🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکال

اصول ترسیم خط روند در تحلیل تکنیکال

بازارهای مالی به نوسانات و طبیعت غیرقابل‌پیش‌بینی خود شناخته می‌شوند و برای همین معامله‌گران و سرمایه‌گذاران مدام در حال پیدا کردن راه‌ها و روش‌های جدید برای کسب سود بیشتر می‌گردند. تحلیل تکنیکال یکی از این روش‌های پرطرفدار است که به کمک ابزارها و اندیکاتورهایی که ارائه می‌دهد، می‌توان با احتمال برد زیادی روند بعدی بازار را پیش‌بینی کرد. یکی از مفاهیم اصلی این علم، خط روند و توانایی رسم درست آن است که در مقاله امروز می‌خواهیم در مورد آن صحبت کنیم.

در واقع قرار است در ادامه ابتدا بار دیگر با مفهوم خط روند در تحلیل تکنیکال آشنا شده و سپس به اصول ترسیم صحیح خط روند در نمودار دارایی‌های مختلف بپردازیم. از همین رو اگر شما هم ابهامات زیادی در مورد خط روند دارید و برای مثال نمی‌دانید خط روند باید از سایه کندل رسم شود یا بهتر است از بدنه آن استفاده کنیم، مقاله امروز دقیقا برای شما آماده شده و پیشنهاد می‌کنیم تا انتها همراه ما باشید.

خط روند چیست؟

خط روند به خطی در تحلیل تکنیکال گفته می‌شود که از به هم وصل شدن حداقل دو سقف یا کف به‌یکدیگر تشکیل شده و نقش حمایت و مقاومت را بازی می‌کند.

خط روند یا «ترند لاین» (Trendline) به خطوطی در تحلیل تکنیکال گفته می‌شود که به کمک آن می‌توان مسیر حرکت روند یک دارایی مثل «بیت کوین» (Bitcoin)، طلا یا جفت ارزی مثل یورو/دلار را تشخیص داد.

برای رسم خط روند کافی است سقف‌ها یا کف‌ها را به یکدیگر وصل کرده و یک خط شیب‌دار به دست بیاوریم. اگر شیب این خط به سمت بالا باشد نشان می‌دهد که قیمت دارایی مورد نظر در حال افزایش بوده و برای همین خط روند رسم شده خط روند صعودی خواهد بود. در صورتی هم که شیب رو به پایین بوده و قیمت مدام کاهش یابد با یک خط روند نزولی طرف هستیم. به خط روند صعودی «آپ ترند» (Uptrend) و به خط روند نزولی «داون ترند» (Downtrend) نیز گفته می‌شود.

نکته مهمی که در مورد خطوط روند وجود دارد این است که از آن‌ها به عنوان نواحی حمایتی و مقاومتی نیز استفاده می‌شود. برای همین، خط روند را می‌توان یک خط حمایت یا مقاومت مورب نیز به شمار آورد. همان‌طور که می‌دانید حمایت به سطوحی گفته می‌شود که قیمت با برخورد به آن با فشار خرید مواجه شده و به سمت بالا برگردانده می‌شود. به سطوح دیگری که قیمت دارایی مورد نظر با رسیدن به آن با فشار فروش مواجه شده و به سمت پایین برمی‌گردد، مقاومت می‌گوییم.

یکی از دلایل مهمی که خط روند اهمیت بالایی دارد نیز همین است. از آنجایی که رسم خطوط روند پیچیدگی چندانی ندارد، بسیاری از معامله‌گران و فعالان حاضر در بازار آن را روی نمودارهای خود رسم کرده و زمانی که قیمت به این خطوط می‌رسد همه انتظار واکنش به آن را دارند. برای همین معاملات زیادی در این نواحی انجام می‌شود و می‌توان موقعیت‌های معاملاتی پرسودی را تجربه کرد.

خط روند

تصویر بالا خط روند صعودی و تصویر پایین خط روند نزولی را روی نمودار یکی از جفت ارزهای موجود در بازار فارکس نشان می‌دهد که در ادامه بیشتر با نحوه رسم آن و اصولی که برای این کار وجود دارد صحبت خواهیم کرد.

خط روند

 

آموزش رسم صحیح خط روند

رسم صحیح خط روند نیازمند رعایت کردن یک سری قوانین و اصول خاص مثل داشتن حداقل دو نقطه تلاقی و توجه به بازه زمانی است.

زمانی که خودتان به عنوان یک معامله‌گر می‌خواهید نمودار دارایی مورد نظر خود را باز کرده و خط روندهای موجود در آن را رسم کنید ممکن است با سوالات و ابهامات زیادی روبه‌رو شوید. برای مثال خط روند باید از سایه کندل رسم شود یا از بدنه کندل؟ قیمت هر دارایی دقیقا به همین خط روند رسم شده واکنش نشان می‌دهد یا احتمال دارد گاهی اوقات مقداری از آن عبور کرده یا بدون رسیدن به آن تغییر جهت دهد؟ حداقل چند نقطه باید در رسم خط روند به یکدیگر متصل شود تا خط روند معتبری داشته باشیم؟

همه این‌ها سوالاتی هستند که به احتمال زیاد فکر شما را نیز درگیر کرده‌اند. در پاسخ به این سوالات باید گفت که در حالت کلی ترسیم خط روند بستگی به هر معامله‌گر دارد و ممکن است خط روندی که شما می‌کشید با خط روندی که فرد دیگری می‌کشد اندکی متفاوت باشد. با این حال برخی اصول مهم در رسم خطوط روند وجود دارد که با رعایت کردن آن‌ها می‌توانید خطوط روند معتبرتری رسم کنید. اصول ترسیم خط روند معتبر در تحلیل تکنیکال موضوعی است که در این بخش می‌خواهیم به طور کامل در مورد آن صحبت کنیم. بنابراین بیایید به صورت جداگانه در مورد هر کدام از این قوانین بحث کنیم.

اصول رسم خط روند

 

اصل اول: داشتن حداقل دو نقطه تلاقی

اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که هنگام رسم خط روند باید به آن توجه داشته باشید این است که حداقل باید دو نقطه به یکدیگر وصل شوند. برای مثال زمانی که قیمت یک دارایی کف جدیدی را ثبت کرده و افزایش می‌یابد، بعد از چند کندل ممکن است دوباره کاهش یافته و کف جدیدی را ایجاد کند. در این شرایط می‌توانید با وصل کردن این دو کف به یکدیگر خط روند خود را رسم کرده و انتظار داشته باشید که در ادامه نیز قیمت با برخورد به این سطح واکنش نشان دهد.

علاوه بر این، هر چه تعداد این نقاط بیشتر باشد نشان می‌دهد که خط روند قدرت بیشتری دارد.

 

اصل دوم: سایه یا بدنه کندل؟ مسئله این است!

یکی از بزرگ‌ترین ابهاماتی که در مورد رسم خط روند وجود دارد این است که خط روند را باید از سایه کندل رسم کنیم یا بدنه کندل! به عبارت دیگر آیا خط روند باید از بالاترین یا پایین‌ترین قیمت ثبت شده در کندل رسم شود یا از نقاطی که بدنه کندل باز یا بسته شده است؟

پاسخ به این سوال کاملا بستگی به نوع خط روند دارد. در واقع پیدا کردن خط روندی که دقیقا از سایه‌های کندل رسم شده باشد، کار دشواری است. به همین ترتیب خط روندی که دقیقا تنها با بدنه کندل رسم شده باشد، به‌ندرت اتفاق می‌افتد. برای درک بهتر موضوع تصویر زیر را در نظر بگیرید.

خط روند

همان‌طور که می‌بینید در دو نقطه سایه کندل‌ها خط روند را قطع کرده‌اند و با آن تلاقی دارند در حالی که در دو نقطه دیگر سایه کندل‌ها کاملا با خط روند منطبق هستند. این دلیل نمی‌شود که بگوییم خط روند رسم شده اعتبار ندارد. در حقیقت چیزی که در این نوع خط روند اهمیت دارد این است که قیمت دارایی مورد نظر هیچ‌وقت در بازه زمانی هفتگی که این خط روند در آن رسم شده، در بالای آن بسته نشده و تنها برای زمان کمی به بالای خط روند نفوذ کرده است.

بنابراین مهم‌ترین نکته در رسم یک خط روند معتبر این است که خط روند رسم شده بیشترین نقطه تلاقی را با سایه یا نقاط آغاز و پایان کندل داشته و هیچ‌وقت هم از وسط بدنه کندل عبور نکرده باشد.

 

اصل سوم: امکان عبور قیمت از خط روند وجود دارد

این اصل در واقع با اصل دوم همپوشانی دارد و براساس آن ممکن است قیمت دارایی مورد نظر از خط روند عبور کرده و با آن تلاقی داشته باشد. با این حال نباید کندل مورد نظر در بالا یا پایین این خط بسته شود.

به عبارت دیگر، زمانی که شما یک خط روند رسم می‌کنید و قیمت دارایی مورد تحلیل شما در ادامه به این خط روند نزدیک می‌شود، نباید انتظار داشته باشید که دقیقا بعد از برخورد به این خط تغییر جهت دهد. گاهی ممکن است قیمت از خط روند عبور کرده و دوباره به پایین یا بالای آن برگردد. مسئله مهم در اینجا بسته شدن کندل است که بسته به صعودی یا نزولی بودن خط روند نباید در بالا یا پایین آن بسته شود.

 

اصل چهارم: بازه زمانی مهم است

در مورد خط روند یک نکته مهم وجود دارد که براساس آن هرچه زمان بیشتری برای شکل‌گیری خط روند صرف شده باشد، نشان می‌دهد که قدرت آن خط روند نیز بیشتر است. برای مثال خط روندی که دو سال است قیمت به آن واکنش نشان می‌دهد اهمیت بیشتری نسبت به خط روندی خواهد داشت که تنها دو هفته از شکل‌گیری آن می‌گذرد.

بنابراین همیشه سعی کنید در بازه‌های زمانی بلند مدت مثل روزانه یا هفتگی خط روند مورد نظر خود را رسم کنید و حواستان به واکنش قیمت به این نواحی نیز باشد. البته این دلیل نمی‌شود که در بازه‌های زمانی کوتاه مدت خط روند نکشید. برعکس باید بدانید که خط روند در تمام بازه‌های زمانی کاربرد دارد و می‌توانید از مزایای بی‌شمار آن‌ بهره‌مند شوید.

 

اصل پنجم: هیچ‌وقت به‌زور خط روند نکشید!

آخرین اصل در مورد ترسیم صحیح خط روند این است که هیچ‌وقت نباید به‌زور خط روند بکشید. این اشتباه شاید یکی از پرتکرارترین اشتباهات معامله‌گران کم‌تجربه باشد که سعی می‌کنند به هر طریقی که شده خط روند مورد نظر خود را روی نمودار رسم کنند، در حالی که چنین خط روندی اصلا وجود ندارد.

همیشه به خاطر داشته باشید که بهترین خط روندها آن‌هایی هستند که بلافاصله بتوانید آن‌ها را تشخیص داده و رسم کنید.

 

سخن پایانی

خط روند و نحوه رسم صحیح آن یکی از ابتدایی‌ترین موضوعاتی است که هر معامله‌گری در هر بازار مالی که باشد باید آن را یاد بگیرد. خطوط روند در واقع به خطوطی گفته می‌شود که با وصل کردن حداقل دو سقف یا دو کف به‌یکدیگر شکل گرفته و قیمت با برخورد به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد. به عبارت دیگر خط روند را می‌توان مقاومت یا حمایت مورب در نظر گرفت که به شکل شیب‌دار روی نمودار دارایی‌های مختلف ظاهر می‌شود.

ترسیم صحیح خط روند کار چندان سختی نیست و تنها کافی است یک سری قوانین و اصول کلی را رعایت کنید که در طول مقاله امروز به طور کامل و با زبانی ساده اصول ترسیم خط روند در تحلیل تکنیکال را آموزش دادیم.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا