دوره منتور شیپ
پلتفرم‌های معاملاتی

ایتورو چیست؟ آموزش پلتفرم معاملاتی eToro

برای کسانی که تازه علاقه‌مند به بازار سرمایه و به‌خصوص ارز دیجیتال شده‌اند‌ و قصد سرمایه‌گذاری در آن را دارند، شنیدن کلماتی مثل «صرافی» و «کارگزاری» می‌تواند کمی گیج‌کننده باشد. آیا این دو به یک معنی هستند؟ از کدام یک از این شرکت‌ها می‌توان ارز دیجیتال تهیه کرد؟ این‌ها سوالاتی هستند که ممکن است در مدتی که با دنیای کریپتوکارنسی آشنا شده‌اید، با آن مواجه شده باشید.

ایتورو در واقع یک کارگزاری اینترنتی است که از طریق آن می‌توان رمز ارز و دارایی‌های دیگر خرید. احتمالا بعد از خواندن این جمله با خود می‌گویید این کار را می‌توان از طریق صرافی‌های ارز دیجیتال هم انجام داد؛ پس چرا ایتورو به عنوان یک کارگزاری شناخته می‌شود؟ در این مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد. علاوه بر این، به ویژگی‌های جالب و منحصر به فرد آن هم اشاره کرده و در آخر هم نحوه‌ عضویت و فعالیت در‌ آن را توضیح می‌دهیم.

ایتورو چیست؟

«ایتورو» (EToro)، یک شرکت کارگزاری و معامله‌‌گری اجتماعی است که از چندین نوع دارایی، مانند ارز دیجیتال، ارزهای دولتی مثل دلار، صندوق قابل معامله (ETF) و… پشتیبانی می‌کند.

قبل از اینکه در رابطه با ایتورو صحبت کنیم، بیایید فرق بین صرافی و کارگزاری را در حوزه‌ ارزهای دیجیتال درک کنیم. «کارگزاری» (Broker) سازمانی است که قیمت و کارمزد خرید و فروش ارز دیجیتال را خودش تعیین می‌کند. این سازمان‌ها یا خودشان سرمایه‌ مورد نیاز را نگه‌داری می‌کنند یا با دیگر کارگزاری‌های متصل به شبکه همکاری دارند. کارگزاری‌ها معمولا قیمت‌های خود را نزدیک به دیگر همکاران خود نگه می‌دارند تا تقاضا برای استفاده از خدمات‌شان حفظ شود.

در طرف دیگر هم «صرافی‌ها» (Exchange) را داریم که در آن‌ها خریداران و فروشندگان خود کاربران هستند و قیمت‌ها را خودشان تعیین می‌کنند. هر خریدار می‌تواند با هر قیمتی که می‌خواهد درخواست خرید ارز دیجیتال بدهد، ولی باید منتظر باشد تا فروشنده‌ای با قیمت پیشنهادی او موافقت کند. قیمت میانگین ارز دیجیتال در چنین صرافی‌هایی به قیمتی که در آخرین معامله بین فروشنده و خریدار توافق شده، بستگی دارد.

نکته‌ دیگری که برای آشنایی با وب سایت ایتورو باید آن را درک کنیم، مفهوم معامله‌گری اجتماعی یا «سوشیال تریدینگ» (Social Trading) است. وقتی می‌گوییم ایتورو یک وب‌سایت معامله‌گری اجتماعی است، یعنی به کمک این سایت شما می‌توانید فعالیت‌های دیگر کاربران و متخصصان معامله را مشاهده کرده و به کمک خدماتی مثل (Copy Trading) استراتژی‌ها و تصمیمات معاملاتی آن‌ها را شبیه‌سازی کنید. در بخش‌های بعدی بیشتر در‌این‌باره توضیح خواهیم داد.

همان‌طور که اشاره کردیم، تفاوت عمده‌ ایتورو با دیگر صرافی‌ها و کارگزاری‌های ارز دیجیتال در این است که در ایتورو علاوه بر امکان خرید و فروش انواع رمز ارز، می‌توان به معامله‌ دیگر دارایی‌های مالی مثل دلار و سهام هم پرداخت.

حال که تاحدودی با ایتورو آشنا شدیم بیایید به نقاط مثبت و منفی این پلتفرم هم نگاهی بیندازیم.

 

مزایای پلتفرم ایتورو

اول اینکه شما می‌توانید با مراجعه به صفحه معامله‌گران موفق فعالیت آن‌ها را مشاهده کرده و از آن‌ها کپی کنید و کارمزد بسیار پایین معامله نیز از مزایای مهم ایتورو به شمار می‌رود که کاربران زیادی را به این پلتفرم جذب کرده است.

خصوصیت ویژه‌ سایت ایتورو همین معامله‌گری اجتماعی آن است. این یعنی افراد تازه‌وارد که هنوز با فوت‌و‌فن معامله و کسب سود آشنا نیستند، می‌توانند با مراجعه به صفحه‌ شخصی سرمایه‌گذاران باتجربه، فعالیت‌های آن‌ها را مشاهده کرده و در صورت رضایت، آن را کپی کنند. بدین ترتیب هر خرید و فروش و سرمایه‌گذاری که این شخص باتجربه انجام دهد به‌صورت خودکار برای شما هم انجام خواهد شد.

از جمله مزیت‌های دیگر پلتفرم ایتورو که بسیاری از کاربرانش روی آن اتفاق نظر دارند، کارمزدهای پایین معامله در آن است. البته این ادعا نسبی است و ممکن است بعضی‌ها با مقایسه‌ این کارمزدها با دیگر سایت‌های رقیب از مقدار آن راضی نباشند. علاوه بر این، پشتیبانی کردن از دارایی‌های مختلف، از ارز دیجیتال گرفته تا سهام، یک ویژگی مثبت جالب توجه است. این یعنی افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در چندین حوزه را دارند لازم نیست که بین پلتفرم‌ها، صرافی‌ها و کارگزاری‌های مختلف به رفت‌و‌آمد بپردازند زیرا همه‌ این کارها در ایتورو امکان‌پذیر است.

نکته‌ جالب دیگر طراحی خوب سایت ایتورو است که فعالیت در آن را لذت‌بخش می‌کند.

 

معایب پلتفرم ایتورو

پلتفرم ایتورو در کنار مزایا و نوآوری‌هایی که دارد، خالی از ایراد هم نیست. مهم‌ترین عیبی که می‌شود به ایتورو گرفت کارمزد بالای برداشت از آن است. علاوه بر این، در صورتی که برای یک سال هیچ معامله‌ای انجام ندهید، به صورت ماهانه ۱۰ دلار به خاطر عدم فعالیت از حساب‌تان کم خواهد شد.

از جمله معایب بزرگ دیگر ایتورو پشتیبانی نکردن از تعداد زیادی از کشورها است. در حال حاضر امکان استفاده از ایتورو در بسیاری از کشورها از صربستان در اروپا گرفته تا کانادا و کشور خودمان ایران، وجود ندارد. همچنین با اینکه این پلتفرم از ارزهای دیجیتال هم پشتیبانی می‌کند ولی جفت ارزهای قابل معامله در آن به گستردگی پلتفرم‌های دیگر نیست. منظور از «جفت ارز» (Currency pair) دو ارز متفاوت است که در مقابل هم معامله شده و قیمت یک ارز با توجه به ارز دیگر مشخص می‌شود.

برای همین اگر قصد خرید و فروش و سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال نوظهور را دارید، شاید ایتورو انتخاب مناسبی برای شما نباشد و بهتر است به سراغ صرافی‌های شناخته‌شده‌تری مثل «بایننس» (Binance) و «کراکن» (Kraken) بروید.

 

ابزارهای تجارتی ارائه شده توسط ایتورو

برای کسب سود از معامله در چنین بازارهایی، شما باید تلاش کرده و انرژی بگذارید. به عبارت دیگر باید با استفاده از ابزارهای موجود به تحلیل و پیش‌بینی روند بازار بپردازید. برای این کار معمولا از تحلیل‌های فاندامنتال (Fundamental) یا تحلیل‌های تکنیکال (Technical) کمک گرفته می‌شود.

در پلتفرم ایتورو امکان استفاده از نمودارها و ابزارهای تحلیل فاندامنتال و تکنیکال وجود دارد و شما می‌توانید با مراجعه به بخش‌های مربوطه در سایت ایتورو این نمودارها را ببینید. علاوه بر این، ایتورو امکان تکمیل خودکار سفارش را هم دارد. برای مثال شما می‌توانید به کمک این ابزار کاری بکنید که یک سفارش خاص تنها در زمانی که قیمت یک ارز به مقدار مشخصی رسید به صورت خودکار انجام شود.

از دیگر ابزارهای کاربردی ایتورو بخش گفتگو و انجمن‌های آن است که همه‌ کاربران می‌توانند در این قسمت به ارسال نظرات خود و خواندن صحبت‌های دیگران مشغول باشند. علاوه بر این، امکان مشاهده‌ اخبار و اتفاقات پیرامون یک موضوع خاص هم در صفحه‌ هر کاربر وجود دارد که شما را به روز نگه خواهد داشت.

 

CFD چیست؟

در زبان فارسی به CFD که مخفف Contract For Difference است، معادل «قرارداد مابه‌التفاوت» را داده‌اند. اما چنین قراردادی چه خصوصیاتی دارد و اصلا ربطش به ایتورو چیست؟

CFD در واقع یک قرارداد بین سرمایه‌گذار و کارگزاری است که چند ویژگی دارد: اول اینکه سرمایه‌گذار تنها بخشی از هزینه را پرداخت می‌کند؛ دوم اینکه در آن، طرفین با هم توافق می‌کنند اختلاف قیمت یک دارایی در فاصله‌ زمانی شروع و پایان قرارداد را با یکدیگر مبادله کنند؛ سوم هم اینکه این کار بدون معامله‌ خود دارایی صورت می‌گیرد.

بیایید این ویژگی‌ها را با ذکر یک مثال برای شما روشن کنیم. فرض کنیم شما به عنوان سرمایه‌گذار پیش‌بینی می‌کنید که سهام شرکت اپل به زودی رشد خواهد کرد. برای همین ۱۰ قرارداد CFD اپل را به قیمت ۳۰ دلار می‌خرید. طبیعتا باید اکنون ۳۰۰ دلار صرف این کار کرده باشید ولی از آنجایی که گفتیم سرمایه‌گذار تنها بخشی از هزینه را پرداخت می‌کند، در اینجا با توجه به اینکه حاشیه‌ در نظر گرفته شده برای این سهم ۵ به ۱ است، یعنی شما در واقع ۳۰۰ را تقسیم بر ۵ کرده و تنها ۶۰ دلار برای خرید این CFDها پرداخت می‌کنید.

حال فرض کنید سهام اپل رشد می‌کند و از ۳۰ دلار به ۳۳ دلار می‌رسد. شما تصمیم می‌گیرید برای کسب سود، CFDهای خود را بفروشید. مزیت چنین قراردادی اینجا مشخص می‌شود که علی‌رغم رشد تنها ۳ واحدی سهام اپل، شما از این معامله ۳۰ دلار سود می‌کنید (تفاوت قیمت ۳ دلاری در تعداد واحدها که ۱۰ بود ضرب می‌شود).

اینکه گفتیم CFD بدون معامله‌ خود دارایی انجام می‌شود، بدین معنی است که در این مثال در واقع شما صاحب این سهام نمی‌شوید؛ همه‌ کارها را کارگزاری انجام می‌دهد و تنها سود کسب شده را به شما می‌دهد. علاوه بر این، گفتیم طرفین اختلاف قیمت یک دارایی را در فاصله‌ زمانی بین شروع و پایان قرارداد با هم مبادله می‌کنند یعنی اگر مانند مثال ذکرشده سهام رشد کند شما به نسبت این تفاوت (رشد از ۳۰ دلار به ۳۳ دلار) سود می‌کنید یا اگر کاهش بیابد به همان نسبت باید به کارگزاری ضرر پرداخت می‌کنید.

همه‌ این‌ها را گفتیم تا به این نکته برسیم که ایتورو هم از چنین قراردادهایی پشتیبانی می‌کند.

 

Copy Trading در ایتورو

شاید مهم‌ترین مزیت سایت ایتورو همین طبیعت اجتماعی بودن آن است. برای درک بهتر این جمله می‌توانید ایتورو را یک شبکه‌ اجتماعی معامله در نظر بگیرید. در یک شبکه‌ اجتماعی معمولی مثل اینستاگرام، شما می‌توانید به پروفایل افراد وارد شوید و پست‌های تصویری و استوری‌های آن‌ها را ببینید. در ایتورو هم این امکان وجود دارد ولی به جای پست‌های تصویری و استوری‌ها، می‌توانید اطلاعات مفیدتری مثل سوابق معاملاتی افراد و… را ببینید.

اما مسئله تنها به دیدن این اطلاعات ختم نمی‌شود. شما می‌توانید به کمک قابلیت کپی تریدینگ سایت ایتورو استراتژی‌های سرمایه‌گذاران خبره را شبیه‌سازی کنید. به عبارت ساده‌تر، شما وارد پروفایل یکی از کسانی که مدت‌هاست در ایتورو به فعالیت پرداخته‌ و با ترفندهای کسب سود بازار آشنایی دارد، می‌شوید. سپس روی گزینه‌ کپی کردن کلیک می‌کنید و بعد از مشخص کردن سرمایه‌ی خود، از این به بعد هر تصمیمی که آن شخص برای سرمایه‌گذاری بگیرد به‌صورت خودکار برای سرمایه‌ شما هم اعمال خواهد شد. برای مثال اگر این شخص بیت کوین بخرد برای شما هم بیت کوین خریداری خواهد شد.

بدین ترتیب هم شما به عنوان یک تازه‌کار از سال‌ها تجربه‌ افراد موفق بهره خواهید برد و هم این افراد موفق (که شما از آن‌ها کپی کرده‌اید)، پاداش خواهند گرفت.

 

Copy Portfolios در ایتورو

دیگر ویژگی منحصر به فرد ایتورو قابلیت «کپی پورتفولیو» (Copy Portfolios) است. این قابلیت که سایت ایتورو از آن به عنوان «یک ابزار سرمایه‌گذاری که برای کسب سود برنامه‌ریزی شده است» یاد می‌کند، بیشتر به درد کسانی می‌خورد که به دنبال سرمایه‌گذاری بلند مدت هستند. در واقع کپی پورتفولیو چندین سرمایه‌گذار خبره یا دارایی‌های مختلف را که استراتژی سرمایه‌گذاری یکسانی‌ دارند، در قالب یک مجموعه و به عنوان یک ابزار سرمایه‌گذاری واحد آماده کرده است.

سه نوع کپی پورتفولیو در ایتورو وجود دارد.

  • پورتفولیوهای بازار که در آن‌ها روی بخش خاصی از بازار مثل فناوری، بازی‌های ویدیویی، امور مالی و… تمرکز شده است. این پورتفولیو چندین دارایی از هرکدام از این بخش‌ها را در قالب یک پورتفولیو ترکیب کرده است.
  • پورتفولیوهای سرمایه‌گذاران برتر، همان‌طور که از اسمش پیداست، سرمایه‌گذاران موفق ایتورو را در قالب یک دارایی واحد ترکیب می‌کند تا کاربران بتوانند از تمام تجربیات و دانش آن‌ها بهره بگیرند.
  • پورتفولیوهای همکاران توسط همکاران ایتورو که جزو سازمان‌های مالی برتر دنیا هم شناخته می‌شوند، طراحی شده و تقریبا شبیه پورتفولیوهای بازار است.

اما فعالیت در بخش‌های مختلف ایتورو محدودیت‌هایی هم دارد که در بخش بعدی با جزئیات بیشتری به این موضوع می‌پردازیم.

 

محدودیت‌های تجارتی ایتورو چیست؟

یکی از اهداف اصلی پلتفرم ایتورو از همان ابتدا این بوده که بتواند محلی برای انجام معامله‌های بزرگ و کوچک برای هر قشری باشد. چه شما سرمایه‌گذار تازه‌کاری باشید و چه دارای چندین سال تجربه، ایتورو سعی می‌کند تمام نیازهای شما را تأمین کند. به همین دلیل مسئولان ایتورو سعی کرده‌اند محدودیت‌های چندانی برای شروع معاملات در نظر نگیرند ولی با این حال، هنوز هم برای انجام فعالیت‌های مختلف در آن محدودیت‌های هرچند ناچیزی وجود دارد.

برای مثال اگر بخواهید از قابلیت کپی تریدینگ ایتورو استفاده کنید، باید حداقل ۲۰۰ دلار در حساب خود سرمایه داشته باشید. البته این محدودیت منطقی به نظر می‌رسد زیرا فلسفه‌ کپی تریدینگ شبیه‌سازی معاملات سرمایه‌گذاران خبره است و اگر شما پولی در حساب خود نداشته باشید، طبیعتا امکان انجام معامله را هم نخواهید داشت.

محدودیت دیگری که وجود دارد این است که شما حداکثر امکان داشتن ۲ هزار موقعیت باز را در حساب کاربری خود دارید. بعد از رسیدن به این مقدار، در صورتی که بخواهید موقعیت جدیدی باز کنید باید یکی از موقعیت‌های قبلی خود را ببندید.

همچنین حداکثر رقمی که کاربران تأیید هویت نشده می‌توانند در حساب‌های خود در ایتورو داشته باشند، ۲ هزار و ۲۵۰ دلار است. با تأیید هویت خود این محدودیت برداشته می‌شود و شما امکان ذخیره‌ هر مقداری را که دلتان خواست خواهید داشت.

موارد ذکر شده تنها نمونه‌هایی از محدودیت‌های موجود در استفاده از خدمات ایتورو بودند که البته به شرایط مختلفی هم بستگی دارند. شرایطی مثل اینکه کاربر از کدام کشور باشد، یا در چه تاریخی ثبت نام کرده باشد و… . همه‌ این محدودیت‌ها با جزئیات کامل‌تری در سایت رسمی ایتورو اعلام شده است و اگر اطلاعات کامل‌تری در‌این‌باره می‌خواهید، می‌توانید به بخش پشتیبانی ایتورو مراجعه کنید.

 

آیا پلتفرم ایتورو امنیت دارد؟

مسئولان سایت ایتورو تمام تلاش خود را کرده‌اند که پلتفرم خود را به عنوان یک پلتفرم ایمن و قابل اعتماد برای مردم معرفی کنند. با این حال هنوز هم بعضی از افراد هستند که نیاز به اطلاعات بیشتری برای اعتماد به این پلتفرم دارند. اگر شما هم یکی از این افراد هستید، توجه شما را به موارد پیش‌ رو جلب می‌کنیم؛ مهم‌ترین نکته در مورد ایتورو این است که این پلتفرم قانون‌مند است. این یعنی ایتورو با قوانین سازمان‌هایی مثل «مرجع راهبرد امور مالی انگلستان»، «کمیسیون صرافی و اوراق بهادار قبرس» و «کمیسیون اوراق بهادار و سرمایه‌گذاری استرالیا» کاملا سازگار است و تحت قوانین آن‌ها فعالیت می‌کند.

مورد دیگر این است که در طراحی سایت ایتورو تمام موارد امنیتی از جمله رمزنگاری SSL و احراز هویت دو مرحله‌ای رعایت شده است. علاوه بر این تمام دارایی‌های کاربران در بانک‌های درجه یک نگه‌داری می‌شود.

حالا که از امنیت ایتورو مطمئن شدیم، بیایید ببینیم این پلتفرم از چه ارزهای دیجیتالی پشتیبانی می‌کند و نحوه‌ کار با آن چگونه است.

 

ارزهای دیجیتال پشتیبانی شده توسط ایتورو

ارزهای دیجیتال ایتورو شامل محبوب‌ترین رمز ارزهای شناخته‌شده‌ می‌شود. اولین مورد بدون شک بیت کوین است که تقریبا در همه‌ پلتفرم‌های فعال در حوزه‌ ارزهای دیجیتال خارجی و حتی داخلی پشتیبانی می‌شود. البته کاملا هم طبیعی است زیرا بیت کوین اولین و پراستفاده‌ترین ارز دیجیتال حال حاضر جهان است و پشتیبانی نکردن از آن مساوی با شکست پلتفرم مورد نظر خواهد بود.

ارز دیجیتال «اتریوم» (Ethereum) دومین ارزی است که امکان خرید و فروش آن در ایتورو وجود دارد. لازم به ذکر است که اتریوم در سال ۲۰۱۶ بعد از نفوذی که به این پلتفرم شد به دو ارز تقسیم گردید: اتریوم و «اتریوم کلاسیک» (Ethereum Classic). در ایتورو از اتریوم کلاسیک هم پشتیبانی می‌شود.

رمز ارزهای پشتیبانی شده‌ دیگر شامل «دش» (Dash)، «ریپل» (Ripple)، «لایت کوین» (LiteCoin)، «بیت کوین کش» (Bitcoin Cash)، «استلار لومنس» (Stellar Lumens)، «نیو» (NEO)، «ایاس» (EOS)، «کاردانو» (Cardano)، «ایوتا» (IOTA)، «ترون» (TRON)، «زی کش» (ZCash) و «تزوس» (Tezos) می‌شود.

 

پلتفرم ایتورو مناسب چه کسانی است؟

همان‌طور که گفتیم ایتورو به گونه‌ای طراحی شده که هرکسی با هر سطح تجربه بتواند به‌راحتی در آن به فعالیت پرداخته و امید به کسب سود داشته باشد.

اگر شما به تازگی وارد حوزه‌ تجارت و ارزهای دیجیتال شده‌اید و تجربه‌ چندانی در این زمینه ندارید، می‌توانید از قابلیت کپی تریدینگ ایتورو که در بخش‌های قبلی توضیح دادیم، کمک بگیرید و سود کسب کنید.

در طرف دیگر اگر شما فردی با تجربه هستید و خودتان می‌خواهید به خرید و فروش بپردازید، ایتورو این امکان را هم به شما می‌دهد. حتی می‌توانید خود را به عنوان یک سرمایه‌گذار خبره به ایتورو معرفی کنید تا دیگران امکان کپی کردن فعالیت‌های شما را داشته باشند. بدین ترتیب پاداشی اضافه هم برای شما در نظر گرفته می‌شود.

تنها نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که مطمئن شوید ایتورو در کشوری که هم‌اکنون در آن ساکن هستید، پشتیبانی می‌شود. به دلیل قوانین مالی دولت‌های مختلف، بخش یا کل خدمات ایتورو در بعضی از کشورها ارائه نمی‌شود.

 

نحوه کار با پلتفرم ایتورو

سایت ایتورو و اپلیکیشن موبایل آن به گونه‌ای طراحی شده که همزمان با ارائه‌ خدمات منحصر به فرد و پیچیده، کار با آن راحت باشد. برای همین حتی اگر برای اولین بار هم وارد سایت ایتورو شوید و بخواهید بدون هیچ اطلاع قبلی شروع به فعالیت کنید، همه‌چیز برای‌تان ساده و آشکار خواهد بود. خود سایت هم در مواردی که نیاز به توضیح بیشتر وجود داشته باشد همه‌ اطلاعات و هشدارهای لازم را در همان صفحه در اختیار شما قرار می‌دهد و از این نظر هیچ مشکلی نخواهید داشت.

علاوه بر این نیازی هم نیست که نگران استفاده از ایتورو در یک کشور خاص باشید. اگر کشوری که شما از داخل آن قصد فعالیت در ایتورو را دارید، در بین لیست کشورهای پشتیبانی شده نباشد، ایتورو یک پیغام برای شما نشان خواهد داد که دلیل این تصمیم را هم در خود دارد.

در ادامه آموزش کار با سایت eToro را شرح خواهیم داد.

 

ساخت اکانت در پلتفرم ایتورو

اولین کاری که باید قبل از فعالیت انجام دهید ثبت نام در ایتورو است. برای این کار ابتدا باید وارد صفحه‌ اول سایت شوید. البته اگر از داخل ایران و با آی‌پی ایرانی وارد شوید با یک مانع دولایه روبه‌رو خواهید شد. یکی اینکه ایران سایت ایتورو را فیلتر کرده است و دیگری اینکه ایتورو فعالیت از داخل ایران را به دلیل تحریم‌ها ممنوع کرده است.

برای گذر از این ممنوعیت می‌توان از روش‌های تغییر هویت استفاده کرد. البته این کار یک ریسک بزرگ است زیرا به محض اینکه ایتورو تشخیص دهد شما از داخل ایران هستید، بلافاصله حساب شما بلوکه خواهد شد. مشکلات استفاده از ایتورو از داخل ایران زمانی پیچیده‌تر می‌شود که بدانیم ایتورو نیاز به تأیید هویت از طریق ارائه‌ پاسپورت یا آخرین قبض دارای آدرس را هم دارد.

با اینکه برای فعالیت در ایتورو از داخل ایران باید هفت خان رستم را پشت سر بگذارید ولی به هر حال در ادامه، نحوه‌ عضویت را برای شما شرح خواهیم داد.

بعد از ورود به صفحه‌ اصلی باید روی گزینه‌ Join Now یا Trade Now کلیک کنید تا وارد صفحه‌ بعدی شوید. در این صفحه با یک فرم روبه‌رو خواهید شد که باید تمام اطلاعات شخصی خواسته شده را در داخل آن وارد کنید. در این مرحله امکان ورود توسط حساب‌های گوگل و فیس‌بوک را هم دارید.

بعد از تکمیل اطلاعات و تیک زدن گزینه‌ قبول قوانین باید روی گزینه‌ عضویت کلیک کنید تا وارد مرحله‌ بعدی شوید. در این مرحله نیاز به تأیید هویت و آدرس خود دارید. برای تأیید هویت بهترین گزینه استفاده از پاسپورت است، زیرا به ادعای خود ایتورو سریع‌ترین راه برای شروع فعالیت در این پلتفرم محسوب می‌شود.

برای تأیید آدرس هم می‌توان تصویری از آخرین قبض برق، آب یا گاز، نامه از شهرداری، سند خانه و… را بارگذاری کرد. آخرین مرحله پر کردن یک پرسشنامه است که به ایتورو کمک خواهد کرد تا تجربه‌ شخصی‌سازی‌شده‌ای را مخصوص شما ایجاد کند.

همان‌طور که می‌بینید ثبت نام eToro تقریبا پروسه‌ای زمان‌بر و چندمرحله‌ای است که کار را برای تازه‌واردها و به خصوص کسانی که از ایران قصد فعالیت در این سایت را دارند، پیچیده کرده است. با این حال اگر موفق به ثبت نام در این سایت شدید باید با نحوه‌ فعالیت و سرمایه‌گذاری در آن هم آشنا شوید که در بخش بعدی به این مسئله می‌پردازیم.

 

نحوه خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ایتورو

خرید ارز دیجیتال در ایتورو کار بسیار راحتی است. فرض کنیم شما قصد خرید بیت کوین از ایتورو را دارید. برای اینکار بعد از وارد شدن به حساب کاربری خود می‌توانید در بخش جستجو عبارت بیت کوین یا علامت اختصاری آن BTC را وارد کنید و در منوی باز شده، روی Bitcoin کلیک کنید.

در صفحه‌ باز شده روی گزینه‌ Trade کلیک کنید. اینجا چند انتخاب خواهید داشت. با انتخاب گزینه‌ Order می‌توانید قیمت دلخواه خود را وارد کنید ولی باید منتظر باشید که با قیمت پیشنهادی شما موافقت شود. اگر این اتفاق بیفتد معامله انجام می‌شود. اما در گزینه‌ Trade بلافاصله معامله بر اساس قیمت فعلی بازار انجام می‌شود.

شما باید انتخاب کنید که چقدر می‌خواهید بیت کوین بخرید. حداقل مبلغی که ایتورو اجازه‌ خرید آن را می‌دهد ۲۵ دلار است. یعنی حداقل باید ۲۵ دلار بیت کوین بخرید. همچنین می‌توانید با انتخاب گزینه‌ Units مشخص کنید که دقیقا چقدر بیت کوین می‌خواهید تا قیمت معادل آن برای‌تان نمایش داده شود.

بعد از این کار با کلیک روی Set Order یا Open Trade تراکنش انجام خواهد شد.

البته باز هم جا دارد اشاره کنیم که به دلایل واضحی امکان خرید مستقیم به شکل توضیح داده شده از داخل ایران وجود ندارد. حتی اگر هم بتوانید از سد عضویت و تأیید هویت ایتورو بگذرید، هنوز هم برای خرید از آن با مشکل مواجه خواهید بود، مگر اینکه حساب خارجی و امکان پرداخت دلاری داشته باشید.

به هر حال فروش بیت کوین و در حالت کلی خرید و فروش ارزهای دیجیتال دیگر هم به همین شکل است.

یادتان است که در بخش‌های قبلی در مورد CFD صحبت کردیم؟ نکته‌ مهمی که باید به آن توجه کرد این است که بسته به محل زندگی شما ارزهای دیجیتالی خریداری‌شده می‌توانند CFD باشند یا شما خودتان مالک واقعی این ارزها باشید. برای مثال برای کاربران استرالیایی تمام تراکنش‌های ارزهای دیجیتال در قالب CFD هستند. برای اروپایی‌ها بسته به پارامترهای مختلف از جمله خرید یا فروش، تاریخ و…، تراکنش‌ها می‌توانند CFD یا غیر از آن (خود دارایی) باشند.

خرید از ایتورو کار چندان سختی نیست و همه می‌توانند به‌راحتی در آن به خرید و فروش ارزهای دیجیتال بپردازند.

 

کیف پول ارز دیجیتال ایتورو

یکی دیگر از قابلیت‌های ویژه‌ این پلتفرم، کیف پول ایتورو است. این کیف پول که به آن «ایتورو ولت» (eToro Wallet) هم گفته می‌شود به شما اجازه می‌دهد از داخل همان کیف پول بیش از ۱۲۰ ارز دیجیتال را به راحتی بخرید، ذخیره کنید، دریافت کنید یا انتقال دهید. علاوه بر این می‌توانید ارزهای خود را در قالب بیش از ۵۰۰ جفت ارز مبادله کنید.

این کیف پول به رایگان و با استفاده از اطلاعات ثبت نامی در ایتورو قابل دسترسی است و جزو یکی از امن‌ترین کیف پول‌های ارز دیجیتال محسوب می‌شود.

نکته‌ مهم این است که اگر شما بخواهید ارزهای دیجیتال خود در حساب ایتوروتان را به کیف پول ایتورو منتقل کنید، باید مطمئن باشید که ارزهای شما CFD نیستند. زیرا تنها امکان انتقال ارزهای دیجیتالی که متعلق به شما هستند وجود دارد.

برای استفاده از ایتورو ولت باید ساکن یکی از کشورهای پشتیبانی‌شده توسط سایت ایتورو باشید. علاوه بر این، نیاز به تأیید شماره تلفن همراه هم وجود دارد.

 

هزینه‌های پلتفرم ایتورو

کارمزد ایتورو به دارایی مورد معامله و پارامترهای دیگر بستگی دارد. اولین نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که ثبت‌نام و فعالیت در ایتورو رایگان است. با این حال تراکنش‌ها و معاملات کارمزد دارند.

برای مثال کارمزد برداشت سرمایه از ایتورو ۵ دلار است ولی برای سپرده، هیچ کارمزدی دریافت نمی‌شود. علاوه بر این، اگر شما برای ۱۲ ماه هیچ فعالیتی نداشته باشید به صورت ماهانه ۱۰ دلار از حساب‌تان کم خواهد شد. البته برای تأمین این پول ایتورو موقعیت‌های باز شما را نمی‌بندد و تنها از باقی‌مانده‌ حساب‌تان برداشت می‌کند.

در مورد ارزهای دیجیتال هم کارمزد ایتورو از فاصله‌ی قیمتی بین خرید و فروش هر ارز محاسبه می‌شود که به آن شکاف قیمت یا Spread می‌گویند. این رقم برای هر ارز دیجیتال متفاوت است. برای مثال شکاف قیمت بیت کوین برابر با ۰.۷۵ درصد و شکاف قیمت دش برابر با ۲.۹۰ درصد است. شما می‌توانید برای مشاهده‌ تمام کارمزدهای ایتورو به سایت این پلتفرم مراجعه کنید.

 

ایتورو ایکس

ایتورو که پشتیبانی از ارزهای دیجیتال را بعدها به پلتفرم خود اضافه کرد، چندی پیش یک پلتفرم زیرمجموعه‌ مخصوص بلاک چین و رمز ارزها را نیز معرفی نمود تا به همه نشان دهد، تصمیمش برای حضور فعال در این حوزه کاملا جدی است. این پلتفرم جدید «ایتورو ایکس» (eToro X) نام دارد که یک صرافی معامله‌ ارز دیجیتال با ارز دیجیتال است.

این پلتفرم که در آپریل سال ۲۰۱۹ میلادی تأسیس شد، تحت نظارت کمیسیون خدمات مالی جبل‌الطارق فعالیت می‌کند و کاملا قانونی است. هم اکنون امکان معامله‌ بیش از ۷۰ زوج ارز و خرید و فروش ۲۰ ارز دیجیتال در ایتورو ایکس وجود دارد.

برای کسانی که تا حدودی با سایت ایتورو آشنا بوده و قبلا با آن کار کرده باشند، استفاده از ایتورو ایکس هم تجربه‌ مشابهی خواهد داشت. پلتفرم اصلی ایتورو ایکس از طریق سایت آن است ولی با این حال، امکان استفاده از اپلیکیشن موبایل هم وجود دارد.

اگر نگاهی به سایت ایتورو ایکس بیندازیم، نکته‌ای که بیش از پیش روی آن مانور داده می‌شود شفافیت تراکنش‌های صورت گرفته و نقدینگی بالای این پلتفرم است. دو موردی که از اهمیت بالایی برای فعالان این حوزه برخوردار است.

به نظر می‌آید با توجه به سابقه‌ چندین ساله‌ی ایتورو در زمینه‌ سرمایه‌گذاری‌های کلان، ایتورو ایکس برای کسانی که به دنبال همان راحتی ایتورو هستند و تمایلی هم به معامله‌ دیگر دارایی‌های ارائه‌شده در خود ایتورو ندارند، یک انتخاب خوب باشد.

 

امنیت ایتورو ایکس

توسعه‌دهندگان ایتورو ایکس به‌خوبی می‌دانستند که برای موفقیت در بین صرافی‌های ارز دیجیتال محبوب که از مدت‌ها پیش فعال شده‌اند باید تمام جوانب را در نظر بگیرند. به همین دلیل امنیت که یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های فعالان این حوزه محسوب می‌شود، جزو اولویت‌های آن‌ها قرار گرفت.

نتیجه‌ کار هم یک صرافی ایمن و قابل اعتماد است. این صرافی از ویژگی‌های امنیتی مختلفی مثل احراز هویت دو مرحله‌ای، اعمال محدودیت روی تعداد دفعات لاگین و… برای جلوگیری از هرگونه نفوذ بهره می‌برد. همچنین برای نگه‌داری دارایی‌های کاربران هم از کیف پول‌های آفلاین و سخت‌افزاری شناخته‌شده استفاده می‌شود که جای هیچ نگرانی را باقی نمی‌گذارد.

 

سخن پایانی

در کل ایتورو و ایتورو ایکس یک پلتفرم جالب توجه با نوآوری‌های کاربردی است که متأسفانه استفاده از آن از داخل ایران چندان کار راحتی نیست و به جز سرمایه‌گزاران حرفه‌ای که مدت‌هاست در این زمینه فعال هستند، به افراد دیگر پیشنهاد نمی‌شود. با این حال به منظور آشنایی با این پلتفرم، در این مقاله به ویژگی‌ها و نکات مثبت و منفی ایتورو و سپس نحوه‌ی ثبت نام و شروع فعالیت در آن اشاره‌ای کردیم.

امیدوارم در سال‌های آتی امکان استفاده از این پلتفرم در ایران و دیگر کشورهایی که هنوز از آن پشتیبانی نمی‌شود، وجود داشته باشد یا حداقل یک نمونه‌ داخلی از آن افتتاح گردد.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا