دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکال

استفاده از سطح بازگشتی فیبوناچی به‌عنوان سطح حمایت و مقاومت

سطح بازگشتی فیبوناچی از جمله ابزارهای مورد استفاده در تحلیل تکنیکال است که توسط بسیاری از معامله‌گران برای شناسایی و تعیین سطوح حمایت و مقاومت مورد استفاده قرار می‌گیرد. تریدرها با استفاده از این ابزار می‌توانند نقاط مهم را بدرستی پیش‌بینی نمایند و با اطمینان خاطر بیشتری وارد بازارهای مالی شوند.

در واقع سطوح اصلاحی فیبوناچی بر پایه اعداد فیبوناچی بوده و نشان‌دهنده مناطقی هستند که ممکن است قیمت یک دارایی معکوس یا متوقف شود. همچنین این اندیکاتور یک ابزار مفید برای تعیین اهداف قیمتی و حد ضرر است. ما در این مقاله به بررسی سطوح بازگشتی فیبوناچی و نحوه استفاده از این ابزار پرداخته‌ایم.

سطوح بازگشتی فیبوناچی

سطوح بازگشتی فیبوناچی خطوط افقی هستند که نشان‌دهنده سطوح حمایت و مقاومت احتمالی است و بر این فرض استوار است که بازار بخشی از یک حرکت را اصلاح کرده و مجدد روند قبلی خود را پیش می‌گیرد.

سطوح بازگشتی فیبوناچی خطوط افقی هستند که بیانگر مناطق احتمالی سطح حمایت و مقاومت هستند. این سطوح بر پایه اعداد فیبوناچی شکل گرفته‌اند که هر سطح با درصدی همراه است. در واقع این درصد از میزان بازگشت قیمت نسبت به حرکت اصلی قبلی خود بدست می‌آید.

درصدهای ۲۳.۶٪، ۳۸.۲٪، ۶۱.۸٪ و ۷۸.۶٪ از جمله نسبت‌های فیبوناچی در این سطوح هستند. با وجود اینکه سطح ۵۰ درصد به‌طور رسمی یک نسبت فیبوناچی نیست، اما بسیاری از معامله‌گران از این سطح نیز در معاملات خود استفاده می‌کنند. برای استفاده از این اندیکاتور ابتدا باید یک قله و یک دره را در نظر بگیرید، سپس فاصله بین این دو نقطه را نسبت به درصدهای گفته شده، تقسیم‌بندی نمایید.

 

فرمول سطح بازگشتی فیبوناچی

سطح بازگشتی فیبوناچی فرمول خاصی ندارد، در واقع زمانی که این اندیکاتور بر روی نمودار اعمال می‌شود، کاربر باید دو نقطه را انتخاب کند و خطوط بین آن‌ها را با توجه به درصد میزان حرکت رسم نماید.

فرض کنید قیمت یک دارایی از ۱۰ دلار به ۱۵ دلار افزایش یافته است و ما از این دو نقطه برای رسم اندیکاتور بازگشتی استفاده می‌کنیم. در این حالت سطح بازگشتی ۲۳.۶ درصد بر روی قیمت ۱۳.۸۲دلار و سطح ۵۰ درصد بر روی قیمت ۱۲.۵۰ دلار خواهد بود.

فیبوناچی بازگشتی

 

کاربرد سطوح بازگشتی فیبوناچی

سطوح بازگشتی فیبوناچی، ابزاری عالی در تحلیل تکنیکال برای شناسایی نقاط ورود هستند و به معامله‌گران در تعیین حد ضرر و رسیدن به اهداف قیمتی کمک شایانی می‌کنند.

بسیاری از تریدرها از سطوح بازگشتی فیبوناچی برای شناسایی نقاط ورودی، تعیین حد ضرر و اهداف قیمتی استفاده می‌کنند. به عنوان مثال ممکن است قیمت یک سهم پس از طی یک روند صعودی تا سطح ۶۱.۸ درصد پایین بیاید، در این حالت بازگشت قیمتی رخ داده و پس از مدتی، قیمت سهم، مجدد به سمت بالا حرکت خواهد کرد.

از آنجایی که این نوسان قیمت در یکی از سطوح فیبوناچی و در یک روند صعودی اتفاق افتاده است، در نتیجه معامله‌گر تصمیم به خرید سهم می‌گیرد. همچنین در این حالت تریدر حد ضرر را باید در سطح ۶۱.۸ درصد قرار دهد، زیرا حرکت قیمت به زیر این سطح ممکن است نشانه شکست باشد.

سطوح بازگشتی فیبوناچی برخلاف میانگین متحرک، ثابت هستند که ماهیت ثابت سطوح قیمت امکان شناسایی سریع و راحت را برای معامله‌گران فراهم می‌کند. در نتیجه این ویژگی به معامله‌گران و سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا روند حرکت قیمت را به‌خوبی پیش‌بینی کرده و واکنش درست نشان دهند.

 

سطوح بازگشتی فیبوناچی به همراه سطوح حمایت و مقاومت

یکی از بهترین راه‌ها برای استفاده از سطوح بازگشتی فیبوناچی، شناسایی سطوح حمایت و مقاومت و بررسی اینکه آیا با سطوح بازگشتی فیبوناچی در یک راستا هستند یا خیر است. اگر سطوح بازگشتی همان نواحی حمایت و مقاومت باشند و شما آن‌ها را با سایر مناطق قیمتی که بسیاری از معامله‌گران آن را زیر نظر دارند، ترکیب کنید، در این حالت، شانس برگشت قیمت در این نواحی بیشتر خواهد بود.

در زیر مثالی در رابطه با نحوه ترکیب سطوح حمایت و مقاومت با سطوح بازگشتی فیبوناچی آورده شده است.

سطح فیبوناچی بازگشتی

همانطور که در نمودار مشخص است این سهم اخیرا یک روند صعودی داشته، در نتیجه معامله‌گران تصمیم به ورود به این سهم را می‌گیرند. بهترین راهکار برای تعیین زمان ورود استفاده از ابزار بازگشتی فیبوناچی است. در این حالت تریدرها قیمت ۱.۰۱۳۲ را به‌عنوان پایین‌ترین قیمت و سقف ۱.۰۸۹۹ را به‌عنوان بالاترین قیمت در نظر می‌گیرند و سپس فاصله بین این دونقطه را با استفاده از نسبت‌های فیبوناچی تقسیم‌بندی می‌کنند.

فیبوناچی بازگشتی

با نگاه به گذشته متوجه می‌شوید که قیمت ۱.۰۵۱۰، در گذشته سطح مقاومت خوبی بوده و با سطح بازگشتی ۵۰ درصد در یک راستا قرار دارد. حالا که این سطح شکسته شده است، می‌تواند تبدیل به حمایت و موقعیت خوبی برای خرید سهم شود. در نتیجه تحلیل‌گران با قرار دادن سفارش در اطراف سطح ۵۰ درصد، سود خوبی را کسب خواهند کرد.

سطح بازگشتی فیبوناچی

در تست دوم قیمت سعی دارد سطح حمایت را بشکند، اما نمی‌تواند در زیر آن بسته شود، در نتیجه قیمت از نوسان بالا رد شده و به روند صعودی خود ادامه می‌دهد.

به طور کلی می‌توان گفت سطوح قبلی حمایت و مقاومت محل خوبی برای خرید و فروش سهم هستند و شانس برگشت قیمت در این سطوح بیشتر است؛ زیرا سایر تحلیل‌گران نیز این نواحی را زیر نظر دارند. همچنین با توجه به اینکه بسیاری از معامله‌گران از سطوح فیبوناچی استفاده می‌کنند، به همین دلیل آن‌ها نیز منتظر هستند تا در سطوح فیبوناچی وارد معاملات شوند.

 

معایب سطوح بازگشتی فیبوناچی

اگرچه سطوح بازگشتی به ما نشان می‌دهند که قیمت ممکن است در چه سطحی با حمایت یا مقاومت روبرو شود، اما تضمینی مبنی بر توقف قیمت در این نقاط ارائه نمی‌دهد. به همین دلیل بهتر است معامله‌گران از سیگنال‌های تایید دیگری نیز در کنار آن‌ها استفاده نمایند.

یکی دیگر از معایب این سطوح این است که تعداد زیادی از این سطوح وجود دارد که ممکن است قیمت در نزدیکی یکی از آن‌ها برگشت نماید. در نتیجه معامله‌گران در تشخیص اینکه کدام سطح در چه زمانی مفید است، دچار تردید می‌شوند.

معایب سطوح بازگشتی فیبوناچی

 

سخن پایانی

سطوح بازگشتی فیبوناچی ابزاری محبوب برای شناسایی نقاط عطف دارایی‌ها در بازارهای مالی است. در واقع سودمندی این ابزار به تعداد شرکت کنندگانی مرتبط است که در بازار به آن توجه می‌کنند. بنابراین سطوح فیبوناچی به عنوان ابزاری برای پیش بینی سطوح مهم عمل می‌کنند.

همانطور که گفتیم سطوح بازگشتی فیبوناچی ابزاری عالی در جعبه ابزار تحلیلگران است که به آن‌ها کمک می‌کند تا با شناسایی دقیق سطوح حمایت و مقاومت، معاملات خود را در بهترین زمان ممکن انجام دهند. با این حال این ابزار نیز مانند سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال بدون خطا نیست و بهتر است همراه با سایر ابزارها مورد استفاده قرار بگیرد.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا