دوره پرایس اکشن ict
آموزش تحلیل تکنیکال

الگوهای کلاسیک تحلیل تکنیکال که باید بشناسید!

دوره حضوری منتور شیپ

روش‌ها و الگوهای زیادی در تحلیل تکنیکال وجود دارد که شناخت آن‌ها کمک بسیاری به معامله‌گران در تحلیل روند بازار می‌کند و می‌توانند از این طریق به سود بیشتری در معاملات خود دست یابند.

این الگوها سیگنال‌هایی را به معامله‌گران در رابطه با روند صعودی یا نزولی بازار می‌دهند. سرمایه‌گذاران می‌توانند با استفاده از خطوط روند در الگوهای قیمت، روند حرکت قیمت را از روی آن تشخیص دهند.

به طور کلی دو نوع الگوی نموداری وجود دارد. هنگامی که روند قیمت دارایی پس از یک الگوی قیمت تغییر جهت می‌دهد، به‌عنوان الگوی بازگشتی شناخته می‌شود.

یک الگوی ادامه‌دهنده زمانی رخ می‌دهد که روند پس از طی یک دوره تثبیت قیمت کوتاه در همان جهت قبلی خود ادامه می‌یابد. در اینجا برخی از الگوهای کلاسیک در تحلیل تکنیکال آورده شده است، برای آشنایی بیشتر تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

معرفی مهم‌ترین الگوهای کلاسیک تحلیل تکنیکال

عملکرد قیمت به‌طور کلی از یک الگوی تکراری پیروی می‌کند که معامله‌گران می‌توانند با توجه به این الگوهای قیمت، ایده خوبی از میزان سود و زیان خود در بازار داشته باشند.

این الگوها به معامله‌گران کمک می‌کنند تا تشخیص دهند که در ادامه، روند بازار صعودی خواهد بود یا نزولی. همچنین بسیاری از سرمایه‌گذاران از این الگوها در تشخیص نقاط ورود و خروج، تعیین حد ضرر و موارد دیگر استفاده می‌کنند.

در حال حاضر، الگوهای کلاسیک بسیاری در تحلیل تکنیکال وجود دارد که به‌صورت مداوم بر روی نمودارها تکرار می‌شوند و اکثر معامله‌گران پیگیر استفاده از این نمودارها هستند. در ادامه هر یک از این نمودارها به‌طور کامل معرفی خواهیم کرد.

دوره پیشنهادی
دوره پرایس اکشن ict
دوره جامع معامله گری به سبک ICT
دوره جامع معامله‌گری به سبک ICT، توسط تیم حسینی فایننس در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. اخیرا سبک پرایش اکشن ICT، بخاطر سود بالا و کاربرد ساده، مورد توجه بسیاری از تریدرها قرار گرفته است.

الگوهای کلاسیک تحلیل تکنیکال

 

الگوی سر و شانه (Head and Shoulders)

الگوی سر و شانه از جمله الگوهای بازگشتی است که در پایان یک روند صعودی یا نزولی شکل می‌گیرد و نشانگر تغییر جهت بازار و شروع روند برگشتی است.

الگوی سر و شانه یکی از محبوب‌ترین الگوهای بازگشتی در تحلیل تکنیکال به شمار می‌رود که معمولا بعد از یک روند صعودی شکل می‌گیرد و نشان می‌دهد که در ادامه بازار روند نزولی خود را آغاز خواهد کرد.

این الگو با یک حرکت صعودی کوچک شروع شده و سپس یک حرکت صعودی بزرگتر شکل می‌گیرد، در نهایت یک حرکت صعودی دیگر تقریبا به اندازه حرکت اول انجام می‌شود.

دوره پیشنهادی
بنر
دوره جامع معامله‌گری طلا و شاخص‌ها
ما در دوره جامع معامله‌گری طلا و شاخص‌ها که در سایت حسینی فایننس در اختیار شما قرار گرفته است، مفاهیم و اصول سرمایه‌گذاری در بازار طلا را به شما آموزش خواهیم داد. بعد از دیدن این دوره، می‌توانید با اعتماد به نفس کافی وارد بازار طلا شده و به‌کسب درآمد بپردازید.

نمودار الگوی سر و شانه

همچنین الگوی سر و شانه ممکن است در یک روند نزولی نیز شکل بگیرد که به آن «الگوی سر و شانه معکوس» (Inverse Head and Shoulders) گفته می‌شود. این الگو در پایان یک روند نزولی شکل می‌گیرد و باعث تغییر جهت بازار و ایجاد حرکت صعودی می‌گردد. الگو سر و شانه توسط بسیاری از سرمایه‌گذاران و معامله‌گران برای شناسایی نقاط ورود و خروج، سطوح حد ضرر و اهداف قیمتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نموار الگوی سر و شانه معکوس

الگوی سر و شانه از سه جز اصلی زیر تشکیل شده است:

  • سر: الگوی سر و شانه از سه قله یا سه دره تشکیل شده است که بلندترین قله یا دره در وسط، اصطلاحا سر نامیده می‌شود.
  • شانه: این الگو معمولا دارای دو شانه است که تقریبا اندازه یکسانی دارند و می‌توانند به‌صورت هم سطح یا غیر هم سطح باشند.
  • خط گردن: خطی که دو نقطه حاصل از اتصال یک سر و یک شانه را به هم وصل می‌کند و ملاکی برای تشخیص الگو است.

الگوی مثلثی (Triangle)

الگوی مثلثی، نموداری است که از ترکیب یک خط افقی با خط روند ایجاد می‌شود و نشان‌دهنده توقفی در روند غالب است. خط افقی بر روی نمودار از اتصال نقاط بالا و پایین کندل‌ها ایجاد می‌شوند.

تحلیل‌گران الگوی مثلثی را جزو الگوهای ادامه دهنده طبقه‌بندی می‌کنند که به سه دسته «الگوی مثلث صعودی» (Ascending Triangle)، «الگو مثلث نزولی» (Descending Triangle) و «الگوی مثلث متقارن» (Symmetrical Triangle) تقسیم‌بندی می‌شوند.

الگوی مثلث صعودی زمانی شکل می‌گیرد که خط روند در پایین نمودار از خط افقی بالایی عبور می‌کند. خط افقی بالایی بر روی این نمودار نشان‌دهنده سطح مقاومت است. قیمت بعد از خروج از این مثلث روند صعودی خواهد داشت، یعنی همچنان قدرت خریداران بیشتر از قدرت فروشندگان است.

نموداری الگوی مثلث صعودی

الگوی مثلث نزولی یک نسخه معکوس از الگوی مثلث صعودی است. در این الگو شکست زمانی اتفاق می‌افتد که خط روند در بالای نمودار از خط افقی در پایین نمودار که نشان‌دهنده سطح حمایت است، عبور می‌کند و در ادامه قیمت به پایین‌تر از سطح حمایت می‌رسد، یعنی فروشندگان بازار را در دست دارند.

الگوی مثلث متقارن از اتصال خط روند بالایی با شیب نزولی با خط روند پایینی با شیب صعودی تشکیل می‌شود و نشان‌دهنده دوران تثبیت در بازار است. در این حالت، معامله‌گران نمی‌توانند تشخیص دهند که روند حرکت بازار صعودی است یا نزولی.

نمودار الگوی مثلث متقارن

دوره پیشنهادی
بنر
دوره جامع پرایس اکشن
پرایس اکشن (Price Action) یکی از شیوه‌‌های برتر معامله‌‌گری است که در آن داده‌‌های قیمت، مبنای تحلیل ارزهای دیجیتال قرار گرفته و باعث می‌شود معامله‌‌گر بتواند نقاط ورود و خروج را برای معامله شناسایی کند.

 

الگوی گُوِه (Wedge)

الگو گُوِه یک الگوی قیمتی است که از رسم دو خط روند همگرا در نمودار قیمتی مشخص می‌شود که از خطوط روند بر روی این الگو برای اتصال سقف‌ها و کف‌های قیمتی در یک بازه ۱۰ تا ۵۰ کندلی استفاده می‌شود.

الگوی گوه یک الگوی بازگشتی است که با خطوط روند همگرا بر روی نمودار قیمت نشان داده می‌شود و به دلیل شباهت بسیاری که به ابزار گوه دارد به این اسم نامگذاری شده است. نکته مهمی که در این الگو باید در نظر داشته باشید این است که حرکت هر دو خط روند بر روی نمودار باید در یک جهت باشد.

در صورتی که خطوط روندی که در بالا و پایین حرکات قیمت بر روی نمودار رسم می‌شوند به سمت بالا باشند، به آن «الگوی گوه صعودی» (Rising Wedge) گفته می‌شود. این الگو معمولا در زمان افزایش قیمت یک دارایی رخ می‌دهد، اما می‌تواند در طی یک روند نزولی نیز اتفاق بیافتد.

نمودار الگوی گوه صعودی

همچنین اگر این خطوط روند با کاهش شدید حرکات قیمتی به یکدیگر نزدیک شوند، در این صورت به آن «الگوی گوه نزولی» (Falling Wedge) می‌گویند. الگوی گوه صعودی نمایانگر این است که روند نزولی یا کاهش قیمت در حال وقوع است، درحالی‌که الگوی گوه نزولی خبر از احتمال افزایش قیمت را در بازار می‌دهد.

نمودار الگوی گوه نزولی

 

الگوی فنجان و دسته (Cup and Handle)

الگوی فنجان و دسته از جمله الگوهای ادامه‌دهنده در تحلیل تکنیکال است که به طور معمول در طی یک روند صعودی که متوقف شده است شکل می‌گیرد و نشان دهنده ادامه روند صعودی در بازار است. در واقع روند قیمت، قبل و بعد از تشکیل این الگو صعودی است.

در این الگو سهم پس از طی یک روند صعودی با فشار ناگهانی فروش مواجه می‌شود که این امر باعث افت قیمت تا یک سوم قیمت اولیه می‌گردد. در ادامه قدرت فروشندگان کاهش یافته و فشار فروش وارد دوره تثبیت می‌شود که این امر موجب شکل‌گیری کف فنجان می‌گردد.

بعد از مدتی مجدد روند قیمت به حالت صعودی در می‌آید. به این ترتیب قسمت کاپ یا بدنه فنجان شکل می‌گیرد که مشابه شکل U‌ انگلیسی است.

پس از مدتی وقتی قیمت به سطحی رسید که دچار ریزش شده بود مجدد دچار ریزش می‌شود و به این ترتیب روند قبلی به شکلی کوتاه‌تر تکرار می‌شود که در این مرحله دسته فنجان شکل می‌گیرد.

الگوی فنجان و دسته صعودی

الگو فنجان و دسته می‌تواند در یک روند نزولی نیز شکل بگیرد که به آن الگوی فنجان و دسته معکوس می‌گویند.

الگوی فنجان و دسته نزولی

 

الگوی سقف و کف دو قلو (Double Top and Bottom)

الگو سقف دو قلو و کف دو قلو از جمله الگوهای بازگشتی هستند و نشان‌دهنده نقاطی هستند که بازار دو تلاش ناموفق برای عبور از سطوح حمایت یا مقاومت انجام داده است.

الگو سقف دو قلو در انتهای یک روند صعودی شکل می‌گیرد و زمانی بر روی نمودار ظاهر می‌گردد که قیمت یک دارایی دوبار متوالی طی یک روند صعودی به سطح مقاومت می‌رسد و شکلی شبیه به دو قله بر روی نمودار ایجاد می‌کند. شکل این نمودار بر روی نمودار مشابه به حرف انگلیسی M بوده و خبر از تغییر روند قیمت را از حالت صعودی به نزولی می‌دهد.

الگوی سقف دو قلو

الگو کف دو قلو ظاهری شبیه به حرف انگلیسی W بر روی نمودار دارد و در انتهای یک روند نزولی شکل می‌گیرد. در این الگو قیمت یک دارایی زمانی که به سطح حمایت خود می‌رسد، برگشت خورده و رو به بالا حرکت می‌کند. اما نمی‌تواند به حرکت صعودی خود ادامه دهد و دوباره به سمت پایین برگشته و دره دوم را تشکیل می‌دهد. روند حرکت قیمت پس از این الگو برگشت خورده و صعودی می‌شود.

الگوی کف دو قلو

این الگوها می‌توانند با سه قله یا دره نیز بر روی نمودار ظاهر شوند که با نام «الگو سقف سه قلو» (Triple Top) و «الگو کف سه قلو» (Triple Bottom) شناخته می‌شوند.

 

الگوی پرچم (Flag)

الگوی پرچم از جمله الگوهای ادامه‌دهنده در تحلیل تکنیکال است که با استفاده از دو خط موازی ساخته می‌شود و معمولا بعد از یک حرکت صعودی یا نزولی در بازار شکل می‌گیرند. این الگو دارای دو نوع «الگوی پرچم صعودی» (bullish flag) و «الگوی پرچم نزولی» (bearish flag) است.

الگو پرچم صعودی در یک روند صعودی شکل می‌گیرد. در این نمودار، ابتدا یک حرکت شدید صعودی داریم که بلافاصله بعد از آن وارد کانال نزولی با شیب کم می‌شود. معامله‌گران معمولا این را به‌عنوان یک مکث کوتاه می‌بینند و انتظار دارند تا روند صعودی مجدد از سر گرفته شود.

الگوی پرچم صعودی

در الگوی پرچم نزولی نیز عکس این مورد صدق می کند. در این الگو قیمت یک حرکت نزولی خیلی شدید دارد و سپس وارد کانال صعودی با شیب ملایم می‌شود. وقتی این الگو بر روی نمودار پدیدار شد، روند نزولی بعد از خروج از پرچم ادامه می‌یابد.

 

الگوی مستطیل (Rectangle)

الگوی مستطیل زمانی که قیمت بین سطوح حمایت و مقاومت در حال حرکت است، شکل می‌گیرد و نشان دهنده دوره تثبیت قیمت یا عدم قطعیت در بین خریداران و فروشندگان است.

الگو مستطیل از جمله الگوهای بازگشتی و ادامه دهنده در تحلیل تکنیکال است و زمانی شکل می‌گیرد که قیمت سهم در یک محدوده مشخص نوسان می‌کند و به صورت متوالی به سطوح حمایت و مقاومت خود می‌رسد. این الگو معمولا بعد از یک روند صعودی یا نزولی که قیمت در حالت خنثی قرار دارد شکل می‌گیرد.

در واقع این الگو نشان دهنده دوره تثبیت است زیرا هیچ روندی در بازار وجود ندارد و یک دارایی تنها بین سطوح حمایت و مقاومت خود معامله می‌شود. در این الگو شکست زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت از الگو مستطیل خارج شود و بعد از برخورد با خطوط بالایی یا پایینی تغییر جهت می‌دهد.

فرض کنید که الگوی مستطیل بعد از یک روند صعودی شکل بگیرد. این احتمال وجود دارد که بعد از خروج از محدوده مستطیل قیمت یک دارایی به سمت بالا حرکت کند که در این صورت یک الگوی مستطیل ادامه دهنده است. در صورتی که قیمت بعد از محدوده مستطیل به سمت پایین حرکت کند می‌گوییم الگوی مستطیل بازگشتی است.

برخی از معامله‌گران ترجیح می‌دهند که معاملات خود را در محدوده الگو مستطیل انجام دهند و برخی دیگر نیز منتظر شکست قیمت‌‌ها می‌مانند.

 

سخن پایانی

الگوهای کلاسیک از جمله ابزارهای کاربردی تحلیل تکنیکال هستند که سالیان سال است که معامله‌گران از آن‌ها در تشخیص روند حرکت قیمت یک دارایی استفاده می‌کنند.‌ سرمایه‌گذاران می‌توانند با استفاده از این الگوها روند آتی قیمت دارایی را تشخیص دهند و نقاط ورود و خروج و حد سود و ضرر خود را بر روی نمودار تعیین نمایند.

هفت الگوی کلاسیک بررسی شده در این مقاله از اعتبار بالایی برخوردارند و به راحتی بر روی نمودارهای قیمت قابل شناسایی هستند. معامله گران می توانند با استفاده از این الگوها روند حرکت قیمت را به آسانی تحلیل نمایند و سود قابل توجهی در بازار سرمایه کسب نمایند.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا