🎁 وبینار مسیر درست تبدیل شدن به یک معامله‌گر🎁

اینجا کلیک کنید
دوره منتور شیپ
استراتژی‌های معاملاتی

سوئینگ تریدینگ (Swing Trading) چیست؟ نکات کاربردی

بازارهای مالی مختلف مانند فارکس، ارزهای دیجیتال و سهام فرصت‌های سرمایه‌گذاری خوبی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهند. در صورتیکه استراتژی مناسبی برای معاملات سرمایه‌گذاری انتخاب شود، سود خوبی حاصل خواهد شد.

سرمایه‌گذاران بازارهای مالی به روش‌های متفاوتی در بازار اقدام به معامله می‌کنند. فعالان بازارهای مالی یا نوسان‌گیر هستند و در تایم فریم‌های کوچک به صورت کوتاه مدت خرید و فروش می‌کنند یا سرمایه‌گذارانی هستند که با هدف طولانی مدت پول خود را در بازار قرار می‌دهند. معاملات کوتاه مدتی که با هدف کسب سود از نوسانات قیمت انجام می‌شوند را سوئینگ تریدینگ (Swing Trading) می‌نامند.

هدف از انجام معاملات نوسان‌گیری کسب سودهای کوچک در بازه زمانی کوتاه است. برای این منظور، تریدر باید ارزها یا کالاهایی را انتخاب کند که ارزش آن‌ها ثابت نیست و دائما در حال نوسان است. معامله‌گران موفق در سوئینگ تریدینگ به طور موقت و کوتاه به دنبال تسلط بر یک قسمت از حرکت پیش‌بینی شده قیمت هستند و پس از آن به سراغ فرصت‌های بعدی می‌روند.

تریدرهای سوئینگ، اصولا از تحلیل تکنیکال و فاندامنتال به منظور یافتن موقعیت‌های خرید و فروش  استفاده می‌کنند. در این مقاله شما را با مفهوم سوئینگ تریدینگ و نوسان‌گیری آشنا خواهیم کرد.

سوئینگ تریدینگ چیست؟

«سوئینگ تریدینگ» (Swing Trading) در لغت به معنای معامله نوسانی است که در بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری نوعی استراتژی برای کسب سود به شمار می‌آید.

سوئینگ تریدینگ شکلی از معامله است که در آن تریدر با مشخص کردن هدف کوتاه مدت برای کسب سود، وارد بازار می‌شود. در این روش از ترید، شما قادر خواهید بود از نوسان قیمت در کوتاه مدت، سود بدست آورید.

معاملات سوئینگ، معاملات خرید و فروشی هستند که با هدف استفاده از نوسانات کوتاه مدت در روند قیمت یک کالای با ارزش مانند سهام یا ارز به مدت چند هفته تا چند ماه طول می‌کشد. البته معامله‌گران سوئینگ می‌توانند، پوزیشن معاملاتی خود را در عرض چند روز یا حتی چند ساعت هم ببندند.

معمولا افرادیکه به این روش ترید می‌کنند، به سرعت وارد معامله می‌شوند و پس از لمس حد سودشان توسط قیمت، به معامله خود پایان می‌دهند. در مقابل، هولدرها یا همان سرمایه‌گذاران بلند مدت، پوزیشن‌های معاملاتی بلند مدت با هدف کسب سودهای هنگفت باز می‌کنند و منتظر رشد قیمت می‌مانند.

سوئینگ تریدینگ یا معاملات نوسانی (Swing trading)، انواعی از معامله‌ست که در آن تلاش می‌شود سودهای کوتاه مدت تا میان مدت از یک سهام (یا هر ابزار مالی) طی چند روز تا چند هفته بدست بیاید. معامله‌گران در این نوع از معاملات از تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال برای پیش‌بینی روند قیمت و فرصت‌های ورود و خروج مناسب استفاده می‌کنند.

برای کسب سود در معاملات سوئینگ حتما باید بازار را به طور پیوسته مانیتور و اخبار را پیگیری کنید تا در صورت فراهم شدن یک فرصت مناسب بتوانید از آن بهره ببرید.

استفاده از این روش در بازار ارزهای دیجیتال و بین علاقه‌مندان به کریپتو متداول است. معمولا افرادیکه قصد دارند با فعالیت در این بازار درآمدی روزانه و یا ماهانه داشته باشند با انتخاب رمزارزهای پر نوسان اقدام به انجام معاملات سوئینک می‌کنند.

لازم به ذکر است که اکثر معامله‌گران فاندامنتال از روش سوئینگ در معاملات خود استفاده می‌کنند. زیرا تغییرات در اصول بنیادی شرکت‌ها معمولا در زمان کوتاهی بر روی قیمت محصولات شرکت‌ها یا سهام آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

 

مزایا و معایب سوئینگ تریدینگ

استفاده از ابزارهای ساده و رصد بازار برای یک مدت کوتاه از مزایای سوئینگ تریدینگ به شمار می‌آید که البته ممکن است با ریسک شکل‌گیری روند معکوس ناگهانی و از دست رفتن دارایی همراه باشد.

هدف سوئینگ تریدینگ، کسب حداکثر سود از روند حرکت قیمت است. برخی از تریدرها به دنبال کالاها یا ارزهای پرنوسان هستند و برخی دیگر، ارزهایی با حرکات کمتر را انتخاب می‌کنند.

بسیاری از  معامله‌گرانی که با روش سوئینگ معاملات خود را انجام می‌دهند، اساس معاملات خود را بر پایه ریسک به سود قرار می‌دهند و معمولا برای سفارشات خود حد سود و حد ضرر مشخص می‌کنند. به عنوان مثال، اگر برای هر سهم یک دلار ریسک در نظر بگیرند و سود ۳ دلار در هر سهم را پیش‌بینی کنند،‌ از نظر آن‌ها این معامله یک ترید منطقی خواهد بود.

همواره سوئینگ تریدرها در نمودارهای یک روزه قیمت کالا، به دنبال فرصتی برای انجام معاملات خود می‌گردند و نقطه ورود درست، حد ضرر و حد سود خود را در نمودارهای یک ساعته یا ۱۵ دقیقه‌ای مشخص می‌کنند.

از جمله مزایای معاملات سوئینگ می‌توان به زمان کوتاه برای سفارشات، کسب سودهای حتمی و استفاده از تحلیل‌های تکنیکال برای پیش‌بینی روند قیمت اشاره کرد.

اما در مقابل، این نوع معامله معایبی نیز به همراه دارد که یکی از آن‌ها زمان معاملات است؛ معمولا در آخر هفته و در طول شب فرصت برای این نوع معاملات پیش می‌آید. علاوه بر این، در این نوع معاملات روندهای معکوس‌ که به طور ناگهانی ظاهر می‌شوند، می‌توانند ضررهای کلانی را رقم بزنند. همچنین، سوئینگ تریدرها به دلیل اینکه غرق در معاملات کوتاه می‌شوند، سودهایی که ممکن است از معاملات بلند مدت نصیبشان شود را از دست می‌دهند.

 

نکات کاربردی در مورد نوسان گیری

روش نوسان‌گیری از روش‌های متداول سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی است که اغلب توسط معامله‌گران تازه کار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سوئینگ تریدینگ یا نوسان‌گیری یکی از رایج‌ترین سبک‌های معاملاتی است که توسط سرمایه‌گذاران مبتدی انتخاب می‌شود؛ زیرا در مدت زمان کوتاه از یک حرکت قیمتی ساده رو به رشد می‌توانند به سود برسند.

در سوئینگ تریدینگ معامله‌گران تا زمانیکه روند در جهت دلخواه آن‌ها حرکت کند معامله خود را تا چندین روز یا هفته، باز نگه می‌دارند و تنها زمانی از معامله‌ای خارج می‌شوند که نشانه‌های تغییر جهت روند را مشاهده کنند. این نوع معاملات اغلب در بازارهای مالی پر نوسان مانند بازار ارزدیجیتال و بازار فارکس استفاده می‌شوند.

از نکات مهم و کاربردی در مورد معاملات سوئینگ این است که ابزارهای تحلیل تکنیکال؛ اندیکاتورها و الگوهای قیمتی می‌توانند به پیش‌بینی قیمت و تعیین نقاط ورود و خروج کمک زیادی کنند. به عنوان مثال، اندیکاتورهای میانگین متحرک (MA)، مکدی (MACD) و شاخص قدرت نسبی (RSI) که برای پرایس اکشن استفاده می‌شوند از جمله ابزارهایی هستند که برای تشخیص جهت روند در معاملات نوسان‌گیری مناسب هستند.

علاوه بر این‌ها، خطوط مقاومت و حمایت و همچنین الگوهایی که با حرکات قیمت تشکیل می‌شوند از جمله ابزارهای مهمی هستند که کاربرد زیادی در معاملات سوئینگ دارند.

ابزار مناسب برای سویینگ تریدینگ

با وجود اینکه معاملات نوسان‌گیری ساده به نظر می‌رسند، برای پیش‌بینی قیمت تا حدودی باید با بازار و روند قیمت آشنایی داشته باشید و اخبار سیاسی و اقتصادی در دنیا را برای مدتی دنبال کنید.

اغلب موقعیت مناسب برای سوئینگ تریدینگ شب‌ها و آخر هفته‌ها پیش می‌آید؛ یعنی مواقعی که ممکن است گپ قیمتی رخ دهد و قیمت با فاصله زیادی نسبت به آخرین جلسه معاملاتی قبل، شروع به حرکت کند.

 

سخن پایانی

این روزها سرمایه‌گذاران زیادی به دنبال کسب سود و درآمد از بازارهای مالی هستند. تریدرها و معامله‌گران نسبت به شخصیت و مقدار سرمایه، روش‌های مختلفی برای انجام معاملات خود دارند. یکی از روش‌های معاملاتی که در مدت زمان کوتاه می‌تواند برای شما سودآور باشد، روش سوئینگ تریدینگ است که نیاز به تحلیل‌های پیچیده ندارد. با این وجود، تا حدودی باید با بازار و چگونگی تاثیر عوامل مختلف بر روند قیمت آشنایی داشته باشید.

هدف از سوئینگ تریدینگ کسب سودهای کوتاه مدت از حرکت قیمت است. این روش برای معاملات بازار ارزدیجیتال و بازار تبادل ارزهای خارجی متداول است. برای یک معامله سوئینگ پرسود، معمولا باید در آخر هفته‌ها یا پایان ساعات کاری به دنبال موقعیت‌های مناسب گشت. لازم به ذکر است که ابزارهای اصلی و کاربردی برای معاملات نوسان‌گیری، تحلیل‌های فاندامنتال و تکنیکال هستند که تا حد زیادی به پیش‌بینی قیمت و تعیین نقاط ورود و خروج کمک می‌کنند.

در این مقاله به طور مفصل در مورد چگونگی معاملات سوئینگ و نوسان‌گیری توضیح دادیم. توصیه می‌شود پیش از هر اقدامی اطلاعات خود را در مورد بازار افزایش دهید و در کنار پیگیری اخبار، بازار را تحت نظر بگیرید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

منبع
investors.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا