🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش معامله با الگوهای قیمتی بازگشتی

یکی از بخش‌های مهم تحلیل تکنیکال مطالعه و تحلیل رفتار قیمت یک دارایی در طول زمان است که معمولا با شناسایی و ترسیم الگوهای نموداری انجام می‌شود. از طرف دیگر، قیمت دارایی‌های مختلف در هر بازار مالی مدام در حال تغییر هستند و گاهی اوقات با قرارگیری در یک روند صعودی افزایش می‌یابند. گاهی نیز روند نزولی منجر به کاهش قیمت این دارایی‌ها می‌شود.

خوشبختانه نوع خاصی از الگوهای نموداری در تحلیل تکنیکال وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توان نقاط تغییر روند بازار را شناسایی کرده و دقیقا سر پیچ وارد معامله شد. به این الگوها، الگوهای بازگشتی یا Reversal Chart Patterns گفته می‌شود و قرار است در مقاله امروز حسینی فایننس به طور کامل در مورد آن‌ها صحبت کنیم.

پیشنهاد می‌کنیم برای درک بهتر الگوهای قیمتی بازگشتی و آشنایی با مهم‌ترین الگوهایی که در این دسته قرار می‌گیرند، تا انتهای مقاله امروز ما را همراهی کنید.

الگوهای بازگشتی چیست؟

به آن دسته از الگوهای نموداری که شکل‌گیری آن‌ها نشان‌دهنده تغییر روند است، الگوهای بازگشتی می‌گویند.

به شکل‌های خاصی که روی نمودار و به دلیل تغییرات قیمت یک دارایی ظاهر می‌شوند، الگوهای نموداری می‌گویند. برای مثال ممکن است نمودار رمزارزی مثل «بیت کوین» (Bitcoin) را باز کنید و ببینید که الگویی شبیه یک مثلث در آن شکل‌ گرفته است.  هر کدام از این الگوها معنا و مفهوم خاص خود را دارند و شکل‌گیری آن‌ها روی نمودار می‌تواند موقعیت‌های معاملاتی خوبی را فراهم سازد.

این الگوها معمولا به دو دسته «الگوهای ادامه‌دهنده» (Continuation Pattern) و «الگوهای بازگشتی» (Reversal Pattern) تقسیم می‌شوند. زمانی که یک الگو از نوع ادامه‌دهنده روی نمودار قیمت یک دارایی ظاهر شود نشان می‌دهد که روند فعلی به احتمال زیاد ادامه‌دار خواهد بود، اما گاهی اوقات برخی الگوها روی نمودار ظاهر می‌شود که نشان‌دهنده پایان روند فعلی و شروع روند جدید هستند.

به این الگوها الگوهای بازگشتی می‌گویند و از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به الگوهای «سر و شانه» (Head and Shoulders)، «سقف دو قلو و کف دو قلو» (Double Top and Double Bottom)، الگوی «فنجان و دسته» (Cup and Handle) و الگوهای دیگر اشاره کرد.

اگر بخواهیم الگوهای قیمتی بازگشتی را به زبانی ساده‌تر تعریف کنیم باید بگوییم که قیمت هر دارایی معمولا در یک روند صعودی یا نزولی قرار می‌گیرد؛ برای مثال ممکن است قیمت رمزارزی مثل بیت کوین در عرض مدت مشخصی مدام در حال افزایش باشد و هر کاهش قیمتی نیز فرصت خرید خوبی را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد؛ در این صورت می‌گوییم روند بیت کوین صعودی است.

اکنون اگر در پایان این روند صعودی، الگویی مثل الگوی سر و شانه که جزو الگوهای بازگشتی است، روی نمودار بیت کوین شکل بگیرد، می‌توان انتظار داشت که به زودی این روند صعودی به پایان خود خواهد رسید و بیت کوین با کاهش قیمت، وارد روند نزولی خواهد شد. در این شرایط از آنجایی که روند از صعودی به نزولی تغییر می‌کند، به چنین الگوهایی بازگشتی می‌گویند.

 

انواع الگوهای بازگشتی در تحلیل تکنیکال

الگوهای بازگشتی به دو دسته الگوهای بازگشتی صعودی و نزولی تقسیم می‌شوند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به الگوی سر و شانه، الگوی پوشا، الگوی هارامی و… اشاره کرد.

الگوهای زیادی وجود دارند که جزو الگوهای بازگشتی تحلیل تکنیکال محسوب می‌شوند. برخی از این الگوها از ترکیب چندین کندل استیک یا میله به وجود می‌آیند و برخی دیگر نیز تنها شامل یک کندل یا میله می‌شوند. علاوه بر این، هر کدام از این الگوها می‌توانند از نوع صعودی یا نزولی باشند. در واقع الگوهای بازگشتی در حالت کلی به دو دسته الگوهای بازگشتی صعودی و الگوهای بازگشتی نزولی تقسیم می‌شوند که در ادامه مهم‌ترین آن‌ها را مشاهده می‌کنید.

مهم‌ترین الگوهای بازگشتی در تحلیل تکنیکال

 

الگوهای بازگشتی صعودی

زمانی که یک الگوی بازگشتی در انتهای روند نزولی تشکیل می‌شود، نشان‌دهنده احتمال بالای تغییر روند از نزولی به صعودی است. برای همین چون بعد از شکل‌گیری این الگوها قیمت دارایی مورد نظر افزایش می‌یابد، به آن‌ها الگوهای بازگشتی صعودی می‌گویند. از مهم‌ترین الگوهای بازگشتی صعودی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • الگوی سر و شانه معکوس (Inverse Head and Shoulders)
  • الگوی چکش (Hammer)
  • الگوی چکش وارونه (Inverted Hammer)
  • الگوی پوشای صعودی (Bullish Engulfing)
  • الگوی هارامی صعودی (Bullish Harami)
  • الگوی ستاره صبحگاهی (Morning Star)
  • الگوی نفوذگر (Piercing)
  • الگوی کف دو قلو (Double Bottom)
  • الگوی کف سه قلو (Triple Bottom)

اگر هر کدام از این الگوها را روی نمودار دارایی مورد نظر خود شناسایی کردید، می‌توانید با در نظر گرفتن عوامل دیگر به باز کردن موقعیت معاملاتی خرید یا «لانگ» (Long) فکر کنید. همچنین می‌توانید در بازار نقدی یا «اسپات» (Spot) نیز خرید خود را انجام دهید.

 

الگوهای بازگشتی نزولی

الگوهای بازگشتی نزولی نیز در انتهای روند صعودی تشکیل می‌شوند و نشان‌دهنده پایان روند صعودی و آغاز روند نزولی هستند. از آنجایی که با شکل‌گیری این الگوها روند افزایش قیمت دارایی مورد نظر پایان می‌یابد و با کاهش قیمت مواجه می‌شویم، به آن‌ها الگوهای بازگشتی نزولی می‌گویند. از مهم‌ترین الگوهای بازگشتی نزولی نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • الگوی سر و شانه (Head and Shoulders)
  • الگوی ستاره دنباله‌دار یا ستاره ثاقب (Shooting Star)
  • الگوی مرد دارآویز یا مرد به دار آویخته (Hanged Man)
  • الگوی پوشای نزولی (Bearish Engulfing)
  • الگوی هارامی نزولی (Bearish Harami)
  • الگوی ستاره شامگاهی (Evening Star)
  • الگوی سقف دو قلو (Double Top)
  • الگوی سقف سه قلو (Triple Top)

با مشاهده هر کدام از الگوهای بازگشتی نزولی بالا در نمودار دارایی مورد نظر خود می‌توانید با بررسی عوامل دیگر به باز کردن موقعیت‌های معاملاتی فروش یا «شورت» (Short) فکر کنید. بدین ترتیب حتی با ریزش بازار نیز سود خواهید کرد.

 

آموزش معامله با الگوهای بازگشتی

هرکدام از الگوهای بازگشتی روش معامله مخصوص خود را دارند ولی چیزی که در همه آن‌ها مشترک است، پایان روند فعلی و شروع روند جدید در خلاف جهت روند قبلی است.

در این قسمت برای اینکه مفهوم الگوهای بازگشتی را به‌خوبی درک کرده و نحوه استفاده از آن‌ها را به صورت عملی یاد بگیرید، به عنوان نمونه در مورد الگوی سر و شانه که یک الگوی بازگشتی نزولی است، صحبت می‌کنیم.

الگوی بازگشتی

همان‌طور که در تصویر بالا نیز مشاهده می‌کنید، گاهی اوقات در نمودار قیمت یک دارایی با یک روند صعودی همراه هستیم که در انتهای آن، قیمت سه قله یا سقف را به ثبت می‌رساند به گونه‌ای که قله میانی از دو قله کناری خود بلندتر است. بدین ترتیب قله میانی نقش سر الگو و دو قله کناری نقش شانه الگو را بازی می‌کنند و الگوی سر و شانه شکل می‌گیرد. در این الگو حمایت موقتی که در پایین الگو شکل می‌گیرد به خط گردن یا Neckline معروف است.

زمانی که چنین الگویی را در نمودار دارایی مورد نظر خود شناسایی کردید نقطه ورود شما در نقطه‌ای خواهد بود که قیمت خط گردن را به پایین شکسته و از آن عبور می‌کند؛ در این صورت می‌توانید بعد از در نظر گرفتن عوامل دیگر، وارد معامله شورت شده و از ریزش قیمت‌ها نیز کسب سود کنید.

همچنین برای اینکه در صورت حرکت خلاف انتظار قیمت، متحمل ضررهای جبران ناپذیر نشوید، حتما باید برای معامله خود «حد ضرر» (Stop Loss) در نظر بگیرید که در مورد این الگو می‌تواند در بالای شانه سمت راست باشد. تارگت قیمتی یا نقطه‌ خروج از معامله نیز می‌تواند به اندازه ارتفاع الگوی سر و شانه باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد الگوی سر و شانه و آموزش کامل معامله با این الگو نیز می‌توانید مقاله جامع «آموزش الگوی سر و شانه در تحلیل تکنیکال | ساده و کاربردی» را مطالعه کنید. همچنین در مقاله «مهم‌ترین الگوهای کلاسیک بازگشتی در تحلیل تکنیکال» چند مورد از شناخته‌شده‌ترین الگوهای بازگشتی به‌طور کامل معرفی شده‌اند که خواندن آن‌ها نیز خالی از لطف نخواهد بود.

 

سخن پایانی

الگوهای نموداری به اشکال خاصی روی نمودار قیمت دارایی‌های مختلف گفته می‌شود که هر کدام معنا و مفهوم خاص خود را دارند. دسته‌ای از این الگوها که شکل‌گیری آن‌ها نشان‌دهنده تغییر روند و بازگشت قیمت است به الگوهای قیمتی بازگشتی معروف بوده و از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به الگوهای سر و شانه، فنجان و دسته، سقف و کف دو قلو و سه قلو، الگوی چکش و غیره اشاره کرد.

الگوهای بازگشتی در مقابل الگوهای ادامه‌دهنده قرار می‌گیرند که شکل‌گیری آن‌ها روی نمودار خبر از ادامه روند فعلی می‌دهد، بنابراین زمانی که یکی از الگوهای بازگشتی اشاره شده در مقاله امروز را روی نمودار دارایی مورد نظر خود شناسایی کردید، می‌توانید انتظار تغییر روند و بازگشت قیمت را داشته باشید و متناسب با آن به انجام معامله خرید یا فروش بپردازید. برای آشنایی شما با روش انجام این کار نیز نحوه معامله با الگوی بازگشتی سر و شانه آموزش داده شد.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا