دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل بازار

تحلیل درون زنجیره ای یا آن چین (On-Chain) چیست؟

یکی از خوبی‌های بازار ارزهای دیجیتال این است که به دلیل استفاده از فناوری بلاک چین، همه‌ی تراکنش‌ها و نقل‌وانتقالات صورت گرفته در آن به صورت شفاف قابل ‌دسترسی است و هرکسی می‌تواند آن‌ها را ببیند.

همین موضوع باعث شده شکل جدیدی از تحلیل بازار که مختص دنیای رمزارزهاست، به وجود آید که می‌تواند اطلاعات بسیار مهمی را در اختیارمان قرار دهد.

این نوع تحلیل، «تحلیل درون‌زنجیره‌ای» یا «آن چین» (On-Chain) نام دارد و می‌توان آن را در کنار سایر انواع تحلیل مثل «تحلیل تکنیکال» (Technical Analysis) یا «تحلیل فاندامنتال» (Fundamental Analysis) قرار داد. البته تحلیل آن چین شباهت‌هایی هم به تحلیل فاندامنتال دارد و می‌توان آن را زیرمجموعه‌ای از این نوع تحلیل در نظر گرفت.

به هر حال چیزی که این روزها به عنوان تحلیل درون‌زنجیره‌ای مطرح می‌شود به اندازه‌ای محبوب شده که شرکت‌ها و پلتفرم‌های مختلفی برای فعالیت در این حوزه ایجاد شده است.

در ادامه‌ی مقاله ابتدا در مورد مفاهیم پایه‌ی این نوع تحلیل و تعریف آن صحبت کرده و در انتها نیز به چند نمونه از این پلتفرم‌ها و ابزارهای تحلیل آن چین اشاره می‌کنیم. لطفاً ما را همراهی کنید.

تحلیل درون زنجیره ای (On-Chain) چیست؟

در تحلیل درون‌زنجیره‌ای از داده‌ها و اطلاعات ثبت شده در بلاک چین برای تحلیل روند حرکت بازار و احساسات حاکم بر آن استفاده می‌شود.

تحلیل درون‌زنجیره‌ای یا آن چین، نوعی از تحلیل در بازار ارزهای دیجیتال است که براساس اطلاعات موجود در بلاک چین انجام می‌شود. داده‌های به کار رفته در این نوع تحلیل معمولاً از روی تمام تراکنش‌های انجام شده در یک بلاک چین خاص گرفته می‌شود.

به عنوان مثال؛ اگر بخواهیم روی بیت کوین تحلیل آن چین انجام دهیم، می‌توانیم از داده‌هایی مثل آدرس‌های ارسال و دریافت‌کننده‌ی بیت کوین، مقدار بیت کوین ردوبدل شده، میزان کارمزد انتقال یا مقدار بیت کوین موجود در یک آدرس خاص استفاده کنیم. همچنین می‌توان از داده‌های موجود در هر بلاک از جمله مهر زمانی تراکنش‌ها، کارمزد ماینرها، پاداش آن‌ها و غیره نیز استفاده کرد.

برای درک بهتر موضوع بیایید یک مثال ساده بزنیم تا همه‌چیز برایتان روشن شود. همان‌طور که می‌دانید تمام تراکنش‌های انجام شده در بلاک چین برای عموم مردم قابل مشاهده است و می‌توان با استفاده از سایت‌های کاوشگر بلاک چین از آخرین ارسال‌ها و دریافت‌ها باخبر شد.

حال با استفاده از چنین سایتی می‌توانیم چندین آدرس که تعداد زیادی بیت کوین در اختیار دارند را تحت نظر بگیریم و ببینیم که چه مواقعی بیت کوین‌های خود را می‌فروشند یا در چه زمان‌هایی تمایل به خرید بیشتر بیت کوین دارند.

چنین افرادی که سرمایه‌ی زیادی را وارد بیت کوین کرده‌اند به احتمال زیاد مدام در حال تحلیل این رمزارز و شرایط بازار هستند.

بنابراین وقتی چنین آدرس‌هایی اقدام به فروش بیت کوین می‌کنند احتمال نزولی شدن روند بازار وجود دارد و ما نیز می‌توانیم طبق استراتژی شخصی خود به فروش دارایی‌های خود فکر کنیم.

یا به عنوان یک مثال دیگر؛ می‌توانیم حساب صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال را تحت نظر قرار دهیم. با این کار می‌توان میزان ورود و خروج رمزارزهای مختلف به صرافی را تعقیب کرد.

در این شرایط اگر متوجه شویم که میزان ورود رمزارزی مثل بیت کوین از آدرس کاربران مختلف به آدرس صرافی بیش از حالت عادی است، می‌توان نتیجه گرفت که بیشتر سرمایه‌گذاران نسبت به شرایط فعلی بازار خوش‌بین نیستند و با هدف فروش بیت کوین‌های خود، آن‌ها را به صرافی‌ها انتقال می‌دهند.

تحلیل درون زنجیره ای

 

پلتفرم‌ های برتر تحلیل آن چین

پلتفرم‌های مختلفی وجود دارند که داده‌های موجود در شبکه‌ی بلاک چین را تحلیل کرده و نتایج حاصل از آن را به گزارش‌‌ها و نمودارهای قابل درک برای کاربران عادی تبدیل می‌کنند.

برای دسترسی به تراکنش‌های انجام شده در هر بلاک چین، سایت‌های مخصوصی وجود دارند که به آن‌ها «کاوشگر بلاک چین» یا «اکسپلورر» (Blockchain Explorer) می‌گویند. با استفاده از این کاوشگرها می‌توان ارسال و دریافت رمزارز به یک آدرس خاص را مشاهده کرد.

هر بلاک چین هم کاوشگر مخصوص خود را دارد که به عنوان مثال می‌توان از «اتر اسکن» (EtherScan) برای بلاک چین اتریوم و «اسنو تریس» (SnowTrace) برای بلاک چین «اولانچ» (Avalanche) نام برد.

با اینکه خود شما هم می‌توانید با استفاده از این کاوشگر‌ها تراکنش‌های انجام شده در بلاک چین را ببینید ولی چنین سایت‌هایی هیچ‌گونه تحلیل درون‌زنجیره‌ای در اختیار شما قرار نمی‌دهند و هدف از ساخت آن‌ها دسترسی به اطلاعات خام موجود در بلاک چین است.

در حقیقت یک سری سایت‌ها و شرکت‌های دیگر وجود دارند که تخصصشان تحلیل همین اطلاعات و ارائه گزارش از آ‌نها است. بسیاری از خدمات این سایت‌ها هم رایگان است و به‌راحتی می‌توان از تحلیل آن چین آن‌ها استفاده کرد.

البته اگر بخواهید از برخی از تحلیل‌های ویژه‌ی این پلتفرم‌ها استفاده کنید باید اشتراک تهیه کنید. از برترین شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی تحلیل آن چین می‌توان به «سنتیمنت» (Santiment)، «کریپتو کوانت» (CryptoQuant)، «گلس نود» (Glassnode)، «مساری» (Messari) و «اینتو دِ بلاک» (IntoTheBlock) اشاره کرد.

 

مهم‌‌ترین معیارهای تحلیل درون‌ زنجیره‌ ای

سایت‌های فعال در تحلیل درون‌زنجیره‌ای با استفاده از داده‌های مختلف درون بلاک چین معیارهای جدیدی مثل میزان ورود و خروج به صرافی ایجاد کرده‌اند که با استفاده از آن‌ها می‌توان تصمیمات آگاهانه‌تری گرفت.

شرکت‌های فعال در زمینه‌ی تحلیل آن چین با استفاده از داده‌های موجود درون بلاک چین معیارهای خاصی پدید آورده‌اند که هر کدام می‌تواند اطلاعات زیادی را در اختیار ما قرار دهد. در این بخش می‌خواهیم چند نمونه از مهم‌ترین و برترین معیارهای این نوع تحلیل را معرفی کنیم.

اولین معیار، معیار «ورود و خروج به صرافی» (Exchange Inflow/Outflow) است که در مثال بخش‌های قبلی در مورد آن صحبت کردیم.

به جای اینکه خودتان بیایید و حساب صرافی‌ها را در کاوشگرهای بلاک چین تحت نظر بگیرید، می‌توانید از این معیار که هر از چندگاهی توسط شرکت‌های اشاره شده منتشر می‌شود، استفاده کنید. حتماً در خبرها و گشت‌وگذارهای خود در اینترنت هم شنیده‌اید که مثلاً شرکت کریپتو کوانت نرخ ورود و خروج بیت کوین به صرافی را منتشر کرده است.

اگر نرخ ورود به صرافی بیشتر باشد نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران تمایل به فروش رمزارزهای خود دارند و اگر برعکس نرخ خروج از صرافی بیشتر باشد یعنی سرمایه‌گذاران فعلاً تمایلی به فروش دارایی‌های خود ندارند و ترجیح می‌دهند آن‌ها را از صرافی به کیف پول‌های دیجیتال خود انتقال دهند.

معیار دیگر تحلیل آن چین «وضعیت نگه‌داری» یا «هولد» (Hold Status) یک رمزارز است. تحلیل‌گران از این معیار برای تعیین روند بازار و مدت زمان نگه‌داری یک رمزارز خاص توسط سرمایه‌گذارانش استفاده می‌کنند.

با یک نگاه به نمودار تولید شده از این معیار می‌توان فهمید که خریداران یک رمزارز دارایی‌های خود را با هر نوسان بازار به فروش می‌رسانند یا ترجیح می‌دهند رمزارزهای خود را برای مدت طولانی نگه‌داری کنند.

از طرف دیگر برخی از تحلیل‌گیران درون‌زنجیره‌ای آدرس‌هایی که بیشتری مقدار از یک رمزارز خاص را در اختیار دارند، تحت نظر می‌گیرند.

این معیار نشان می‌دهد که چند درصد از موجودی یک رمزارز در اختیار سرمایه‌گذاران بزرگ یا به اصطلاح «نهنگ‌ها» (Whales) قرار دارد. همان‌طور که می‌دانید هر چه مقدار زیادی از یک رمزارز در اختیار نهنگ‌ها باشد آن‌ها می‌توانند با خرید و فروش یکباره‌ی آن‌ها قیمت آن رمزارز را دستکاری کنند.

بنابراین تحلیل وضعیت نگه‌داری یک رمزارز قبل از سرمایه‌گذاری در آن می‌تواند کمک زیادی در کم کردن ریسک سرمایه‌گذاری در این بازار نوظهور و پرخطر داشته باشد.

از معیارهای دیگر این نوع تحلیل که شاید اسم آن را بارها شنیده باشید، معیار «معامله‌های باز» یا «اوپن اینترست» (Open Interest) است.

این معیار تعداد معامله‌های باز کاربران در بخش «فیوچرز» (Futures) یک صرافی را نمایش می‌دهد که شامل هر دو نوع معامله یعنی معامله‌ی فروش یا «شورت» (Short Position) و معامله‌ی خرید یا «لانگ» (Long Position) می‌شود.

هر چه مقدار اوپن اینترست افزایش یابد نشان می‌دهد کاربران به اضافه کردن نقدینگی علاقه دارند و با افزایش نوسانات و توجهات می‌توان انتظار حمایت و ادامه یافتن روند فعلی را داشت. از طرف دیگر اگر مقدار اوپن اینترست کاهش یابد، نشان می‌دهد که کاربران مشغول بستن موقعیت‌های معاملاتی خود هستند و احتمال حرکات ناگهانی قیمت وجود دارد.

از دیگر معیارها و داده‌های تحلیل آن چین می‌توان به تعداد آدرس‌های فعال بیت کوین، مقدار استیبل کوین‌ در صرافی‌ها، تعداد تراکنش‌های روزانه، نسبت ارزش شبکه به تراکنش، حجم تراکنش‌ها و غیره اشاره کرد.

 

سخن پایانی

معامله‌گران بازار ارزهای دیجیتال برای پیش‌بینی قیمت یک رمزارز و سود گرفتن از نوسانات آن، ابزارهای مختلفی در اختیار دارند که تحلیل درون‌زنجیره‌ای یا آن چین یکی از این ابزارها است.

به کمک داده‌ها و معیارهایی که این نوع تحلیل در اختیار ما قرار می‌دهد می‌توانیم در کسری از ثانیه از داده‌های موجود در بلاک چین استفاده کرده و براساس آن‌ها تصمیم‌گیری کنیم.

از همین رو برای اینکه شما هم با این نوع تحلیل آشنا شوید و حتی در تصمیم‌گیری‌های آینده‌ی خود از معیارهای آن استفاده کنید، ابتدا با مفهوم تحلیل آن چین آشنا شدیم و سپس به معرفی برترین معیارها و پلتفرم‌های ارائه‌دهنده‌ی این نوع تحلیل پرداختیم.

امیدواریم دفعه‌ی بعدی که در هنگام خواندن خبرها با کلماتی مثل اوپن اینترست یا تحلیل آن چین مواجه می‌شوید به خوبی مفهوم آن را درک کنید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۵ دیدگاه ها

  1. با سلام و تشکر از مقاله خوب شما،اگر فایل آموزشی در این رابطه دارین برام ایمیل کنین خیلی خیلی ممنون میشم.با تشکر فراوان

  2. تنها سایتی که بهترین و روان ترین توضیحات را ارائه میده
    انشالله همیشه بدرخشید ❤️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا