته تایید شکست و شکست جعلی به تایم فریم معاملاتی شما هم بستگی دارد. توضیحاتی که در بالا ارائه کردیم مربوط به بازه زمانی روزانه بود اما ممکن است برای معامله‌گرانی که در تایم فریم‌های کوچک‌تر معامله می‌کنند، در تصویر بالا هم شکست و هم شکست جعلی رخ داده باشد که باید آن را در تایم فریم‌های کوچک‌تر بررسی کرد.

 

استراتژی کسب درآمد از شکست جعلی در بورس و فارکس

زمانی که در نمودار دارایی مورد نظرتان در بازار فارکس یا بورس یک شکست جعلی رخ می‌دهد، می‌توانید طبق یک استراتژی خاص وارد معامله شوید و از ریزش یا افزایش بازار به سود برسید.

بازار بورس و بازار فارکس هر دو بازارهای تحلیل‌پذیری هستند که اگر با مفاهیم تحلیل تکنیکال آشنا باشید، به‌راحتی می‌توانید نمودار قیمت دارایی مورد نظر خود را تحلیل کرده و متناسب با آن معامله باز کنید. برای همین پیدا کردن شکست جعلی و کسب درآمد از آن در این دو بازار کار چندان سختی نیست. تنها کافی است بدانید که باید به دنبال چه چیزی بگردید. موضوعی که در این بخش می‌خواهیم در مورد آن صحبت کنیم.

به‌طور کلی وقوع شکست جعلی نشان‌دهنده این است که هنوز قدرت خریدران یا فروشندگان به‌اندازه‌ای نیست که توان شکستن قطعی آن سطح حمایتی یا مقاومتی قوی را داشته باشد. برای همین اگر قیمت توان ادامه در آن مسیر را نداشته باشد، به احتمال زیاد در خلاف جهت آن حرکت خواهد کرد. همین موضوع باعث می‌شود تا به‌فکر معامله در زمان وقوع شکست قیمت کاذب بیفتیم.

برای مثال یک روند صعودی را در جفت ارز فارکس یورو در مقابل دلار (EUR/USD) در نظر بگیرید که در آن یک الگوی مثلث متقارن تشکیل شده است. طبق قوانین الگوی مثلث متقارن می‌دانیم که شکست از هر سمت رخ بدهد، به احتمال زیاد قیمت در همان جهت به حرکت خود ادامه خواهد داد. در این جفت ارز شکست از پایین مثلث متقارن رخ می‌دهد و انتظار داریم ریزش ادامه داشته باشد.

اما قیمت این جفت ارز بعد از کمی نوسان در زیر الگو دوباره با افزایش خود به درون الگو برمی‌گردد و یک شکست کاذب یا شکست جعلی رخ می‌دهد. اکنون بهترین موقع برای باز کردن یک معامله خرید یا «لانگ» (Long) است. می‌پرسید چرا؟ چون هم روند قبل از شکل‌گیری مثلث متقارن صعودی بوده است و هم وقوع شکست جعلی نشان می‌دهد هنوز فروشندگان به اندازه کافی قدرت ندارند که بتوانند ادامه حرکت نزولی را تضمین کنند.

بنابراین مراحل استراتژی معامله در زمان شکست قیمت کاذب را می‌توان بدین شکل خلاصه کرد:

  • نمودار جفت ارز فارکس یا سهام بورس مورد نظر خود را باز کنید و منتظر شکل‌گیری یک سطح حمایتی یا مقاومتی مهم بمانید. همچنین می‌توانید منتظر شکل‌گیری یکی از الگوهای نموداری همچون مثلث یا پرچم هم باشید. هرچه الگوی مورد نظر یا سطح حمایت یا مقاومت به‌سادگی قابل‌شناسایی باشد، بهتر است.
  • صبر کنید تا قیمت دارایی موردنظرتان آن سطح حمایت یا مقاومت یا الگوی نموداری را بشکند و از آن عبور کند.
  • قیمت آن دارایی می‌تواند دوباره به سمت سطح شکسته‌شده عقب‌نشینی کند. یادتان باشد که در بازارهای مالی هر سطح بعد از شکسته‌شدن به سطحی دیگر تبدیل می‌شود. برای مثال مقاومتی که شکسته شود تبدیل به یک حمایت خواهد شد. بنابراین در این مرحله صبر می‌کنیم تا ببینم قیمت بعد از عقب‌نشینی به آن سطح شکسته‌شده واکنش نشان می‌دهد یا خیر. اگر با برخورد به این سطح دوباره به حرکت خود ادامه دهد یعنی شکست واقعی بوده و نمی‌توان براساس استراتژی شکست جعلی در آن معامله کرد.
  • در صورتی که قیمت آن دارایی به سطح شکسته‌شده واکنش نشان ندهد و دوباره از آن عبور کند و به زیر یا بالای سطح حمایتی یا مقاومتی یا به درون الگو برگردد، با شکست جعلی مواجه هستیم. توجه داشته باشید که وقوع چنین سناریویی تضمینی برای حرکت قیمت در خلاف جهت شکست ندارد و تنها یک فرصت معامله با استراتژی شکست جعلی را فراهم می‌کند که ابتدا باید آن را ارزیابی کنید.
  • اکنون ممکن است قیمت دوباره به سمت سطح شکسته‌شده قبلی برود و این بار به آن واکنش نشان دهد. برای مثال مقاومتی که یک بار شکسته بود اما با وقوع شکست جعلی قیمت دوباره به زیر آن برگشته است، این بار نقش مقاومتی خود را به خوبی ایفا می‌کند و قیمت با برخورد دوباره به آن کاهش می‌یابد. در این شرایط می‌توان وارد معامله شد.

برای اینکه به‌خوبی با مراحل اجرای استراتژی معامله در زمان شکست آشنا شوید، می‌توانید مراحل اشاره شده در این بخش را با مثال بخش قبلی مقایسه کنید و آن را تطبیق دهید.

 

مزایا و معایب استراتژی معامله با شکست قیمت جعلی (Fake Breakout)

با اینکه معامله در زمان شکست قیمت در همان جهت روند قبلی نیز قابل اجراست اما به‌صورت کلی معامله در جهت روندی که اصالت خود را تایید کرده است، راحتی بیشتری دارد. در جریان هر روند نیز گاهی اوقات شکست‌های جعلی رخ می‌دهد که برخی از معامله‌گران از آن بهره می‌برند و معاملات مختلفی را باز می‌کنند.

استراژی معامله در هنگام وقوع شکست کاذب نیز همانند اکثر استراتژی‌های معاملاتی بازار فارکس و بورس مزایا و معایب خاص خود را دارد که در این بخش می‌خواهیم با جزئیات بیشتری در مورد آن‌ها صحبت کنیم.

 

مزایای معامله با استراتژی شکست کاذب

  • معامله با این استراتژی باعث می‌شود تا همیشه روند کوتاه‌مدت طرف شما باشد که در بازارهایی مثل فارکس و بورس یک نقطه برتری قدرتمند به حساب می‌آید.
  • می‌توانید نقاط ورود به معامله و حد ضرر خود را به‌راحتی پیدا کنید و نگران این نباشید که در چه قیمتی وارد معامله شده و در چه قیمتی از آن خارج شوید.
  • معامله با استراتژی شکست کاذب در مقایسه با برخی از استراتژی‌های دیگر، معمولا در زمان کمی به نتیجه می‌رسد و لازم نیست زمان طولانی برای رسیدن به حد سود یا حد ضرر صبر کنید.

 

معایب و ریسک‌های استراتژی معاملاتی شکست جعلی

  • شناسایی شکست و تفکیک شکست واقعی از شکست جعلی ممکن است برای معامله‌گران کم‌تجربه کار دشواری باشد.
  • استراتژی معامله در زمان شکست کاذب نیازمند به‌کارگیری استاپ لاس‌های کوچک است که ممکن است انجام آن برای بیشتر معامله‌گران از نظر روانی چندان راحت نباشد.
  • ممکن است نسبت به سایر استراتژی‌ها، تعداد دفعات وقوع شکست جعلی کم باشد که باعث می‌شود موقعیت‌های معاملاتی کمتری را شاهد باشیم.

مزایا و معایب استراتژی معامله در زمان شکست کاذب

همان‌طور که می‌بینید استراتژی معاملاتی شکست فیک، گاهی اوقات سود خوبی را نصیب معامله‌گر می‌کند و برخی مواقع نیز ممکن است نتایج مطلوبی را در پی نداشته باشد. نکته مهم این است که به‌خوبی بتوانید شکست‌های جعلی را در بازار فارکس و بورس تشخیص دهید و استراتژی معامله با آن را تمرین کنید.

 

سخن پایانی

معامله با شکست قیمت یا معامله در زمان وقوع شکست جعلی (Fake Breakout) از آن استراتژی‌های معاملاتی است که در صورت اجرای صحیح، سودهای قابل‌توجهی را به دنبال دارد. فرقی هم نمی‌کند که در بازار فارکس و روی جفت ارزهای محبوبی مثل یورو/دلار، طلا و شاخص‌ها معامله کنید یا در همین بازار بورس کشور خودمان ایران فعال باشید، در هر صورت بارها با شکست جعلی مواجه خواهید شد و می‌توانید طبق استراتژی که در مقاله امروز در مورد آن صحبت کردیم، معامله کنید و به درآمد مستمر دلاری برسید.

به‌طور کلی منظور از شکست جعلی یا شکست کاذب شرایطی است که در آن، قیمت دارایی مورد نظر از یک سطح حمایتی، مقاومتی یا یک الگوی مهم عبور می‌کند و بعد از مدتی دوباره به جای قبلی خود برمی‌گردد. در این صورت گفته می‌شود که شکست جعلی رخ داده و می‌توان وارد یک معامله خرید یا فروش شد.

شکست جعلی معمولا یکی از کابوس‌های معامله‌گرانی است که براساس استراتژی شکست قیمت معامله می‌کنند. با این حال با یادگیری استراتژی آموزش داده شده در مقاله امروز، می‌توانید از این کابوس یک رویا بسازید.

اگر شما هم تجربه معامله با استراتژی شکست قیمت جعلی را داشته‌اید، می‌توانید از بخش نظرات همین مقاله آن‌ها را با ما و سایر بینندگان به‌اشتراک بگذارید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

منبع
dailyforexfxssithebalancemoneytiomarketsdailypriceaction

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا