دوره منتور شیپ
آموزش فارکس

اندیکاتور فارکس چیست؟ اندیکاتورهای متاتریدر در Forex

اندیکاتورها از جمله ابزارهای ضروری در بازار فارکس هستند که معامله‌گران و تحلیل‌گران می‌توانند با استفاده از آن‌ها بهترین زمان خرید یا فروش را در بازار فارکس تشخیص دهند. این اندیکاتورها از تنوع بسیاری برخوردار هستند که هر تحلیل‌گری باید با توجه سبک و نوع استراتژی معاملاتی خود اندیکاتور مناسب را انتخاب کند.

در حقیقت اندیکاتورهای فارکس در چهار دسته‌بندی مختلف نظیر اندیکاتورهای روند، اندیکاتورهای حرکتی، اندیکاتورهای نوسان و اندیکاتورهای حجمی قرار می‌گیرند که می‌توانند بسیاری از محاسبات ساده و پیچیده بازار معاملات را پوشش دهند. ما در این مقاله قصد داریم تا به معرفی اندیکاتورهای فارکس بپردازیم و نکات مهم در خصوص اندیکاتورهای متاتریدر را در بازار فارکس به‌طور کامل شرح دهیم.

اندیکاتور فارکس چیست؟

اندیکاتور فارکس از جمله ابزارهای کاربردی در بازار فارکس است که معامله‌گران و تحلیل‌گران با استفاده از این ابزارها می‌توانند سیگنال‌های ورود و خروج را از بازارهای مالی بدرستی تشخیص دهند.

اندیکاتورهای فارکس از جمله ابزارهای مورد نیاز برای تحلیل داده‌های بازار هستند که برای مقایسه داده‌ها و متغییرها در بازار فارکس مورد استفاده قرار می‌گیرند. بسیاری از معامله‌گران و تحلیل‌گران از این اندیکاتورها برای انجام محاسبات ساده و پیچیده معاملات خود استفاده می‌کنند، به همین دلیل می‌توان اندیکاتورهای فارکس را یک ابزار کاربردی در تحلیل تکنیکال دانست.

لازم به ذکر است که این اندیکاتورها از تنوع بسیاری برخوردار هستند و در دسته‌بندی‌های مختلفی نظیر اندیکاتورهای روند، اندیکاتورهای مومنتوم یا حرکتی، اندیکاتورهای نوسان و اندیکاتورهای حجمی قرار می‌گیرند. از این رو هر معامله‌گری می‌تواند بسته به سبک و نوع استراتژی معاملاتی خود، از یک اندیکاتور یا ترکیبی از چند اندیکاتور استفاده کند.

 

اندیکاتورهای روند فارکس

معامله در جهت روند یکی از روش‌های معامله‌گری در بازار فارکس است که بسیاری از معامله‌گران حرفه‌ای با استفاده از آن می‌توانند شانس موفقیت خود را در بازارهای مالی افزایش دهند. این ایده که معامله‌گران با معامله در جهت روند می‌توانند سود کسب کنند، یک ایده منطقی است. اما به این معنی نیست که استراتژی‌های خلاف روند کارآمد نیستند؛ زیرا این استراتژی‌ها نیز در شرایط خاص نتایج درستی را نشان می‌دهند.

با این حال، معامله‌گران می‌توانند با شناسایی روند و معامله در جهت آن (نه برخلاف روند) احتمال موفقیت خود در بازارهای مالی را افزایش دهند. اندیکاتور شاخص میانگین جهت‌دار و اندیکاتور MACD از جمله اندیکاتورهای تشخیص روند در بازار فارکس هستند.

 

اندیکاتور شاخص میانگین جهت‌دار

اندیکاتور ADX یا شاخص میانگین جهت‌دار یک «اندیکاتور پس‌رو» (Lagging) در بازار فارکس است که برای نشان دادن قدرت یک روند طراحی شده‌اند. این اندیکاتور از سه خط با نام‌های DI- ،DI+ و ADX تشکیل شده است که بین بازه ۰ تا ۱۰۰ در نوسان هستند.

اندیکاتور جهت دار فارکس

نحوه قرارگیری خطوط DI- و DI+ نسبت به یکدیگر، نشان‌دهنده روند صعودی یا نزولی است. اگر خط DI- بالاتر از خط DI+ قرار بگیرد، روند نزولی و اگر خط DI+ بالاتر از DI- باشد، روند صعودی است. در هر دو حالت معامله‌گران می‌توانند از خط ADX به عنوان معیاری برای سنجش قدرت روند استفاده کنند.

همانطور که گفتیم خط ADX میزان قدرت یک روند را نشان می‌دهد، بنابراین با عبور خط ADX به بالاتر از سطح 25 می‌توان دریافت که روند قدرت کافی برای ادامه یافتن دارد، به همین دلیل، معامله‌گران می‌توانند در جهت روند دست به معامله بزنند. همچنین اگر خط ADX به پایین‌تر از سطح ۲۰ حرکت کند، باید از انجام معامله پرهیز کنند.

 

اندیکاتور MACD

اندیکاتور مکدی یا اندیکاتور همگرایی و واگرایی میانگین متحرک یک اندیکاتور تشخیص روند است که از آن در کنار سایر اسیلاتورها استفاده می‌شود. این اندیکاتور رابطه میان دو «میانگین متحرک نمایی» (EMA) را نشان می‌دهد که خط روند آن از کم کردن میانگین متحرک نمایی ۲۶ روزه از میانگین متحرک نمایی ۱۲ روزه محاسبه می‌شود.

اندیکاتور مکدی

این اندیکاتور به طور معمول شامل موارد زیر است:

  • خط MACD – که از کسر میانگین متحرک نمایی بلندمدت از میانگین متحرک نمایی کوتاه مدت بدست می‌آید.
  • ترسیم میانگین متحرک نمایی ۹ روزه از خط MACD – که به‌عنوان خط سیگنال شناخته می‌شود و از آن برای تولید سیگنال‌های خرید و فروش استفاده می‌شود.
  • هیستوگرام – فاصله بین خط MACD و خط سیگنال را نشان می‌دهد.

به طور کلی می‌توان گفت که اندیکاتور MACD از دو خط و یک هیستوگرام تشکیل شده است که به منظور تایید یک روند در نمودار قیمت مورد استفاده قرار می‌گیرد. تقاطع خط MACD و خط سیگنال در بالای نمودار نشان‌دهنده سیگنال خرید و تقاطع خط MACD و خط سیگنال در پایین نمودار به معنای سیگنال فروش است.

همچنین معامله‌گران می‌توانند با توجه به موقعیت خط MACD نسبت به خط مرکزی یا خط صفر، سیگنال خرید یا فروش دریافت کنند. بنابراین در صورتی که خط MACD بالاتر از خط صفر برود، سیگنال خرید صادر شده و اگر خط MACD پایین‌تر از خط صفر باشد، به معنای سیگنال فروش است.

اندیکاتور MACD در پلتفرم معاملاتی متاتریدر به صورت استاندارد عرضه می‌شود که این نسخه با اندیکاتور کلاسیک MACD متفاوت است. در حقیقت اندیکاتور MACD متاتریدر شکل ناقص اندیکاتور کلاسیک مکدی است، به همین دلیل معامله‌گران برای استفاده از اندیکاتور کلاسیک مکدی باید آن را بر روی این پلتفرم نصب کنند.

 

اندیکاتورهای مومنتوم یا حرکتی فارکس

اندیکاتورهای مومنتوم که در دسته اسیلاتورها قرار می‌گیرند به معامله‌گران کمک می‌کنند تا شتاب و سرعت حرکت یک روند نزولی یا صعودی را مشخص کنند. همچنین سرمایه‌گذاران می‌توانند با استفاده از این اندیکاتورها در کنار اندیکاتورهای تشخیص روند، زمان شروع و پایان یک روند را شناسایی کنند.

 

اندیکاتور شاخص مقاومت نسبی یا RSI

اندیکاتور RSI یکی دیگر از اندیکاتورهای فارکس است که در دسته اندیکاتورهای مومنتوم قرار می‌گیرد. تریدرها با استفاده از این اندیکاتور می‌توانند شرایط اشباع فروش یا اشباع خرید را تشخیص دهند. این اندیکاتور بین دو سطح ۰ تا ۱۰۰ در نوسان است که سطوح ۳۰ و ۷۰ به‌ترتیب سطوح اشباع فروش و اشباع خرید را نشان می‌دهد.

اندیکاتور آر اس آی

بنابراین اگر مقدار RSI کمتر از عدد ۳۰ باشد، یعنی بازار با فروش‌های افراطی مواجه است و در نتیجه احتمال کاهش فشار فروش و صعود قیمت وجود دارد. همچنین اگر مقدار RSI از سطح ۷۰ بالاتر رود، یعنی شاهد خریدهای افراطی در بازار خواهیم بود که در نهایت با پایان یافتن خریدها، قیمت‌ها کاهش خواهند یافت.

 

اندیکاتور استوکاستیک

«اندیکاتور استوکاستیک» (Stochastic Oscillator) با اندازه‌گیری سرعت حرکت قیمت یک دارایی به تحلیل‌گران و سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا سیگنال‌های اشباع خرید و اشباع فروش را به‌راحتی شناسایی کنند. این اندیکاتور همانند اندیکاتور RSI بین دو سطح ۰ تا ۱۰۰ در نوسان است.

اندیکاتور استوکاستیک

در صورتی که مقدار اندیکاتور استوکاستیک به سطح ۲۰ یا پایین‌تر از آن برسد، شاهد اشباع فروش در بازار خواهیم بود، اما اگر مقدار این اندیکاتور در سطح ۸۰ یا بالاتر از آن باشد، نشان‌دهنده اشباع خرید در بازار است.

 

اندیکاتورهای نوسان

اندیکاتورهای نوسان برای شناسایی نوسانات بازار مورد استفاده قرار می‌گیرند. این اندیکاتورها به معامله‌گران کمک می‌کنند تا با شناسایی جهت فعلی بازار، روند حرکت قیمت را در آینده پیش‌بینی کنند. اندیکاتورهای مبتنی بر نوسان همانند سایر اندیکاتورهای فارکس، تغییرات قیمت در بازار را بررسی کرده و آن‌ها را با مقادیر قیمت در گذشته مقایسه می‌کنند.

 

اندیکاتور ATR

اندیکاتور ATR با در نظر گرفتن بالاترین و پایین‌ترین قیمت در یک بازه زمانی مشخص و قیمت بسته شدن در گذشته، نوسانات موجود در بازار را اندازه‌گیری می‌کند. در واقع این اندیکاتور نشان می‌دهد که چه زمانی نوسانات در بازار زیاد است و چه زمانی نوسانات بازار کاهش یافته است.

اندایکاتور ati

اگر چه اندیکاتور ATR سیگنال‌های خرید و فروش محدودی تولید می‌کند، اما با این حال ابزار مفیدی برای ارزیابی میزان حرکت بازار است. در واقع این اندیکاتور اطلاعاتی را در رابطه با تصمیم‌گیری‌های معاملاتی نظیر اندازه موقعیت و محل قرار دادن حد ضرر و محدودیت‌های معاملاتی ارائه می‌دهد.

 

اندیکاتور باند بولینگر (Bollinger Bands)

باند بولینگر یکی دیگر از اندیکاتورهای مبتنی بر نوسان است که از سه باند با نام‌های باند بالایی، باند میانی و باند پایینی تشکیل شده است. باند میانی در این اندیکاتور همان SMA بوده که توسط باندهای بالایی و پایینی احاطه شده است. زمانی‌که قیمت‌ها نزدیک به خط انحراف بالایی هستند، بازار شاهد اشباع خرید و زمانی که نزدیک به خط انحراف پایینی قرار داشته باشند، بازار شاهد اشباع فروش خواهد بود.

اندیکاتور باند بولینگر

همچنین طبق اندیکاتور باند بولینگر زمانی بازار روند صعودی دارد که خط قیمت بین دو خط بالایی و میانی قرار داشته باشد. اما اگر خط قیمت بین خط پایینی و میانی قرار بگیرد، به معنی وضعیت نزولی در بازار است.

 

اندیکاتورهای حجمی

اندیکاتورهای حجمی، تغییرات حجم یک دارایی را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهند و در واقع معیار خوبی برای تایید قدرت روند هستند. معامله‌گران معمولا زمانی که این اندیکاتورها مقدار کمی را نشان می‌دهند، از معامله کردن اجتناب می‌کنند.

 

اندیکاتور حجم تعادلی یا OBV

اندیکاتور OBV از جریان تغییرات حجم معاملات برای پیش‌بینی روند حرکت قیمت در آینده استفاده می‌کند. در حقیقت این اندیکاتور به دنبال این ایده است که حجم مقدم بر قیمت است، بنابراین می‌توان از آن به عنوان ابزاری برای تایید حرکت قیمت استفاده کرد.

اندیکاتور OBV

در واقع افزایش حجم معاملات نشان‌دهنده شروع روند صعودی و افزایش قیمت است. اما اگر روند حجم معاملات شما کاهش یابد یعنی ارزش دارایی شما کاهش یافته و قیمت وارد یک روند نزولی شده است. لازم به ذکر است که واگرایی بین قیمت و OBV نشان‌دهنده ضعف در روند حرکت بازار است.

 

اندیکاتورهای متاتریدر فارکس

اندیکاتورهای متاتریدر فارکس به دو بخش اندیکاتورهای استاندارد و اندیکاتورهای سفارشی تقسیم می‌شوند که هر یک از این اندیکاتورها امکانات مختلفی را به کاربران خود ارائه می‌دهند.

همانطور که می‌دانید متاتریدر یک نرم‌افزار قوی در فضاهای معاملاتی بوده که در اغلب بروکرهای فارکس در دسترس است. اندیکاتورهای متاتریدر به دو دسته‌بندی اندیکاتورهای استاندارد و اندیکاتورهای سفارشی تقسیم می‌شوند که هر کدام امکانات و قابلیت‌های متنوعی را به تریدرها ارائه می‌دهند. اندیکاتورهای استاندارد در نرم‌افزار متاتریدر به‌صورت عمومی و کاملا رایگان در اختیار معامله‌گران قرار داده شده است که هر معامله‌گری بسته به نیاز خود می‌تواند از یک اندیکاتور یا ترکیبی از چند اندیکاتور استفاده نماید.

اما اندیکاتورهای سفارشی، اندیکاتورهایی هستند که با یک هدف خاص توسط برخی معامله‌گران طراحی شده‌اند و سایر سرمایه‌گذاران می‌توانند آن را بر روی پلتفرم معاملاتی خود نصب کنند. در واقع اگر تریدری بر اساس یکسری داده و متغییر مشخص به دنبال یک خروجی متفاوت باشد، می‌تواند با استفاده از نرم‌افزار متاتریدر استراتژی معاملاتی خود را تبدیل به یک اندیکاتور کند.

 

سخن پایانی

اندیکاتورهای فارکس ابزارهایی هستند که در معاملات بازار فارکس برای تجزیه و تحلیل داده‌های بازار مورد استفاده قرار می‌گیرند. این اندیکاتورها با انجام محاسبات ریاضی مبتنی بر قیمت‌های گذشته، حجم یا داده‌ها به معامله‌گران بینشی در رابطه با روندهای بالقوه بازار ارائه می‌دهند.

در نتیجه معامله‌گران و تحلیل‌گران با استفاده از این اندیکاتورها می‌توانند تصمیم‌های آگاهانه‌ای در خصوص زمان ورود و خروج از معاملات، مدیریت ریسک و شناسایی فرصت‌های معاملاتی بگیرند.

معامله‌گران و تحلیل‌گران حرفه‌ای برای دستیابی به نتایج بهتر در بازارهای معاملاتی می‌توانند استراتژی‌های معاملاتی خود را در پلتفرم متاتریدر کدنویسی کرده و تبدیل به یک اندیکاتور کنند.

در این حالت تحلیل تکنیکال مطابق با دانش فردی سرمایه‌گذار صورت می‌گیرد. ما در این مقاله انواع اندیکاتورهای بازار فارکس را به‌طور کامل مورد بررسی قرار دادیم، اگر شما هم تجربه استفاده از این اندیکاتورها را در بازار فارکس داشته‌اید، تجارت خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا