🎁 وبینار مسیر درست تبدیل شدن به یک معامله‌گر🎁

اینجا کلیک کنید
دوره منتور شیپ
آموزش فارکس

آشنایی با پیوت پوینت یا نقاط محوری در بازار فارکس

در دنیای پیچیده و گسترده بازار فارکس که قیمت‌ها مدام در حال نوسان هستند، تریدرها برای موفقیت در معاملات، نیاز به ابزارهای تکنیکال مختلف دارند. یکی از این ابزارها که به معامله‌گران کمک می‌کند تا سطوح حمایت و مقاومت کلیدی را پیدا کنند و بتوانند برای ورود و خروج معاملات تصمیم بگیرند، «پیوت پوینت‌ها» یا همان نقاط محوری (Pivot Points) هستند.

از آنجایی که پیوت پوینت‌ها قدرت زیادی در تعیین سطوح کلیدی قیمت دارند، بین معامله‌گران از محبوبیت زیادی برخوردار هستند. انواع متنوعی از پیوت پوینت وجود دارد که هر یک کاربرد خاص خود را دارد. در این مقاله ما قصد داریم شما را با انواع نقاط پیوت و کاربرد آن‌ها آشنا کنیم.

پیوت پوینت‌ها چه هستند؟

نقاط پیوت به تریدر کمک می‌کنند تا معکوس شدن بازار را تشخیص دهند. با استفاده از این نقاط معامله‌گران می‌توانند سطوح حمایت و مقاومت یک جفت ارز را شناسایی کنند.

پیوت (Pivot) یک کلمه فرانسوی‌ست که وارد زبان انگلیسی شده و به فارسی «چرخش» ترجمه می‌شود. نقاط پیوت در اصل نقاطی هستند که قیمت‌ در آنجا بازگشت کرده و در جهت مخالف شروع به حرکت می‌کند. به عبارت دیگر، ‌یک روند صعودی،‌ نزولی می‌شود و بالعکس.

این اندیکاتور برای تشخیص نقاط ورود و خروج با توجه به سطوح حمایت و مقاومت استفاده می‌شود. همچنین، تریدرها برای قرار دادن حد سود و حد ضرر از آن‌ها استفاده می‌کنند. علاوه‌بر این‌ها، ‌نقاط محوری برای استراتژی‌های معاملاتی در محدوده رنج مناسب هستند.

پیوت پوینت یک اندیکاتور تکنیکال است که معامله‌گران فارکس برای تشخیص تغییرات احتمالی بازار از آن استفاده می‌نمایند. زمانی که پیوت پوینت در سطح حمایت قرار گیرد، ‌نشان‌دهنده بازگشت صعودی بازار است؛ یعنی کاهش قیمت‌ها متوقف شده و شروع به افزایش می‌کنند. این فرصت خوبی برای ورود به یک معامله فارکس خواهد بود.

در مقابل، زمانی که نقاط محوری در سطح مقاومت قرار دارند، ‌نشان‌دهنده آن است که احتمال بازگشت نزولی قیمت وجود دارد. افزایش قیمت متوقف می‌شود و شروع به کاهش می‌کند. این فرصت مناسبی برای خروج از یک معامله است.

هر نقطه پیوت میانگین قیمت بسته شدن (close)، بالاترین (high) و پایین‌ترین (low) قیمت جفت ارز است که روند و احساسات بازار را به تریدر نشان می‌دهد.

زمانی که نرخ ارز در حال اوج گرفتن از Pivot Point باشد، روند کلی بازار صعودی خواهد شد و هنگامی که در حال افت از آن نقاط باشد، بازار نزولی را نشان می‌دهد. در صورتی که پیوت پوینت‌ها به درستی استفاده و تفسیر شوند یک استراتژی موفق خواهد بود و می‌توان با کمک آن‌‌ها سفارشات حد سود، ضرر و نقاط ورود و خروج معامله را تنظیم کرد.

پیوت پوینت‌ها چه هستند؟

 

انواع نقاط پیوت

پیوت پوینت‌ها یا نقاط محوری انواع متفاوتی دارند که شامل «پیوت استاندارد» (STANDARD)، «کاماریلا» (CAMARILLA)، «فیبوناچی» (FIBONACCI)، «وودی» (WOODIE) و «دمارک» (DEMARK) می‌شود.

پنج نوع نقطه محوری وجود دارد که توسط تریدرهای فارکس مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر نوع پیوت پوینت داده‌های متفاوتی از قیمت در اختیار معامله‌گر قرار می‌دهد. انواع پیوت پوینت را در ادامه معرفی می‌کنیم:

  • پیوت استاندارد (STANDARD)

پیوت پوینت‌های استاندارد به معامله‌گران اجازه می‌دهند سطوح حمایت (S) و مقاومت (R) را حول محور مرکزی (PP) با یک‌سری محاسبات ساده ترسیم کنند. محور مرکزی از مجموع سقف و کف قیمت و قیمت بسته شدن هر دوره زمانیِ انتخاب شده حاصل می‌شود؛ سپس این مجموع بر سه تقسیم می‌شود و عدد به‌دست آمده اساس نقاط محوری را تشکیل می‌دهد.

در مثال زیر، می‌توانیم نقاط محوری را ببینیم که قیمت‌های بالاتری را نشان می‌دهند؛ انتظار می‌رود به‌عنوان سطوح مقاومت عمل کنند. در مقابل، نقاط محوری که پایین‌تر از قیمت قرار دارند که به عنوان سطوح حمایت در نظر گرفته می‌شوند.

پیوت استاندارد STANDARD

  • پیوت کاماریلا (CAMARILLA)

شاخص نقاط محوری Camarilla برای اولین‌بار در دهه ۱۹۸۰ توسط نیکلاس اسکات به بازارهای مالی معرفی شدند. استراتژی معاملاتی کاماریلا بر اساس چهار سطح مقاومت و چهار سطح حمایت از قیمت طراحی شده است. به یاد داشته باشید، این برخلاف سیستم استاندارد Pivot Point است که فقط بر اساس دو سطح قیمت برای مقاومت و دو سطح برای حمایت از محور است.

با این حال، این اطلاعات اضافی می‌تواند برای معامله‌گران با تجربه که تا حدودی با استفاده از نقاط محوری برای استراتژی‌های معاملاتی روزانه آشنا هستند، بسیار مفید باشد. نقاط محوری به معامله‌گران کمک می‌کنند تا سطوحی را برای سفارش‌های توقف ضرر پیدا کنند.

پیوت کاماریلا CAMARILLA

  • پیوت فیبوناچی (FIBONACCI)

اعداد فیبوناچی به‌طور متداول در بازارهای مالی استفاده می‌شوند. تحلیل با اعداد و سطوح فیبوناچی از ابزارهای مورد استفاده معامله‌گرانی‌ست که از نقاط محوری استفاده می‌کنند. در نرم‌افزارهای معاملاتی، معامله‌گران می‌توانند به راحتی نشانگر محوری فیبوناچی را استفاده ‌کنند.

جالب اینجاست که این ابزارها اغلب توسط افرادی استفاده می‌شود که با استفاده از نقاط محوری در بازار فارکس یا در ارزهای دیجیتال معامله می‌کنند. با این حال، این ابزارها می‌توانند در بازارهای کالا و بورس نیز کاملا جواب دهند.

سطوح قیمت اولیه در فرمول های محوری فیبوناچی معمولا با اعداد فیبوناچی در سطوح اصلاحی ۳۸.۲% و ۶۱.۸% مرتبط است. این تمایلات قیمتی سرمایه‌گذاران را وادار می‌کنند این سطوح اصلاحی را کاملا تحت نظر بگیرند. یکی از استراتژی‌هایی که به طور فعال در بازار استفاده می‌شود، نقاط محوری فیبوناچی در ترکیب با الگوهای قیمت (مانند الگوی مثلث یا الگوی سر و شانه) است.

پیوت فیبوناچی FIBONACCI

  • پیوت وودی (WOODIE)

پیوت وودی از جمله نقاط پیوتی هستند که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. نقاط پیوت وودی به معامله‌گران اجازه می‌دهد دو سطح حمایت و مقاومت محوری را بر اساس یک محور مرکزی ترسیم کنند. تحت این سیستم، محور مرکزی اولین سطح مقاومت را در نقطه قیمتی قرار می‌دهد که ۲ برابر Pivot Point منهای کف قیمت است. در نهایت، مرز قیمتی که به دست می‌آید با استفاده از مجموع نقطه محوری و تفاوت بین سقف و کف قیمت در تایم فریم نمودار ترسیم می‌شود.

روش محاسباتی که برای سیستم‌های محوری Woodies استفاده می‌شود، کاملا متفاوت از فرمول نقاط محوری استاندارد است. یک تفاوت اصلی در این واقعیت نهفته است که فرمول سیستم Woodies وزن بیشتری بر قیمت بسته شدن دارایی قرار می‌دهد. در نتیجه، این سیستم به نوعی شبیه به میانگین‌های متحرک نمایی (EMA) است، زیرا داده‌های قیمتی جدید، بیشترین وزن را دارند (در مقابل داده‌های قیمت قبلی).

پیوت وودی

  • پیوت دمارک (DEMARK)

نقاط محوری دمارک توسط یک تحلیل‌گر و معامله‌گر تکنیکال معروف به نام «تام دیمارک» (Tom Demark)، طراحی شده است. این نقاط محوری به معامله‌گران کمک می‌کند تا با استفاده از داده‌های گذشته قیمت، سطوح حمایت و مقاومت بالقوه را شناسایی کنند.

با این حال، برخلاف Pivot Points استاندارد، Demark Pivot Points در فرمول خود قیمت بسته شدن را در قیمت باز شدن معامله گنجانده است.

پیوت دمارک

 

استفاده از پیوت پوینت در فارکس

چنانچه در انجام معاملات روزانه به شاخصی برای تصمیم‌گیری نیاز داشته باشیم، می‌‌توانیم از پیوت‌ها استفاده کنیم. این نقاط نسبت به تغییر قیمت واکنش نشان می‌‌دهند، بنابراین می‌‌شود از آن برای تشخیص روند استفاده کرد.

برای معامله در بازار فارکس با استفاده از نقاط پیوت باید توجه داشته باشید زمانی که قیمت زیر سطح PP قرار دارد، روند نزولی را نشان می‌دهد و قیمت بالای سطح PP حاکی از یک روند صعودی است. در صورتی که قیمت از سطوح S1 ،S2 و S3 بازگردد، می‌توان اقدام به خرید کرد. اگر قیمت از سطوح R1 ،R2 و R3 برگشت نماید، می‌توان اقدام به فروش کرد.

برای انجام معامله، پیوت‌هایی که از طریق اندیکاتور یا به صورت دیداری مشخص کردیم، می‌توانند نقش حمایت و مقاومت را داشته باشند؛ پس هنگامی که قیمت با آن‌ها برخورد می‌کند، انتظار اول ما بازگشت قیمت از آن نقاط است. به‌عنوان مثال هنگامی که قیمت به یک مقاومت می‌رسد، با انتظار بازگشت قیمت می‌توانیم وارد معامله فروش شویم. همچنین هنگامی که قیمت به یک حمایت می‌رسد، با برگشت قیمت می‌شود وارد معامله خرید شد.

گاهی ممکن است با شکست پیوتی که نقش مقاومت را دارد به سمت بالا، وارد معامله خرید شد و حد ضرر را پایین پیوت قرار داد. چنانچه پیوت نقش حمایت را داشته باشد، می‌توانیم بعد از اینکه قیمت آن را به سمت پایین شکست، وارد معامله فروش شویم و حد ضرر را بالای پیوت حمایت قرار دهیم.

 

سخن پایانی

پیوت پوینت‌ها یا نقاط محوری از ابزارهای تکنیکال هستند که با نمایش سطوح کلیدی به تریدر کمک می‌کنند بهترین نقاط را برای ورود و خروج معاملات و همینطور قرار دادن حد سود و حد ضرر انتخاب کند. این نقاط با محاسبات مختلف و در انواع متفاوت به کمک معامله‌گران می‌آیند.

استفاده از پیوت پوینت‌ها در معاملات کار دشواری نیست؛ تنها باید نحوه ترسیم و استفاده از آن‌ها را بلد باشید. در این مقاله انواع نقاط محوری را به شما معرفی کردیم و نحوه استفاده از آن‌ها در استراتژی معاملاتی را توضیح دادیم. پیش از استفاده از پیوت پوینت‌‌ها حتما مطالب بیشتری در این زمینه مطالعه کنید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

منبع
litefinancedailyfxasktraders

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا