🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش سرمایه‌گذاری و تریداستراتژی‌های معاملاتی

کپی تریدینگ چیست؟ Copy Trading در بازارهای مالی

همان‌طور که از نام آن هم مشخص است کپی تریدینگ یک نوع عمل کپی کردن است. ما در تمامی اموری که در آن تازه‌کار هستیم برای یادگیری نیاز به انتخاب یک شخص یا مرجع داریم تا بتوانیم از او کپی‌برداری کنیم.

این کپی‌برداری می‌تواند به هر صورتی انجام شود. در بازارهای معاملاتی نیز کپی تریدینگ شیوه‌ای رایج در بین معامله‌گران است که در بستر بعضی پلتفرم‌های معاملاتی انجام می‌شود. با ما همراه باشید تا با جزئیات کپی تریدینگ آشنا شوید.

کپی تریدینگ چیست؟

کپی تریدینگ شاخه‌ای از «سوشال تریدینگ» (social trading) است که معامله‌گران به‌وسیله‌ آن می‌توانند از نتایج معاملات دیگر تریدرها اطلاعات کسب کرده و حساب کاربری خود در صرافی‌های مختلف را طبق این نتایج مدیریت کنند.

مفهوم «کپی تریدینگ» (Copy trading) در سال ۲۰۰۵ به وجود آمد و منظور از آن روشی است که معامله‌گران به کپی کردن روش‌های معاملاتی دیگر معامله‌گران می‌پردازند. معمولا این کار توسط نرم‌افزارهای خاصی انجام می‌شود که در ادامه بیشتر در رابطه با آن خواهیم خواند. به صورت کلی معاملات کپی تریدینگ تمرکز بر معاملات کوتاه مدت و روزانه دارد.

این روش برای افراد مبتدی که چندان از نحوه‌ تحلیل بازار و روش‌های معاملاتی اطلاعی ندارند بسیار مفید است، زیرا به آن‌ها اجازه می‌دهد تا معاملات انجام‌گرفته به‌وسیله‌ دیگر سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی را کپی کنند و در بدو ورود خود به دنیای مالی و معامله‌گری بدون داشتن اطلاعات کافی سود کسب کنند. در این نوع روش فرد مبتدی از استراتژی معامله‌گران حرفه‌ای آگاه نمی‌شود، بلکه صرفا چگونگی معاملات آن‌ها را کورکورانه دنبال می‌کند البته در این حین می‌تواند چیزهای بسیاری یاد بگیرد.

می‌توان گفت که این شیوه فقط مختص به معامله‌گران تازه‌کار نیست و بسیاری دیگر از معامله‌گران حرفه‌ای که به دلیل مشغله‌ زیاد زمانی برای بررسی و تحلیل روند بازار ندارند (یا حتی از یک بازار خاص اطلاعی ندارند) نیز می‌توانند از این روش استفاده می‌کنند. برای مثال فرض کنید سهام بازار برزیل سقوط کرده و شما هیچ اطلاعاتی نسبت به این کشور از قبیل اقتصاد، سیاست، بانکداری و… ندارید، به همین دلیل نیز نمی‌توانید تصمیم درستی بگیرید. در این شرایط کپی تریدینگ راهی برای نجات‌تان از این ترس و ناآگاهی خواهد بود زیرا می‌توانید به راحتی از تجربیات دیگران بهره‌ بگیرید و معاملات خوبی را انجام دهید.

این روش ابتدا در بازارهای مالی نظیر فارکس انجام می‌شد ولی امروزه در بازار بی‌ثبات ارزهای دیجیتال نیز بسیار محبوبیت پیدا کرده است. بسیاری کپی تریدینگ را به «معاملات آینه» (Mirror Trading) تشبیه می‌کنند. در معاملات آینه نیز معامله‌گران به کپی‌برداری می‌پردازند، با این تفاوت که عینا معاملات را در همان زمانی که معامله‌گر اصلی شروع به ترید می‌کند، انجام می‌دهند. پس می‌توان گفت که این روش انعطاف‌پذیری کمتری نسبت به کپی تریدینگ دارد.

 

چگونه کپی تریدینگ کنیم؟

کپی تریدینگ با استفاده از «شبکه‌های اجتماعی معاملاتی» (Social trading networks) و سیستم‌های معاملاتی صورت می‌گیرد. کپی تریدینگ می‌تواند به دو صورت خودکار و دستی انجام شود که انتخاب هریک از این دو روش بستگی به معامله‌گر دارد.

منظور از شبکه‌های اجتماعی معاملاتی‌ شبکه‌هایی هستند که شبیه به شبکه‌های اجتماعی معمولی هستند با این تفاوت که کاربران شبکه‌های معاملاتی به جای به اشتراک‌گذاری نظرات و عکس‌های خود، نتیجه‌ معاملاتی را که انجام داده‌اند به اشتراک می‌گذارند.

زمانی که در این شبکه‌ها شخصی حرفه‌ای اقدام به باز کردن معامله‌ای می‌کند،‌ این موضوع برای دیگر معامله‌گران شبکه که آن شخص را دنبال می‌کنند به اشتراک گذاشته می‌شود و تریدرها می‌توانند تصمیم بگیرند که آیا تمایل به بازکردن همان موقعیت را دارند یا خیر. اصولا معامله‌گرانی که در این پلتفرم نتایج معاملاتی خود را به اشتراک می‌گذارند و دنبال‌کننده‌های بسیاری دارند باتجربه‌ هستند.

البته دقت کنید که در کپی تریدینگ خطر همیشه در کمین است و بهتر است تجزیه و ‌تحلیل‌های شخص شما به عنوان یک معامله‌گر نیز در این شیوه دخیل باشد. زیرا حتی اگر یک شخص حرفه‌ای را دنبال کنید و معاملات او را کپی کنید، باز هم سرمایه‌ شما می‌تواند در معرض خطر باشد و نتایج پرسود گذشته هیچ‌گاه تضمینی برای بازدهی در آینده نخواهد بود.

کپی تریدینگ

کپی تریدینگ هم در بازار فارکس و هم در بازار ارز دیجیتال استراتژی محبوبی محسوب می‌‍شود، زیرا در بازار اول، تغییر قیمت‌ها کم ولی مداوم است به همین دلیل نیاز به شخصی دارد که به‌صورت مستمر اقدام به بررسی این روند‌ها کند، در نتیجه معامله‌گرانی که زمان کافی ندارند می‌توانند استراتژی دیگر معامله‌گران را کپی کنند. در بازار ارزهای دیجیتال نیز به دلیل نوسانات زیاد معامله‌گران پس از اطلاع یافتن از شیوه‌ معامله‌گران حرفه‌ای باید سریعا اقدام به کپی‌برداری کنند زیرا وقت کشی می‌تواند مسبب ضرر شود.

در ادامه به معرفی بهترین پلتفرم های کپی تریدینگ خواهیم کرد:

 

پلتفرم کپی تریدینگ MT4

پلتفرم MetaTrader 4 یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های معاملات جهانی است که تمامی بازارهای مالی را دربرمی‌گیرد. این پلتفرم‌ کپی‌تریدینگ گزینه‌‌‌ای برای بارگذاری برروی حساب صرافی معامله‌گران دارد. معامله‌گران از سراسر جهان می‌توانند به این پلتفرم دسترسی داشته باشند و به انجام معاملات بپردازند. این موضوع که در بدو ورود در این پلتفرم شروع به انجام کپی‌برداری کنید گزینه‌ خوبی نخواهد بود پس بهتر است قبل از اقدام به معاملات اصلی به تمرین در این پلتفرم بپردازید.

از مزایای پلتفرم  MetaTrader 4 می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:‌

  • وجود تعداد زیاد معامله‌گران حرفه‌ای و هزاران سیگنال
  • قابل تنظیم بودن پلتفرم
  • تجارت به‌صورت خودکار
  • ارائه‌ نمودارها و ابزارهای مختلف برای بررسی بازار مالی

 

پلتفرم کپی تریدینگ PrimeXBT Copy trading

پلتفرم PrimeXBT یکی دیگر از پلتفرم‌های کپی تریدینگ است که به معامله‌گران تازه‌وارد اجازه می‌دهد با فراغ خاطر به خریدوفروش ارز بپردازند. در این پلتفرم نیز همانند همتای خود، معامله‌گران حرفه‌ای تجربیات خود را به اشتراک می‌گذارند.

از مزایای پلتفرم PrimeXBT می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

  • کاهش ریسک
  • انجام معاملات همانند معامله‌گران حرفه‌ای
  • دسترسی به طیف وسیعی از بازارهای مالی
  • حجم و اهرم بالا در معاملات
  • خرید و فروش ارزهای دیجیتال
  • وجود استاپ لاس

 

پلتفرم کپی تریدینگ PrimeXBT Copy Trading

پلتفرم PrimeXBT یکی دیگر از پلتفرم‌های کپی تریدینگ است که به معامله‌گران تازه‌وارد اجازه می‌دهد با فراغ خاطر به خرید و فروش ارز بپردازند. در این پلتفرم نیز همانند همتای خود، معامله‌گران حرفه‌ای تجربیات خود را به اشتراک می‌گذارند.

از مزایای پلتفرم PrimeXBT می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

  • کاهش ریسک
  • انجام معاملات همانند معامله‌گران حرفه‌ای
  • دسترسی به طیف وسیعی از بازارهای مالی
  • حجم و اهرم بالا در معاملات
  • خریدوفروش ارزهای دیجیتال
  • وجود استاپ لاس

 

پلتفرم کپی تریدینگ FXTM

یکی دیگر از پلتفرم‌های محبوب کپی تریدینگ FXTM است. این پلتفرم یکی از کارگزارهای بین‌المللی ECN است که در بازارهای آسیا و آفریقا محبوبیت دارد. FXTM نیز مانند دیگر پلتفرم‌ها طیف وسیعی از بازارهای مالی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. کاربران باید برای انجام کپی تریدینگ در این پلتفرم حداقل ۱۰۰ دلار پرداخت کنند تا اجازه‌ دسترسی به این نرم‌افزار را داشته باشند.

از مزایای پلتفرم FXTM می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

  • دسترسی و مدیریت به تمام حساب‌های معاملاتی تنها از یک صفحه
  • ارائه بیش از ۲۵۰ ابزار CFD
  • کاربری با دسکتاپ و گوشی
  • کارمزدهای کم
  • سرعت زیاد

 

مزایا کپی تریدینگ

  • کپی تریدینگ مناسب تازه‌واردان در حوزه‌ بازارهای مالی و بازار ارزهای دیجیتال است تا بتوانند بدون داشتن اطلاعات زیاد در همان ابتدا شروع به معامله کنند و یاد بگیرند.
  • کپی تریدینگ مناسب معامله‌گرانی است که می‌خواهند در بازارهای بسیاری سرمایه‌گذاری کنند ولی فرصت ندارند تا در مورد تمام آن‌ها اطلاعات کسب کنند.
  • در روش کپی تریدینگ معامله‌گران، چه حرفه‌ای و چه تازه‌وارد می‌توانند با جزئیات ریز و استراتژی‌های جدیدی آشنا شوند.

 

معایب کپی تریدینگ

  • کپی تریدینگ می‌تواند معامله‌گران را تنبل کند و تمایل آن‌ها برای تحقیق و یادگیری موارد اصولی بازارهای مالی را کاهش دهد.
  • از آنجایی که هیچ معامله‌گری هر چند حرفه‌ای عاری از اشتباه نیست، دنبال کردن کورکورانه‌ او ممکن است باعث شود که دیگر معامله‌گران در معاملات خود ضرر کنند و زیان هنگفتی ببینند.

 

سخن پایانی

کپی تریدینگ شیوه‌ای برای انجام معاملات است که سالیان زیادی در دیگر بازارهای مالی از قبیل فارکس وجود داشته است. با پیدایش ارزهای دیجیتال و پیچیدگی و نوسان‌های شدیدی این روش در بازار ارز دیجیتال نیز محبوبیت زیادی پیدا کرد. روش کپی‌تریدینگ به سرمایه‌گذاران و معامله‌گران این امکان را می‌دهد که روش معامله‌ی دیگر افراد را کپی‌برداری و عینا اجرا کنند.

این شیوه بسیار مورد علاقه‌ مبتدیان است زیرا با استفاده از این روش می‌توانند از بدو ورود خود به بازارهای مالی و بدون هیچ زحمتی اقدام به خرید و فروش کرده و سود کسب کنند. البته همان‌طور که تا به اینجا نیز گفتیم، بسیار مهم است که معامله‌گران تجزیه و تحلیل‌های خود را در معاملات‌شان دخیل کنند تا صرفا کورکورانه از یک شخص دیگر پیروی نکنند.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا