🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش الگوی کف و سقف دوقلو در تحلیل تکنیکال

بسیاری از الگوهای تحلیل تکنیکال در تمام بازارهای مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد و فرقی نمی‌کند که شما در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت دارید یا معاملات خود را در بازار فارکس، سهام یا شاخص‌ها انجام می‌دهید، در هر صورت این الگوهای محبوب به کسب سود بیشتر برای شما منجر می‌شوند.

دو مورد از این الگوها که بارها شاهد شکل‌گیری آن‌ها در نمودار دارایی‌های مختلف بوده‌ایم، الگوی کف دوقلو و الگوی سقف دوقلو است که به کمک آن‌ها می‌توان تغییر روند را شناسایی کرد و در ابتدای روند جدید وارد معامله شد.

مزیت دیگر این دو الگو در این است که به‌راحتی می‌توان آن‌ها را روی نمودار تشخیص داده و براساس قوانین آن‌ها معاملات «خرید» (Long) یا «فروش» (Short) انجام داد. برای همین مقاله امروز به معرفی کامل الگوهای کف و سقف دوقلو اختصاص دارد تا شما هم بتوانید به‌طور کامل و با زبانی ساده با آن‌ها آشنا شده و در معاملات خود استفاده کنید.

الگوی کف دوقلو چیست؟

الگوی کف دوقلو الگویی بازگشتی در تحلیل تکنیکال است که در پایان روند نزولی شکل می‌گیرد.

الگوی کف دوقلو که به آن الگوی دو کف یا Double Bottom نیز گفته می‌شود، یکی از الگوهای کندل استیکی مشهور در تحلیل تکنیکال است که از نظر ظاهری به حرف W انگلیسی شباهت دارد. این الگو زمانی تشکیل می‌شود که دو کف قیمتی در نزدیکی یکدیگر ایجاد شوند. همچنین در این الگو سطحی که به آن خط گردن یا Neckline گفته می‌شود، به‌عنوان مقاومت موقت عمل کرده و قیمت با برخورد به آن واکنش نشان می‌دهد. ویژگی بارز دیگر الگوی کف دوقلو این است که معمولا در پایان روند نزولی شکل گرفته و خبر از تغییر روند از نزولی به صعودی می‌دهد.

الگوی کف دوقلو

برای معامله با الگوی کف دوقلو نیز معامله‌گران معمولا منتظر شکست خط گردن یا همان سطح مقاومتی می‌مانند و سپس بعد از گذر قیمت از این سطح وارد معامله خرید می‌شوند؛ البته بهترین راه این است که قبل از ورود به معامله خرید اندیکاتورها و عوامل دیگر را نیز چک کنید، زیرا ممکن است روند نزولی به حرکت خود ادامه دهد و معامله شما در خلاف جهت آن باز شود.

نکته کلیدی الگوی کف دوقلو در این است که هر چه فاصله بین شکل‌گیری دو کف مورد نظر طولانی‌تر باشد، شانس موفقیت معامله با این الگو نیز بیشتر خواهد بود؛ برای همین است که تحلیل‌گران این الگو را جزو الگوهای مناسب برای معاملات طولانی مدت در نظر می‌گیرند.

با این حال فراموش نکنید که الگوی کف دوقلو نیز مانند سایر الگوهای تحلیل تکنیکال یک سری قوانین و فوت و فن خاص دارد که در صورت رعایت کردن آن‌ها می‌توان معاملات پرسودی را تجربه کرد؛ از همین رو قصد داریم در ادامه با نحوه عملکرد و شکل‌گیری این الگو و آموزش شناسایی آن روی نمودار صحبت کنیم.

 

شناسایی الگوی دو کف

شناسایی الگوی کف دوقلو بسیار راحت بوده و از نظر ظاهری شباهت زیادی به حرف W انگلیسی دارد.

پیدا کردن الگوی کف دوقلو روی نمودار دارایی‌های مختلف کار چندان سختی نیست. این الگو جزو الگوهایی است که به‌دفعات زیاد شاهد شکل‌گیری آن روی نمودار هستیم و شکل آن نیز به‌قدری ساده است که به‌راحتی می‌توان آن را شناسایی کرد. این الگو با سه بخش مهم زیر شناخته می‌شود:

  • کف اول: در این بخش از الگو قیمت بعد از کاهش برای بار اول به بالا برگشته و کف اول را تشکیل می‌دهد.
  • کف دوم: در این بخش نیز قیمت برای بار دوم به بالا برگشته و کف دوم را تشکیل می‌دهد.
  • خط گردن: خط گردن یک مقاومت موقت است که بین دو کف تشکیل می‌شود.

اما دلیل شکل‌گیری این الگو چیست و چه روانشناسی پشت حرکات الگوی کف دوقلو وجود دارد؟

  • کف اول: این کف بعد از یک حرکت نزولی تشکیل می‌شود و بسیاری از معامله‌گران آن را یک اصلاح عادی رو به بالا می‌دانند که بعد از هر گام نزولی ایجاد می‌شود.
  • خط گردن: در جریان اصلاح، قیمت به یک سطح مقاومتی رسیده و دوباره برای آزمودن سطح حمایتی تازه شکل‌گرفته به سمت این سطح حرکت می‌کند. این مقاومت محلی همان خط گردن الگوی دو کف است.
  • کف دوم: در این مرحله فروشندگان منتظر هستند تا ببینید کف اول به اندازه‌ای قدرت دارد که بتواند نقش حمایت را بازی کند یا خیر. اگر قیمت از کف اول بالاتر رود الگوی کف دوقلو شکل نمی‌گیرد، اما اگر گام کاهشی دوم نتواند از کف اول پایین‌تر برود احتمال شکل‌گیری الگوی کف دوقلو وجود خواهد داشت.
  • شکست خط گردن: زمانی که بازار کف دوم را نیز پس می‌زند قیمت دوباره حرکت خود را به سمت بالا آغاز می‌کند. در این لحظه اگر قیمت بتواند از خط گردن یا همان مقاومت موقت عبور کرده و آن را بشکند، معامله‌گران می‌توانند وارد معامله خرید شوند، زیرا این اتفاق نشان می‌دهد که از این به بعد کنترل بازار دست خریداران است.

به طور خلاصه باید گفت که الگوی کف دوقلو الگویی شبیه حرف W انگلیسی است که شکل‌گیری آن در انتهای روند نزولی نشان می‌دهد به احتمال زیاد روند به زودی از نزولی به صعودی تغییر خواهد کرد.

اما حالا که با الگوی کف دوقلو آشنا شدیم و می‌توانیم آن را روی نمودار شناسایی کنیم، سوال مهم این است که چگونه می‌توانیم با این الگو معامله کرده و کسب درآمد داشته باشیم؟ بیایید در ادامه به این سوال مهم پاسخ دهیم.

 

معامله با الگوی کف دوقلو

برای معامله با الگوی کف دوقلو می‌توان بعد از شکست خط گردن یا بعد از پول بک به آن وارد معامله خرید شد.

راحت‌ترین و مطمئن‌ترین راهی که برای معامله با الگوی دو کف وجود دارد این است که منتظر شکست خط گردن و ناحیه مقاومتی مانده و سپس بعد از عبور قیمت از آن وارد معامله خرید شوید؛ اما راه دیگری نیز برای معامله با این الگو وجود دارد.

در واقع در روش دوم شما بلافاصله بعد از شکست خط گردن وارد معامله خرید نمی‌شوید؛ در عوض صبر می‌کنید تا یک اصلاح صورت بگیرد. اگر این اصلاح یا به اصطلاح «پول بک» (Pullback) با موفقیت شکل بگیرد، می‌توانید وارد معامله شوید، بدین ترتیب مطمئن خواهید بود که خریداران واقعا کنترل بازار را برعهده گرفته‌اند و شانس موفقیت معامله بالا است.

 

الگوی سقف دوقلو چیست؟

الگوی سقف دوقلو الگویی بازگشتی در تحلیل تکنیکال است که در پایان روند صعودی شکل می‌گیرد.

الگوی سقف دوقلو یا دو سقف که در زبان انگلیسی به آن Double Top گفته می‌شود، نقطه مقابل الگوی کف دوقلو است و معمولا در پایان یک روند صعودی شکل می‌گیرد. تشکیل این الگو روی نمودار نشان‌دهنده این است که احتمالا به پایان روند صعودی رسیده‌ایم و به زودی روند از صعودی به نزولی تغییر خواهد کرد. این الگو از نظر ظاهری شبیه حرف M انگلیسی است و می‌توان بعد از شکست خط گردن یا ناحیه حمایتی وارد معامله فروش شد.

الگوی سقف دوقلو

به عبارت دیگر، الگوی سقف دوقلو جزو الگوهای بازگشتی و نزولی تحلیل تکنیکال به حساب می‌آید که از دو سقف در مجاورت یکدیگر تشکیل می‌شود.

 

شناسایی الگوی دو سقف

الگوی سقف دوقلو نیز از نظر ظاهری شبیه حرف M انگلیسی است و برای همین به‌راحتی روی نمودار شناسایی می‌شود.

الگوی دو سقف نیز مانند الگوی دو کف بارها در نمودار دارایی‌های مختلف ظاهر شده و همین تکرار متعدد آن باعث شده تا بسیاری از معامله‌گران به آن علاقه‌مند باشند. الگوی سقف دوقلو از سه بخش مهم تشکیل شده که عبارتند از:

  • سقف اول: در این لحظه قیمت دارایی مورد نظر برای بار اول با مقاومت روبه‌رو شده و به پایین حرکت می‌کند.
  • سقف دوم: در این بخش از این الگو قیمت برای بار دوم با کاهش روبه‌رو می‌شود.
  • خط گردن: این بخش نیز همان حمایت موقتی است که در بین دو سقف شکل می‌گیرد.

اما نحوه خریدوفروش با استفاده از الگوی سقف دوقلو چگونه است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که روش کار دقیقا مانند الگوی کف دوقلو است با این تفاوت که بعد از شکست خط گردن می‌توانیم وارد معاملات فروش شویم. بیایید در بخش بعدی با جزئیات بیشتری در این مورد صحبت کنیم.

 

معامله با الگوی سقف دوقلو

برای کسب درآمد با الگوی سقف دوقلو می‌توان بعد از شکست خط گردن یا پول بک به آن، وارد معامله فروش شد.

زمانی که بازار به ناحیه بیش‌خرید یا Overbought وارد می‌شود احتمال اینکه با مقاومت روبه‌رو شده و الگوی سقف دوقلو را بسازد، زیاد خواهد بود. در این شرایط ابتدا قیمت دارایی مورد نظر یک بار کاهش یافته و در حمایت محلی متوقف می‌شود. در این لحظه امکان شناسایی الگوی سقف دوقلو وجود ندارد زیرا تنها با یک سقف طرف هستیم.

بعد از شکل‌گیری سقف اول، قیمت در خط گردن حمایت می‌شود و دوباره به سمت بالا حرکت می‌کند. اما این بار نیز قیمت با مقاومت روبه‌رو شده و برای بار دوم کاهش می‌یابد. اینجاست که معامله‌گران می‌توانند انتظار شکست خط گردن و ورود به معامله فروش را داشته باشند.

همچنین همانند الگوی کف دوقلو که می‌توانستید بعد از پول بک وارد معامله در آن شوید، در الگوی سقف دوقلو نیز امکان ورود به معامله فروش بعد از تکمیل پول بک وجود دارد.

 

سخن پایانی

الگوی سقف دوقلو و الگوی کف دوقلو دو مورد از الگوهای شناخته‌شده تحلیل تکنیکال هستند که به نوعی می‌توان آن‌ها را متضاد یکدیگر در نظر گرفت. در واقع با اینکه الگوی سقف دوقلو در انتهای یک روند صعودی تشکیل شده و خبر از تغییر روند به نزولی می‌دهد، الگوی کف دوقلو در پایان یک روند نزولی شکل می‌گیرد و نشان‌دهنده تغییر روند به صعودی است.

یکی از خوبی‌های الگوی دو سقف و دو کف این است که هر معامله‌گری می‌تواند با داشتن دانش کافی به‌راحتی آن‌ها را شناسایی کرده و متناسب با آن به انجام معاملات خریدوفروش بپردازد. برای همین امیدواریم مقاله امروز را با دقت خوانده باشید و بتوانید در خریدوفروش‌های بعدی خود از مزایای این دو الگو بهره ببرید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا