دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکالابزارهای معاملاتی

آشنایی با ابزارهای فیبوناچی و کاربردشان در تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال از اساس‌ترین ملزومات معامله در بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری است. اغلب تریدرهای فارکس برای انجام معاملات خود تحلیل‌ تکنیکال را در کنار تحلیل بنیادی گذاشته و بعد تصمیم به خرید و فروش می‌گیرند.

معامله‌گران با استفاده از انواع ابزارهای تکنیکال قادر به پیش‌بینی روند قیمت در آینده خواهند بود. ابزارهای تکنیکال و الگوهای متفاوتی برای استفاده تریدرها در بازارهای مالی داریم.

یکی از این ابزارهای تکنیکال پرکاربرد فیبوناچی (Fibonacci) است که برای تشخیص روند قیمت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اعداد فیبوناچی

فیبوناچی دنباله بازگشتی از اعداد هستند که در کنارهم به تحلیل قیمت یک دارایی کمک می‌کنند. در ترتیب اعداد فیبوناچی عدد بعدی از جمع دو عدد قبلی حاصل می‌شود.

توالی فیبوناچی با الهام از پدیده‌های طبیعی توسط یک ریاضی‌دان ایتالیایی به نام لئوناردو فیبوناچی (Leonardo Fibonacci) کشف شد. مجموعه اعداد فیبوناچی شامل اعداد ۰، ۱، ۲، ۳، ۵، ۸، ۱۳، ۲۱، و ۳۴ می‌شود. با توسعه توالی، اگر یک عدد را بر عدد قبل از آن تقسیم کنیم یک نسبت ایجاد می‌شود.

این نسبت از ۱.۵ شروع شده و به تدریج بیشتر می‌شود تا به نسبت طلایی ۱.۶۱۸ می‌رسد و پس از آن با ادمه مجموعه اعداد این رقم ثابت باقی می‌ماند. زمانی که قیمت یک دارایی با ارزش روند صعودی یا نزولی داشته باشد، این اعداد با حل معادلات ریاضی امواجی به سمت بالا یا پایین نشان می‌دهند.

این روابط ریاضی بر مبنای نسبت طلایی ۱.۶۱۸ حاصل از توالی اعداد فیبوناچی به دست می‌آیند. لازم به ذکر است که این ابزار با استفاده از این روابط ریاضی برای پیش‌بینی معکوش شدن (ریورسال) روند استفاده می‌شوند.

 

ابزارهای فیبوناچی

ابزارهای فیبوناچی انواعی از اندیکاتورهای تکنیکال هستند که برای تشخیص روند و بازگشت‌های احتمالی قیمت یک دارایی در بازارهای سرمایه‌گذاری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اغلب ابزارهای فیبوناچی در اشکال متفاوت به منظور تعیین سطوح «حمایت» (Support) و «مقاومت» (Resistance) به کار می‌روند. درصد، اهمیت زیادی در استفاده از این ابزارها دارد. معمولا حالت‌های احتمالی برای قیمت را به شکلی از درصد بر روی نمودار نشان می‌دهند. این ابزار برای تحلیل بازار به روش تکنیکال و پرایس اکشن کارآیی دارند.

ابزار فیبوناچی

اعداد مهم در اندیکاتورهای فیبوناچی ۳۸.۲ درصد، ۵۰ درصد و ۶۱.۸ درصد هستند. بسیاری از تحلیل‌گران خطوط فیبوناچی را به عنوان سطوح حمایت و مقاومت در نظر می‌گیرند و معاملات خود را در این سطوح تنظیم می‌کنند. لازم به ذکر است که این سطوح در تحلیل به سبک پرایس اکشن ICT به شیوه دیگری تفسیر می‌شوند.

با وجود اینکه اندیکاتورهای فیبوناچی سطوح مهم را نمایش می‌‌دهند، مانند سایر ابزارهای کاربردی در تحلیل تکنیکال ممکن است، همیشه درست عمل نکنند از این رو، حتما باید در کنار آن‌ها از سایر ابزارهای کاربردی در تحلیل تکنیکال نیز استفاده شود. انتخاب نقاط صحیح برای رسم اندیکاتور اهمیت زیادی دارد و زمانی پررنگ‌تر می‌شود که نمودار روند مشخصی ندارد.

 

انواع اندیکاتور فیبوناچی

ابزارهای فیبوناچی شامل ‌«فیبوناچی اصلاحی» (Fibonacci Retracement)، «فیبوناچی خارجی» (Fibonacci Extension)، «فیبوناچی انبساطی» (Fibonacci Expansion)، «فیبوناچی پروژکشن» (Fibonacci Projection)، «فیبوناچی کمان‌ها» (Fibonacci Arcs)، «فیبوناچی بادبزن» (Fibonacci Fan) و «فیبوناچی کانال» (Fibonacci Channel) می‌شوند.

انواع ابزار فیبوناچی

مهم‌ترین نکته در مورد کاربرد این ابزار در تحلیل تکنیکال قدرت همگرایی این ابزار با الگوهای زمانی است. تریدرها به کمک این ابزار سود خوبی از بازارهای مالی برداشت می‌کنند. تجربه و آموزش در استفاده از این ابزارها فاکتورهای مهمی به شمار می‌آیند.

 

فیبوناچی اصلاحی (Fibonacci Retracement)

مهم‌ترین ابزار فیبوناچی، فیبوناچی اصلاحی است که درصدهای احتمالی از پایان یک روند اصلاحی را در اختیار تریدر قرار می‌دهد. به کمک این ابزار می‌توان نقاط مناسب ورود را به دست آورد.

در این اندیکاتور درصدهای ۲۳.۶، ۳۸.۲، ۵۰، ۶۱.۸ و ۷۸.۶ سطوح مهمی هستند که در میان آن‌ها ۶۱.۸ به عنوان درصد طلاپی معرفی می‌شود و اغلب حرکات اصلاحی در این نقطه به پایان می‌رسند. برای رسم این اندیکاتور تنها کافی‌ست در روند صعودی، کف را به سقف و در روند نزولی، سقف را به کف وصل کنیم.

فیبوناچی اصلاحی

 

فیبوناچی خارجی (Fibonacci Extension)

فیبوناچی اکستنشن یا خارجی برای پیش‌بینی قیمت در آینده مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، به کمک آن می‌توان پس از عبور قیمت از یک مقاومت سطح مقاومت بعدی را شناسایی کرد. برای استفاده از این ابزار باید کف قیمت را به حداکثر قیمت قبلی متصل کرد و با استفاده از سطوحی که این فیبوناچی می‌دهد قیمت بعدی را حدس زد.

فیبوناچی خارجی

 

فیبوناچی انبساطی (Fibonacci Expansion)

با استفاده از اندیکاتور فیوناچی انبساطی می‌شود سطوح قیمت در آینده را پیش‌بینی کرد. این فیبوناچی بسیار شبیه به فیبوناچی اکستنشن است و روش رسم آن‌ها نیز یکسان است. از دیگر کاربردهای این ابزار می‌توان به تشخیص سطوح مقاوم اشاره کرد.

 

فیبوناچی پروژکشن (Fibonacci Projection)

این ابزار فیبوناچی به‌عنوان یک اندیکاتور سه نقطه‌ای شناخته می‌شود که در رسم آن به سه نقطه کف،‌ سقف و اصلاح نیاز داریم. با اتصال این سه نقطه می‌توانیم پایان حرکت و پایان اصلاح را تشخیص دهیم. درصدهای مهم در این ابزار، سطوح ۱۰۰، ۱۲۷ و ۱۶۱ هستند. نقطه ۱۰۰ درصد را فیبوناچی پروژکشن می‌نامند.

تریدرها از این ابزار برای تنظیم حد سود (TP) استفاده می‌کنند. به این صورت که تا زمانی که در سطوح ذکر شده علامتی از بازگشت مشاهده نشده در معامله می‌مانند و با دیدن نشانه‌های از بازگشت معاملات خود را بسته یا در جهت عکس اقدام به معامله می‌کنند.

فیبوناچی پروژکشن

 

فیبوناچی کمان‌ها (Fibonacci Arc)

اندیکاتور فیبوناچی کمان نقاط بازگشت قیمت را بر مبنای صعودی یا نزولی بودن روند مشخص می‌کنند. فیبوناچی آرک نیم دایره‌هایی هستند که از روند قیمت به سمت بیرون رسم می‌شوند و بین سطوح مهم قیمتی قرار می‌گیرند.

با اجرای ابزار فینوناچی پروجکشن بر روی نمودار تعداد ۴ آرک در سطوح ۲۳.۶، ۳۸.۲، ۵۰ و ۶۱.۸ درصد رسم می‌شوند که مناطق حمایت و مقاومت را نشان می‌دهند.

فیبوناچی کمان‌ها

 

فیبوناچی بادبزن (Fibonacci Fan)

فیبوناچی فن یکی از ابزارهای پرکاربرد است که برای تحلیل ترازهای اصلاحی و پیش‌بینی بازگشت قیمت به کار می‌رود. رسم این ابزار بر روی نمودار با کندل‌ها امکان‌پذیر است. کندل‌ها در میان خطوط فیبوناچی فن قرار می‌گیرند و شکل بادبزن پیدا می‌کند.

فیبوناچی بادبزن

 

فیبوناچی کانال (Fibonacci Channel)

فیبوناچی کانال ساده‌ترین نوع فیبوناچی است. این اندیکاتور برای تحلیل نمودارهای قیمتی که در یک کانال در حرکت هستند استفاده می‌شود و در زمان شکست کانال می‌توان نقاط حمایت و مقاومت سر راه قیمت را بر اساس ابزار خطوط کانال شناسایی کرد.

فیبوناچی کانال

 

کاربرد اندیکاتورهای فیبوناچی

ٰابزارهای فیبوناچی برای تعیین سطح حمایت و مقاومت، پیش‌بینی بازگشت احتمالی روند و تعیین حد سود و حد ضرر کاربرد زیادی دارند.

هنگامی که قیمت در جهات مختلف حرکت می‌کند،‌ ابتدا و انتهای این حرکت به‌راحتی قابل تشخیص است. با استفاده از انواع فیبوناچی می‌توان این فاصله را اندازه‌ گرفت و اطلاعات زیادی از درصدهایی که در اختیار قرار می‌دهند،‌ کسب کرد.

اغلب ابزارهای فیبوناچی تقریبا به یک شکل عمل کرده و با نمایش درصدهای مهم، شناسایی سطوح مهم حمایت و مقاومت را تسهیل می‌کنند. برخی از ابزارهای فیبوناچی علاوه بر این ویژگی قابلیت تشخیص بازگشت احتمالی روند را نیز دارند. معامله‌گران به کمک این ابزارها نقاط ورود و خروج معامله و همچنین حد سود و ضرر سفارشات خود را تنظیم می‌کنند.

 

سخن پایانی

یکی از راه‌های تحلیل بازارهای مالی و پیش‌بینی روند قیمت استفاده از ابزارهای تکنیکال است. فیبوناچی یکی از متنوع‌ترین و متداول‌ترین این ابزارهاست که توسط بسیاری از تریدرها مورد استفاده قرار می‌گیرد. روش استفاده از ابزارهای فیبوناچی بسیار ساده و با یک آموزش کوتاه قابل یادگیری است.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا