دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکال

استفاده از سطوح بازگشتی فیبوناچی برای باز و بسته کردن معاملات

سطوح فیبوناچی از ابزارهای مهم تحلیل تکنیکال هستند که در بازارهای رونددار بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. معامله‌گران تکنیکال از این سطوح استفاده‌های زیادی می‌کنند. این سطوح، درصدهایی هستند که از اعداد معروف در توالی فیبوناچی سرچشمه می‌گیرند. از رسم خطوط فیبوناچی در یک بازه زمانی خاص به صورت افقی در نمودار، می‌توان به مناطق حمایت و مقاومت رسید.

معمولا این سطوح به عنوان ابزاری برای تایید در نظر گرفته می‌شوند؛ به همین دلیل، بهتر است از این اندیکاتور در کنار سایر ابزارهای تکنیکال مانند، خطوط روند، حجم معاملات، اندیکاتورهای میانگین متحرک و میانگین متحرک همگرایی (MACD) استفاده شود.

تاریخچه اندیکاتور فیبوناچی

تاریخ معرفی «اندیکاتور فیبوناچی» (Fibonacci Indicator) در بازارهای مالی به ۷۰۰ سال پیش باز می‌گردد. اندیکاتور فیبوناچی با استفاده از توالی اعداد فیبوناچی سطوح مهمی را نمایش می‌دهد که برای معامله‌گران اهمیت زیادی دارند.

توالی اعداد فیبوناچی اولین‌بار اوایل قرن سیزدهم، در اروپا توسط یک ریاضی‌دان ایتالیایی به نام «لئوناردو پیزا» (Leonardo Pisa) معروف به «فیبوناچی» (Fibonacci) معرفی شد.

دنباله اعداد فیبوناچی با صفر و یک شروع می‌شود و با جمع هر دو عدد قبلی به عدد بعدی می‌رسد؛ ۰، ۱، ۲، ۳، ۵، ۸، ۱۳، ۲۱، ۳۴، ۵۵ و… . اندیکاتور فیبوناچی با این اعداد کار می‌کند و با استفاده از این توالی، درصدهایی به ما می‌دهد که از سطوح کلیدی برای قیمت یک دارایی به شمار می‌آیند.

توالی اعداد فیبوناچی

از همان آغاز، اندیکاتور فیبوناچی برای تعیین سطوح مهم معاملاتی در بازارها کاربرد داشت. این ابزار با جمع‌آوری اطلاعات از روند گذشته قیمت، روند آینده و احتمال بازگشت قیمت به برخی سطوح را پیش‌بینی می‌کند. معامله‌گران با اعمال اندیکاتور فیبوناچی بر روی نمودار دارایی مد نظر، سطح حمایت و مقاومت بعدی را حدس می‌زنند.

 

انواع مختلف فیبوناچی

ابزار فیبوناچی عبارتند از، «فیبوناچی اصلاحی» (Fibonacci Retracement)، «فیبوناچی گسترشی» (Fibonacci Extension)، «فیبوناچی انبساطی» (Fibonacci Expansion)، «فیبوناچی پروژکشن» (Fibonacci Projection)، «فیبوناچی کمان‌» (Fibonacci Arc)، «فیبوناچی بادبزن» (Fibonacci Fan) و «فیبوناچی کانال» (Fibonacci Channel).

هر یک از این ابزارها، کاربرد خاصی دارند که پیش از این در مقاله «آشنایی با ابزارهای فیبوناچی و کاربردشان در تحلیل تکنیکال» به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

این ابزار در کنار سایر ابزار تکنیکال و همگرایی آن‌ها سیگنال‌های قوی برای موفقیت در معاملات ارائه می‌دهند. البته نمی‌‌توان این نکته را نادیده گرفت که استفاده از این ابزار باید به روش درست و اصولی انجام شود و حتما نیاز به آموزش دارد.

 

کاربرد نسبت‌های فیبوناچی در تحلیل تکنیکال

سطوح فیبوناچی با توجه به توالی اعداد فیبوناچی مناطق مهم را بر روی نمودار قیمت مشخص می‌کنند. این سطوح به تریدرها برای ورود به معامله و خروج از آن یا قرار دادن حد سود و حد ضرر، کمک می‌کنند.

 

نقاط حمایت و مقاومت:

یکی از بارزترین کاربردهای سطوح فیبوناچی، مشخص کردن سطوح «حمایت» (Support) و «مقاومت» (Resistance) است. سطوح فیبوناچی با بررسی روند قیمت در گذشته، سطوح مهمی را که ممکن است قیمت در آینده به آن‌ها برسد، مشخص می‌کنند. در زمان پیاده‌سازی اندیکاتور فیبوناچی بر روی نمودار قیمت، یک سری خطوط افقی ظاهر می‌شوند که اگر در بالای قیمت فعلی باشند، به عنوان مقاومت و در صورتی که در زیر قیمت کنونی باشند، به عنوان حمایت در نظر گرفته خواهند شد. در اغلب موارد این پیش‌بینی، کمک‌کننده خواهد بود.

پیش از این در مقاله «استفاده از سطح بازگشتی فیبوناچی به‌عنوان سطح حمایت و مقاومت» به کاربرد فیبوناچی برای تشخیص سطوح حمایت و مقاومت پرداخته‌ایم.

 

نقاط ورود و خروج معامله:

با استفاده از خطوطی که ابزار «فیبوناچی اصلاحی» (Retracement) بر روی نمودار مشخص می‌کند، می‌توان نقاطی مناسبی برای معامله پیدا کرد؛ زیرا این خطوط سطوح مهمی را در گذشته قیمت نشان می‌دهند که شاید قیمت باری دیگر به آن نقاط بازگردد. اغلب معامله‌گران این نقاط را برای ورود به معاملات یا خروج از آن تحت نظر می‌گیرند.

 

تنظیم توقف ضرر:

از دیگر کاربردهای فیبوناچی می‌توان به کمک به تریدرها در یافتن بهترین نقاط برای تنظیم «حد ضرر» (Stop Loss) اشاره کرد. اینکه یک تریدر پیش از اقدام به معامله یک استراتژی خوب و دقیق داشته باشد، درصد موفقیت او را بالاتر می‌برد. تعیین حد ضرر از فاکتورهای مهم هر استراتژی معاملاتی است که فیبوناچی در تعیین آن، نقش مهمی دارد.

با استفاده از فیبوناچی می‌توانید حد ضرر معامله را سطح بعدی فیبوناچی در نظر بگیرید. به عنوان مثال، اگر تصمیم گرفتید در سطح ۳۲ درصد وارد معامله شوید، حد ضرر را در سطح ۵۰ درصد یا اگر مایل هستید در سطح بعد از آن (۶۱.۸ درصد) قرار دهید.

 

نسبت طلایی فیبوناچی

نسبت طلایی فیبوناچی، عددی است که بسیاری از پدیده‌ها را در جهان به‌طور شگفت‌انگیزی توصیف می‌کند و در همه جای طبیعت یافت می‌شود. این نسبت در سطوح فیبوناچی، سطوح ۶۱.۸ درصد یا ۱.۶۱۸ درصد است.

در میان سطوح مهم فیبوناچی، این سطح از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این سطح جایی است که در یک بازار صعودی برای خریداران می‌تواند نقطه ورود به معامله باشد؛ همچنین، در یک بازار نزولی نیز توجه فروشندگان را برای ورود به یک معامله فروش جلب می‌کند.

 

استفاده از فیبوناچی برای باز و بسته کردن معاملات

برای استفاده درست از ابزار فیبوناچی باید آن را حتما در یک بازار رونددار استفاده کنید و «نوسانات صعودی» (Swing high) و «نوسانات نزولی» (Swing low) قابل توجه را در بازار تحت نظر بگیرید.

همانطور که پیش از این هم اشاره کردیم، سطوح بازگشتی فیبوناچی، در معاملات این نوید را می‌دهند که قیمت دوباره به آنجا باز می‌گردد؛ پس زمان‌هایی که انتظار اصلاح روند وجود دارد، از این سطوح استفاده می‌شود.

 

استفاده از سطوح بازگشتی فیبوناچی در روند صعودی

برای رسم فیبوناچی بر روی یک نمودار صعودی، با انتخاب فیبوناچی بازگشتی از میان «اندیکاتورها» (Indicators) ابتدا بر روی نوسانات نزولی رفته و از کف قیمت تا سقف یک خط رسم می‌کنیم. با این کار، خطوط بازگشتی بر روی نمودار قیمت نمایان می‌شوند.

استفاده از سطوح بازگشتی فیبوناچی در روند صعودی

 

استفاده از سطوح بازگشتی فیبوناچی در روند نزولی

برای اینکه سطوح بازگشتی فیبوناچی را بر روی یک نمودار نزولی رسم کنیم، پس از انتخاب اندیکاتور، از سقف قیمت تا کف یک خط رسم می‌کنیم؛ به این ترتیب نقاطی که ممکن است قیمت در صورت اصلاح روند به آن‌ها بازگردد، بر روی نمودار مشخص خواهند شد و تریدر می‌تواند از آن‌ها برای ورود به معامله یا خروج از آن استفاده کند.

استفاده از سطوح بازگشتی فیبوناچی در روند نزولی

 

سخن پایانی

ابزارهای فیبوناچی با در نظر گرفتن توالی اعداد فیبوناچی و روند گذشته قیمت یک دارایی، سطوح مهمی را بر روی نمودار قیمت مشخص می‌کنند که فرد معامله‌گر می‌تواند با استفاده از آن‌ها برای شروع یک معامله یا پایان دادن به آن، تصمیم‌گیری کند. برای استفاده از این ابزارها و سطوح کلیدی حتما باید روش اصولی آن را یاد بگیرید. تفسیر اشتباه از این خطوط، منجر به ضررهای کلان می‌شود. در این مقاله سعی کردیم نحوه به کارگیری سطوح بازگشتی فیبوناچی را با زبانی ساده برای علاقه‌مندان توضیح دهیم.

اگر شما هم تجربه استفاده از این ابزار را در معاملات خود داشته‌اید، آن را با ما و همراهان حسینی فایننس به اشتراک بگذارید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا