🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکال

الگوی کندل ستاره صبحگاهی و شامگاهی

الگوی کندل ستاره صبحگاهی و ستاره شامگاهی که به ترتیب در زبان انگلیسی با نام‌های Morning Star و Evening Star شناخته می‌شوند، تنها دو نمونه از الگوهای نمودار شمعی هستند که روزانه میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان به کمک آن‌ها به معامله دارایی‌های مختلف می‌پردازند.

جالب است بدانید که بیش از ۱۰۰ الگوی کندل استیکی مختلف وجود دارد که در علم تحلیل تکنیکال آن‌ها را به چند دسته تقسیم می‌کنند. برای مثال الگوهای کندل استیکی می‌توانند صعودی یا نزولی باشند، جزو الگوهای ادامه‌دهنده یا بازگشتی محسوب شوند و براساس تعداد کندل‌های حاضر در الگو به دو دسته‌ ساده و پیچیده تقسیم شوند.

هر دو الگوی ستاره صبحگاهی و ستاره شامگاهی از آنجایی که از سه کندل تشکیل می‌شوند و شکل‌گیری آن‌ها خبر از احتمال بالای تغییر روند می‌دهد، جزو الگوهای کندل استیک پیچیده و همچنین بازگشتی محسوب شده و هر کدام از آن‌ها خبر از صعودی یا نزولی بودن بازار می‌دهد.

این دو الگو نسبت به سایر الگوهای کندل استیک کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و برای همین ممکن است به خوبی با آن‌ها آشنا نباشید. برای همین در مقاله امروز می‌خواهیم به‌طور کامل در مورد الگوی ستاره صبحگاهی و شامگاهی صحبت کرده و نحوه معامله با آن‌ها را نیز آموزش دهیم. لطفا همراه ما باشید.

کندل ستاره صبحگاهی و شامگاهی چیست؟

ستاره صبحگاهی و ستاره شامگاهی اسم دو الگوی کندل استیکی در تحلیل تکنیکال است که شکل‌گیری آن‌ها در نمودار، خبر از احتمال بالای تغییر روند می‌دهد.

هر دو الگوی ستاره صبحگاهی و ستاره شامگاهی جزو الگوهای کندل استیک تحلیل تکنیکال به حساب می‌آیند که شکل‌گیری آن‌ها در نمودار دارایی‌های مختلف نوید بازگشت قیمت‌ها و تغییر روند را می‌دهد.

برای تشکیل هرکدام از این الگوها به سه کندل استیک نیاز داریم که بازه زمانی تشکیل آن‌ها می‌تواند هر بازه زمانی مثل چند دقیقه تا چند روز باشد. با این حال برای درک بهتر موضوع در طول مقاله امروز، توضیحات خود را با در نظر گرفتن بازه زمانی روزانه مطرح خواهیم کرد.

الگوی ستاره صبحگاهی یا Morning Star در پایان یک روند نزولی یا در نزدیکی‌های سطح حمایتی تشکیل شده و خبر از احتمال بالای تغییر روند از نزولی به صعودی می‌دهد. در حالی‌که الگوی ستاره شامگاهی یا Evening Star معمولا در انتهای روندهای صعودی یا سطوح مقاومتی شکل گرفته و با مشاهده آن‌ها می‌توان انتظار تغییر روند را از صعودی به نزولی داشت.

برای همین شما هم می‌توانید با یادگیری صحیح این دو الگو در نواحی حمایتی و مقاومتی منتظر شکل‌گیری آن‌ها مانده و متناسب با قوانین آن‌ها که در ادامه بیان خواهیم کرد، به خرید یا فروش دارایی مورد نظر خود بپردازید.

مقایسه الگوی ستاره صبحگاهی و شامگاهی

برای درک بهتر موضوع بیایید در مورد هر کدام از این دو الگو با جزئیات بیشتری صحبت کنیم.

 

مثالی از الگوی ستاره صبحگاهی

الگوی ستاره صبحگاهی که البته ممکن است در زبان فارسی به شکل «مورنینگ استار» نیز نوشته شود از نظر ظاهری شبیه تصویر زیر است. در واقع این الگو با ثبت یک کندل نزولی بزرگ آغاز شده و خبر از فشار فروش بالا می‌دهد. در کندل بعدی احتمال دارد دارایی مورد نظر در آغاز کندل با قیمتی پایین‌تر از قیمت پایانی روز قبل معامله شود. در این کندل نوسان چندانی وجود ندارد که نشان می‌دهد بازار سرگردان و بدون تصمیم خاصی است.

ستاره صبحگاهی

در کندل سوم قیمت دارایی مورد نظر با افزایش روبه‌رو شده و در آغاز، کندل بالاتر از قیمت پایانی روز قبل معامله می‌شود. این کندل تبدیل به یک کندل صعودی بزرگ شده و شروع روند صعودی قدرتمند و تازه‌ای را تایید می‌کند.

 

مثالی از الگوی ستاره شامگاهی

الگوی ستاره شامگاهی یا «ایوینینگ استار» نیز از نظر ظاهری مانند شکل زیر تشکیل می‌شود. در این الگو ابتدا یک کندل صعودی بزرگ داریم و خریداران کنترل کامل بازار را برعهده دارند. در روز بعدی به دلیل وجود سرگردانی و عدم تصمیم‌گیری قطعی توسط خریداران و فروشندگان شاهد شکل‌گیری یک کندل کوچک هستیم که در آن تغییر چندانی در قیمت دارایی مورد نظر حاصل نمی‌شود.

ستاره شامگاهی

به همین ترتیب کندل سوم تبدیل به یک کندل نزولی بزرگ شده و آغاز روند کاهشی جدید را شروع می‌کند. در این شرایط سرمایه‌گذاران کم‌تجربه شروع به فروش سریع دارایی‌های خود می‌کنند و کنترل بازار به دست فروشندگان می‌افتد.

اما مهم‌ترین سوالی که در مورد این دو الگو وجود دارد این است که چگونه می‌توان با الگوهای ستاره صبحگاهی و ستاره شامگاهی معامله کرد و به سود رسید؟ بخش بعدی به این سوال پاسخ می‌دهد.

ضمن اینکه برای مقایسه این دو الگو با سایر الگوهای کندل استیکی می‌توانید به مقالات دیگری همچون «الگوی چکش» یا «الگوی ستاره ثاقب» مراجعه کنید.

 

آموزش معامله با الگوی کندل ستاره صبحگاهی و شامگاهی

برای معامله با الگوی ستاره صبحگاهی و شامگاهی باید منتظر بسته شدن کندل سوم این الگوها بمانید و متناسب با صبحگاهی یا شامگاهی بودن الگوی ستاره ایجاد شده به ترتیب وارد معاملات خرید یا فروش شوید.

اگر بخواهیم همین ابتدای کار نحوه معامله با این دو الگو را بیان کنیم باید بگوییم که شکل‌گیری الگوی ستاره صبحگاهی یک سیگنال خرید و الگوی ستاره شامگاهی یک سیگنال فروش است. با این حال قبل از معامله با این الگوها باید عوامل و جزئیات بیشتری را نیز در نظر داشته باشید که در این بخش می‌خواهیم در مورد آن‌ها صحبت کنیم.

 

معامله با کندل ستاره صبحگاهی

همان‌طور که گفتیم الگوی ستاره صبحگاهی یک الگوی صعودی است و زمانی که بتوانید آن را به درستی روی نمودار دارایی مورد نظر خود شناسایی کنید، می‌توانید با در نظر گرفتن عوامل دیگر به خرید آن دارایی یا باز کردن موقعیت‌ معاملاتی خرید یا «لانگ» (Long) فکر کنید.

در مورد الگوی ستاره صبحگاهی باید در انتهای روندهای نزولی به دنبال شکل‌گیری سه کندل باشید به نحوی که کندل اول یک کندل نزولی بزرگ، کندل دوم یک کندل کوچک و کندل سوم یک کندل صعودی بزرگ باشد؛ بدین ترتیب بعد از بسته شدن کندل سوم تشکیل الگوی ستاره صبحگاهی تایید می‌شود و می‌توانید معامله خود را باز کنید.

حد ضرر معامله با کندل ستاره صبحگاهی نیز می‌تواند پایین‌ترین قیمت ثبت شده در طی سه کندل این الگو باشد.

 

معامله با کندل ستاره شامگاهی

در مورد الگوی ستاره شامگاهی نیز با یک الگوی نزولی طرف هستیم و برای همین زمانی که آن را روی نمودار دارایی مورد نظر خود شناسایی کردید، می‌توانید به فروش دارایی خود یا باز کردن موقعیت معاملاتی فروش یا «شورت» (Short) فکر کنید.

برای این کار باید در انتهای یک روند صعودی به دنبال سه کندل باشید که کندل اول یک یک کندل صعودی بزرگ، کندل دوم یک کندل کوچک و کندل سوم یک کندل نزولی بزرگ است. در این صورت می‌توانید بعد از بسته شدن کندل سوم و تایید شدن الگوی ستاره شامگاهی معامله خود را باز کنید و حد ضرر خود را نیز در بالای بالاترین قیمت این سه کندل قرار دهید.

 

سخن پایانی

هر دو الگوی ستاره صبحگاهی و ستاره شامگاهی جزو الگوهای کندل استیکی تحلیل تکنیکال به حساب می‌آیند که معمولا از آن‌ها برای شناسایی روندها استفاده می‌شود. از طرف دیگر شناسایی به موقع نواحی تغییر یا ادامه روند می‌تواند به معاملات پرسودی ختم شود. برای همین با آشنایی با الگوهایی مثل ستاره صبحگاهی و شامگاهی که جزو الگوهای بازگشتی هستند، می‌توانید به راحتی سر پیچ وارد معاملات شده و از افزایش و کاهش قیمت دارایی مورد نظر خود کسب سود کنید.

ویژگی مهم هر دو الگوی ستاره صبحگاهی و ستاره شامگاهی در این است که برخلاف بیشتر الگوهای کندل استیکی، این دو الگو از ترکیب سه کندل ایجاد می‌شوند و برای همین در مقایسه با سایر الگوها پیچیدگی بیشتری دارند. با این حال امیدواریم با خواندن مقاله امروز تمام نکات مبهم این دو الگو برایتان رفع شده باشد و بتوانید در معاملات بعدی خود از آن‌ها استفاده کنید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا