🎁 وبینار مسیر درست تبدیل شدن به یک معامله‌گر🎁

اینجا کلیک کنید
دوره منتور شیپ
آموزش فارکس

آشنایی با الگوهای کندل استیک در فارکس‌ | شمع‌های ژاپنی در Forex

نمودار شمعی ژاپنی نوع خاصی از نمایش قیمت دارایی‌های مختلف در بازارهای مالی است که معامله‌گران می‌توانند با یک نگاه ساده به آن داده‌ها و اطلاعات ارزشمندی را کسب کنند. در این نوع نمودار که از ترکیب شمع یا کندل‌های مختلف حاصل می‌شود، گاهی اوقات الگوها و شکل‌هایی ظاهر می‌شود که با استفاده از آن‌ها می‌توان موقعیت‌های معاملاتی پرسودی را تجربه کرد.

از همین رو در مقاله امروز می‌خواهیم در مورد الگوهای کندل استیک ژاپنی در بازار فارکس صحبت کنیم و ببینیم کسانی که هر روز در فارکس مشغول خرید و فروش جفت ارزها و سایر دارایی‌ها هستند چگونه می‌توانند از این الگوها برای کسب درآمد بیشتر بهره ببرند. در پایان این مقاله با شمع‌های ژاپنی در فارکس آشنا خواهید شد و در معاملات بعدی خود می‌توانید خیلی راحت از مزایای آن‌ها بهره‌مند شوید. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم مقاله امروز حسینی فایننس را به هیچ‌وجه از دست ندهید.

کندل استیک در فارکس یعنی چه؟

به هر کدام از میله‌های نمودار شمعی که دارای بدنه و سایه است یک کندل استیک گفته می‌شود.

به هر کدام از میله‌های تشکیل شده در نمودار شمعی ژاپنی یک شمع یا کندل گفته می‌شود که معادل انگلیسی آن Candle است. دلیل استفاده از شمع برای اشاره به این میله‌ها نیز شباهت آن‌ها به شمع است. در حقیقت هر کندل یا شمع از یک بدنه تشکیل شده که ممکن است در بالا یا پایین آن شاهد خطوط عمودی با عنوان فیتیله یا سایه باشیم.

در نمودار شمعی ژاپنی بدنه هر کندل نشان‌دهنده قیمت آغازین و پایانی دارایی مورد نظر در یک بازه زمانی خاص است و سایه‌های بالا و پایین نیز به‌ترتیب حداکثر و حداقل قیمت آن دارایی را نشان می‌دهند.

در بازار فارکس هر کندل می‌تواند یک کندل صعودی یا نزولی باشد. اگر قیمت پایانی از قیمت آغازین پایین‌تر باشد، کندل مورد نظر از نوع نزولی خواهد بود و رنگ آن نیز معمولا قرمز یا سیاه است، اما در صورتی که قیمت پایانی از قیمت آغازین بیشتر باشد کندل به رنگ سبز یا سفید خواهد بود.

با یادگیری الگوهای کندل استیکی در فارکس می‌توان اطلاعات ارزشمندی را در مورد مومنتوم و قدرت روند، مسیر آن و نحوه حرکت قیمت به دست آورد که استفاده از آن‌ها برای تصمیم‌گیری در مورد خرید یا فروش دارایی مورد نظر از اهمیت بالایی برخوردار است.

از همین رو در ادامه قصد داریم مهم‌ترین الگوهای کندل استیک در فارکس را برایتان معرفی کنیم تا شما هم در معاملات جفت ارز بعدی خود از آن‌ها استفاده کنید.

 

الگوی کندل ماروبوزو (Marubozu)

کندل ماروبوزو یکی از کندل‌های نشان‌دهنده مونتوم قوی در فارکس است که معمولا در سطوح حمایت یا مقاومت ظاهر می‌شود. این نوع کندل یا هیچ سایه‌ای ندارد یا سایه‌های بالا و پایین آن بسیار کوچک هستند که این موضوع نشان می‌دهد قدرت خریداران در سطح حمایت یا فروشندگان در سطح مقاومت بسیار زیاد است.

دو نوع کندل ماروبوزو داریم که شامل ماروبوزو صعودی و ماروبوزو نزولی می‌شود. کندل ماروبوزو صعودی که در یک روند صعودی تشکیل می‌شود، نشان‌دهنده این است که روند صعودی فعلی به احتمال زیاد ادامه‌دار خواهد بود. اگر هم یک کندل ماروبوزو صعودی در یک روند نزولی تشکیل شود، نشان می‌دهد که احتمالا به زودی شاهد تغییر روند به صعودی خواهیم بود.

کندل ماروبوزو

به همین ترتیب، اگر در یک روند نزولی شاهد شکل‌گیری کندل ماروبوزو نزولی باشیم، احتمال ادامه روند بیشتر خواهد بود در صورتی که اگر در یک روند صعودی کندل ماروبوزو نزولی تشکیل شود، خبر از احتمال تغییر روند به نزولی می‌دهد. در تصویر زیر چند کندل ماروبوزو نزولی را شاهد هستید.

کندل مازوبورو

 

کندل چکش در فارکس

الگوی کندل استیک چکش یا Hammer یکی دیگر از کندل‌های پرتکرار در فارکس است که بدنه کوچکی دارد. در الگوی چکش سایه پایین بسیار بلند بوده و معمولا اندازه آن حداقل دو برابر بدنه کندل تشکیل شده است. همچنین سایه بالای این کندل نیز یا کلا وجود ندارد یا بسیار کوچک است.

جالب است بدانید که کندل چکش جزو الگوهای کندل استیک بازگشتی به حساب می‌آید و بیشتر اوقات در پایان یک روند نزولی شاهد شکل‌گیری آن هستیم. تشکیل این الگو نشان می‌دهد که هرچند در طول آن بازه زمانی فروشندگان فشار زیادی را برای پایین کشیدن قیمت وارد کرده‌اند، ولی در نهایت این خریداران بوده‌اند که قدرت را در اختیار گرفته و قیمت را بالا برده‌اند.

بدنه کندل چکش در فارکس می‌تواند قرمز یا سبز باشد، اما در صورتی که این کندل از نوع صعودی بوده و به رنگ سبز تشکیل شود، نشان می‌دهد که قدرت آن بیشتر است. تصویر زیر یک کندل چکش را در نمودار قیمت جفت ارز پوند/دلار در بازار فارکس نشان می‌دهد.

کندل چکش در فارکس

 

کندل ستاره ثاقب در بازار فارکس

الگوی کندل استیک ستاره ثاقب یا Shooting Star که به آن ستاره دنباله‌دار نیز گفته می‌شود، در واقع نسخه متضاد الگوی چکش است که در روندهای صعودی تشکیل می‌شود. این کندل نیز از نوع بازگشتی بوده و مانند الگوی چکش بدنه کوچکی دارد. با این حال، برخلاف الگوی چکش که در آن سایه پایین بلند بود، در الگوی ستاره ثاقب سایه بالا بلند و حداقل دو برابر بدنه کندل است. سایه پایین نیز یا وجود ندارد یا بسیار کوچک است.

کندل شوتینگ استار نیز می‌تواند صعودی یا نزولی باشد که اگر رنگ کندل آن قرمز باشد، نشان می‌دهد که کندل ثبت شده قدرت بیشتری دارد.

کندل ستاره ثاقب در فارکس

کندل ستاره ثاقب در فارکس بارها تکرار می‌شود و به‌عنوان نمونه می‌توانید یکی از آن را در نمودار جفت ارز بالا مشاهده کنید.

 

الگوی مرد دارآویز در فارکس

کندل مرد دارآویز یا مرد به دارآویخته که در زبان انگلیسی با نام The Hanging Man شناخته می‌شود، از نظر ظاهری شبیه کندل چکش است با این تفاوت که این کندل در انتهای یک روند صعودی تشکیل شده و خبر از تغییر روند به نزولی می‌دهد.

شکل‌گیری کندل مرد به دارآویخته در فارکس، نشان می‌دهد که در آن بازه زمانی قدرت فروش بالا بوده، ولی در نهایت این خریداران بوده‌اند که وارد عمل شده و قیمت را به بالا کشانده‌اند. با این حال چون این کندل در انتهای یک روند صعودی شکل می‌گیرد، نشان می‌دهد که خریداران احتمالا در حال از دست دادن کنترل بازار هستند و برای همین به احتمال زیاد به‌زودی شاهد تغییر روند از صعودی به نزولی خواهیم بود.

کندل مرد دارآویز در فارکس

تصویر بالا نحوه شکل‌گیری یک کندل مرد دارآویز را در بازار فارکس نشان می‌دهد.

 

کندل خط سوراخ‌کننده در بازار فارکس

الگوی شمعی خط سوراخ‌کننده که به آن خط نفوذگر یا «خط پیرسینگ» (Piercing Line) نیز گفته می‌شود، مانند تمام الگوهای معرفی شده در این مقاله به دفعات در بازار فارکس ظاهر شده‌ و برای همین آشنایی با آن اهمیت زیادی دارد.

این الگو نیز جزو الگوهای بازگشتی تحلیل تکنیکال به حساب می‌آید و شکل‌گیری آن نشان می‌دهد، احتمالا به زودی شاهد تغییر روند خواهیم بود. کندل نفوذگر زمانی تشکیل می‌شود که بعد از یک کندل نزولی شاهد شکل‌گیری یک کندل صعودی باشیم به گونه‌ای که نقطه پایانی این کندل صعودی بالاتر از وسط بدنه کندل نزولی قبلی باشد.

همچنین معمولا نقطه آغازین کندل صعودی پایین‌تر از نقطه پایانی کندل نزولی است. با این حال، در بازار فارکس حتی اگر این دو نقطه با یکدیگر برابر باشند هم الگوی خط پیرسینگ اعتبار دارد، اما انتظار می‌رود قدرت کمتری نسبت به حالت اول داشته باشد.

کندل خط سوراخ کننده در بازار فارکس

برای درک بهتر نحوه شکل‌گیری کندل خط سوراخ‌کننده در فارکس شکل بالا را در نظر بگیرید که نمودار جفت ارز دلار/ین را نشان می‌دهد.

 

الگوهای کندل استیک انگالفینگ در فارکس

کندل «انگالفینگ» (Engulfing) که البته در برخی منابع به آن اینگالفینگ، اینگلفینگ و حتی کندل پوششی هم گفته می‌شود، آخرین الگوی شمعی فارکس است که در مقاله امروز آن را معرفی می‌کنیم. این کندل به دو نوع صعودی و نزولی تقسیم شده و معمولا از دو کندل در کنار یکدیگر تشکیل می‌شود.

در الگوی انگالفینگ صعودی کندل اول یک کندل نزولی بوده و کندل دوم یک کندل صعودی است. نکته مهم برای انگالفینگ بودن این دو کندل این است که بدنه کندل صعودی دوم باید حتما بدنه کندل نزولی قبل از خود را پوشش دهد.

کندل انگالفینگ در فارکس

الگوی انگالفینگ صعودی معمولا در انتهای یک روند نزولی که ممکن است در یکی از جفت ارزهای فارکس رخ داده باشد، ایجاد شود. نمونه این نوع کندل را در تصویر بالا مشاهده می‌کنید که مربوط به جفت ارز دلار آمریکا در برابر دلار کانادا است.

الگوی کندل انگالفینگ نزولی نیز از ترکیب دو کندل تشکیل می‌شود که کندل اول یک کندل صعودی و کندل دوم یک کندل نزولی بزرگتر است. در این الگو نیز بدنه کندل دوم باید بتواند بدنه کندل اول را به‌طور کامل در خود جای داده و پوشش دهد.

الگوی شمعی اینگالفینگ نزولی معمولا در انتهای یک روند صعودی تشکیل می‌شود و نمونه آن را می‌توانید در نمودار قیمت جفت ارز دلار استرالیا در برابر دلار آمریکا که در زیر قابل مشاهده است، ببینید.

الگوی انگالفینگ در فارکس

 

سخن پایانی

الگوهای کندل استیک در فارکس الگوهایی هستند که به کمک آن‌ها می‌توان نقاط ورود و خروج به معامله در جفت ارزها را پیدا کرد و معاملات پرسودتری داشت. تعداد این الگوها بسیار زیاد است و در این مقاله تنها به چند نمونه از مهم‌ترین و پرکاربردترین الگوهای شمعی در فارکس اشاره کردیم.

آشنایی و یادگیری نحوه معامله با الگوهایی مثل الگوی چکش، مرد دارآویز، ستاره ثاقب و کندل‌های انگالفینگ باعث خواهد شد تا شما هم مانند یک حرفه‌ای در بازار پرنوسان و در عین حال پرسود فارکس فعالیت کرده و بتوانید مانند آن‌ها نحوه حرکت قیمت دارایی‌های مختلف را تحلیل کنید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا