🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکال

الگوی پوشای مثبت و منفی

الگوی پوشا یا Engulfing یکی از الگوهای کندل استیکی در نمودار شمعی ژاپنی است که به کمک آن می‌توان احساسات بازار را تحلیل و شروع یک روند جدید را شناسایی کرد. این الگو به دو نوع مثبت و منفی تقسیم می‌شود که یکی الگوی صعودی بوده و خبر از شروع روند رو به بالا می‌دهد در حالی‌که دیگری الگویی نزولی محسوب می‌شود و نشان‌دهنده آغاز روند کاهشی است.

بنابراین هر دو الگوی پوشای مثبت و منفی جزو الگوهای تغییردهنده روند و بازگشتی تحلیل تکنیکال به حساب می‌آیند که در مقاله امروز می‌خواهیم به‌طور کامل در مورد آن‌ها صحبت کنیم. از همین رو در طول این مقاله ابتدا با مفهوم الگوی Engulfing آشنا شده و سپس نحوه معامله با آن را یاد خواهید گرفت. پیشنهاد می‌کنیم به هیچ‌وجه ادامه مقاله را از دست ندهید، زیرا سادگی این دو الگو باعث می‌شود به راحتی آن‌ها را روی نمودار شناسایی کرده و معاملات پرسودی را تجربه کنید.

الگوی پوشا چیست؟

الگوی پوشا یا Engulfing Pattern الگویی بازگشتی در تحلیل تکنیکال است که از دو کندل در مجاورت یکدیگر تشکیل می‌شود.

الگوی پوشا یا «انگلفینگ» (Engulfing Pattern) که البته ممکن است در زبان فارسی به آن الگوی «اینگالفینگ» یا «انگالفینگ» نیز گفته شود، الگویی در تحلیل تکنیکال است که از دو شمع یا کندل استیک تشکیل می‌شود. شکل‌گیری این الگو روی نمودار دارایی‌های مختلف نشان می‌دهد که احتمالا به زودی شاهد تغییر روند خواهیم بود. دلیل اینکه به این الگو، پوشا گفته می‌شود به این خاطر است که کندل دوم همیشه باید به اندازه‌ای بزرگ باشد که بتواند تمام بدنه کندل اول را پوشش دهد.

الگوی پوشا به دو نوع مثبت یا صعودی و همچنین منفی یا نزولی تقسیم می‌شود که در ادامه به صورت جداگانه در مورد هر کدام صحبت خواهیم کرد. همان‌طور که گفتیم، الگوی پوشا یک الگوی بازگشتی است. این یعنی شکل‌گیری آن نشان‌دهنده تغییر روند است؛ اینکه روند از نزولی به صعودی تغییر خواهد کرد یا از صعودی به نزولی، بستگی به ترتیب کندل‌ها دارد.

نکته مهمی که در مورد قدرت الگوی پوشا وجود دارد این است که در بهترین حالت نباید هیچ بخشی از کندل اول از سایه کندل دوم فراتر رود؛ این یعنی حداقل و حداکثر کندل دوم تمام کندل اول را پوشش می‌دهد، اما در هر صورت تمرکز اصلی روی پوشش کامل بدنه کندل اول است.

بیایید در ادامه به طور کامل و جداگانه در مورد الگوی پوشای مثبت و الگوی پوشای منفی صحبت کنیم، اما قبل از آن پیشنهاد می‌کنیم اگر با مفهوم کندل و شمع آشنایی ندارید، ابتدا سری به مقاله جامع «کندل استیک چیست و انواع آن کدامند؟» زده و سپس خواندن مقاله امروز را ادامه دهید.

 

الگوی پوشای مثبت چیست؟

در الگوی پوشای مثبت یا صعودی کندل اول نزولی و کوچک است در حالی‌که کندل دوم صعودی و بزرگ بوده و به‌طور کامل بدنه کندل اول را پوشش می‌دهد.

«الگوی پوشای مثبت یا صعودی» (Bullish Englufing) در یک روند نزولی تشکیل می‌شود که در آن کندل اول نزولی و با بدنه کوچک است، در حالی‌که کندل دوم صعودی بوده و با اندازه‌ای بزرگتر بسته می‌شود.

الگوی پوشای مثبت

تشکیل الگوی پوشای مثبت روی نمودار نشان می‌دهد که در زمان بسته شدن کندل اول فروشندگان کنترل بازار را برعهده داشته‌اند و حتی وقتی کندل دوم در حال شکل‌گیری بود، قیمت از بدنه کندل اول نیز پایین‌تر رفته، اما در نهایت خریداران با قدرت خود بازار را به بالا کشیده و باعث صعودی بسته شدن کندل دوم شده‌اند.

این موضوع نشان می‌دهد که احتمالا به پایان روند نزولی فعلی رسیده‌ایم و شاید بهتر باشد با در نظر گرفتن عوامل دیگر وارد یک معامله خرید یا «لانگ» (Long) شویم یا به صورت نقدی دارایی مورد نظر خود را تهیه کنیم. همچنین با تشکیل این الگو در انتهای یک روند نزولی، کسانی که معامله فروش یا «شورت» (Short) باز دارند، شاید بهتر باشد به بستن معامله خود فکر کنند.

نکته مهم در مورد معامله با الگوی پوشای صعودی این است که از سایه‌های این الگو می‌توان برای تعیین حد ضرر و نقطه خروج از معامله استفاده کرد. بدین ترتیب، اگر معامله برخلاف پیش‌بینی و تحلیل شما پیش برود می‌توانید در یک نقطه امن با کمترین ضرر از معامله خارج شوید و منتظر موقعیت‌های دیگر بمانید.

 

الگوی پوشای منفی چیست؟

الگوی پوشای منفی یا نزولی از دو کندل تشکیل می‌شود که کندل اول یک کندل صعودی کوچک و کندل دوم یک کندل نزولی بزرگ‌تر است. کندل دوم باید بدنه کندل اول را به طور کامل پوشش دهد.

«الگوی پوشا منفی یا نزولی» (Bearish Englufing) نیز نقطه مقابل الگوی پوشای مثبت است. این الگو در پایان یک روند صعودی تشکیل می‌شود و شکل‌گیری آن نشان‌دهنده تغییر روند از صعودی به نزولی است. الگوی پوشای منفی از یک کندل صعودی کوچک تشکیل شده که بلافاصله بعد از آن یک کندل نزولی بزرگ شکل می‌گیرد.

الگوی پوشای منفی

کندل صعودی اول نشان می‌دهد که ابتدا خریداران کنترل بازار را برعهده داشته‌اند، اما بعد از آن کندل نزولی بزرگ‌تر شکل گرفته و نشان داده که قدرت فروشندگان بیشتر است.

وقتی شما به عنوان یک تحلیل‌گر الگوی پوشای منفی را روی نمودار دارایی مورد نظر خود شناسایی کردید، نتیجه می‌گیرید که به احتمال زیاد بازار با تغییر جهت، وارد فاز نزولی خواهد شد؛ برای همین می‌توانید همراه با بازار وارد یک معامله فروش شده یا اگر معامله خرید باز دارید آن را ببندید.

مزایا و معایب الگوی پوشا

 

سخن پایانی

الگوی پوشای مثبت و منفی جزو آن دسته از الگوهای تحلیل تکنیکال هستند که شناسایی آن‌ها بسیار راحت بوده و هر معامله‌گری با هر تجربه‌ای که داشته باشد، می‌تواند آن‌ها را روی نمودار تشخیص دهد؛ به همین دلیل بسیاری از تحلیل‌گران استفاده از این دو الگو را در دستور کار خود قرار داده و به کمک آن معاملات پرسودی را تجربه کرده‌اند.

به طور کلی می‌توان گفت که الگوی پوشای صعودی و نزولی از دو کندل استیک در مجاورت یکدیگر تشکیل می‌شوند که کندل دوم در آن همیشه بدنه کندل اول را به طور کامل پوشش می‌دهد. برای همین است که به آن‌ها الگوی پوشا یا Engulfing می‌گویند. ترتیب دو کندل نیز صعودی یا نزولی بودن این الگو را مشخص می‌کند.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. قطعا دیدن چارت با شمع های ژاپنی اطلاعات زیادی از روند کلی بازار به معامله گر میده اما بیش از حد تکیه کردن به الگوهای کندل استیک میتونه تریدر رو نابود کنه _ یه سری به چارت بزنید ،صدها انگولفینگ و شوتینگ استار و هامر و الگوهای تخیلی مبنی بر نوع تشکیل شمع ها رو میبینید که یا بی اثر یوده یا بر عکس عمل کرده ان_ بی توجهی به اخبار ،روند کلی جفت ارزها ،حمایت ها و مقاومت ها و تغییر مسیرهایی که تثبیت شده و کامل شدن ،بدترین ضربه رو به معاملات میرنه _ اگه خاصیت حادویی که برخی مدرسین برای سیگنال بر اساس کندل استیک ها قایلند واقعیت داشت ،تو بازار همه سود میکردندو بازار و رقابتی وجود نداشت .قبول اینکه بازار بههیچ‌وجه یه ثانیه بعدشم قابل پیش بینی صد در صد نیست و واسه همین ،مدرسین خیلی کاردرست دنیا ترجیح میدن بجای هیجان و اضطراب ترید ،از اموزش پول در بیارن اصل اول ورود با عدم ورود به بازاره .بعدشم یادگیری کنترل ترس و طمع به مراتب مهمتر از یادکیری روشهای معاملاتی تئوریه که فقط روی مثال ها جواب میدن ._

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا