دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش الگوی کف و سقف سه قلو در تحلیل تکنیکال

الگوهای کف و سقف سه قلو دو مورد از الگوهای نادر ولی قدرتمند تحلیل تکنیکال هستند که با شکل‌گیری آن‌ها روی نمودار می‌توان انتظار تغییر روند و بازگشت قیمت‌ها را داشت. این دو الگو از آنجایی در بازارهای مالی مختلف از ارزهای دیجیتال گرفته تا بازار سهام، شاخص‌ها و فارکس اهمیت دارد که با شناسایی صحیح آن‌ها می‌توان دقیقا در آغاز روند صعودی یا نزولی جدید با بازار همراه شد و از این افزایش یا کاهش قیمت‌ها کسب سود کرد.

همان‌طور که از اسم دو الگوی کف سه قلو و سقف سه قلو می‌توان حدس زد، این دو الگو بسیار شبیه الگوهای کف و سقف دو قلو هستند که قبلا در مقاله جداگانه‌ای به طور کامل در مورد آن‌ها صحبت کرده‌ایم. تنها تفاوت کف و سقف سه قلو نسبت به کف و سقف دو قلو در تعداد کف‌ها و سقف‌های شکل گرفته است که در ادامه بیشتر در مورد آن بحث خواهیم کرد.

بنابراین اگر می‌خواهید با زبانی ساده با هر دو الگوی کف و سقف سه قلو آشنا شوید و تفاوت‌ها و شباهت‌های آن‌ها را با دو الگوی کف و سقف دو قلو بدانید، مقاله امروز برای شما آماده شده و پیشنهاد می‌‌کنیم تا انتها ما را همراهی کنید. مهم‌تر از همه اینکه نحوه معامله با این دو الگو نیز در ادامه آموزش داده خواهد شد و می‌توانید در معاملات بعدی خود از آن‌ها استفاده کنید.

الگوی سقف سه قلو چیست؟

در الگوی سقف سه قلو شاهد شکل‌گیری سه سقف محلی هستیم که قیمت دارایی مورد نظر توان عبور از آن را ندارد و با کاهش مواجه می‌شود.

الگوی سقف سه قلو یا «تریپل تاپ» (Triple Top) که البته ممکن است در منابع فارسی از آن با نام‌های الگوی سه سقف، سه قله یا الگوی قله سه قلو نیز یاد شود، جزو الگوهای بازگشتی تحلیل تکنیکال به حساب می‌آید. این الگو در انتهای یک روند صعودی تشکیل شده و خبر از احتمال بالای تغییر روند از صعودی به نزولی می‌دهد.

زمانی که قیمت یک دارایی مثل «بیت کوین» (Bitcoin) بعد از افزایش و رسیدن به یک سطح قیمتی خاص با مقاومت مواجه شده و شروع به اصلاح می‌کند، ممکن است بار دیگر افزایش یافته و همان سطح مقاومتی را دو بار دیگر لمس کند. در هر سه بار نیز دارایی مورد نظر توان عبور از مقاومت تشکیل شده را نداشته و از همان‌جا با کاهش قیمت مواجه می‌شود. برای همین است که به این الگو، الگوی سقف سه قلو می‌گویند، زیرا قیمت سه بار به سطح مقاومتی رسیده و هر سه بار اصلاح می‌کند که این کار باعث به وجود آمدن سه سقف قیمتی می‌شود.

الگوی سقف سه قلو

اتفاقی که بعد از یک روند صعودی و شکل‌گیری الگوی سقف سه قلو می‌افتد کاهش قیمت دارایی مورد نظر است که در این صورت می‌توانید دارایی خود را فروخته یا وارد معاملات فروش یا «شورت» (Short) شوید. با این کار از ریزش بازار نیز می‌توانید سود کنید.

همان‌طور که قبلا هم اشاره کردیم الگوی سقف سه قلو نسخه کامل‌تر الگوی سقف دو قلو است اما نسبت به آن به دفعات کمتری روی نمودار دارایی‌های مختلف ظاهر می‌شود. همین نادر بودن این الگو باعث می‌شود معامله‌کننده‌ها و تحلیل‌گران خیلی سریع شکل‌گیری آن را تشخیص داده و متناسب با قوانین این الگو به انجام معامله بپردازند.

نکته جالب دیگری که در مورد الگوی Triple Top وجود دارد این است که در هر بازه زمانی و تایم فریمی احتمال شکل‌گیری این الگو وجود دارد و حتی اگر از بازه‌های زمانی کوتاه مدت مثل ۵ دقیقه یا ۱ ساعته هم استفاده می‌کنید، ممکن است با این الگو روبه‌رو شوید.

 

تفاوت الگوی سقف سه قلو با سقف دو قلو

در الگوی سقف سه قلو با سه قله و در الگوی سقف دو قلو با دو قله طرف هستیم اما هر دو الگو جزو الگوهای بازگشتی به حساب می‌آیند.

برای اینکه با تفاوت الگوی سه سقف و الگوی دو سقف آشنا شوید بیایید ابتدا نحوه شکل‌گیری این دو الگو را با یکدیگر مرور کنیم.

فرض کنید یک دارایی مثل بیت کوین در یک روند صعودی قرار دارد و با رسیدن به یک سطح قیمتی خاص با اصلاح روبه‌رو می‌شود. بعد از کمی کاهش قیمت، روند افزایش قیمت این رمزارز دوباره از سر گرفته می‌شود و بار دیگر قیمت بیت کوین به همان سطح مقاومتی می‌رسد. این بار نیز قیمت با اصلاح مواجه شده و سقف دوم را ثبت می‌کند.

در این شرایط الگوی سقف دو قلو شکل می‌گیرد و احتمال ریزش قیمت از همین سطح وجود دارد. با این حال گاهی اوقات قیمت دارایی مورد نظر، یک بار دیگر برای شکستن سطح مقاومتی تلاش کرده و دوباره با افزایش قیمت به آن سطح می‌رسد؛ اما برای بار سوم با شکست مواجه شده و سقف سوم را ثبت می‌کند. در این شرایط الگوی سقف دو قلو به الگوی سقف سه قلو تبدیل شده و از همین نقطه روند نزولی جدید آغاز می‌شود.

 

الگوی کف سه قلو چیست؟

در الگوی کف سه قلو سه کف محلی تشکیل می‌شود و قیمت هر سه بار از یک ناحیه خاص حمایت شده و افزایش می‌یابد.

الگوی کف سه قلو یا «تریپل باتم» (Triple Bottom) که با نام‌های سه کف، دره سه قلو یا الگوی سه دره نیز شناخته می‌شود، نقطه مقابل الگوی سقف سه قلو محسوب شده و برعکس آن در انتهای یک روند نزولی تشکیل می‌شود.

در الگوی کف سه قلو با سه کف قیمتی مواجه هستیم که قیمت در هر سه بار از یک ناحیه قیمتی خاص حمایت شده و رو به بالا حرکت می‌کند. این سه کف تشکیل شده در واقع نقش سطح حمایتی را بازی می‌کنند که فروشندگان بازار در هر سه بار تلاش خود موفق به شکستن آن و کاهش بیشتر قیمت دارایی مورد نظر نمی‌شوند.

الگوی کف سه قلو

از همین رو تشکیل الگوی کف سه قلو در یک روند نزولی نشان‌دهنده پایان این روند و شروع روند صعودی جدید است و می‌توانید دارایی مورد نظر خود را در این سطح خریداری کرده یا وارد معاملات خرید یا «لانگ» (Long) شوید.

مانند الگوی سقف سه قلو، الگوی کف سه قلو نیز نسبت به الگوی کف دو قلو به دفعات کمتری روی نمودار دارایی‌های مختلف ظاهر می‌شود. همچنین این الگو نیز امکان شکل‌گیری در تمام بازه‌های زمانی را دارد و محدود به تایم فریم خاصی نیست.

 

تفاوت الگوی کف سه قلو با کف دو قلو

در الگوی کف سه قلو سه دره و در الگوی کف دو قلو دو دره ایجاد می‌شود اما هر دو جزو الگوهای بازگشتی به حساب می‌آیند.

برای درک بهتر تفاوت الگوی سه کف و دو کف نیز سناریویی را از رمزارز بیت کوین مثال می‌زنیم. فرض کنید این رمزارز در یک روند نزولی قرار دارد و بعد از رسیدن به یک سطح قیمتی خاص حمایت شده و مقداری روبه‌بالا حرکت می‌کند. اما این افزایش قیمت دوام چندانی نداشته و قیمت دوباره کاهش یافته و به همان سطح حمایتی برمی‌گردد.

در این لحظه خریداران توان شکستن این سطح را نداشته و قیمت دوباره از این سطح حمایت می‌شود. بدین ترتیب کف دوم نیز ثبت می‌شود و ممکن است با الگوی کف دو قلو مواجه باشیم. اما گاهی اوقات قیمت دارایی مورد نظر برای بار سوم با کاهش روبه‌رو شده و بار دیگر از همان سطح حمایت می‌شود. با این اتفاق الگوی کف دو قلو به الگوی کف سه قلو تبدیل شده و قیمت بعد از آن وارد فاز صعودی جدیدی می‌شود.

 

آموزش معامله با الگوهای کف و سقف سه قلو

برای معامله با الگوهای کف و سقف سه قلو باید منتظر شکسته شدن بالاترین یا پایین‌ترین قیمت ثبت شده در زمان تشکیل الگو بمانید. برای حد ضرر نیز می‌توان از بالای سه سقف ثبت شده یا پایین سه کف به ثبت رسیده استفاده کرد.

از آنجایی که هر دو الگوی کف و سقف سه قلو مشخصات و ظاهر خاصی دارند و به راحتی می‌توان آن‌ها را روی نمودار شناسایی کرد، همچنین به خاطر اینکه شکل‌گیری آن‌ها معمولا نشان‌دهنده شروع روند صعودی یا نزولی جدید است، می‌توان معاملات پرسودی را با آن‌ها انجام دهد.

برای اینکه نحوه معامله با این دو الگو را یاد بگیرید در ادامه مثالی از تشکیل الگوی کف سه قلو در رمزارز «اتریوم» (Ethereum) را بیان می‌کنیم تا بهتر بتوانید همه‌چیز را درک کنید.

در تابستان سال ۲۰۲۱ میلادی ارز دیجیتال اتریوم با اصلاح مواجه شد. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید در تایم فریم روزانه قیمت سه بار به یک سطح قیمتی خاص در اطراف ۱۷۰۰ دلار واکنش نشان داده و سه کف را ثبت کرده است.

معامله با الگوی کف و سقف سه قلو

این یعنی الگوی کف سه قلو روی نمودار دارایی مورد نظر ما که در اینجا رمزارز اتریوم است، تشکیل شده و می‌توانیم انتظار افزایش قیمت را داشته باشیم. برای این کار باید ابتدا تاییدیه ورود به معامله را از الگو دریافت کنیم. این اتفاق با عبور قیمت از بالاترین قیمت ثبت شده در هنگام شکل‌گیری الگو انجام می‌شود.

برای پیدا کردن بالاترین قیمت نیز تنها کافی است در کف اول و سوم یک خط عمودی رسم کرده و در بین آن‌ها هر قیمتی که بالاتر از بقیه باشد را با یک خط عمودی مشخص کنیم. این موضوع در تصویر زیر قابل مشاهده است.

بالاترین قیمت کف سه قلو

در نمودار بالا این سطح، قیمت ۲۹۱۲ دلار را نشان می‌دهد که باید بعد از شکست آن وارد معامله خرید شوید. حد ضرر یا «استاپ لاس» (Stop Loss) این معامله نیز در پایین سه کف ایجاد شده قرار می‌گیرد تا اگر قیمت دوباره به پایین حرکت کرده و از این سه کف قبلی پایین‌تر رود دچار ضررهای جبران ناپذیر نشویم. اگر چنین اتفاقی بیفتد در واقع الگوی کف سه قلو با شکست مواجه شده و باید منتظر فرصت‌های معاملاتی دیگر بمانیم.

برای پیدا کردن نقطه خروج از معامله یا هدف قیمتی که به آن حد سود نیز گفته می‌شود، می‌توانید از فاصله بین سه کف و بالاترین قیمت ثبت شده در هنگام شکل‌گیری الگوی کف سه قلو استفاده کنید. در واقع فاصله این سطح هر چقدر که باشد باید آن را به نقطه ورود خود اضافه کنید تا هدف قیمتی معامله خرید شما مشخص شود.

معامله با الگوی سقف سه قلو نیز به همین ترتیب است و فقط به جای ورود به معامله خرید در بالاترین قیمت ثبت شده در زمان شکل‌گیری الگو، در پایین‌ترین قیمت وارد معامله فروش می‌شوید.

 

سخن پایانی

الگوی سقف سه قلو الگویی نزولی است که شکل‌گیری آن روی نمودار هر دارایی خبر از احتمال بالای شروع روند کاهشی جدید می‌دهد. به همین ترتیب الگوی کف سه قلو نیز الگویی صعودی به حساب می‌آید که بعد از شناسایی آن روی نمودار باید انتظار افزایش قیمت را داشته باشید.

هر دو الگوی Triple Top و Triple Bottom را می‌توان نسخه تکامل‌یافته‌تر الگوهای کف و سقف دو قلو دانست که نسبت به کف و سقف سه قلو به دفعات بیشتری روی نمودار دارایی‌های مختلف ظاهر می‌شوند. با این حال فراموش نکنید که این دو الگو نیز مانند بیشتر الگوهای تحلیل تکنیکال محدودیت‌های خاص خود را هم دارند و تنها باید بعد از دریافت تاییدیه وارد معامله شوید و حتما طبق آموزش ارائه شده در طول مقاله برای معاملات خود حد ضرر قرار دهید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا