🎁 وبینار مسیر درست تبدیل شدن به یک معامله‌گر🎁

اینجا کلیک کنید
دوره منتور شیپ
واژه‌نامه و اصطلاحات

مفهوم بازار خرسی و بازار گاوی چیست؟

چه در بازار ارزهای دیجیتال فعال باشید یا در بازار سهام، بورس یا هر بازار دیگر، حتماً با اصطلاح بازار گاوی و بازار خرسی مواجه شده‌اید. از این دو واژه برای توصیف شرایط فعلی بازار استفاده می‌شود و اگر بخواهیم خیلی ساده آن‌ها را تعریف کنیم بازار گاوی به بازار در حال رشد و بازار خرسی به بازار در حال افت گفته می‌شود.

البته بازارهای مالی هر روز و هر لحظه در حال نوسان و فراز و نشیب هستند. برای همین از اصطلاح بازار گاوی و بازار خرسی تنها برای اشاره به حرکات قیمت در طولانی‌مدت و همچنین رشد و افت‌های قابل‌توجه استفاده می‌شود.

این دو مفهوم جزو مفاهیم اصلی و مهم بازارهای مالی هستند و برای همین می‌خواهیم در مقاله امروز به طور مفصل در مورد هر کدام از آن‌ها صحبت کنیم. پس اگر می‌خواهید با مفهوم بازار خرسی و بازار گاوی آشنا شوید حتماً تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

مفهوم بازار خرسی و گاوی

 

بازار گاوی یا Bull Market یعنی چه؟

بازار گاوی به بازاری گفته می‌شود که روند صعودی دارد و در جریان آن قیمت یک دارایی مدام افزایش می‌یابد.

بازار گاوی، Bull Market یا Bull Run به برهه‌ای از زمان گفته می‌شود که در جریان آن اکثریت سرمایه‌گذاران در حال خرید هستند، تقاضا از عرضه پیشی گرفته و سرمایه‌گذاران به بازار اعتماد دارند. قیمت‌ها نیز تحت تاثیر این شرایط افزایش می‌یابند.

بنابراین اگر در هر بازار مالی مثل بازار رمزارزها، بازار فارکس یا بازار سهام با افزایش مداوم قیمت مواجه شویم و روند حرکت روبه‌بالا باشد، نشان می‌دهد که اکثریت سرمایه‌گذاران نسبت به بازار خوش‌بین هستند و امیدوارند قیمت از این هم بالاتر برود. در چنین شرایطی ممکن است در آغاز یک بازار گاوی باشیم.

به سرمایه‌گذارانی که امیدوار به افزایش قیمت یک دارایی هستند به اصطلاح «گاو» یا Bull می‌گویند. این افراد با بازخوردهای مثبت خود حلقه‌ای را به وجود می‌آورند که باعث ورود سرمایه‌ی بیشتری به بازار می‌شود و قیمت دوباره روبه‌بالا حرکت می‌کند.

در بازار ارزهای دیجیتال که قیمت یک رمزارز رابطه‌ی بسیار نزدیکی به اعتماد عمومی به آن پروژه دارد، برخی از سرمایه‌گذاران از استراتژی مخصوصی استفاده می‌کنند که از تحلیل احساسات بازار و نظر سرمایه‌گذاران مختلف به دست می‌آید.

 

چگونه پایان بازار گاوی را تشخیص بدهیم؟

پایان بازار گاوی معمولاً‌ با از دست رفتن اعتماد سرمایه‌گذاران به دلایل مختلفی مثل انتشار اخبار منفی مشخص می‌شود.

حتی در جریان یک بازار گاوی نیز با نوسان، افت و اصلاح قیمت مواجه هستیم و این طور نیست که قیمت یک دارایی با یک خط راست رو به بالا حرکت کند. برای همین ممکن است بسیاری از سرمایه‌گذاران کم‌تجربه چنین افت‌های قیمت موقتی را به اشتباه به عنوان پایان بازار گاوی و روند صعودی در نظر بگیرند.

بنابراین نکته‌ی مهم اینجاست که برای تشخیص پایان بازار گاوی باید دید خود را عمیق‌تر کرده و قیمت دارایی مورد نظر خود را در بازه‌های زمانی طولانی‌تر تحلیل کنیم.

البته تاریخ نشان داده است که بازارهای گاوی برای همیشه دوام ندارند و بالاخره زمانی به پایان می‌رسند. این اتفاق معمولاً با از دست رفتن اعتماد سرمایه‌گذاران همراه می‌شود که عوامل مختلفی مثل انتشار اخبار منفی در شکل‌گیری آن تاثیر دارند.

وقتی قیمت با شدت زیادی کاهش یابد، می‌تواند به شکل‌گیری بازار خرسی منجر شود. در این شرایط سرمایه‌گذاران بیشتری با تفکر اینکه قیمت از این هم پایین‌تر خواهد رفت شروع به فروش دارایی‌های خود می‌کنند تا بیشتر از این متضرر نشوند.

 

بازار خرسی یا Bear Market یعنی چه؟

بازار خرسی به بازاری گفته می‌شود که روند نزولی دارد و در جریان آن قیمت یک دارایی مدام کاهش می‌یابد.

بازار خرسی یا Bear Market نیز به برهه‌ای از زمان گفته می‌شود که در جریان آن عرضه بسیار بیشتر از تقاضا است و اعتمادی در بین سرمایه‌گذاران دیده نمی‌شود.

بدین ترتیب قیمت دارایی مورد نظر نیز کاهش می‌یابد. به سرمایه‌گذاران بدبینی که معتقدند قیمت از این هم پایین‌تر خواهد رفت به اصطلاح «خرس» یا Bear می‌گویند. در بازار خرسی معامله‌ کردن سخت‌تر است و این موضوع بیش از هر معامله‌گر دیگری در سرمایه‌گذاران کم‌تجربه نمود پیدا می‌کند.

حتی زمان پیش‌بینی پایان بازار خرسی نیز بسیار سخت است و نمی‌توان به شکل دقیق کف قیمت را تشخیص داد. دلیل آن هم این است که تغییر روند معمولاً پروسه‌ای کند و غیرقابل‌پیش‌بینی است که از عوامل خارجی زیادی مثل رشد اقتصادی، احساسات معامله‌گران و رویدادهای جهانی تاثیر می‌پذیرد.

با این حال، بازار خرسی می‌تواند فرصت‌های سرمایه‌گذاری فراوانی را در اختیار معامله‌گران قرار دهد. مخصوصاً اگر استراتژی معاملاتی شما بلند‌مدت باشد، خرید در قیمت‌های پایین بازار خرسی می‌تواند در آینده که روند به صعودی تغییر یافت، بسیار پرسود باشد.

سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت نیز می‌توانند از اصلاح قیمت یا افزایش قیمت‌های موقتی برای کسب درآمد استفاده کنند. معامله‌گران حرفه‌ای هم همیشه امکان باز کردن موقعیت‌های معاملاتی فروش یا شورت (Short) را دارند.

یکی دیگر از استراتژی‌های معاملاتی که در جریان بازار خرسی مورد استفاده‌ی بسیاری از سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد استراتژی DCA یا Dollar-Cost Averaging است. در این استراتژی معامله‌گر باید در بازه‌های زمانی خاص به اندازه‌ی مشخصی از دارایی مورد نظر خود را صرف نظر از اینکه قیمت آن در چه وضعیتی قرار دارد، خریداری کند.

برای مثال کسی که می‌خواهد در خرید رمزارزی مثل «بیت کوین» (Bitcoin) از استراتژی DCA استفاده کند، باید هر هفته روز شنبه راس ساعت ۱۷ بعد از ظهر به ارزش ۵۰ دلار از این رمزارز را بدون توجه به قیمت فعلی آن خریداری کند. بدین ترتیب ریسک خرید بیت کوین کاهش می‌یابد و می‌توانید در جریان بازار گاوی و خرسی به سرمایه‌گذاری خود ادامه دهید.

 

چرا از واژه‌های خرس و گاو برای اشاره به بازار نزولی و صعودی استفاده می‌شود؟

به دلیل اینکه گاو در هنگام حمله شاخ‌هایش را به سمت بالا می‌گیرد و خرس پنجه‌هایش را به سمت پایین حرکت می‌دهد. برای همین به حرکت روبه‌بالا بازار گاوی و به حرکت روبه‌پایین بازار خرسی می‌گویند.

با خواندن تعریف بازار گاوی و بازار خرسی حتماً از خود پرسیده‌اید که اصلاً چرا برای اشاره به بازارهای صعودی و نزولی از دو واژه‌ی گاو و خرس استفاده می‌شود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که اصطلاح بازار گاوی و بازار خرسی از دیرباز و در تمام بازارهای مالی وجود داشته و کسی به طور دقیق در مورد تاریخچه‌ی آن خبر ندارد.

با این حال بسیاری از متخصصان بازارهای مالی معتقدند دلیل استفاده از گاو و خرس برای اشاره به بازار صعودی و نزولی به ویژگی‌های شخصیتی این دو حیوان برمی‌گردد. به عبارت دیگر، گاوها در هنگام حمله شاخ‌های خود را به سمت بالا می‌گیرند و خرس‌ها پنجه‌های خود را به سمت پایین حرکت می‌دهند. برای همین از بازار گاوی برای اشاره به حرکت روبه‌بالا و از بازار خرسی برای اشاره به حرکت روبه‌پایین استفاده می‌شود.

البته تئوری‌ها و مدارک دیگری نیز وجود دارند که به تاریخچه‌ی استفاده از گاو و خرس در بازارهای مالی می‌پردازند. اگر کنجکاو هستید می‌توانید با یک جستجوی ساده در اینترنت اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

 

سخن پایانی

بازار گاوی و بازار خرسی دو مفهوم پراستفاده و مهم در بازارهای مالی هستند که هر سرمایه‌گذاری باید با آن‌ها آشنا باشد. از همین رو در این مقاله بازار خرسی و بازار گاوی را برایتان شرح دادیم و گفتیم که منظور از بازار گاوی برهه‌ای از زمان است که در آن سرمایه‌گذاران به ادامه‌ رشد بازار امیدوار هستند و مدام شاهد افزایش قیمت یک دارایی هستیم.

در طرف دیگر بازار خرسی نیز به بازاری گفته می‌شود که روند نزولی دارد و اعتماد در آن از بین رفته است. در چنین بازاری احتمال افت بیشتر قیمت دارایی مورد نظر وجود دارد.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. بازار خرسی بورس ایران واقعا چند سال پیش وحشتناک بود خیلی ها نابود شدن بازار گاوی رو هم که اصلا اونقدر شاهدش نبودیم

    1. سلام وقت شما بخیر
      بله بازار بورس ایران کلا خیلی قابل پیش‌بینی نیست و سرمایه‌گذاری در اون ریسک‌های زیادی داره
      موفق و پرسود باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا