آموزش تحلیل تکنیکال

۵ قدم مهم برای تبدیل شدن به یک معامله‌گر پرایس اکشن

آیا شما یک تریدر تازه کار بوده و به‌دنبال یک روش معامله‌گری ساده هستید؟ یا یک معامله‌گر فصلی بوده و هر از چند گاهی به سراغ معاملات می‌روید و دنبال یک روش معامله‌گری عاری از هرگونه پیچیدگی می‌گردید؟

در هر دو حالت سبک پرایس اکشن یک گزینه معامله‌گری بسیار آسان است که می‌تواند شما را به یک تریدر حرفه‌ای تبدیل کند. در این روش شما به هیچ ابزار دیگری نیاز ندارید و به‌راحتی می‌توانید با یادگیری پرایس اکشن به یک معامله‌گر پرسود تبدیل شوید.

یادگیری پرایس اکشن یک فرآیند تصادفی نبوده و افراد نیاز به تمرین مشخص و هدفمند دارند. بنابراین برای اینکه بتوانید یک تریدر پرایس اکشن حرفه‌ای شوید، این ۵ مرحله را دنبال کنید.

معامله گر پرایس اکشن

مرحله اول: شناخت پرایس اکشن

پرایس اکشن نیز مانند سایر روش‌های معامله‌گری یک روش صد درصد نیست و موفقیت همواره شما را در معاملات تضمین نمی‌کند.

بسیاری از معامله‌گران در ابتدا اقدام به یادگیری کامل پرایس اکشن می‌کنند. در این حالت زمان پیاده‌سازی یکسری مفاهیم پیچیده با مشکل مواجه خواهید شد که این امر باعث ناامیدی معامله‌گران می‌گردد. برای یادگیری درست این روش در ابتدا باید به سراغ ماهیت بازار و دید کلی بازار به سبک پرایس اکشن باشید.

نقطه قوت این روش نسبت به سایر روش‌های معامله‌گری، سادگی آن است که با تمرکز بر روی قیمت به شما کمک می‌کند تا تصمیمات درستی در بازارهای مالی بگیرید. نکته مهم دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که پرایس اکشن همواره موفقیت شما در معاملات را تضمین نمی‌کند، زیرا معامله کردن با تجزیه تحلیل کاملا متفاوت است.

همچنین اگر معامله‌گری هستید که بیش از حد معامله می‌کنید و قادر به کنترل خود نیستید، در روش پرایس اکشن هم این مشکل را خواهید داشت، زیرا پرایس اکشن اگرچه دید شما نسبت به بازار را تغییر می‌دهد، اما نمی‌تواند مشکلات رفتاری شما را اصلاح کند و در نتیجه معاملات کم سودی خواهید داشت.

 

مرحله دوم: یادگیری را از صفر شروع کنید

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم، یکی از مزیت‌های روش پرایس اکشن سادگی آن است، زیرا هیچ معامله‌گری دوست ندارد که از روش‌های معامله‌گری پیچیده برای بررسی روند بازار استفاده نماید. بنابراین، در این روش نیز بهتر است یادگیری را در ابتدا با مفاهیم ساده آغاز کنید و آرام آرام به مطالب پیشرفته‌تر برسید.

به طور مثال، شما در ابتدا نیازی به یادگیری مفاهیمی نظیر الگوی سر و شانه، الگوی کندلی اینگالف، چارت رنکو، نمودار نقطه و شکل و بسیاری از مفاهیم پیچیده روش پرایس اکشن نخواهید داشت و باید مفاهیم زیر را در ابتدا یاد بگیرید:

  • قیمت آغازی، پایانی، بیشترین قیمت و کمترین قیمت هر کندل
  • بدنه و سایه کندل
  • نقاط پیوت
  • مفهوم حمایت و مقاومت

نوسان قیمت

به طور کلی می‌توان گفت، درک مطالب پیچیده‌تر با یادگیری کامل مفاهیم ابتدایی راحت‌تر خواهد بود. شما الگوهای قیمتی را خواهید یافت، منطق هر الگو را درک خواهید کرد و پس از مدتی بدون محدود کردن ذهن خود به الگوها، متوجه دلیل هر نوسان در بازار مالی خواهید شد.

 

مرحله سوم: جایگزین کردن پرایس اکشن با اندیکاتورهای معاملاتی

معامله‌گران در روش پرایس اکشن باید اندیکاتورها را از فضای معاملاتی خود حذف کنند و روش‌های پرایس اکشن را جایگزین این ابزارها نمایند.

پس از آشنایی با مفاهیم اولیه پرایس اکشن می‌توانید کم کم این سبک را جایگزین اندیکاتورها کنید. اگر شما از اندیکاتورها در معاملات خود استفاده می‌کنید، باید تمام آن‌ها را از صفحه معاملاتی خود حذف کنید. برای انجام اینکار باید طبق روش زیر عمل کنید:

  • لیستی از اندیکاتورهای مورد استفاده تهیه کنید.
  • هدف استفاده از هر اندیکاتور را بنویسید.
  • آیا با استفاده از پرایس اکشن می‌توانید به این اهداف دست یابید.
  • اگر این کار امکان‌پذیر است پس اندیکاتورها را حذف نمایید.

در واقع شما تنها ابزارهای معاملاتی را حذف نمی‌کنید، بلکه سبک پرایس اکشن را جایگزین این ابزارها می‌کنید. به طور مثال، فرض کنید از میانگین متحرک ساده ۵۰ برای تشخیص روند بازار استفاده می‌کنید، حال با استفاده از خط روند و ساختار نوسان بازار در روش پرایس اکشن می‌توانید روند بازار را بررسی کنید، در نتیجه نیازی به اندیکاتور میانگین متحرک نخواهید داشت.

همچنین ممکن است در ابتدا تنها با پیاده‌سازی پرایس اکشن به نتیجه دلخواه نرسید. در این حالت می‌توانید از اندیکاتورها نیز برای تشخیص روند بازار استفاده نمایید، اما پرایس اکشن باید به‌عنوان ابزار اصلی شما استفاده شود و توجه خود را از روی حرکت‌های قیمت بر ندارید. با گذشت زمان و با تسلط کامل بر پرایس اکشن، دیگر نیازی به اندیکاتورها نخواهید داشت.

استفاده از خطر روند به‌عنوان سطح حمایت

 

مرحله چهارم: یک استراتژی معاملاتی پرایس اکشن تشکیل دهید

با مطالبی که در رابطه با پرایس اکشن آموخته‌اید، با استفاده از راهنمای زیر یک استراتژی معاملاتی پرایس اکشن تشکیل دهید:

پرایس اکشن را ساده نگه دارید: سعی کنید از روش‌های منطقی و ساده پرایس اکشن استفاده کنید و مدام روش‌های جدید را وارد استراتژی معاملاتی خود نکنید.

نوع معاملات خود را تغییر ندهید: همانطور که اصلاح‌ها را با اندیکاتورها شناسایی می‌کنید و معاملات خود را انجام می‌دهید، در روش پرایس اکشن نیز به همین صورت عمل کنید. تنها تفاوت در این است که از متد پرایس اکشن استفاده می‌کنید.

در صورت تمایل یک اندیکاتور را نگه دارید: اگر با نداشتن اندیکاتور در فضای معاملاتی سردرگم می‌شوید، یک اندیکاتور را که بیش از سایر اندیکاتورها دوست دارید، نگه داشته و از آن استفاده کنید.

 

مرحله پنجم: شبیه‌سازی کنید و تست‌های مختلفی از معامله گری با پرایس اکشن بگیرید

هنگامی که استراتژی معاملاتی پرایس اکشن خاصی را انتخاب کردید، اکنون سخت‌ترین مرحله یعنی استفاده از آن در بازارهای معاملاتی فرا می‌رسد. تنها دانستن استراتژی معاملاتی کافی نیست و شما باید بتوانید از آن به طور ماهرانه در بازارهای معاملاتی استفاده نمایید.

شما در صورتی می‌توانید مهارت‌های خود را تقویت کنید که بازارهای معاملاتی را به‌صورت زنده رصد کنید و رفتارهای قیمت را پیوسته بررسی نمایید. در نتیجه، به مرور زمان متوجه می‌شوید که کدام استراتژی موفقیت‌آمیز است و کدام استراتژی شما را به نتیجه دلخواه نمی‌رساند. همچنین بهتر است یک دفترچه معاملاتی داشته باشید و تمام معاملات خود را در آن بنویسید.

 

سخن پایانی

پرایس اکشن یک روش معامله‌گری بسیار آسان و یک ابزار کامل برای معامله کردن در بازارهای سرمایه است که بدون نیاز به هیچ ابزار دیگری، بازدهی معاملات فعالان بازار سرمایه را به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهد.

در این مقاله ۵ قدم برای تبدیل شدن به یک پرایس اکشن کار آورده شده است که با دنبال کردن و تکرار این ۵ روش می‌توانید به یک پرایس اکشن کار حرفه‌ای تبدیل شوید و موفقیت‌های پرسودی در معاملات رقم بزنید.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که گاهی اوقات شما به تکرار زیاد نیاز دارید تا این روش را بدرستی انجام دهید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس اگر به بازارهای مالی علاقه دارید و نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید به منظور گرفتن مشاوره تخصصی از کارشناسان ما،‌ اطلاعات زیر را کامل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا