دوره منتور شیپ
آموزش فارکس

آموزش تشخیص بازگشت روند در فارکس

تشخیص بازگشت روند در فارکس از آنجایی اهمیت دارد که با شناسایی به موقع آن می‌توانید درست سر پیج وارد معامله شوید و معاملات موفق‌تری داشته باشید. همان‌طور که می‌دانید در هر بازار مالی قیمت‌ها مدام در یک جهت حرکت نمی‌کنند و هر لحظه امکان دارد روند بازار تغییر کند. به این تغییر جهت بازگشت روند می‌گوییم و قرار است در مقاله امروز روش‌های تشخیص آن را یاد بگیریم.

در ادامه ابتدا مفهوم روند را تعریف می‌کنیم و می‌بینیم که منظور از بازگشت روند در فارکس چیست. سپس به سراغ روش‌های مختلفی که برای تشخیص صحیح بازگشت روند وجود دارد، می‌رویم و نحوه استفاده از آن‌ها را آموزش می‌دهیم. بدین ترتیب شما هم می‌توانید در بازار فارکس روی نمودار قیمت جفت ارز مورد نظر خود، روندها را شناسایی کنید و درست زمانی که بازگشت روند اتفاق می‌افتد، وارد معامله شوید. لطفا همراه ما باشید.

بازگشت روند در فارکس چیست؟

زمانی که روند صعودی یا نزولی فعلی یک جفت ارز فارکس متوقف می‌شود و در خلاف جهت قبلی ادامه می‌یابد، می‌گوییم بازگشت روند اتفاق افتاده است.

«بازگشت روند» یا «تغییر روند» (Trend Reversal) اصطلاحی است که در بازار فارکس و سایر بازارهای مالی از آن برای اشاره به تغییر جهت حرکت قیمت یک دارایی استفاده می‌شود. این تغییر جهت می‌تواند از صعودی به نزولی یا از نزولی به صعودی باشد.

تشخیص صحیح و به‌موقع بازگشت روند باعث می‌شود تا در بهترین زمان ممکن از موقعیت معاملاتی فعلی خود خارج شوید و حداکثر سود را ببرید. همچنین با شناسایی صحیح بازگشت روند در فارکس می‌توانید در همان ابتدای شروع روند جدید، وارد معامله شوید و هماهنگ با موج صعودی یا نزولی شکل‌گرفته از افزایش یا کاهش قیمت دارایی مورد نظر خود کسب درآمد کنید.

روندها همیشه در نمودار قیمت جفت ارزهای فارکس و سایر دارایی‌ها وجود دارند و شناسایی درست آن‌ها می‌تواند فرصت‌های معامله‌گری پرسودی را نصیب معامله‌گران کند. برای همین آشنایی با نحوه ترسیم صحیح خط روند از اهمیت بالایی برخوردار است. ما در مجموعه حسینی فایننس قبلا مقالات زیادی را در این زمینه منتشر کرده‌ایم که برای راحت‌تر شدن مراحل تشخیص بازگشت روند مطالعه آن‌ها پیشنهاد می‌شود.

برای مثال در مقاله «آموزش خط روند» مفهوم روند و اصول ترسیم خط روند در تحلیل تکنیکال را توضیح داده‌ایم و در مقاله «معامله با خطوط روند» نیز در مورد روش‌های استفاده از این ابزار برای انجام معامله صحبت کرده‌ایم.

اکنون می‌خواهیم در ادامه نحوه تشخیص بازگشت روند در فارکس را آموزش دهیم. بنابراین اگر شما هم یک معامله‌گر فارکس هستید و به تحلیل تکنیکال نیز علاقه دارید، با استفاده از تکنیک‌ها و روش‌هایی که در بخش‌های بعدی آموزش می‌دهیم، می‌توانید نواحی بازگشت روند را شناسایی کنید.

 

تشخیص بازگشت روند بدون اندیکاتور

برای تشخیص بازگشت روند در فارکس می‌توان از پرایس اکشن و الگوهای نموداری و کندل استیکی همچون الگوی سر و شانه و همچنین الگوهای چکش و پوشا استفاده کرد.

شاید راحت‌ترین روشی که برای شناسایی معکوس‌شدن روند در بازار فارکس وجود دارد، تحلیل نحوه حرکت قیمت دارایی مورد نظر با چشم و بدون استفاده از اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال باشد.

بنابراین یکی از راه‌های تشخیص بازگشت روند استفاده از مفاهیم «پرایس اکشن» (Price Action) و الگوهای «کندل استیکی» (Candlestick) است که با یادگیری قوانین آن‌ها می‌توانید نقاط احتمالی تغییر روند را شناسایی کنید.

برای مثال الگوهای تحلیل تکنیکال مثل «سر و شانه» (Head and Shoulders)،‌ «دو سقف» (Double Top)،‌ «سه کف» (Triple Bottom) و… از جمله الگوهای محبوب و شناخته‌شده در علم تحلیل فنی هستند که می‌توان از آن‌ها برای شناسایی بازگشت قیمت استفاده کرد.

تحلیل‌گران مدام روی نمودار جفت ارز فارکس مورد نظر خود به دنبال چنین الگوهای بازگشتی می‌گردند و اگر در پایان یک روند صعودی یا نزولی با آن‌ها مواجه شوند، احتمال بازگشت قیمت را بیشتر از ادامه آن در نظر می‌گیرند.

البته الگوهای بازگشتی تحلیل تکنیکال کمبودهای خاص خود را نیز دارند. از جمله اینکه تنها بعد از تشکیل کامل الگو می‌توانید بازگشت قیمت را تشخیص دهید. برای همین حتی اگر در نمودار جفت ارز فارکس دلخواه شما چنین الگوهایی در حال شکل‌گیری باشند، نظریه تحلیل تکنیکال می‌گوید که نباید تا کامل‌شدن آن الگو تصمیم به خرید یا فروش بگیرید. این موضوع باعث می‌شود تا احتمال از دست رفتن موقعیت معاملاتی وجود داشته باشد و شما نتوانید به‌موقع، بازگشت قیمت را تشخیص دهید.

برای مقابله با این مشکل نیز راه‌حل‌هایی وجود دارد. برای مثال می‌توانید از مزایای الگوهای کندل استیکی بهره ببرید که در زمان کمتری اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار می‌دهند. از جمله مهم‌ترین الگوهای کندل استیکی که در شناسایی تغییر روند کاربرد دارند، می‌توان به الگوهای «دوجی» (Doji)، «چکش» (Hammer) و «مرد دارآویز» (Hanging Man)، «پوشای صعودی» (Bullish Engulfing) و «پوشای نزولی» (Bearish Engulfing)، «ستاره صبح‌گاهی» (Morning Star) و «ستاره شام‌گاهی» (Evening Star)، «هارامی» (Harami) و… اشاره کرد.

برای اینکه به‌طور کامل با استراتژی تشخیص بازگشت روند بدون اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال آشنا شوید، در ادامه یک مثال ملموس و تصویری می‌زنیم.

 

نمونه‌ای از تشخیص بازگشت روند بدون اندیکاتور

برای این مثال جفت ارز یورو در مقابل دلار آمریکا (EUR/USD) را مثال می‌زنیم که در تایم فریم یا بازه زمانی یک روزه، بعد از یک روند صعودی، الگوی سر و شانه را تشکیل داده است. براساس قوانین این الگو که در مقاله «آموزش الگوی سر و شانه در تحلیل تکنیکال» به‌طور کامل توضیح داده شده است، بعد از شکست ناحیه موسوم به «خط گردن» (Neckline) می‌‌توان وارد معامله فروش شد و از ریزش بازار به سود رسید. در این الگو شکسته شدن خط گردن، بازگشت روند را تایید می‌کند و می‌توان با اطمینان زیادی وارد معامله فروش یا «شورت» (Short) شد.

نمونه‌ای از تشخیص بازگشت روند بدون اندیکاتور

در این مثال همان‌طور که در تصویر بالا نیز مشخص است، «پول بک» (Pullback) یا عقب‌نشینی موقت قیمت، به اندازه حرکت صعودی قبلی قدرت ندارد و بعد از شکسته‌شدن خط گردن و خط روند، بازگشت و معکوس‌شدن روند تایید می‌شود.

نکته مهمی که در مورد این مثال وجود دارد، الگوهای کندل استیکی روی نمودار است. کندل‌های تشکیل‌دهنده شانه سمت چپ الگوی سر و شانه، دو الگوی پوشای نزولی و هارامی هستند. قسمت سر این الگو نیز از یک الگوی کندل استیکی پوشای نزولی تشکیل شده است. همچنین در شانه سمت راست نیز الگوی دوجی به چشم می‌خورد. بعد از عقب‌نشینی به ناحیه خط گردن نیز یک الگوی کندل استیکی پوشای نزولی دیگر تشکیل شده است.

همه اینها نشانه‌هایی هستند که نشان می‌دهند در حال حاضر فروشندگان نسبت به خریداران قدرت بیشتری دارند و هر لحظه احتمال بازگشت روند از صعودی به نزولی وجود دارد. موضوعی که مطابق شکل می‌بینیم خیلی زود اتفاق افتاده و یک موقعیت فروش فوق‌العاده ایجاد شده است.

 

شناسایی بازگشت روند با اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال

به جز پرایس اکشن، با استفاده از اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال نیز می‌توان بازگشت روند فارکس را شناسایی کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به اندیکاتور مکدی و شاخص قدرت نسبی اشاره کرد.

یکی از دلایل محبوبیت بالای تحلیل تکنیکال، اندیکاتورها و ابزارهای مختلفی است که به‌کمک آن‌ها می‌توان نمودار قیمت جفت ارز فارکس مورد نظر خود را تحلیل کرد. برخی از این اندیکاتورها و ابزارها برای تشخیص بازگشت روند مورد استفاده قرار می‌گیرند که در این بخش می‌خواهیم آن‌ها را معرفی کنیم و نحوه استفاده از آن‌ها را یاد بگیریم.

استفاده از اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال مزایای زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عینیت: تشخیص بازگشت روند بدون اندیکاتور و تنها با استفاده از الگوهای تحلیل تکنیکال با شناسایی الگوهای اشاره‌شده روی نمودار انجام می‌شود. این موضوع باعث می‌شود تا تشخیص یک فرد با تشخیص فرد دیگر متفاوت باشد. اندیکاتورها این مشکل را ندارند و نتایج آن‌ها برای همه یکسان است. به عبارت دیگر، با استفاده از اندیکاتورها فردیت از بین می‌رود و عینیت جایگزین آن می‌شود.
  • سادگی: برای شناسایی صحیح الگوهای تحلیل تکنیکال روی نمودار، نیاز به تجربه و دانش کافی دارید. موضوعی که باعث می‌شود معامله‌گران کم‌تجربه و تازه‌وارد در پیدا کردن این الگوها دچار مشکل شوند. استفاده از اندیکاتورها باعث می‌شود بدون نیاز به چنین تجاربی، نتایج مورد نظر را به‌صورت خودکار دریافت کنید. برای همین تشخیص بازگشت روند با استفاده از اندیکاتور سادگی بیشتری نسبت به الگوهای نموداری دارد.
  • تنوع: تنوع بالای اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال باعث می‌شود تا بتوانید از استراتژی‌های متنوعی برای تشخیص بازگشت روند و انجام معاملات خود استفاده کنید.

برای شناسایی نواحی بازگشت قیمت در فارکس معمولا از اندیکاتورهای پرکاربردی مثل اندیکاتورهای نشان‌دهنده قدرت روند، سهمی‌وار و… استفاده می‌شود. علاوه بر این، به جز سیگنال‌هایی که خود اندیکاتورها اعلام می‌کنند، باید حواس‌تان به عوامل دیگری همچون «حجم معاملات» (Volume) و «واگرایی» (Divergence) نیز باشد.

تشخیص بازگشت روند

منظور از واگرایی در واقع اختلافی است که بین قیمت دارایی مورد نظر در فارکس و نمودار اندیکاتور وجود دارد. به عبارت دیگر، واگرایی به شرایطی گفته می‌شود که در آن روی نمودار قیمت دارایی مورد نظر، کف‌های جدیدی تشکیل می‌شود که از کف‌های قبلی پایین‌تر هستند. در حالی که در نمودار اندیکاتور مورد استفاده کف‌های جدید از کف‌هایی قبلی بالاتر هستند. در سناریوی صعودی نیز برعکس این گفته‌ها صادق است.

در مورد حجم معاملات نیز باید بگوییم که به تعداد معاملات انجام شده در فارکس در یک بازه زمانی خاص حجم معاملات گفته می‌شود. یک بازگشت روند واقعی همیشه با افزایش حجم همراه است.

در ادامه چند نمونه از اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال که برای تشخیص بازگشت روند از آن‌ها استفاده می‌شود را مشاهده می‌کنید.

 

تشخیص بازگشت روند با اندیکاتور خط روند

یکی از سریع‌ترین و کم‌دردسرترین روش‌های تشخیص بازگشت روند، استفاده از خطوط روند است. این خطوط در واقع نواحی حمایتی و مقاومتی خاصی هستند که به شکل مورب روی نمودار ایجاد شده‌اند. در این روش شکست کامل خط روند نشان‌دهنده بازگشت روند است.

می‌توانید هر خط روند را خودتان روی نمودار جفت ارز فارکس مورد نظر خود رسم کنید اما برای راحتی کار و جلوگیری از اتلاف وقت می‌توانید از اندیکاتورهای آماده‌ای که برای این کار ایجاد شده‌اند، استفاده کنید. اندیکاتور خط روند مهم‌ترین خطوط روند را روی نمودار شناسایی کرده و به‌صورت خودکار آن‌ها را رسم می‌کند.

تشخیص بازگشت روند با اندیکاتور خط روند

در تصویر بالا بار دیگر نمودار قیمت جفت ارز یورو در مقابل دلار را مشاهده می‌کند. در این نمودار همان‌طور که واضح است، خط روند روبه‌پایین شکسته شده و بعد از یک عقب‌نشینی موقت (پول بک)، به حرکت نزولی خود ادامه داده است.

 

استفاده از اندیکاتور میانگین متحرک برای شناسایی تغییر روند

میانگین متحرک یا «مووینگ اوریج» (Moving Average) یکی از محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال است که معامله‌گران روندی، علاقه خاصی به آن دارند. به کمک این اندیکاتور می‌توانید بفهمید که قیمت فعلی دارایی فارکس مورد نظرتان چه رابطه‌ای با میانگین قیمت و قدرت روند دارد.

اندیکاتور میانگین متحرک که به شکل یک خط منحنی روی نمودار نمایش داده می‌شود، با استفاده از میانگین قیمت پایانی کندل‌ها در یک بازه زمانی خاص محاسبه می‌شود. برای مثال برای محاسبه میانگین متحرک ۱۰ روزه قیمت پایانی ۱۰ کندل قبلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میانگین متحرک دو نوع دارد: «میانگین متحرک ساده» (Simple Moving Average) یا SMA و «میانگین متحرک نمایی» (Exponential Moving Average) یا EMA می‌شود. قبلا در جریان مقاله «آموزش اندیکاتور مووینگ اوریج» با جزئیات کاملی در مورد این اندیکاتور صحبت کرده‌ایم و اکنون می‌خواهیم ببینیم چگونه می‌توان از میانگین متحرک برای شناسایی بازگشت قیمت استفاده کرد؟

استراتژی مورد استفاده ما برای این کار این است که دو میانگین متحرک را روی نمودار قیمت جفت ارز فارکس مورد نظر خود اعمال کنیم و با مقایسه آن‌ها تصمیم بگیریم که وضعیت روند فعلی چگونه است و آیا احتمال تغییر روند وجود دارد یا خیر.

یکی از این دو میانگین برای ارزیابی قدرت روند در کوتاه مدت و دیگری برای بلند مدت استفاده می‌شود. بدین ترتیب زمانی که میانگین متحرک کوتاه مدت از میانگین متحرک بلند مدت به سمت بالا عبور می‌کند، نشان‌دهنده صعودی بودن بازار است و احتمال تغییر روند وجود دارد.

یکی از پرکاربردترین استراتژی‌هایی که برای این کار وجود دارد، استفاده از میانگین متحرک نمایی ۵۰ و ۲۰۰ روزه است. این دو میانگین متحرک به‌قدری مهم هستند که تقاطع آن‌ها را با عنوان «تقاطع طلایی» (Golden Cross) یا «تقاطع گاوی» (Bull Cross) نام‌گذاری کرده‌اند.

در تصویر زیر نمودار قیمت طلا در فارکس را می‌بینید که در آن با استفاده از میانگین متحرک، نقطه بازگشت روند را شناسایی کرده‌ایم. طبق این نمودار در سال ۲۰۱۹ میلادی میانگین متحرک نمایی ۵۰ روزه طلا خط میانگین متحرک نمایی ۲۰۰ روزه آن را روبه‌بالا شکسته و از آن عبور کرده است.

استفاده از اندیکاتور میانگین متحرک برای شناسایی تغییر روند

موضوعی که باعث شده قیمت این فلز ارزشمند وارد یک روند صعودی شود و تا سال ۲۰۲۱ میلادی که خط میانگین متحرک نمایی ۵۰ روزه میانگین متحرک نمایی ۲۰۰ روزه را به سمت پایین شکسته است، ادامه یابد.

 

سایر اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال برای شناسایی تغییر روند

میانگین متحرک و خط روند تنها اندیکاتورهای قابل‌استفاده برای تشخیص بازگشت روند نیستند. معامله‌گران و تحلیل‌گران حرفه‌ای از اندیکاتورهای دیگری همچون «میانگین متحرک همگرا واگرا» (Moving Average Convergence/Divergence) یا به‌اختصار «مکدی» (MACD)، نقاط محوری یا «پیوت پوینت» (Pivot Points)، «شاخص قدرت نسبی» (Relative Strength Index) یا RSI، «سطوح فیبوناچی» (Fibonacci Levels) و… نیز برای شناسایی نقاط احتمالی تغییر روند و بازگشت قیمت استفاده می‌کنند.

 

سخن پایانی

در فارکس و سایر بازارهای مالی، قیمت دارایی‌های مختلف مدام در یک جهت حرکت نمی‌کنند و بارها شاهد تغییر روند هستیم. از طرف دیگر، معامله در جهت روند فعلی شانس موفقیت معاملات ما را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود که در جهت کلی بازار قرار بگیریم. از همین رو تشخیص بازگشت روند و تغییر جهت حرکت قیمت از اهمیت بالایی برخوردار است.

برای اینکه با روش‌های شناسایی بازگشت روند آشنا شوید و خودتان هم در تحلیل‌های خود از این تکنیک‌ها استفاده کنید، در مقاله امروز حسینی فایننس به بحث مهم آموزش تشخیص بازگشت روند پرداختیم و گفتیم که برای این کار هم می‌توان از اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال استفاده کرد و هم به کمک پرایس اکشن و الگوهای نموداری تغییر روند را تشخیص داد.

نظر شما چیست؟ آیا شما هم از استراتژی معامله در زمان تغییر روند استفاده می‌کنید یا ترجیح می‌دهید از سایر روش‌های موجود برای معامله‌گری استفاده کنید؟ خوشحال می‌شویم تجربیات خود را از قسمت نظرات همین مقاله با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

منبع
tradersunionbabypipsdailyforexfxssi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا