دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکال

استفاده از الگوی پوشا | الگوی ابر سیاه و الگوی کندل نفوذی

تحلیل تکنیکال از رایج‌ترین و محبوب‌ترین روش‌های تحلیل و بررسی بازار بوده که در میان تحلیل‌گران و سرمایه‌گذاران از اهمیت بسیاری برخوردار است. معامله‌گران در تحلیل تکنیکال با کنار هم قرار دادن کندل‌های قیمتی به الگوهایی دست می‌یابند که به عنوان الگوهای کندل استیک نامگذاری شده‌اند.

در واقع کندل‌ها با توجه به اندازه سایه و بدنه‌ای که دارند و همچنین نحوه قرارگیری و هم‌پوشانی آن‌ها نسبت به یکدیگر الگوهای متفاوتی را تشکیل می‌دهند. الگوی پوشا، ابر سیاه و کندل نفوذی از جمله الگوهای کندل استیک بوده که از کاربرد بسیاری در تحلیل تکنیکال بهره‌مند هستند. ما در این مقاله به معرفی هر یک از این الگوها و نحوه معامله با آن‌ها پرداخته‌ایم.

الگوی پوشا (Engulfing Pattern)

الگوی پوشای صعودی و نزولی جزو الگوهای بازگشتی بوده که از دو کندل با رنگ‌های متضاد تشکیل شده است. در این الگو بدنه کندل اول به‌طور کامل توسط بدنه کندل دوم پوشانده می‌شود.

الگوی پوشا یک الگوی بازگشتی قدرتمند است که یک سیگنال بازگشت بالقوه ایجاد می‌کند. این الگو از جمله الگوهای شمعی به‌شمار می‌رود، زیرا به‌راحتی بر روی نمودار قیمت قابل تشخیص و معامله است. الگوهای پوشا از دو کندل با رنگ‌های مختلف تشکیل شده‌اند که در آن بدنه و سایه‌های کندل اول به‌طور کامل توسط بدنه کندل دوم پوشانده می‌شود، به همین دلیل این الگو با نام الگوی پوشا شناخته می‌شود.

الگوی پوشا به دو صورت صعودی و نزولی بر روی نمودار قابل مشاهده است. الگوی پوشای صعودی بعد از اتمام یک روند نزولی ایجاد می‌شود. این الگو دارای دو کندل است که بدنه کندل دوم با رنگ سبز، بدنه کندل اول با رنگ قرمز را به‌طور کامل می‌پوشاند و همچنین قیمت باز شدن در شمع دوم با یک شکاف قیمتی از قیمت بسته شدن شمع اول آغاز می‌شود.

لازم به ذکر است، پوشش کامل سایه‌ها در این الگو الزامی نیست، اما در صورت پوشش آن سیگنال قوی‌تری به حساب می‌آید. در واقع می‌توان گفت الگوی پوشای صعودی نشان‌دهنده غلبه فشار خرید بر فشار فروش است.

الگوی پوشای نزولی عکس الگوی پوشای صعودی است و در انتهای یک روند صعودی شکل می‌گیرد و به معنای اتمام روند صعودی است. در این الگو بدنه کندل اول با رنگ سبز از بدنه کندل دوم با رنگ قرمز کوچک‌تر است. این الگو نشان‌دهنده قدرت بالای فروشندگان از خریداران است.

الگوی پوشا

 

نحوه معامله با الگوی پوشا

معامله‌گران باید پس از شناسایی و شناخت الگوی پوشا بر روی نمودارهای شمعی، واکنش مناسبی نسبت به آن نشان دهند. در واقع پس از تشکیل الگوی پوشای صعودی باید در بالاترین نقطه کندل دوم، وارد بازار شوند و اقدام به خرید سهم نمایند. همچنین حد ضرر در الگوی صعودی در زیر کندل صعودی در نظر گرفته می‌شود. به همین ترتیب، بعد از تشکیل الگوی نزولی باید در قیمتی  زیر سایه کندل دوم اقدام به فروش سهم کنند.

 

الگوی ابر سیاه (Dark Cloud Cover Pattern)

الگوی ابر سیاه از جمله الگوهای بازگشتی و دوتایی است که در انتهای یک روند صعودی شکل می‌گیرد و نشان‌دهنده نقطه خروج مناسب از سهم است.

الگوی ابر سیاه نیز جزو الگوهای بازگشتی است که در انتهای یک روند صعودی شکل می‌گیرد و از دو کندل با رنگ‌های متفاوت تشکیل شده است. این الگو یک الگوی معکوس نزولی است که در آن قیمت باز شدن کندل نزولی بالاتر از قیمت بسته شدن کندل قبلی است، در نتیجه موجب ایجاد گپ قیمتی در کندل دوم می‌گردد.

نکته مهمی که در الگوی ابر سیاه وجود دارد، ریزش قیمت در کندل دوم است؛ به عبارت دیگر بدنه کندل دوم باید حداقل ۵۰ درصد از بدنه کندل اول را بپوشاند. در واقع الگوی ابر سیاه، شکل ناقص الگوی پوشای نزولی است، زیرا قدرت ریزش در این الگو از الگوی پوشای نزولی کمتر است.

الگوی ابر سیاه

از جمله مواردی که باعث افزایش بیشتر اعتبار الگوی ابر سیاه می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قیمت باز شدن کندل دوم بیشتر از بالاترین قیمت کندل اول باشد.
  • حجم معاملات بالا در کندل دوم
  • تشکیل الگو در ناحیه مقاومت
  • هر دو کندل بدون سایه باشند.
  • بدنه کندل دوم، درصد بیشتری از بدنه کندل اول را پوشش می‌دهد.

 

نحوه معامله با الگوی ابر سیاه

مشاهده الگوی ابر سیاه بر روی نمودار کندل استیک در کنار سایر مولفه‌های تکنیکال، نشان‌دهنده نقطه خروج مناسب از سهم است که معامله‌گران باید در نقطه‌ای پایین‌تر از کمترین قیمت در کندل دوم وارد بازار فروش شوند و از این طریق سود کسب نمایند.

همچنین بهتر است معامله‌گران از این الگو در کنار سایر ابزارها و مولفه‌های تکنیکال استفاده نمایند؛ زیرا این الگو به تنهایی از اعتبار بالایی برخوردار نیست.

 

الگوی نفوذی (Piercing Pattern)

الگوی نفوذی یک الگوی کندل استیک برگشتی قدرتمند است که نشان‌دهنده بازگشت از یک روند نزولی به یک روند صعودی است.

الگوی نفوذی یا پیرسینگ شکل معکوس الگوی ابر سیاه است که نشان‌دهنده بازگشت احتمالی کوتاه مدت از روند نزولی به روند صعودی است. در واقع این الگو را می‌توان حالت ناقص الگوی پوشای صعودی در نظر گرفت.

این الگو در انتهای یک روند نزولی شکل می‌گیرد و موجب بازگشت روند به سمت بالا می‌شود. در واقع این الگو از دو کندل با رنگ‌های متضاد تشکیل می‌شود که کندل اول به رنگ قرمز و کندل دوم سبز رنگ است. در الگوی نفوذی کندل صعودی با یک گپ قیمتی کاهشی از کندل اول آغاز می‌شود و تا بیش از ۵۰ درصد آن را پوشش می‌دهد.

در حقیقت الگوی نفوذی نشان از بازگشت روند دارد و بیشتر در سطوح حمایتی و مقاومتی شکل می‌گیرد. زمانی که این الگو تشکیل می‌شود، روند قیمت نزولی بوده و قیمت‌ها به پایین‌ترین حد خود در نمودار قیمت می‌رسند. در نتیجه این موضوع موجب افزایش فشار خریداران می‌گردد.

الگوی نفوذی

 

نحوه معامله با الگوی نفوذی

معامله‌گران با مشاهده الگوی نفوذی بر روی نمودار باید منتظر کندل تاییدیه باشند، زیرا کندل بعدی در این الگو باید پایین‌تر از قیمت باز شدن کندل نزولی بسته شود. همچنین حد ضرر در الگوی نفوذی زیر کندل نزولی در نظر گرفته می‌شود. این الگو یک گزینه مناسب برای سرمایه‌گذاران روزانه است و بهتر است از سیگنال‌های داده شده توسط این الگو در کنار سایر ابزارها و اندیکاتورها استفاده نمایید.

 

سخن پایانی

همانطور که گفتیم الگوهای پوشا، ابر سیاه و کندل نفوذی از جمله الگوهای پرکاربرد شمعی ژاپنی هستند که در نمودارهای تکنیکال بسیار تکرار می‌شوند. هر سه این الگوها جزو الگوهای بازگشتی هستند که از دو کندل با رنگ‌های متضاد تشکیل می‌شوند و تمایز آن‌ها در نحوه قرارگیری و هم‌پوشانی کندل‌ها نسبت به یکدیگر است.

الگوهای کندل استیک به تحلیل شرایط بازار و پیش‌بینی روند قیمتی کمک بسیاری می‌کند و اطلاعات دقیقی از شرایط بازار، جهت حرکت قیمت و میزان فشار خرید و فروش می‌دهند.

همچنین معامله‌گران در تمام الگوها باید بعد از اتمام الگو، معاملات خود را انجام دهند و همچنین در کنار این الگوهای کندلی از روش‌های تحلیلی دیگر برای معامله و تایید بازار استفاده نمایند تا از طریق به سودهای قابل توجهی دست یابند.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا