🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکال

پیوت در تحلیل تکنیکال چیست و چه کاربردی دارد؟

معامله‌گران روزانه از ابزارها و روش‌های مختلفی برای تحلیل بازار و کمک به تصمیم‌گیری در زمان خرید و فروش دارایی‌های مختلف استفاده می‌کنند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها پیوت‌ها هستند. یک پیوت که به آن نقطه محوری نیز گفته می‌شود یک ابزار در تحلیل تکنیکال است که به کمک آن می‌توان روند کلی بازار را در زمان‌های مختلف تشخیص داد.

از پیوت‌ها می‌توان برای رسم سطوح حمایت و مقاومت نیز استفاده کرد. برای اینکه بیشتر با پیوت‌ها آشنا شویم و کاربردهای آن را یاد بگیریم، مقاله امروز مجموعه حسینی فایننس را به این مفهوم مهم اختصاص داده‌ایم. بنابراین اگر شما هم به دنبال یادگیری پیوت‌ها و نقاط محوری در نمودار دارایی‌های مختلف هستید، مقاله امروز دقیقا برای شما آماده شده است.

پیوت چیست؟

پیوت نوعی ابزار در تحلیل تکنیکال است که با استفاده از داده‌های روز گذشته خطوطی را به‌عنوان نقاط حمایتی و مقاومتی روی نمودار رسم می‌کند.

پیوت یا «نقطه محوری» (Pivot Point) به ابزاری در تحلیل تکنیکال گفته می‌شود که با استفاده از آن می‌توان سطوح حمایت و مقاومت یک دارایی را تشخیص داد. این نقاط محوری با استفاده از میانگین‌گیری قیمت پایانی، بالاترین قیمت و پایین‌ترین قیمت روز گذشته محاسبه می‌شود که در ادامه با نحوه محاسبه آن و فرمول‌هایی که برای این کار استفاده می‌شود، بیشتر آشنا خواهیم شد.

جالب است بدانید که پیوت‌ها برای اولین بار در اوایل قرن بیستم و توسط معامله‌گرانی که در تالارهای بورس فیزیکی فعالیت می‌کردند، ایجاد شد و از آن زمان تاکنون محبوبیت زیادی کسب کرده است. از پیوت پوینت‌ها معمولا برای تحلیل پرایس اکشن و پیش‌بینی قیمت دارایی‌های مختلفی مثل سهام، فارکس، کالا و شاخص‌ها استفاده می‌شود.

 

فرمول محاسبه پیوت

محاسبه نقطه محوری یا پیوت کار بسیار راحتی بوده و تنها کافی است میانگین قیمت پایانی (Close)، حداکثر (High) و حداقل قیمت (Low) در روز قبلی را محاسبه کنیم. فرمول محاسبه پیوت که با عبارت اختصاری PP نشان داده شده، بدین شکل است:

PP = (High + Low + Close) / 3

در کنار نقطه محوری اصلی سه سطح مقاومت و سه سطح حمایت نیز محاسبه می‌شود که فرمول آن‌ها به شکل زیر است:

S1 = (2 * PP) – High
S2 = PP – (High – Low)
S3 = S1 – (High – Low)
R1 = (2 * PP) – Low
R2 = PP + (High – Low)
R3 = R1 + (High – Low)

در این فرمول‌ها سه سطح حمایتی با عبارت‌های S1 ،S2 و S3 مشخص شده و برای نشان دادن سه سطح مقاومتی نیز از R1 ،R2 و R3 استفاده شده است.

همان‌طور که شاهد هستید در محاسبه سطوح حمایتی و مقاومتی از پیوت اصلی و حداقل و حداکثر قیمت استفاده شده و برای محاسبه آن‌ها کافی است طبق فرمول‌های بالا عمل کنیم.

بدین ترتیب برای هر نقطه محوری یک عدد که همان قیمت دارایی مورد نظر است، حاصل می‌شود و با رسم یک خط افقی روی نمودار در همان قیمت پیوت پوینت‌ها به دست خواهند آمد. البته لازم نیست خودمان این محاسبات را انجام داده و به‌صورت دستی خطوط را رسم کنیم، این کار با انتخاب اندیکاتور پیوت پوینت در پلتفرم معاملاتی یا سایت‌هایی مثل «تریدینگ ویو» (TradingView) به‌صورت خودکار انجام می‌شود.

برای مثال در تصویر زیر نمایی از نمایش نقاط محوری را روی نمودار شاخص Germany 40 مشاهده می‌کنید که در پلتفرم تریدینگ ویو به‌صورت خودکار رسم شده است.

پیوت ها در تحلیل تکنیکال

البته در تصویر بالا سطوح حمایت و مقاومت تا ۵ سطح رسم شده‌اند که شکل گسترده‌تر نقاط محوری سنتی به حساب می‌آیند.

 

تحلیل پیوت ها

نوسان قیمت یک دارایی در بالای پیوت نشان‌دهنده احساسات صعودی در بازار بوده و حرکت در پایین این نقطه نشان‌دهنده بازار نزولی است.

نقاط محوری یا پیوت پوینت‌ها به عنوان چارچوبی برای تحلیل قیمت دارایی‌های مختلف و پیش‌بینی حرکت بعدی آن‌ها عمل می‌کنند. پیوت پوینت اصلی که گفتیم با PP نمایش داده می‌شود، نقش یک نقطه مرجع را بازی می‌کند. پیوت‌های مقاومتی و حمایتی نیز همان‌طور که از اسمشان پیداست نقاطی هستند که قیمت با رسیدن به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد.

اگر قیمت دارایی مورد نظر در بالای پیوت در حال نوسان باشد، نشان می‌دهد که بازار صعودی است. اما در صورتی که قیمت در پایین این نقطه محوری قرار داشته باشد، خبر از بازار نزولی می‌دهد.

علاوه بر این، معامله‌گران باید همیشه حواس‌شان به این سطوح باشد، زیرا چگونگی عکس‌العمل قیمت به این نقاط قدرت و ضعف روند بازار را مشخص می‌کند. شکست نقطه محوری به سمت بالا یا پایین می‌تواند نشان‌دهنده ادامه روند یا تغییر آن باشد، در صورتی که برگشت قیمت از این نقاط نشان‌دهنده اصلاح در کوتاه مدت خواهد بود.

 

چگونه در تحلیل خود از پیوت ها استفاده کنیم؟

به کمک پیوت پوینت‌ها می‌توان نقاط دقیق ورود و خروج به معامله و همچنین حد ضرر و هدف قیمت را مشخص کرد.

یکی از مهم‌ترین کاربردهای نقاط محوری یا پیوت پوینت ها در شناسایی نقاط ورود و خروج به معامله است. برای مثال یک معامله‌گر می‌تواند زمانی که قیمت به نقطه حمایتی واکنش نشان داده و با برخورد به آن رو به بالا حرکت کرد، وارد معامله خرید شده یا زمانی که با برخورد به سطح مقاومتی کاهش یابد وارد معامله فروش شود.

برای ثبت سفارش‌های حد ضرر نیز می‌توان از پیوت پوینت‌ها استفاده کرد. به عنوان مثال، اگر معامله خرید باز کرده‌اید می‌توانید حد ضرر یا «استاپ لاس» (Stop Loss) خود را زیر سطوح حمایت قرار دهید یا اگر معامله شما از نوع فروش یا «شورت» (Short) است، می‌توانید حد ضرر خود را در بالای سطح مقاومت ثبت کنید.

از طرف دیگر یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که بسیاری از معامله‌گران با آن مواجه هستند این است که نمی‌دانند چه موقع باید از معامله خارج شوند. به عبارت دیگر، آن‌ها نمی‌دانند که هدف قیمتی معامله خود را در چه سطحی انتخاب کنند.

از نقاط محوری برای انتخاب هدف معامله نیز استفاده می‌شود. بدین ترتیب که سه سطح حمایتی و سه سطح مقاومتی می‌توانند به‌عنوان اهداف معامله ما انتخاب شوند.

علاوه بر این، یکی دیگر از کاربردهای پیوت ها در تحلیل تکنیکال این است که می‌توان با ترکیب آن‌ها با اندیکاتورهای دیگری مثل RSI و MACD سیگنال‌های خرید و فروش بهتری پیدا کرده و با اطمینان بیشتری به انجام معامله پرداخت.

 

مزایا و معایب پیوت پوینت ها

راحتی استفاده و کاربرد در تایم فریم‌های مختلف از جمله مزایای پیوت پوینت‌ها و تاخیردار بودن و در نظر نگرفتن نوسانات بازار از معایب آن‌ها هستند.

یکی از جذاب‌ترین نکته‌هایی که در مورد پیوت پوینت‌ها وجود دارد، این است که محاسبه آن‌ها بسیار راحت است و لازم نیست از فرمول‌های پیچیده و محاسبات سنگین استفاده کنیم. تمام داده‌های مورد نیاز برای محاسبه این نقاط نیز به‌راحتی قابل‌دسترسی است و برای همین می‌توان با کمترین دردسر پیوت پوینت‌ها را در استراتژی‌ها و پلتفرم‌های مختلف به کار برد.

از پیوت پوینت‌ها می‌توان در تایم فریم‌ها و بازه‌های زمانی مختلف نیز استفاده کرد. فرقی نمی‌کند که استراتژی معاملاتی شما روزانه باشد یا بلند مدت، در هر صورت می‌توانید از پیوت ها استفاده کنید. علاوه بر این، بازار معاملاتی شما نیز می‌تواند هر بازاری باشد. از بازار ارزهای دیجیتال گرفته تا فارکس، بورس کالا، شاخص‌ها و سهام همگی از پیوت پوینت‌ها پشتیبانی می‌کنند.

مزیت دیگر نقاط محوری تعیین دقیق سطوح حمایت و مقاومت است که به کمک آن‌ها می‌توان نقاط ورود و خروج به معامله را تنظیم کرد.

اما پیوت ها معایب خاص خود را هم دارند و این‌طور نیست که با یک اندیکاتور بی‌نقص مواجه باشیم. شاید مهم‌ترین عیب پیوت پوینت‌ها تاخیردار بودن آن‌ها باشد. در واقع از آنجایی که پیوت ها با استفاده از داده‌های گذشته به دست می‌آیند، برای همین جزو اندیکاتورهای تاخیردار محسوب می‌شوند.

عیب دیگر نقاط محوری در نظر نگرفتن نوسانات بازار است. این موضوع ممکن است در مواقعی که نوسان در بازار شدید است، باعث ارائه سیگنال‌های غلط و ریسک بیشتر شود.

 

سخن پایانی

پیوت ها یا نقاط محوری یکی از کاربردی‌ترین و پراستفاده‌ترین اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال است که هر معامله‌گری می‌تواند به کمک آن‌ها سطوح مقاومت و حمایت را شناسایی کند. پیوت‌ها مزایای زیادی مثل راحتی استفاده و قابلیت استفاده در تایم فریم‌های مختلف دارند، اما معایبی مثل تاخیردار بودن و در نظر نگرفتن نوسانات بازار نیز در مورد آن‌ها وجود دارد.

بنابراین بهترین کار این است که از پیوت پوینت ها در کنار سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال و اندیکاتورهای مکمل استفاده کنید تا ریسک معاملاتتان کمتر شده و احتمال موفقیت در آن‌ها افزایش یابد.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا