دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش الگوی مرد دار آویز و الگوی چکش | آموزش تحلیل تکنیکال

بسیاری از معامله‌گران و فعالان بازار سرمایه، همواره در تلاش هستند تا با استفاده از ابزارهای مختلف، روند حرکت سهم در آینده را شناسایی نمایند و از این طریق به سودهای قابل توجهی دست یابند. تحلیل تکنیکال را می‌توان رایج‌ترین و محبوب‌ترین روش تحلیل و پیش‌بینی بازار دانست که در میان تحلیل‌گران و تریدرها از اهمیت بسیاری برخوردار است.

الگوی مرد حلق آویز و الگوی چکش از جمله الگوهای پرکاربرد تحلیل تکنیکال است که در انواع الگوهای کندل استیک یافت می‌شود. این دو الگو، ساختاری شبیه به یکدیگر دارند، اما از نظر کارایی با یکدیگر متفاوت هستند. ما در این مقاله به بررسی کامل این دو الگو پرداخته‌ایم و معایب هر یک را به طور کامل شرح داده‌ایم.

الگوی مرد دار آویز (Hanging Man Candlestick)

مرد دارآویز الگویی است که در انتهای یک روند صعودی ظاهر می‌شود و اخطار اتمام یا تغییر جهت روند را می‌دهد.

الگوی مرد دارآویز که با نام الگوی هنگینگ من نیز شناخته می‌شود، یک الگوی بازگشتی نزولی است. این الگو معمولا در انتهای یک روند صعودی ظاهر می‌گردد و به‌عنوان هشداری مبنی بر اتمام و تغییر جهت روند در نظر گرفته می‌شود. الگوی مرد دارآویز از یک بدنه کوچک مربعی شکل به رنگ سبز یا قرمز تشکیل شده است که یک سایه بسیار کوتاه در بالای بدنه دارد. این کندل همچنین دارای یک سایه پایینی بسیار بلند با طولی دو تا سه برابر طول بدنه اصلی است.

نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید، این است که بدنه قرمز یا مشکی نشانه قوی‌تری از نزولی شدن بازار در مقایسه با زمانی است که قیمت بسته شدن از قیمت باز شدن سهم بالاتر بوده و بدنه کندل به رنگ سبز است. در نتیجه کندل سبز نیز یک کندل نزولی به شمار می‌رود، اما به دلیل رشد اندک قیمت در آن روز، کندل ضعیف‌تری خواهد بود.

در واقع الگوی هنگینگ من، یک الگوی تک کندلی است که باید قبل از تشکیل این الگو یک افزایش قیمت قابل توجه وجود داشته باشد. این الگو نشانه‌ای از نزولی شدن بازار است، زیرا در طی روز قدرت میان خریداران و فروشندگان جا‌به‌جا شده و در نتیجه قیمت کاهش چشم‌گیری داشته است. با این حال، خریداران مجدد بر روی کار می‌آیند و قیمت سهم را به سمت بالا می‌کشانند.

معامله‌گران برای تایید صحت و اعتبار الگوی مرد دارآویز باید بعد از تشکیل این الگو به کندل بعدی توجه کنند و در صورتی که کندل بعدی پایین‌تر از کندل دارآویز قرار گرفته باشد، می‌توانند نسبت به فروش سهم اقدام نمایند.

مرد دار آویز

از جمله مواردی که باعث افزایش بیشتر اعتبار الگوی مرد دارآویز می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هر چقدر طول سایه پایینی بلندتر باشد، قدرت الگو بیشتر خواهد بود.
  • کندل‌های با حجم معاملات بالا، پیش‌بینی‌کننده‌های بهتری برای پایین‌تر رفتن قیمت هستند.
  • شکل‌گیری الگوی مرد دارآویز در محدوده مقاومت

 

محدودیت‌های الگوی مرد دارآویز

یکی از مشکلات الگوی مرد دارآویز این است که اهداف قیمتی را نشان نمی‌دهد. بنابراین تا زمانی که بازار روند نزولی خود را ادامه می‌دهد، سرمایه‌گذاران می‌توانند در معامله بمانند و در زمان‌هایی که قیمت مجدد شروع به افزایش می‌کند، تصمیم به خروج از سهم بگیرند.

همچنین این الگو تنها یک الگوی پیش‌بینی‌کننده ضعیف از بازگشت روند است. با این حال، مواردی نظیر حجم معاملات بالا و سایه‌های بلندتر، شانس کاهش قیمت در روز بعد را بیشتر می‌کند. در نتیجه معامله‌گران می‌توانند با جستجوی این ویژگی‌ها در کنار الگوی هنگینگ‌ من پیش‌بینی دقیق‌تری از کاهش قیمت داشته باشند.

 

الگوی چکش (Hammer Candlestick)

الگوی چکش در طی یک روند نزولی ایجاد می‌شود و با تشکیل کف یا محدوده حمایتی، هشدار برگشت روند یا اتمام روند نزولی را می‌دهد.

الگوی چکش یک الگوی قیمت در نمودار کندل استیک بوده که بیانگر وجود ضعف در فروشندگان و افزایش قدرت خریداران است. این الگو زمانی اتفاق می‌افتد که یک سهم با قیمتی پایین‌تر از قیمت باز شدن معامله می‌گردد، اما در بازه زمانی نزدیک به قیمت آغازین بسته می‌شود.

ظاهر این الگو شبیه به حرف T بوده که در آن سایه پایینی طولی حداقل دو برابر اندازه بدنه اصلی دارد. بدنه الگوی چکش نشان‌دهنده تفاوت بین قیمت باز شدن و بسته شدن است در حالی که سایه‌ها، بالاترین و پایین‌ترین قیمت را نشان می‌دهند. لازم به ذکر است، الگوی چکش در طی یک روند نزولی اتفاق می‌افتد و بیانگر این است که بازار در تلاش برای تعیین یک کف قیمتی جدید خواهد بود.

به‌طور کلی می‌توان گفت الگوی چکش یک الگوی صعودی بوده و نشان‌دهنده این است که قیمت سهم به کف قیمتی خود رسیده و ممکن است باعث تغییر در روند بازار شود. در واقع در این حالت باید برگشت قیمت صعودی تایید شود و در نتیجه قیمت پایانی کندل بالاتر از قیمت بسته شدن کندل قبلی خواهد بود.

الگوی چکش

الگوی چکش به دو دسته نزولی و صعودی تقسیم می‌شود. کندل چکش نزولی زمانی شکل می‌گیرد که با وجود ضعف در قدرت فروشندگان، آن‌ها همچنان موفق شده‌اند تا قیمت بسته شدن سهم را به کمتر از قیمت باز شدن آن کندل برسانند. در کندل چکشی صعودی خریداران توانسته‌اند قدرت را در دست بگیرند و قیمت بسته شدن را به بالاتر از قیمت باز شدن کندل برسانند. در نتیجه سایه بلندی در زیر بدنه کندل شکل می‌گیرد.

 

الگوی چکش معکوس

الگوی چکش معکوس نیز ساختاری مشابه به الگوی چکش دارد و تنها تفاوت آن‌ها در محل تشکیل سایه‌ها است. در واقع در الگوی چکش معکوس سایه بالایی ارتفاع بیشتری نسبت به بدنه دارد، در صورتی که سایه پایینی بسیار کوچک و ناچیز است. این الگو نیز از جمله الگوهای بازگشتی است که در انتهای یک روند نزولی شکل می‌گیرد و نشان از فشار بالای خرید دارد، در حالی که فشار فروش به اندازه کافی بالا نیست که سبب کاهش قیمت شود.

 

محدودیت‌های الگوی چکش

معامله‌گران باید این نکته را در نظر داشته باشند که هیچ تضمینی مبنی بر حرکت صعودی قیمت پس از تایید الگو وجود ندارد، زیرا ممکن است این نقطه محل مناسبی برای خرید سهم نباشد و حد ضرر در فاصله بسیار زیادی از نقطه ورود قرار داشته باشد؛ در این حالت معامله‌گر در معرض خطر جدی قرار خواهد گرفت و احتمال دارد که سود قابل توجهی را از بازار کسب نکند.

همچنین الگوی چکش اهداف قیمتی را مشخص نمی‌کند، در نتیجه تعیین میزان سود با استفاده از این الگو برای معامله‌گران دشوار است. به همین دلیل، بهتر است سرمایه‌گذاران از این الگو در کنار سایر ابزارها و مولفه‌ها استفاده نمایند.

 

تفاوت بین الگوی مرد دار آویز و الگوی چکش

الگوی مرد دارآویز و الگوی چکش از جمله الگوهای کندل استیک بازگشتی هستند. این دو الگو ساختاری شبیه به یکدیگر دارند و تنها تفاوت آن‌ها در ماهیت روندی است که در آن ظاهر می‌شوند. اگر این الگو در انتهای یک روند صعودی شکل بگیرد و نشان‌دهنده برگشت روند از حالت صعودی به نزولی باشد، به آن الگوی مرد دارآویز می‌گویند.

اما در صورتی که در طی یک روند نزولی شکل بگیرد و موجب بازگشت روند از حالت نزولی به صعودی شود، به آن الگوی چکش می‌گویند.

مقایسه الگوی چکش و مرد دار آویز

 

سخن پایانی

الگوی مرد دارآویز و الگوی چکش از جمله الگوهای تک کندلی بازگشتی هستند که کاربرد بسیاری در نمودارها دارند و معامله‌گران می‌توانند با استفاده از آن‌ها به اطلاعات مفیدی از روند قیمت سهم دست یابند. الگوی مرد دارآویز در انتهای یک روند صعودی شکل گرفته و هشداری مبنی بر کاهش و تغییر جهت قیمت است. در حالی که الگوی چکش بعد از یک کندل نزولی بر روی نمودار نمایان می‌گردد و بیانگر وجود ضعف در فروشندگان و افزایش قدرت خریداران است.

به طور کلی می‌توان گفت هر دو الگوها راهنمای کاملی برای خرید و فروش سهم نیست اما می‌تواند کمک بزرگی برای خرید و فروش به موقع سهم باشند. بنابراین بهتر است سرمایه‌گذاران از این الگوها در کنار سایر ابزارها و مولفه‌ها استفاده نمایند.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا