🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش ۰ تا ۱۰۰ فیبوناچی در تحلیل تکنیکال

یکی از ابزارهای مهمی که در تحلیل‌ تکنیکال وجود دارد ابزار فیبوناچی است که به کمک آن می‌توان سطوح حمایت و مقاومت را شناسایی کرد. اساس کار ابزار فیبوناچی نسبت‌های خاصی است که از روی دنباله‌‌ای به همین نام گرفته شده و تقریبا در هر جایی، از طبیعت گرفته تا هنر و معماری، می‌توان آن را پیدا کرد.

در مقاله امروز حسینی فایننس ابتدا فیبوناچی را تعریف کرده و سپس در مورد منشا این نسبت‌ها صحبت خواهیم کرد. در واقع این مقاله آموزش صفر تا صد فیبوناچی در تحلیل تکنیکال است و اگر شما هم می‌خواهید یک بار برای همیشه با این ابزار قدرتمند آشنا شوید و در معاملات خود از آن استفاده کنید، پس حتما تا انتها همراه ما باشید.

فیبوناچی چیست؟

فیبوناچی در واقع اسم یک ریاضی‌دان مطرح ایتالیایی است که توانست دنباله‌ای خاص از اعداد را کشف کند. امروزه فیبوناچی به این دنباله و نسبت‌هایی که در بین اعداد آن وجود دارد گفته می‌شود.

فیبوناچی که معادل انگلیسی آن به شکل Fibonacci نوشته می‌شود موضوع مهمی در تحلیل تکنیکال است که دو شاخه مهم آن شامل سطوح «اصلاحی فیبوناچی» (Fibonacci Retracement) و سطوح «گسترشی فیبوناچی» (Fibonacci Extension) می‌شود. اما قبل از اینکه بخواهیم در مورد این سطوح صحبت کنیم، بیایید ابتدا با خود فیبوناچی آشنا شویم.

فیبوناچی در واقع اسم ریاضی‌دان مطرح ایتالیایی است که قرن‌ها پیش توانست دنباله‌ای در ریاضی را کشف کند که نسبت خاصی بین آن‌ها وجود دارد. این دنباله یا سری که به دنباله فیبوناچی مشهور است با اعداد ۰ و ۱ شروع شده و عدد بعدی از مجموع دو عدد قبلی خود به دست می‌آ‌ید.

در خط بعدی چند عدد ابتدایی سری فیبوناچی را مشاهده می‌کنید که نشان می‌دهد هر عدد در سری از جمع کردن دو عدد قبلی خود به دست آمده است. برای مثال عدد ۱۳ از مجموع دو عدد ۸ و ۵ به دست آمده یا عدد ۱۴۴ از جمع کردن ۸۹ با ۵۵ حاصل شده است.

.، ۱، ۱، ۲، ۳، ۵، ۸، ۱۳، ۲۱، ۳۴، ۵۵، ۸۹، ۱۴۴

نکته جالبی که در مورد این دنباله وجود دارد این است که به جز چند عدد ابتدایی آن اگر هر عددی را بر عدد بعدی خود تقسیم کنید، همیشه با عدد  ۰.۶۱۸ مواجه خواهید شد. برای مثال ۳۴ تقسیم بر ۵۵ برابر با ۰.۶۱۸ است. به همین ترتیب اگر هر عدد را بر عددی که دو خانه از آن جلوتر است تقسیم کنید همیشه نسبت ۰.۳۸۲ به دست خواهد آمد. به‌عنوان مثال اگر ۳۴ را تقسیم بر ۸۹ کنید ۰.۳۸۲ حاصل خواهد شد.

علاوه بر این، اگر هر عددی در دنباله فیبوناچی را بر عدد قبلی خود تقسیم کنید، همیشه با ۱.۶۱۸ مواجه خواهید شد. به این عدد نسبت طلایی یا Golden Ratio گفته می‌شود و حتی در طبیعت، جغرافیا، هنر و معماری نیز می‌توان آن را پیدا کرد.

به عددهایی که از تقسیم این اعداد به دست می‌‌آید، نسبت‌های فیبوناچی گفته شده و در تحلیل تکنیکال نیز از آن‌ها برای تعیین سطوح حمایت و مقاومت استفاده می‌شود. سطوح اصلاحی فیبوناچی شامل نسبت‌های 0.236, 0.382, 0.618, 0.764 و سطوح گسترشی فیبوناچی شامل نسبت‌های 0, 0.382, 0.618, 1.000, 1.382, 1.618 می‌شود.

 

کاربرد فیبوناچی در تحلیل تکنیکال

فیبوناچی در تحلیل تکنیکال به ابزاری گفته می‌شود که با اعمال آن روی نمودار می‌توان نقاط حمایت و مقاومت را شناسایی کرد.

اکنون که با دنبال فیبوناچی و تاریخچه آن آشنا شدید احتمالا این سوال در ذهن شما ایجاد شده که در تحلیل تکنیکال و پیش‌بینی قیمت یک دارایی مثل «بیت کوین» (Bitcoin) یا جفت ارز فارکس چگونه می‌توان از این نسبت‌ها استفاده کرد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که این کار با استفاده از سطوح اصلاحی فیبوناچی انجام می‌شود. این سطوح در حقیقت خط‌های افقی هستند که روی نمودار ظاهر شده و سطوح حمایت و مقاومت را مشخص می‌کنند.

برای استفاده از فیبوناچی و نسبت‌های آن در تحلیل تکنیکال لازم نیست خودتان ضرب و تقسیم کرده و نسبت‌ها را محاسبه کنید. این کار با استفاده از ابزارهای موجود در پلتفرم‌های معاملاتی یا سایت‌هایی مثل «تریدینگ ویو» (TradingView) انجام می‌شود و شما تنها کافی است ابزار مربوط به آن را انتخاب کرده و روی نمودار اعمال کنید.

ایده اصلی پشت ابزار فیبوناچی در تحلیل تکنیکال این است که در یک بازار صعودی منتظر اصلاح قیمت تا یکی از سطوح حمایتی فیبوناچی مانده و در آنجا خرید خود را انجام دهید یا در یک بازار نزولی منتظر اصلاح قیمت تا سطوح مقاومت شده و در آنجا معاملات فروش یا «شورت» (Short) باز کنید.

طبق نظریه فیبوناچی زمانی که قیمت یک دارایی افزایش یا کاهش می‌یابد، ابتدا مقداری به سطح حمایت یا مقاومت قبلی خود اصلاح کرده و سپس به حرکت اصلی خود ادامه می‌دهد. برای همین از ابزار فیبوناچی برای تشخیص این نقاط استفاده می‌شود.

 

چگونه در معاملات خود از فیبوناچی استفاده کنیم؟

برای استفاده از سطوح فیبوناچی تنها کافی است ابزار آن را در پلتفرم معاملاتی خود انتخاب کنید.

اما مهم‌ترین چیز در مورد هر ابزار در تحلیل تکنیکال این است که با نحوه استفاده از آن برای کسب درآمد آشنا شویم. برای همین در این بخش می‌خواهیم آموزش استفاده از ابزار فیبوناچی برای باز کردن معامله و کسب سود را با یکدیگر مرور کنیم.

برای پیدا کردن سطوح اصلاحی فیبوناچی اولین کار این است که یک سقف و یک کف قابل توجه را که اخیرا ایجاد شده، پیدا کنید. سپس ابزار فیبوناچی را انتخاب کرده و اگر روند نزولی بود ابتدا روی سقف کلیک کرده و آن را به سمت کف اخیر بکشید. با این کار خطوطی روی نمودار ظاهر می‌شود که همان نسبت‌های فیبوناچی بوده و سطوح حمایت و مقاومت را برای ما مشخص می‌کند. در یک روند صعودی نیز ابتدا باید روی کف قیمت کلیک کرده و موس را به سمت سقف قیمتی که اخیرا ثبت شده بکشید.

برای درک بهتر موضوع تصویر زیر را در نظر بگیرید که نمودار جفت ارز دلار استرالیا در برابر دلار آمریکا را در بازار فارکس نشان می‌دهد. در این تصویر با کلیک روی کف محلی در نزدیکی‌های قیمت ۰.۷ و کشیدن آن تا سقف محلی در حدود ۰.۸۲ سطوح اصلاحی فیبوناچی به‌صورت خودکار توسط نرم‌افزار معاملاتی روی نمودار نمایش داده شده است.

سطوح فیبوناچی

در این شرایط انتظار می‌رود که در صورت کاهش ارزش این جفت ارز، قیمت از یکی از این سطوح حمایت شده و دوباره به سمت بالا حرکت کند. دلیل آن هم این است که بسیاری از معامله‌گران با استفاده از ابزار فیبوناچی این سطوح را شناسایی کرده و سفارش‌های خرید خود را در آنجا ثبت کرده‌اند.

در تصویر زیر نیز که ادامه همان نمودار قبلی را نشان می‌دهد، شاهد هستیم که قیمت بعد از کاهش قیمت و رسیدن به نزدیکی‌های ۰.۷۷۶۴ که هماهنگ با سطح اصلاحی ۰.۳۸۲ فیبوناچی است، حمایت شده و دوباره به سمت بالا حرکت کرده است.

سطوح فیبوناچی

در یک روند نزولی نیز همین اتفاق می‌افتد با این تفاوت که قیمت به جای کاهش و حمایت شدن در سطوح اصلاحی، به‌طور موقت افزایش یافته و بعد از رسیدن به یکی از سطوح اصلاحی فیبوناچی دوباره به کاهش خود ادامه می‌دهد.

با این حال توجه داشته باشید که قیمت دارایی‌های مختلف همیشه لزوما به این سطوح واکنش نشان نمی‌دهند و بهتر است از سایر ابزارها و اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال برای تایید معامله با فیبوناچی استفاده شود.

 

سطوح گسترشی فیبوناچی در تحلیل تکنیکال

از فیبوناچی گسترشی برای شناسایی هدف قیمت استفاده می‌شود.

از سطوح گسترشی فیبوناچی که به آن فیبوناچی گسترشی یا فیبوناچی گسترده نیز گفته می‌شود، برای شناسایی هدف قیمت و نقاطی که برای خروج از معامله مناسب هستند، استفاده می‌شود.

برای مثال فرض کنید در یک روند صعودی هستیم و می‌خواهید با استفاده از فیبوناچی گسترشی هدف قیمت و نقطه خروج از معامله خود را شناسایی کنید. برای این کار باید بعد از انتخاب ابزار فیبوناچی گسترشی ابتدا روی کف محلی کلیک کرده و موس خود را تا سقف محلی کشیده و روی آن کلیک کنید، سپس دوباره موس خود را تا یکی از سطوح اصلاحی فیبوناچی پایین آورده و روی آن نیز کلیک کنید.

با این کار سطوح گسترشی فیبوناچی روی نمودار ظاهر خواهد شد و می‌توانید در یکی از این سطوح از معامله خارج شوید.

 

سخن پایانی

فیبوناچی یکی از ابزارهای مهم و پرکاربرد در تحلیل تکنیکال است که روزانه میلیون‌ها نفر از آن برای تعیین سطوح حمایت و مقاومت و همچنین پیدا کردن هدف‌های قیمتی استفاده می‌کنند. این ابزار براساس دنباله‌ای در ریاضی به همین نام عمل می‌کند که هر عدد در آن از مجموع دو عدد قبلی به دست می‌آید.

فییبوناچی در تحلیل تکنکیال معمولا به دو بخش سطوح اصلاحی فیبوناچی و سطوح گسترشی فیبوناچی تقسیم می‌شود. سطوح اصلاحی در واقع خط‌های افقی هستند که روی نمودار ظاهر شده و حمایت و مقاومت را مشخص می‌کنند. از فیبوناچی گسترشی نیز برای پیدا کردن بهترین نقاط برای خروج از معامله استفاده می‌شود.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا