دوره منتور شیپ
آموزش بورس

آموزش خرید و فروش سهام در بورس | به صورت آنلاین

همزمان با تقاضای بسیاری از افراد جهت سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و علی‌الخصوص بازار بورس، درحال‌حاضر شاهد ورود افراد تازه‌کار به این بازار سرمایه‌گذاری هستیم و همین موضوع باعث شده تا بحث آموزش چگونگی سرمایه‌گذاری در این بازار و همچنین نحوه خریدوفروش سهام در بورس، بیش‌ازپیش حائز اهمیت باشد.

به‌طور کلی آموزش خریدوفروش سهام در بورس یعنی یادگیری کلیه مواردی که بایستی در زمان خریدوفروش آنلاین یک سهام در بورس در نظر داشته باشید تا بدون هیچ‌گونه اشتباهی و در کوتاه‌ترین زمان قادر باشید برای خرید سهم موردنظر خود و یا فروش سهامی که دارید اقدام نمایید.

پس به‌هیچ‌عنوان این مقاله آموزشی رایگان که با زبانی ساده تهیه‌شده تا تمامی عزیزان بتوانند از آن استفاده کنند را از دست ندهید و مطمئن هستم که بعد از مطالعه مطلب، آموزش معامله در بورس را کاملاً یاد گرفته‌اید و دیگر با نحوه خریدوفروش سهام در بورس به‌صورت آنلاین که بسیار ساده است، آشنا خواهید بود.

 

آموزش خریدوفروش سهام در بورس (آنلاین و اینترنتی)

جهت ورود به بازار بورس و شروع خریدوفروش سهام، سرمایه‌گذاران باید در قدم اول با روش‌های گوناگون انجام معاملات بورس همچون خریدوفروش اینترنتی یا آنلاین، تلفنی و حضوری آشنایی داشته باشند.

البته که امروزه اغلب معاملات بازار بورس به‌صورت آنلاین انجام می‌گیرد و دیگر روش‌ها تقریباً امروزه کارایی آن‌چنانی ندارند. به‌طور کلی خریدوفروش سهام در بورس تحت نظر کارگزاری‌ها انجام می‌شود و افراد به‌تنهایی نمی‌توانند، مستقلاً و بدون استفاده از واسطه‌ای مثل کارگزارها، اقدام به خریدوفروش سهام در بورس کنند.

۵ گام اول ورود به بورس

 

مزایای خریدوفروش سهام در بورس

  • سرعت بالای تصمیم‌گیری (انجام معامله تنها در چند ثانیه)
  • امنیت بالای انجام معاملات (عدم دسترسی به دارایی‌های شما توسط افراد دیگر)
  • انتقال الکترونیکی پول (امکان پرداخت آنلاین توسط کاربر به کارگزاری بدون نیاز به مراجعه به بانک)
  • عدم محدودیت زمانی و مکانی (امکان خریدوفروش سهام در هرجای دنیا)
  • کاهش اختلافات بین سرمایه‌گذاران و کارگزاری‌ها و درنتیجه کاهش خطاها و اشتباهات

 

خریدوفروش سهام در بورس (آنلاین و اینترنتی)

همان‌طور که در بالا نیز اشاره کردیم، پرطرفدارترین و پرکاربردترین روش انجام معامله، خریدوفروش سهام از طریق سامانه معاملات آنلاین است که ما نیز قصد داریم در این مطلب آموزش خریدوفروش سهام در بورس را آموزش دهیم.

اساساً در این روش، فرد سرمایه‌گذار می‌تواند در هرکجا که باشد، با داشتن سیستمی متصل به اینترنت، به‌طور مستقیم اقدام به خریدوفروش انواع سهام شرکت‌ها کند.

از طرفی جهت دسترسی به سامانه معاملات آنلاین، فرد تنها با یک بار مراجعه حضوری به کارگزاری و تکمیل فرم و قراردادهای مربوطه، کد کاربری و رمز عبور خود را دریافت کرده و سپس با ورود به سامانه آنلاین کارگزاری، امکان خریدوفروش سهام در ساعت فعالیت بازار بورس برای وی میسر خواهد شد.

علاوه بر این موارد، در سامانه معاملاتی بازار بورس، افراد امکان مشاهده وضعیت درخواست‌های خریدوفروش خود را نیز خواهند داشت و سهام‌های خریداری‌شده نیز به‌صورت آنی در پرتفوی یا سبد سهام قابل‌مشاهده خواهد بود.

ضمناً کاربران جهت انتقال وجوه مدنظر خود برای سرمایه‌گذاری، قادر خواهند بود تا به‌صورت الکترونیکی و از طریق کارت‌های بانکی خود، اقدام به پرداخت وجه کنند.

 

مراحل خریدوفروش سهام در بورس (آنلاین و اینترنتی)

جهت اینکه بتوانید در بازار بورس اقدام به خریدوفروش یک سهم بخصوص کنید، نیاز است تا یک سری از مراحل را طی کنید. دقت کنید که این مراحل بسیار ساده و آسان هستند و انجام آنها نیاز به مهارت تخصصی بخصوصی ندارد. ازاین‌رو اساساً مراحل خریدوفروش سهام در بورس به‌صورت آنلاین به‌شکل زیر است:

آموزش خرید و فروش سهام در بورس

  • دریافت کد بورسی، احراز هویت در سامانه سجام و ورود به سامانه انجام معاملات آنلاین
  • شارژ حساب کاربری در کارگزاری
  • جستجوی نماد بورسی مدنظر جهت سرمایه‌گذاری
  • ثبت سفارش خرید سهم یا سهام‌های مدنظر خود
  • تأیید سفارش و افزوده شدن سهم مدنظر به پرتفوی کاربر
  • ثبت سفارش فروش و فروختن سهم مدنظر خود
  • واریز وجه به حساب بانکی ثبت‌شده در کارگزاری

 

دریافت کد بورسی، احراز هویت در سامانه سجام و ورود به سامانه انجام معاملات آنلاین

همان‌گونه که در بالا به آن اشاره کردیم، اولین قدم جهت خرید و فروش سهام در بورس به‌صورت آنلاین، دریافت کد بورسی و احراز هویت در سامانه سجام است.

دقت داشته باشید که اساساً فرقی نمی‌کند که از کدام کارگزاری کد بورسی خود را دریافت می‌کنید؛ چراکه کد بورسی شما یک کد یکتا است و در کلیه کارگزاری‌ها تعریف خواهد شد.

تفاوتی ندارد که کد بورسی خود را از کدام کارگزاری دریافت کرده باشید؛ شما می‌توانید با دریافت کد بورسی خود و سپس با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور خود، وارد پنل معاملاتی خود شوید.

 

نکاتی که در زمان انتخاب کارگزاری باید حتما مدنظر قرار داد:

در زمان انتخاب یک کارگزاری باید نکاتی را مدنظر قرار داد تا در آینده ناچار به تعویض کارگزاری خود نشوید:

نکات مهم برای انتخاب کارگزاری

  • کارگزاری مدنظر شما باید امکان افتتاح حساب به‌صورت غیرحضوری را داشته باشد.
  • کارگزاری مدنظر شما باید دارای باشگاه مشتریان و سیستم‌های ارائه تخفیف‌های معاملاتی باشد.
  • کارگزاری مدنظر شما باید دارای سامانه‌های معاملات برخط باشد.
  • سامانه معاملات برخط کارگزاری مدنظر شما باید دارای پشتیبانی آنلاین باشد.
  • کارگزاری مدنظر شما باید خدمات اعتباری به کاربران خود ارائه دهد.
  • کارگزاری مدنظر خود را از میان کارگزاری‌های رتبه الف انتخاب کنید.
  • کارگزاری مدنظر شما باید دارای سامانه آموزشی و تحلیلی منحصربه‌فرد باشد.
  • امکان دسترسی راحت به شعب فیزیکی کارگزاری مدنظر شما وجود داشته باشد.
  • در سامانه معاملاتی کارگزاری مدنظر شما، سامانه شبیه‌ساز معاملاتی وجود داشته باشد.
  • کارگزاری مدنظر شما باید از مانده‌حساب معاملاتی شما، بهتان وام اعطا کند.

 

شارژ حساب کاربری در کارگزاری

جهت خرید سهام در بازار بورس نیاز دارید تا بعد از اخذ کد بورسی و سپس نام کاربری و رمز عبور از کارگزاری مدنظر خود، حساب کاربری خود را به میزان دلخواه شارژ کرده تا بتوانید با آن میزان دارایی خود، اقدام به خرید سهام در این بازار کنید.

از طرفی بایستی به این نکته نیز توجه داشته باشید که حداقل مبلغ مجاز جهت واریز به‌حساب کاربری، پانصد هزار تومان است.

از طرفی این حد تعیین‌شده به خرید سهام‌های قابل‌خرید در عرضه‌ی اولیه مربوط نمی‌شود و شما می‌توانید سهام‌های قرارگرفته در عرضه اولیه را با رقم‌هایی کمتر از پانصد هزار تومان نیز خریداری کنید.

در فرایند واریز وجه، ضروری نیست تا حتماً از همان حساب بانکی که در زمان دریافت کد بورسی به کارگزاری معرفی کرده‌اید، استفاده کنید.

در حقیقت شما می‌توانید از هر حساب بانکی که در اختیار دارید واریزی خود را انجام دهید، ولی در زمان برداشت وجه و نقد کردن سهام‌های خود، تنها بایستی از همان حساب اولیه خود استفاده کنید.

 

جستجوی نماد بورسی مدنظر جهت سرمایه‌ گذاری

در بخش جست‌وجو در سیستم معاملاتی کارگزاری خود می‌توانید نماد سهامی که قصد خرید آن را دارید را جست‌وجو کرده و حتی آن را به دیده‌بان بازار خود نیز انتقال دهید تا در صورت نیاز، فوراً به آن دسترسی پیدا کنید.

در زمان انتخاب یک سهم جهت سرمایه‌گذاری، برترین گزینه، بررسی گزارش عملکرد ماهانه یا سالانه شرکت‌ها است که جهت انجام این کار می‌توانید از سامانه کدال استفاده کنید.

 

ثبت سفارش خرید سهم یا سهام‌های مدنظر خود

در قدم بعدی جهت خریدوفروش سهام در بازار بورس به‌صورت اینترنتی، باید در سامانه معاملاتی، بر روی گزینه خرید کلیک کرده و سپس در پنجره‌ی نمایش داده‌شده، قیمت مدنظر و تعداد سهامی که قصد خرید آن رادارید را وارد کنید.

دقت داشته باشید که سیستم معاملاتی نیز ۱٫۵ درصد کارمزد انجام معاملات را در نظر گرفته و عدد نهایی که شما باید آن را بپردازید را برای شما نمایش خواهد داد.

حال اگر به‌اندازه این رقم در حساب خود موجودی داشته باشید، سفارش خرید سهم شما به هسته معاملاتی بورس ارسال خواهد شد و در صورت وجود فروشنده‌ای با قیمت ثبت‌شده توسط شما، سفارش شما تأیید خواهد شد.

در این مرحله از مراحل خریدوفروش سهام در بورس، باید به رقم کارمزد کارگزاری نیز دقت داشته باشید. در حقیقت در این نوع معاملات، کارگزاری نیز برای انجام معاملات، کارمزدی را دریافت می‌کند.

 

تأیید سفارش و افزوده شدن سهم مدنظر به پرتفوی کاربر

بعد از تأیید و ثبت سفارش در سیستم معاملات، سفارش شما در بخش خریداری سهم مدنظر شما اعمال‌شده و اگر فروشنده‌ای با شرایط شما در آن لحظه وجود داشته باشد، سفارش شما تکمیل‌شده و آن سهم به تعدادی که آن را سفارش داده‌اید، به سبد سهام شما اضافه خواهد شد.

 

ثبت سفارش فروش و فروختن سهم مدنظر خود

از طرفی این امکان نیز وجود دارد تا به هر دلیلی بعدها قصد فروش سهام خریداری‌شده خود را داشته باشید؛ ازاین‌رو جهت این کار باید بر روی نماد مدنظر خود کلیک کرده و سپس گزینه فروش را انتخاب کنید.

دقت داشته باشید که درست مثل فرآیند خرید، باید در پنجره‌ی بازه شده، تعداد سهامی که قصد فروش آن را داشته را به همراه قیمت مدنظر خود برای فروش تعیین کرده و سپس بر روی گزینه تأیید ثبت سفارش فروش کلیک کنید تا سفارش شما با شرایطی که برای آن تعیین کرده‌اید، به هسته معاملاتی ارسال شود.

حال اگر یک خریدار در آن لحظه باقیمت و تعداد سهامی که مشخص کردید وجود داشت، سفارش فروش شما تکمیل خواهد شد.

همچون مرحله خرید یک سهم، در فروش سهام مدنظر خود نیز باید دقت داشته باشید که قیمت نهایی که برای شما به نمایش درخواهد آمد، قیمتی است که پس از کسر کارمزد کارگزاری محاسبه گردیده است.

 

واریز وجه به حساب بانکی ثبت‌شده در کارگزاری

در قدم آخر و پس از تکمیل مرحله فروش سهم مدنظر خود، مبلغ حاصل از فروش آن سهم، در لحظه تکمیل سفارش، به‌حساب بورسی شما واریزشده و می‌توانید جهت واریز آن به‌حساب بانکی خود اقدام کنید.

دقت کنید که مبلغ مدنظر شما در کمتر از دو روز کاری، به‌حساب بانکی که در زمان ثبت‌نام آن را به سازمان بورس معرفی کرده‌اید، واریز می‌شود.

اساساً به‌تمامی روزهایی که بازار بورس فعال است، یعنی کلیه روزهای هفته به‌غیراز پنج‌شنبه و جمعه و همچنین تعطیلات رسمی، روز کاری گفته می‌شود.

 

نکات مهم در خصوص خریدوفروش سهام در بورس (آنلاین و اینترنتی)

حال که به‌طورکلی با مراحل خریدوفروش سهام در بورس آشنا شدیم، در ادامه قصد داریم تا به نکاتی بپردازیم که در خصوص خریدوفروش سهام در بورس باید آنها را مدنظر داشته باشید:

نکات مهمی که در معاملات بورسی باید در نظر داشت

  • کلیه مراحلی که در مورد خرید یا فروش سهام در بورس به‌صورت آنلاین توضیح دادیم، به‌طور معمول در کمتر از چند ثانیه انجام می‌گیرد؛ مگر آنکه شما در صف خرید یا فروش قرار بگیرید که شرایط مخصوص به خود را دارد.
  • از آن جا که در روش خریدوفروش اینترنتی سهام، مستقیماً در سیستم معاملاتی درخواست خود را ثبت می‌کنید، عدم آگاهی از نحوه انجام معامله، می‌تواند منجر به ضرر احتمالی شما گردد.
  • همواره باید بر اساس اطلاعات صحیح تصمیم‌گیری کرد و به شایعات یا جو موجود در بازار بی‌اعتنا ماند.
  • برخورداری از دید بلندمدت در بازار بورس یکی از اصول موفقیت در خریدوفروش سهام خواهد بود.
  • هرقدر که در سبد سرمایه‌گذاری یا پرتفوی خود، سهام شرکت‌های گوناگونی را قرار دهید، ریسک سرمایه‌گذاری شما کاهش خواهد یافت.
  • هیچ‌گاه نباید با دارایی و سرمایه‌ی اصلی خود وارد بازار بورس شوید. در حقیقت باید سرمایه یا دارایی مازاد خود را در بورس سرمایه‌گذاری کنید تا در صورت زیان، لطمه شدیدی به زندگی شما وارد نشود.
  • اگر قصد این را دارید تا به‌طور جدی اقدام به فعالیت در بازار بورس کنید، ولی تخصص کافی در این مورد را ندارید، حتماً باید با افراد حرفه‌ای و خبره مشورت کنید و در کنار آن به‌مرور، دانش خود را در این مورد افزایش دهید.
  • بازار همواره مثبت و رو به رشد نیست و باید خود را برای وقت‌هایی که بازار منفی می‌شود آماده کنید.
  • به‌هیچ‌عنوان بدون دانش کافی و پیش از آنکه درک صحیحی از بازار داشته باشید، سرمایه خود را وارد بورس نکنید.
  • بعد از یادگیری مفاهیم پایه‌ای بورس، باید اطلاع پیدا کنید که کدام سهام‌ها را باید در چه زمانی خریداری کرد و چه زمانی فروخت تا بتوان از این طریق کسب سود کرد.
  • باید از تجربیات دیگران در این حوزه استفاده کرد.
  • اولویت هر فرد در بورس باید حفظ سرمایه و اولویت دوم آن حفظ سودهای پیشین و سپس در اولویت سوم، کسب سود باشد.

 

سخن پایانی

در این مطلب به این موضوع پرداختیم که اساساً روش خریدوفروش سهام در بورس به‌صورت آنلاین به چه شکل است و با انجام چه مراحلی، افراد قادر خواهند بود تا سهم یک شرکت را خریداری کرده یا برای فروش آن اقدام کنید.

در آخر بد نیست یادآوری کنیم که فرایند خریدوفروش سهام در بورس به‌صورت آنلاین اصلاً دشوار نبوده و با چند کلیک ساده می‌توان اقدام به معامله در این بازار کرد.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۱۰ دیدگاه ها

  1. خیلی وقت بود دنبال آموزش خرید و فروش سهام در بورس بودم واقعا دیگه از یادگیریش مایوس شده بودم ممنون از سایت خوبتون و نوسینده عزیز

  2. سلام مقاله تون عالی بود تقریبا هرچیزی که میشد گفت رو پوشش دادید ممنونم 👍👍
    یه سوال هم داشتم اینکه به نظر شما بهترین زمان برای فروش سهام چه موقه هست؟ من یه رپورتاژ داشتم میخوندم که توی اقتصاد ژورنال میگفت بهترین زمان فروش 10 دقیقه قبل از بسته شدن بازار هست.
    خواستم با یه سایت تخصصی هم مطرح کنم ببینم این درسته؟ ممنون میشم پاسخ بدید ❤️🙏

  3. سلام تازه کارم میخوام شروع کنم معمولا کدوم سهام میتونه ی پله مارو جلو بندازه ممنون
    آیا بعد خرید سهام بصورت پیامک یا اعلان به ما بالا رفتن قیمتها اعلام میشه یا خیر
    راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا