🎁 وبینار مسیر درست تبدیل شدن به یک معامله‌گر🎁

اینجا کلیک کنید
دوره منتور شیپ
آموزش فارکساستراتژی‌های معاملاتی

استراتژی معاملاتی تایم فریم ۱ دقیقه MTR

استراتژی معاملاتی بازار فارکس نحوه و زمان ورود و خروج به معامله را به‌وسیله اندیکاتورهای تکنیکال، مشخص می‌کند. تحلیل‌گران و تریدرهای بازار فارکس به‌طور پیوسته در حال طراحی استراتژی‌های معاملاتی جدید هستند تا بهترین نقاط برای ورود یا خروج معامله را نشان دهند.

یک استراتژی شامل تحلیل فاندامنتال و تحلیل تکنیکال قیمت یک دارایی می‌شود. در حالی‌که صدها استراتژی برای انجام معاملات وجود دارند، در این مقاله قصد داریم در مورد یکی از آن‌ها که برای تایم فریم یک دقیقه‌ای مناسب است، صحبت کنیم. استراتژی MTR یکی از استراتژی‌های مورد علاقه ال بروکس است که در پرایس اکشن در مورد آن توضیح داده است.

الگوی MTR

الگوی MTR همانطور که از نام آن پیداست Major Trend Reversal در بازگشت قیمت از خط روند اصلی تشکیل می‌شود.

الگوی MTR زمانی شکل می‌گیرد که روند قیمت از روند صعودی به نزولی یا از روند نزولی به صعودی تغییر مسیر می‌دهد. یعنی خط روند صعودی به سمت پایین و خط روند نزولی به سمت بالا شکسته می‌شود. برای تثبیت و تایید این الگو باید منتظر یک شکست کوتاه‌مدت در قیمت باشیم که به این بازگشت کوتاه مدت، «پولبک» (Pullback) می‌گویند.

در انتها، زمانی که پولبک هم اتفاق افتاد، منتظر تشکیل کندل‌‌ها در خلاف جهت قیمت قبلی می‌مانیم؛ زمانی‌که چند کندل قدرتمند تشکیل شد، می‌توان از نوسان قیمت سود کسب کرد.

برای استفاده صحیح از این الگو تنها کافی است به اصول تحلیلی قوانین پرایس اکشن ال بروکس مسلط باشید، تا نقاط ورود و خروج بهینه‌ای در معاملات خود بیابید.

در تمام بازارهای مالی سه نوع روند وجود دارد؛ روند صعودی، روند نزولی و رنج.

  • خط روند (Trend line): خط روند در نمودار قیمت یک دارایی خطی‌ست که قیمت را در معاملات مختلف دنبال و قیمت‌های بالا و پایین را به‌طور پیوسته به‌هم وصل می‌کند.
  • روند صعودی (Bullish): روند صعودی در نمودار قیمت جریانی رو به بالا است که افزایش قیمت از نقطه قبلی را نشان می‌دهند.
  • روند نزولی (Bearish): در یک روند نزولی، خط قیمت یک مسیر به سمت پایین را در پیش می‌گیرد و این خط از اتصال قیمت‌هایی که به‌صورت پیوسته در حال کاهش هستند، تشکیل می‌شود. 
  • روند رنج (Consolidation): حالت رنج یا تثبیت در نمودار قیمت زمانی است که قیمت های جدید همان روند قیمت‌های قبلی را در پیش می‌گیرند و خط روند هیچ تغییری به سمت بالا یا پایین ندارد.

اغلب تریدرهای بازارهای مالی از همان ابتدا که وارد بازار می‌شوند به دنبال نوسان‌گیری از قیمت یک دارایی می‌روند و همیشه در جستجوی استراتژی هستند که به وسیله آن بتوانند تمام نوسانات کوچک و بزرگ بازار را شکار کنند.

البته که این، کار هر کسی نیست و اگر با اصول مدیریت ریسک و سرمایه آشنا نباشید در این مسیر ضرر و زیان‌های زیادی را متحمل خواهید شد. استراتژی معاملاتی تایم فریم ۱ دقیقه MTR، سیستم معاملاتی محبوب ال بروکس برای شکار نوسانات قیمت است که امروز در این مقاله قرار است به آن بپردازیم.

 

استراتژی معاملاتی ۱ دقیقه

برای استفاده از استراتژی MTR در تایم فریم یک دقیقه لازم است تا ابتدا خط روند را در تایم فریم ۵ دقیقه‌ای تشخیص دهیم. بعد از آن باید منتظر بمانیم تا این خط روند با یک کندل قوی شکسته شود.

سپس منتظر پولبک می‌مانیم یعنی مشاهده یک الگوی کندلی قدرتمند که نشان از برگشت روند قیمت دارد (مانند الگوی چکش). دوباره روند برخلاف روند سابق ادامه پیدا می‌کند، تا تاییدیه الگوی MTR را بگیریم. در این نقطه وارد معامله‌ای بر خلاف جهت خط روند شده و حد سود و ضرر را مشخص می‌کنیم.

به‌عنوان مثال، نمودار قیمت بیت کوین را مشاهده کنید:

در این نمودار، قیمت در حال طی کردن یک روند نزولی قوی است، اما در سطح ۲۲۸۸۵.۰۷ روند نزولی شکسته شده و قیمت در حال صعود است. بعد از مدتی قیمت در همین سطح پولبک داشته و بعد از آن با قدرت به رشد خود ادامه داده است.

تایم فریم ۱ دقیقه

پس از پایان پولبک، قیمت با دو کندل صعودی بخش زیادی از اصلاح را پوشش می‌دهد و این می‌تواند سیگنال خوبی برای شروع روند صعودی باشد و هدف ما هم دقیقا کسب سود از همین روند صعودی است.

 

تعیین حد سود و حد ضرر برای الگوی MTR در تایم فریم یک دقیقه

در هر استراتژی از پیش تعیین شده، شما باید برای جلوگیری از ضرر در معاملات،‌ برای سفارش خود یک حد سود و یک حد ضرر تنظیم کنید تا به محض رسیدن قیمت به آن نقطه، ‌معامله بسته شود.
  • حد سود (Take Profit): معمولا قیمت پس از تشکیل الگوی MTR و بازگشت از روند قبلی، امکان پوشش تمام خط روند سابق را دارد و می‌تواند تا ابتدای خط روند صعودی یا نزولی، ریزش یا صعود داشته باشد. با این حساب، می‌توانید حد سود خود را در سطحی که خط روند قبلی از آن آغاز شده است، قرار دهید.
  • حد ضرر (Stop Loss): هنگام شکست خط روند صعودی به طرف پایین، حد ضرر را کمی بالاتر از آخرین سقف قیمت در خط روند صعودی قرار می‌دهیم. هنگام شکست خط روند نزولی به طرف بالا، حد ضرر را با فاصله کمی بیشتر، پایین‌تر از آخرین کف قیمتی در خط روند نزولی می‌گذاریم.

 

نکات کلیدی برای استفاده از الگوی MTR در تایم فریم یک دقیقه

گفتنی است که برای استفاده از الگوی MTR در تایم فریم ۱ دقیقه ابتدا لازم است تا تحلیل خود را در تایم فریم ۵ دقیقه انجام دهید، ولی در تایم فریم یک دقیقه اقدام به معامله کنید.

همچنین به این نکته توجه داشته باشید که در تایم فریم‌های کوچک، نوسانات بیشتری اتفاق می‌افتد؛ پس زود اقدام نکنید و منتظر تاییدیه بمانید. علاوه‌بر این‌ها به یاد دشته باشید در صورتی که می‌خواهید از استراتژی با الگوی MTR استفاده کنید، حتما برای معامله خود حد سود و حد ضرر در نظر بگیرید. برای استفاده از این استراتژی تسلط به روش پرایس اکشن ال بروکس لازم است.

 

نقاط مثبت و ضعف الگوی MTR

الگوی MTR از جمله الگوهای معاملاتی است که به‌راحتی برای تایم فریم‌‌های کوچک قابل استفاده است. این الگو با اینکه خیلی ساده به‌نظر می‌رسد، استفاده از آن نیاز به آموزش دارد. الگوی MTR دارای نقاط ضعف و قوتی است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

نقاط قوت الگوی MTR

  • قابل استفاده در استراتژی‌های معاملاتی با تایم فریم‌های کوچک
  • امکان تاییدیه گرفتن
  • قابل استفاده در بازارهای مختلف

نقاط ضعف الگوی MTR

  • نیاز به مدیریت دقیق
  • نیاز به تشخیص بهترین نقطه برای ورود به معامله
  • نیاز به آموزش پیش از استفاده

 

سخن پایانی

استراتژی‌های معاملاتی که برای نوسان‌گیری از قیمت یک دارایی استفاده می‌شوند،‌ طرفداران زیادی در میان سرمایه‌گذاران دارند. الگوی MTR (بازگشت از خط روند اصلی) از روش‌های معامله در تایم فریم‌‌های کوچک به شمار می‌رود که برای نوسان‌های کوتاه مدت قیمت مناسب است.

معامله‌گرانی که توانایی مدیریت ریسک را دارند و بر تشخیص این الگو مسلط هستند، در زمان نوسانات بازار می‌توانند سود خوبی در زمانی کوتاه به‌دست آورند. در این مقاله به‌طور کامل نحوه استفاده از الگوی MTR در تایم فریم یک دقیقه‌ای را توضیح دادیم که برای معامله‌گران حرفه‌ای و تازه‌کار می‌تواند مفید باشد.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا