دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکال

الگوی هارامی چیست و چگونه از این الگو در معاملات خود استفاده کنیم؟

نمودار شمعی ژاپنی یا کندل استیک یکی از انواع مختلف نمایش قیمت دارایی‌های مختلف است که به دلیل سادگی و داشتن اطلاعات بسیار مفید در دل خود، مورد استقبال فراوان سرمایه‌گذاران و تحلیل‌گران بازارهای مالی قرار گرفته است. اساس این نوع نمودار، کندل‌ها یا شمع‌هایی هستند که در هر بازه زمانی تغییرات قیمت دارایی مورد نظر را نمایش می‌دهند. در این بین، نوع شکل‌گیری کندل‌ها و نحوه قرارگیری چند کندل در کنار یکدیگر الگوهایی را تشکیل می‌دهد که با استفاده از آن‌ها می‌توان به انجام معامله پرداخت.

الگوی هارامی یکی از این الگوهای نمودار شمعی است که از به هم پیوستن دو کندل ایجاد شده و مانند بیشتر الگوهای تحلیل تکنیکال به دو نوع هارامی صعودی و هارامی نزولی تقسیم می‌شود. برای آشنایی بیشتر شما با این کندل مهم و کاربردی مقاله امروز حسینی فایننس را به معرفی کندل هارامی و آموزش معامله با آن اختصاص داده‌ایم که امیدواریم تا پایان همراه ما باشید.

کندل هارامی چیست؟

هارامی به الگویی در تحلیل تکنیکال گفته می‌شود که از دو کندل استیک تشکیل شده و خبر از تغییر روند می‌دهد.

«هارامی» (Harami) اسم یک الگو در نمودار شمعی ژاپنی است که با استفاده از آن می‌توان قیمت یک دارایی را در آینده پیش‌بینی کرد. این الگو جزو الگوهای بازگشتی محسوب می‌شود و شکل‌گیری آن روی نمودار خبر از تغییر روند می‌دهد. برای همین بسیاری از معامله‌گران بازارهای مالی از کندل هارامی برای پیدا کردن بهترین نقطه برای ورود و خروج از معامله استفاده می‌کنند.

الگوی هارامی از دو کندل در کنار یکدیگر تشکیل می‌شود. در حقیقت برای اینکه دو کندل مجاور را یک الگوی هارامی در نظر بگیریم، باید بدنه کندل اول به‌طور کامل بدنه کندل دوم را پوشش داده یا به اصطلاح «اینگلف» (Engulf) کرده باشد. همچنین کندل دوم باید همیشه از کندل اول کوچک‌تر باشد. نکته دیگری که در شناسایی الگوی هارامی اهمیت دارد این است که رنگ کندل اول همیشه با رنگ کندل دوم متفاوت خواهد بود.

در تصویر زیر، کندل هارامیِ صعودی و نزولی را مشاهده می‌کنید که اگر کندل اول به رنگ قرمز باشد، هارامی تشکیل شده از نوع صعودی و اگر کندل اول به رنگ سبز باشد، الگوی هارامی به وجود آمده از نوع نزولی خواهد بود.

الگوی هارامی

جالب است بدانید که هارامی نیز مانند بسیاری از الگوهای نمودار شمعی از زبان ژاپنی گرفته شده و در لغت به معنای باردار یا حامله است. دلیل آن هم این است که درست مانند یک زن حامله که بچه‌ای را به دنبال می‌آورد، گویی کندل بزرگ اول نیز کندل کوچک دوم را به دنیا آورده است.

 

انواع الگوی هارامی

الگوی هارامی معمولا به دو نوع هارامی صعودی و هارامی نزولی تقسیم می‌شود.

همان‌طور که گفتیم الگوی هارامی دو نوع دارد که شامل هارامی صعودی و هارامی نزولی می‌شود:

کندل هارامی صعودی: خبر از تغییر روند از نزولی به صعودی می‌دهد و زمانی تشکیل می‌شود که یک کندل نزولی بزرگ داشته باشیم و بلافاصله بعد از آن یک کندل صعودی کوچک تشکیل شود. اگر قیمت آغازین این کندل کوچک در محدوده بدنه کندل اول قرار داشته باشد، الگوی هارامی ایجاد شده از نوع صعودی خواهد بود.

کندل‌های الگوی هارامی صعودی ممکن است، سایه‌های بلند یا کوتاه داشته باشند و زمانی که در محدوده بیش فروش بازار تشکیل شوند، قدرت بیشتری خواهند داشت. برای همین بسیاری از معامله‌گران و تریدرها در زمان تشکیل این الگو وارد معاملات خرید یا «لانگ» (Long) می‌شوند.

کندل هارامی نزولی: هم زمانی تشکیل می‌شود که یک کندل صعودی بزرگ داشته باشیم و بلافاصله بعد از آن یک کندل نزولی کوچک تشکیل شود. در این الگو نیز بدنه کندل دوم باید کوچک‌تر از بدنه کندل اول باشد.

هارامی نزولی به این خاطر یک کندل نزولی به حساب می‌آید که تشکیل آن نشان می‌دهد خریداران کنترل بازار را از دست داده‌اند و حالا زمان آن است که فروشندگان خودی نشان بدهند. با اینکه الگوی هارامی نزولی به اندازه سایر الگوهای کندل استیکی قابل اعتماد نیست، ولی با این حال می‌توان از آن برای شناسایی و تایید نقاط احتمالی تغییر روند استفاده کرد.

بعد از شناسایی الگوی هارامی نزولی روی نمودار، بهتر است منتظر تکمیل کندل بعدی باشید. اگر این کندل نیز یک کندل نزولی باشد، می‌توانید بعد از تاییدیه گرفتن، از معاملات فعلی خود خارج شوید یا به باز کردن یک موقعیت معاملاتی فروش یا «شورت» (Short) فکر کنید.

 

کندل صلیب هارامی

الگوی هارامی صلیبی یا صلیب هارامی که در زبان انگلیسی با Harami Cross شناخته می‌شود، نوع خاصی از کندل هارامی است که در آن کندل دوم بدنه بسیار کوچکی دارد. این کندل بسیار شبیه یک کندل دوجی است که در جریان مقاله‌ دیگری در مورد آن صحبت کرده‌ایم. کوچک بودن بدنه کندل از اهمیت بالایی برخوردار است و هرچه این بدنه کوچک‌تر باشد قدرت کندل صلیب هارامی بیشتر خواهد بود.

نبود بدنه کندل دوم نشان می‌دهد که روند قبلی به پایان خود رسیده و به احتمال زیاد به زودی شاهد تغییر روند خواهیم بود.

نکته بعدی این است که کندل صلیب هارامی نیز مانند الگوی هارامی معمولی، هم نسخه صعودی و هم نسخه نزولی دارد. صعودی یا نزولی بودن صلیب هارامی به محل قرارگیری آن روی نمودار و نوع شکل‌گیری آن بستگی دارد و از این نظر کاملا شبیه هارامی معمولی است.

 

آموزش معامله با الگوی هارامی

حالا که با مفهوم کندل هارامی و انواع آن آشنا شدیم بهتر است در مورد نحوه معامله با الگوی هارامی نیز صحبت کنیم. یکی از مزیت‌های بزرگ کندل هارامی و معامله با آن این است که سیگنال صادر شده قدرت بالایی دارد و برای همین احتمال به موفقیت رسیدن معامله زیاد است. علاوه بر این، شناسایی کندل هارامی روی نمودار نیز بسیار ساده است و لازم نیست مانند برخی از الگوهای تحلیل تکنیکال زمان زیادی را برای پیدا کردن آن صرف کنید.

برای درک بهتر موضوع قصد داریم در این قسمت، معامله با الگوی هارامی صعودی را روی نمودار قیمت رمزارز «بیت کوین» (Bitcoin) آموزش دهیم. در اوایل سال ۲۰۲۱ میلادی بیت کوین روند صعودی به خود گرفته بود و هر چند گاهی با کاهش قیمت و اصلاح مواجه می‌شد، اما خیلی زود گام افزایشی جدید خود را در پیش می‌گرفت.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، در یکی از این اصلاح‌ها شاهد شکل‌گیری الگوی هارامی روی نمودار قیمت بیت کوین بودیم.

الگوی هارامی

در ژانویه ۲۰۲۱، بیت کوین بعد از یک روند صعودی قدرتمند شروع به اصلاح و کاهش قیمت کرد. همان‌طور که می‌دانید روند نزولی یک موقعیت خوب برای شکل‌گیری الگوی هارامی صعودی است. در این زمان یک کندل قرمز بزرگ روی نمودار ظاهر شد که همان کندل اول الگوی هارامی است. این کندل در تصویر بالا با عدد ۲ نمایش داده شده است.

روز بعد قیمت بیت کوین باز هم پایین‌تر می‌رود، اما مسئله مهم این است که در پایان روز قیمت بیت کوین، بالاتر از قیمت آغازین بسته شده و به این ترتیب کندل دوم الگوی هارامی نیز تشکیل شده است. نکته حائز اهمیت این است که بدنه کندل اول بزرگ‌تر از بدنه کندل دوم است و کاملا می‌تواند آن را در خود جای دهد.

بدین ترتیب شاهد هستیم که روی نمودار الگوی هارامی صعودی تشکیل شده و برای همین می‌توان با استفاده از این الگو یک موقعیت معاملاتی خوب را انجام داد.

استراتژی معامله با کندل هارامی بسیار ساده و سرراست است. در حقیقت نقطه ورود در این استراتژی کمی بالاتر از سقف کندل دوم خواهد بود که در مثال ذکر شده عدد ۳۳ هزار و ۸۰۰ دلار را نشان می‌دهد. حد ضرر یا استاپ لاس این معامله نیز کمی پایین‌تر از حداقل قیمت الگوی هارامی قرار داده می‌شود. البته چون قبل از کندل هارامی یک سایه بلند نزولی را شاهد هستیم، بهتر است حد ضرر خود را پایین‌تر از این سطح قرار دهیم که در این صورت استاپ لاس معامله برابر با ۲۷ هزار و ۴۸۰ دلار خواهد بود.

اکنون برای مشخص کردن نقطه خروج از معامله می‌توان از نرخ ریسک به ریوارد ۱ به ۲ استفاده کرد و حد سود خود را با فاصله‌ای دوبرابر فاصله بین نقطه ورود و استاپ لاس قرار داد. به عبارت دیگر، چون فاصله بین نقطه ورود به معامله و حد ضرر ۶ هزار و ۳۲۰ دلار است، با دو برابر کردن این عدد و اضافه کردن آن به نقطه ورود با عدد ۴۶ هزار و ۴۴۰ دلار مواجه خواهیم شد که همان نقطه خروج از معامله خواهد بود.

الگوی هارامی

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نرخ ریسک به ریوارد، می‌توانید به مقاله جداگانه‌ای که در این زمینه برای‌تان فراهم کرده‌ایم، مراجعه کنید.

 

سخن پایانی

الگوی هارامی یکی از الگوهای شناخته‌شده تحلیل تکنیکال است که از دو کندل تشکیل می‌شود. در این الگو کندل اول یک کندل نزولی یا صعودی بزرگ و کندل دوم کندلی کوچک به رنگ مخالف است. البته برای این که دو کندل این شکلی را یک الگوی هارامی در نظر بگیریم، باید بدنه کندل اول بتواند بدنه کندل دوم را به‌طور کامل در خود پوشش دهد.

با این حال مانند بیشتر الگوهای نمودار شمعی، نباید تنها براساس کندل استیک‌ها معامله کنید. در عوض بهترین راه این است که از روند کلی بازار مطلع باشید و سایر اندیکاتورها و ابزارهای تحلیل تکنیکال را نیز در تصمیم‌گیری‌های خود دخالت دهید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا