دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکالابزارهای معاملاتی

معامله با خطوط روند؛ نواحی حمایت، مقاومت و کانال ها

خطوط روند یکی از بخش‌های کلیدی در تحلیل تکنیکال هستند که اگر درست استفاده شوند، ابزار مفید و نسبتا ساده‌ای برای معامله‌گران به شمار می‌روند. آشنایی با انواع خطوط روند و دانستن نحوه استفاده از آن‌ها می‌تواند تفاوت بین معاملات برنده و بازنده باشد.

خطوط روند یکی از پرکاربردترین ابزارها در تحلیل تکنیکال هستند که نشانگر جهت حرکتی قیمت بوده و برای تشخیص و تائید روند بازار مورد استفاده قرار می‌گیرند. مهم‌ترین فاکتوری که باعث موفقیت در بازارهای مالی‌ می‌شود این است که روند کلی بازار را تشخیص دهیم و در همان جهت معامله کنیم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا نکاتی را بیاموزید که به شما کمک می‌کند به طور موثر از خطوط روند به عنوان بخشی از استراتژی معاملاتی خود استفاده کنید.

خط روند چیست؟

خط روند خطی است که در یک بازار پرطرفدار بالاترین نوسانات قیمت و پایین‌ترین نوسانات آن را به هم وصل می‌کند.

خط روند جهت بازار و جایی را مشخص می‌کند که قیمت قرار است به سمت آن پیش برود تا به حمایت یا مقاومت برسد.

خطوط روند خطوط متمایزی هستند که معامله‌گران بر روی نمودارها ترسیم می‌کنند تا دنباله‌ای از قیمت‌ها را به هم وصل کنند. سپس معامله‌گر می‌تواند از خط حاصل برای به دست آوردن سیگنالی از جهت حرکت قیمت دارایی استفاده کند. خطوط روند از اتصال بالاترین و پایین‌ترین قیمت‌ها ایجاد می‌شوند و مناطق حمایت و مقاومت را مشخص می‌کنند.

به بیان ساده، یک خط روند رفتار بالقوه خریداران و فروشندگان را در قیمت مشخص در طول یک روند به شما می‌گوید. برای مثال، هنگامی که یک خط شکسته می‌شود، می تواند نشان‌دهنده معکوس شدن رفتار کلی بازار باشد. خطوط روند صرفا بر اساس ظاهر داده‌ها ترسیم می‌شوند.

روی هم رفته، خط روند خطی است که از طریق نمودار برای نشان دادن روند ترسیم می‌شود. در زمینه معاملات، خطوط روند روی نمودارهای قیمت ترسیم می‌شوند تا روند قیمت را نشان دهند. معامله‌گران از این اطلاعات برای تعیین خرید یا فروش در جهت روند استفاده می‌کنند. «خط روند» (Trendline) را می توان برای قیمت سهام، جفت ارز فارکس یا ارز دیجیتال استفاده کرد. خطوط روند یکی از شناخته شده‌ترین ابزارهای قیمتی هستند که در تحلیل تکنیکال استفاده می‌شوند.

 

اهمیت خط روند

خطوط روند یکی از اساسی‌ترین جنبه‌های تحلیل تکنیکال مورد استفاده در معاملات هستند. آن‌ها برای نشان دادن جهت حرکت قیمت و مسیری که در پیش دارد استفاده می‌شوند، خواه این روند صعودی، نزولی یا ثابت باشد. با مشاهده خطوط روند، معامله‌گران می‌توانند تصمیمات آگاهانه‌ای در مورد زمان ورود یا خروج از معامله بگیرند. خطوط روند همچنین می‌توانند برای تشخیص سطح حمایت یا مقاومت به معامله‌گران کمک کنند.

 

شکست خط روند

زمانی که قیمت بالاتر از سطح مقاومت یا پایین‌تر از سطح حمایت قرار بگیرد، «شکست خط روند» (Breakout) رخ می‌دهد.

شکست‌ خط روند در تحلیل تکنیکال بسیار مهم بوده و هر معامله‌گری باید بتواند آن‌ را تشخیص دهد. این کار نیاز به مهارت دارد و قابل یادگیری است.

در یک روند صعودی، شکست‌ نشان می‌دهد که احتمال افزایش قیمت در جهت شکست وجود دارد. چنانچه شکست با قدرت انجام شود احتمال موفقیت شکست بیشتر و دارای اهمیت زیادی است.

یکی از بهترین استراتژی‌ها، استراتژی شکست است که می‌تواند سود زیادی به تریدر برساند. این استراتژی را می‌توانید در معاملات روزانه، معاملات نوسان یا هر نوع معامله‌ای اعمال کنید.

شکست در همه انواع بازارهای مالی (بورس، ارز دیجیتال و فارکس) رخ می‌دهد. معمولا انفجاری‌ترین حرکات قیمتی ناشی از شکست کانال و شکست الگوهای قیمتی مانند مثلث، پرچم یا الگوهای سر و شانه است.

در یک روند صعودی شکست زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت دیگر سقف بالاتر نسازد. در یک روند نزولی هم بالعکس،‌ شکست زمانی است که قیمت دیگر کف پایین‌تری ایجاد نکند.

شرایط یک شکست روند موفق

  • برای تایید شکست صعودی باید منتظر ایجاد یک کندل بالاتر از کندل شکست بمانید. برای تایید شکست نزولی هم همینطور، باید منتظر باشید تا کندلی پایین‌‌تر از آن ایجاد شود.
  • حجم معاملات در منطقه شکست بالاست.
  • گاهی ممکن است در این منطقه واگرایی اتفاق افتد.
  • معمولا احتمال پولبک وجود دارد.

 

رسم خط روند

دقت در ترسیم خط روند بسیار مهم است، زیرا با استفاده از خط روند است که می‌توان سطوح حمایت و مقاومت را تشخیص داد. این نقاط برای معامله‌گران اهمیت زیادی دارد زیرا منطقه عرضه و تقاضا را به آن‌ها نشان می‌دهد. هنگام رسم خط روند حتما به اصول ترسم خط روند توجه کنید.

اولین چیزی که برای ترسیم خط روند الزامی به نظر می‌رسد، دو تا نقطه در بازار است. به محض اینکه نوسانی در جهت بالا یا پایین در قیمت اتفاق بیفتد، می‌توانید خط روند رسم کنید. در کل، دو نوع خط روند صعودی و نزولی وجود دارد.

رسم خط روند

توجه داشته باشید که در یک ترند صعودی، خط روند در زیر کندل‌های قیمت رسم می‌شود و در یک ترند نزولی ‌بالعکس، در بالای کندل‌ها ظاهر خواهد شد. برای اینکه یک روند اعتبار پیدا کند باید حداقل سه کف یا سقف را به‌هم متصل نماید.

در تصویر زیر مثالی از رسم خط روند را می‌بینید. این مثالی از یک خط روند صعودی است.

رسم خط روند

خطوط روند در دوره‌های طولانی قدرت بیشتری دارند. از این رو، توصیه می‌شود که برای ترسیم خط روند، بازه‌های طولانی مدت را انتخاب کرده و آرام آرام دوره زمانی را کوتاه‌تر کنید.

 

معامله با خط روند

خط روند ابزاری ساده و در عین حال قابل اعتمادی است که به تریدرها کمک می‌کند تا با تصمیم‌گیری بهتر، فرصت‌‌های معاملاتی بالقوه را تشخیص دهند و ریسک معاملات را مدیریت کنند.

با استفاده از استراتژی‌های معامله با خط روند می‌توان در شرایط مختلف بازار، ‌اقدام به معامله کرد.

۱. استراتژی شکست و بازگشت مجدد (Break and Retest)

زمانی که شکست در خط روند اتفاق می‌افتد، دو حالت وجود دارد؛ یا پولبک اتفاق می‌افتد و قیمت دوباره خط روند را لمس می‌کند یا بازگشتی اتفاق نمی‌افتد و قیمت به روند جدید ادامه می‌دهد. اما معمولا شکست در روند احتمال بازگشت روند قیمت را نشان می‌دهد. می‌توانید از شکست اطمینان حاصل کنید و بعد وارد معامله شوید.

در صورتی‌که قیمت پس از شکست دوباره به خط روند برسد، در آن نقطه می‌توانید وارد یک معامله شوید.

معامله با خط روند

۲. استراتژی معامله با جهش از خط روند (Trendline Bounce) ۲. استراتژی معامله با جهش از خط روند (Trendline Bounce)

در استراتژی معامله با جهش از خط روند، چیزی که روند در اختیار تریدر قرار می‌دهد، سطوح حمایت و مقاومت است؛ معامله‌گران از این نواحی برای قرار دادن معاملات خود استفاده می‌کنند. برای استفاده از این استراتژی ابتدا باید سطوح حمایت و مقاومت را در تایم فریم بالاتر پیدا کنید و بعد به تایم فریم‌های پایین بروید.

در صورتی که قیمت به خط روند برسد و از آن جهش پیدا کند، می‌تواند نشانی از ادامه روند باشد و معامله‌گر برای ورود به معامله در جهت روند اقدام می‌کند. در استراتژی معامله با جهش از خط روند، شکست خط روند به تنهایی برای تایید ورود به بازار کفایت می‌کند. این استراتژی به معامله‌گران اجازه می‌دهد حد ضرر یا استاپ لاس را در زیر خط روند قرار دهند یا حد ضرر را به زیر سطح مقاومتی ببرند. این اقدامات موجب کاهش ریسک در معاملات خواهد شد.

 

 

نواحی حمایت و مقاومت و کانال‌ ها

اغلب تریدرها برای اقدام به معامله سعی می‌کنند نواحی حمایت و مقاومت را پیدا کرده یا کانالی رسم کنند و با توجه به سیگنال‌هایی که دریافت می‌کنند وارد معامله شوند.

به زبانی ساده، حمایت به این معنی است که قیمت احتمالا بالاتر از آن نقطه، باقی خواهد ماند و حمایت خواهد شد. مقاومت به این معنی است که قیمت احتمالا زیر آن نقطه باقی خواهد ماند و برای افزایش با مقاومت روبه‌رو خواهد شد.

به عبارت دیگر، سطح حمایت یا مقاومت سطح قیمتی است که بازار حداقل دو بار آن را رد کرده و قیمت را از رسیدن به سطوح جدید بازمی‌دارد. تریدرهای تازه‌کار این سطوح را نقطه ورود برای معاملات‌شان در نظر می‌گیرند؛ اما بهترین حالت این است که این سطوح برای قرار دادن حد سود (Take profit) و حد ضرر (Stop-loss) استفاده شوند.

گاهی اوقات می‌توانید خط روند را شبیه‌سازی کنید و حرکت دهید، به این شکل که خطی موازی با خط اول رسم و روند را از طرف دیگر محدود کنید به طوری که یک خط از سقف‌های قیمت دارایی و خط دیگر از پایین‌ترین نقطه عبور کند. به این دو خط موازی کانال می‌گویند. کانال‌ها به معامله‌گران کمک می‌کنند تا معاملات خود را در داخل روند جهت‌دهی نمایند.

نواحی حمایت و مقاومت و کانال‌ ها

 

سخن پایانی

خط روند از اصلی‌ترین عناصر تحلیل تکنیکال است که کمک زیادی به معامله‌گران می‌کند تا نقاط مهم تکنیکالی را تشخیص دهند. این خط که از اتصال پایین‌ترین قیمت‌ها در روند نزولی و بالاترین آن‌‌ها در یک روند صعودی ایجاد می‌شود، سطوح حمایت و مقاومت یا به عبارتی مناطق عرضه و تقاضا را مشخص می‌کند که بسیاری از تریدرها معاملات خود را در این نواحی قرار می‌دهند.

کانال‌ها از دیگر ابزارها برای تحلیل تکنیکال هستند که معامله‌گران می‌توانند برخی سفارشات خود را در داخل آن قرار دهند. بسیاری حد ضرر و حد سود معاملات خود را با رسم کانال به‌دست می‌آورند. در این مقاله سعی کردیم شما را با مفهوم خط روند و نحوه رسم آن، ‌همچنین انجام معاملات با استفاده از آن آشنا کنیم.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا