دوره منتور شیپ
آموزش اتریوم

معرفی اتر اسکن (Etherscan) و آموزش کار با آن

«شفافیت» یا به اصطلاح انگلیسی آن Transparency، یکی از ویژگی‌های اساسی ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین‌ است.

از سوی دیگر، همانطور که می‌دانید خود بلاک چین از به هم پیوستن بلاک‌های متشکل از چندین تراکنش تشکیل می‌شود و وقتی می‌گوییم این فناوری شفافیت دارد منظور این است که هر کس، حتی شما که در حال خواندن این مقاله هستید هم می‌توانید تمام تراکنش‌ها و بلاک‌ها را ببینید و بر آن‌ها نظارت داشته باشید.

این کار به کمک «کاوشگرهای بلاک چین» (Blockchain Explorers) محقق می‌شود که شناخته‌شده‌ترین آن‌ها «اتر اسکن» (Etherscan) نام دارد. البته هر بلاک چین کاوشگر مخصوص خود را دارد و اتر اسکن کاوشگر بلاک چین «اتریوم» (Ethereum) است.

پس اگر می‌خواهید کاربرد چنین کاوشگرهایی را بشناسید و بدانید که چگونه می‌توان از آن‌ها استفاده کرد و اطلاعات جالبی به دست آورد، حتماً تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

اتر اسکن

اتر اسکن (Etherscan) چیست؟

اتر اسکن (Etherscan) یک سایت اینترنتی است که به کمک آن می‌توان تراکنش‌ها و قراردادهای هوشمند بلاک چین اتریوم را ردیابی کرد. به طور کلی می‌توان اتر اسکن را به عنوان موتور جستجوی تراکنش‌های اتریوم در نظر گرفت.

اتر اسکن یک موتور جستجو یا کاوشگر بلاک چین است که به کمک آن می‌توان تمام تراکنش‌های انجام شده بر روی بلاک چین اتریوم را مشاهده کرد و حتی ورود و خروج رمز ارز به آدرس کیف پول افراد مختلف را نیز زیر نظر گرفت.

اتر اسکن همانطور که از اسمش پیداست شناخته‌شده‌ترین کاوشگر بلاک چین برای اتریوم است و برای همین نمی‌توان تراکنش‌های دیگر بلاک چین‌ها را به کمک این سایت مشاهده کرد.

با این حال برای بررسی بلاک چین‌های دیگر هم کاوشگرهای مشابهی ایجاد شده‌اند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به BscScan برای «بلاک چین هوشمند بایننس» (Binance Smart Chain) اشاره کرد.

برای استفاده از اتر اسکن لازم نیست در این سایت ثبت ‌نام کنید ولی با گذراندن فرآیند ثبت‌نام می‌توانید به امکانات بیشتری دسترسی پیدا کنید، برای مثال تنظیم زنگ هشدار به محض انجام یک تراکنش خاص که کاربر را سریعا از اطلاعات مورد نظر مطلع می‌کند.

تا اینجای کار فهمیدیم که به کمک اتر اسکن می‌توان تراکنش‌ها و اطلاعات دیگر انجام شده در بلاک چین اتریوم را مشاهده و بررسی کرد ولی اصلاً چرا نیاز به چنین کاری است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که با بررسی اطلاعات موجود در این کاوشگر می‌توان اطلاعات بسیار مفیدی را از نحوه‌ی پردازش تراکنش‌ها و برنامه‌های غیر متمرکز (DApps) دریافت کرد که به شما کمک می‌کند فعالیت‌های مشکوک را شناسایی کنید و قربانی کلاه‌برداران نشوید.

قرارداد هوشمند و برنامه غیرمتمرکز

برای مثال به کمک چنین کاوشگرهایی می‌توان فهمید که چه زمان حجم زیادی از رمز ارزها از کیف پول‌های شخصی افراد خارج و به سمت صرافی‌ها سرازیر می‌شود که معمولاً به معنای فروش و در نتیجه پایین آمدن قیمت است.

علاوه بر این می‌توان بر تراکنش‌های سازندگان یک رمز ارز نظارت داشت و قبل از اینکه برخی از آن‌ها بخواهند کلاه‌برداری کنند و به یکباره تمام دارایی‌های خود را بفروشند، اقدامات لازم را انجام داد.

چگونه از اتر اسکن (Etherscan) استفاده کنیم؟

کار با اتر اسکن چندان سخت نیست و با وارد کردن آدرس کیف پول دیجیتال یا شناسه‌ تراکنش در این سایت می‌توان اطلاعات پیرامون آن را پیدا کرد.

از اصلی‌ترین کاربردهای اتر اسکن مشاهده‌ی تراکنش‌های انجام شده در شبکه‌ی اتریوم است. برای مثال فرض کنید که شما مقدار ۰.۰۲۵ اتریوم را به آدرس کیف پول مقابل ارسال کرده‌اید: 0x480bbcb368197d44c6f54a738e59c33eff004b6a
برای انجام این تراکنش مقدار 0.001559212674537 اتریوم هم به عنوان کارمزد تراکنش از حساب شما کسر شده و در پایان هم یک شناسه‌ی تراکنش به شکل زیر به شما نشان داده می‌شود:

0x80a3cc0f344651b3de745b2f1efbe8d35d4f348e95b345c8a840ebf955414fa5

حال برای اینکه بتوانید این تراکنش را ردیابی کنید باید ابتدا شناسه‌ی تراکنش را کپی کرده و وارد سایت اتر اسکن به آدرس Etherscan.io شوید. در همان بالای صفحه و همانطور که در شکل زیر مشخص است، شناسه‌ی تراکنش را در کادر مربوطه وارد کرده و روی علامت جستجو کلیک ‌کنید.

جستجو در سایت اتراسکن

با این کار تمام مشخصات آن تراکنش برای شما نشان داده می‌شود که در شکل زیر هم شاهد آن هستید:

جزئیات تراکنش

برای مثال در زمان نگارش این مقاله که ما شناسه‌ی تراکنش گفته شده را در اتر اسکن ردیابی کردیم ۴۶ روز و ۸ ساعت از انجام تراکنش گذشته است. همچنین آدرس کیف پول ارسال‌کننده و گیرنده، مقدار کارمزد پرداختی، مقدار اتریوم انتقالی، شماره‌ بلاک و اطلاعات دیگر هم قابل مشاهده هستند.

در قسمت Status هم می‌توان وضعیت فعلی تراکنش را بررسی کرد که می‌تواند تکمیل شده (Success)، در حال انجام (In Progress) یا ناموفق (Failed) باشد. از دیگر اطلاعات جالب نمایش داده شده هم می‌توان به قیمت اتریوم در زمان انجام تراکنش اشاره کرد که در این مثال برابر ۳۳۱۰ دلار است.

همچنین می‌توان با وارد کردن آدرس کیف پول گیرنده هم موفقیت آمیز بودن این تراکنش را تایید کرد. برای این کار در همان صفحه‌ی اول به جای وارد کردن شناسه‌ی تراکنش در کادر جستجو، آدرس کیف پول گیرنده را وارد می‌کنیم.

بررسی جزئیات کیف پول

با این کار در صفحه‌ی باز شده می‌توانیم تمام تراکنش‌هایی که این آدرس کیف پول انجام داده است را ببینیم:

ورود مقدار مشخص اتریوم به کیف پول

تراکنشی که در بالا به آن اشاره کردیم در این تصویر با کادر قرمز رنگ مشخص شده است و همانطور که می‌بینید در جلوی آن کلمه‌ی In به معنای ورودی نوشته شده است. این یعنی در تاریخ ذکر شده مقدار ۰.۰۲۵ اتریوم به این کیف پول وارد شده است.

نکته‌ قابل توجه دیگر این است که می‌توانید بعد از جستجوی هر آدرس کیف پول در بالای صفحه و طبق شکل زیر مقدار موجودی آن آدرس را ببینید:

موجودی کیف پول مورد نظر

برای مثال آدرس کیف پولی که در مثال قبل جستجو کردیم در کل 0.0332768364 اتریوم در حساب خود دارد که ارزش آن در لحظه‌ی جستجو چیزی حدود ۱۴۳ دلار است.

کاربردهای اتر اسکن (Etherscan)

به جز ردیابی تراکنش‌ها، از اتر اسکن برای تعامل مستقیم با قراردادهای هوشمند یک پروژه و همچنین برای فهمیدن کارمزد فعلی شبکه و ایردراپ‌های در حال برگزاری هم استفاده می‌شود.

تا کنون تنها در مورد دو کاربرد مهم کاوشگر اتر اسکن صحبت کردیم که شامل ردیابی تراکنش‌ها و بررسی آدرس کیف پول افراد مختلف می‌شد.

به جز این موارد می‌توان از اتر اسکن در زمینه‌های دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد که در ادامه در مورد هر کدام صحبت می‌کنیم.

مشاهده و تعامل با قراردادهای هوشمند

اگر شما هم جزو کسانی هستید که زیاد با برنامه‌های غیر متمرکز کار می‌کند، آشنایی با نحوه‌ی پیدا کردن قرارداد هوشمند هر برنامه و یادگیری تعامل با آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

برای مثال پروژه‌ای مثل «یونی سواپ» (Uniswap) را در نظر بگیرید که یک صرافی غیر متمرکز است و به عنوان یک برنامه‌ی غیر متمرکز یا Dapp نیز شناخته می‌شود. منطق این برنامه و نحوه‌ی عملکرد آن از قبل برنامه‌نویسی و روی بلاک چین اتریوم پیاده‌سازی شده است که گفتیم به آن قرارداد هوشمند می‌گویند.

حال فرض کنیم شما می‌خواهید ارز دیجیتال محلی آن را که با همین نام شناخته می‌شود، به کیف پول دیجیتال خود اضافه کنید.

برای این کار باید آدرس قرارداد آن را پیدا کنید که معمولاً امن‌ترین راه استفاده از سایت رسمی خود برنامه‌ غیر متمرکز است. آدرس قرارداد هم چیزی شبیه آدرس کیف پول است و می‌توان با وارد کردن آن در اتر اسکن اطلاعات زیادی از آن برنامه به دست آورد.

مشاهده موجودی کیف پول مورد نظر

برای مثال در تصویر بالا آدرس قرارداد یونی سواپ وارد شده که با کلیک روی جستجو به صفحه‌ی مشخصات آن توکن می‌رسیم.

بررسی اطلاعات مربوط به قرارداد هوشمند

در بالای صفحه و طبق شکل بالا شاهد اطلاعات عمومی مربوط به توکن یونی سواپ هستیم که از جمله‌ این اطلاعات می‌توان به آدرس سازنده و میزان دارایی‌های این قرارداد اشاره کرد. در پایین صفحه نیز لیستی از آخرین تراکنش‌ها قابل مشاهده است.

دسترسی به کدهای برنامه نویسی قرارداد هوشمند

طبق شکل بالا با کلیک روی گزینه‌ی Contract می‌توان کدهای برنامه‌نویسی شده‌ی آن قرارداد را مشاهده کرد و حتی با آن‌ها تعامل برقرار کرد. تعامل مستقیم با قراردادهای هوشمند زمانی اهمیت پیدا می‌کند که سایت اصلی آن برنامه که در اینجا یونی سواپ است، به هر دلیلی مثل مشکلات فنی از کار بیفتد و شما نتوانید از طریق آن فعالیت‌های خود را انجام دهید.

در این صورت با مراجعه به این قسمت می‌توان به صورت مستقیم با قرارداد هوشمند تعامل برقرار کرد و برای مثال از یک آدرس به آدرس دیگر رمز ارز فرستاد. برای درک بهتر موضوع تصویر زیر را در نظر بگیرید:

تعامل مستقیم با قرارداد هوشمند

بعد از جستجوی آدرس قرارداد و رسیدن به صفحه‌ی مخصوص آن در اتر اسکن گفتیم که برای مشاهده‌ی قرارداد هوشمند می‌توان روی Contact کلیک کرد.

با کلیک روی این گزینه صفحه‌ی بالا برایتان نمایش داده می‌شود که برای تعامل مستقیم با آن باید ابتدا روی Write Contract کلیک کنید و سپس با کلیک روی Connect to Web3 کیف پول دیجیتال خود مثل «متامسک» (MetaMask) را به اتر اسکن متصل کنید.

بعد از این کار به عنوان مثال می‌توان با کلیک روی تابع Transfer از کیف پول متصل شده به آدرس دلخواه، یونی سواپ ارسال کرد. در تصویر بالا در کادر اول آدرس کیف پول گیرنده و در کادر دوم مقدار ۱ وارد شده است و با کلیک روی Write مقدار ۱ واحد ارز دیجیتال یونی سواپ از کیف پول متصل شده به آدرس کیف پول وارد شده ارسال می‌شود.

البته شاید هیچ وقت نیاز نباشد که از این راه با قراردادهای هوشمند تعامل داشته باشید و معمولاً سایت رسمی خود آن برنامه‌ی غیر متمرکز این کار را انجام می‌دهد ولی یادگیری این روش می‌تواند در شرایط خاص به شما کمک کند.

مشاهده کارمزد فعلی شبکه اتریوم

هر تراکنش در بلاک چین نیازمند پرداخت مقداری کارمزد است که به آن Gas Fee هم می‌گویند. این رقم در شبکه‌ای مثل اتریوم که در حال حاضر مشکل مقیاس‌پذیری دارد، بسیار بالاست و برای همین دانستن مقدار این کارمزد قبل از انجام هر تراکنش از اهمیت بالایی برخوردار است. هر بلاک در اتریوم کارمزد خاص خود را دارد که بسته به ترافیک شبکه تغییر می‌کند.

از همین رو در اتر اسکن بخشی برای مانیتور کردن مقدار کارمزد شبکه‌ی اتریوم وجود دارد که به راحتی می‌توان از آنجا کارمزد فعلی این بلاک چین را مشاهده کرد.

به کمک این بخش هر کس می‌تواند میزان شلوغی شبکه را تخمین بزند و قبل از انجام تراکنش ببیند که مقدار کارمزد آن چقدر است. در تصویر زیر نمونه‌ای از اطلاعات مربوط به کارمزد شبکه‌ی اتریوم را می‌بینید.

اطلاعات مربوط به کارمزد تراکنش ها

پیدا کردن ایردراپ

از دیگر کاربردهای جالب پلتفرم اتر اسکن، پیدا کردن ایردراپ‌های در حال انجام بر روی بلاک چین اتریوم است. هما‌نطور که احتمالاً می‌دانید ایردراپ (Airdrop) به توزیع عادلانه‌ ارز دیجیتال محلی یک پروژه بین افراد عادی گفته می‌شود.

به عبارت دیگر پروژه‌های تازه‌ تاسیس برای اینکه بتوانند توکن و پلتفرم خود را تبلیغ کنند و علاوه بر آن کاربران عادی را به استفاده از پلتفرم‌ خود تشویق کنند در ازای انجام کارهای ساده همان ارز محلی خود را به صورت رایگان هدیه می‌دهند.

این کارهای ساده می‌تواند دنبال کردن پروژه در شبکه‌های اجتماعی یا داشتن یک کیف پول دیجیتال فعال در یک بلاک چین خاص باشد.

ایردراپ

برای همین بسیاری از فعالان حوزه‌ی ارزهای دیجیتال همیشه به دنبال یافتن ایردراپ‌های جدید و سودآور هستند که معمولاً هم نیازی به سرمایه‌ اولیه ندارند.

بخش ایردراپ اتر اسکن دقیقا‌ً به همین منظور ایجاد شده چرا که در آن می‌توانید آخرین ایردراپ‌های در حال برگزاری بلاک چین اتریوم را مشاهده کنید.

پیدا کردن ایردراپ ها

همانطور که در تصویر بالا مشخص است با کلیک روی گزینه‌ی Read More می‌توان مراحل مورد نیاز برای شرکت در ایردراپ را مشاهده کرد.

سخن پایانی

اتر اسکن یک سایت و پلتفرم رایگان است که کار با آن چندان هم سخت نیست. در مواقعی که به دنبال اطلاعات بیشتری در مورد یک پروژه یا تراکنش در بلاک چین اتریوم هستید و می‌خواهید قراردادهای هوشمند و کیف پول‌های مرتبط با آن را بررسی کنید تنها جایی که می‌تواند این اطلاعات را در اختیار شما قرار دهد اتر اسکن یا سایت‌های مشابه آن است.

علاوه بر این، در اتر اسکن بخش‌های دیگری هم تعبیه شده تا کاربران بتوانند به کمک آن‌ها کارمزدهای فعلی شبکه‌ اتریوم و آخرین ایردراپ‌های در حال برگزاری شبکه را مشاهده کرده و در صورت نیاز در آن‌ها شرکت کنند.

موضوع دیگر این است که با یادگیری نحوه کار با اتر اسکن می‌توانید با کاوشگرهای بلاک چین‌های دیگر، مثل BSCScan که مخصوص بلاک چین هوشمند بایننس است هم کار کنید. زیرا بیشتر این کاوشگرها از روی کدهای اتر اسکن برداشته شده‌اند و برای همین شباهت بسیار زیادی به آن دارند.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۸ دیدگاه ها

  1. سلام ممنون از نظر شما
    خوشحال هستیم که مقاله براتون مفید بوده
    موفق و پرسود باشید

    1. سلام من به سایتی خواستم پول بزنم تراکنش رو روی نوبیتکسم به این ادرس اتر اسکن زده یعنی پولی که زدم توکن شده اینجا نشون داده الان باید چکار کنم پولم برگرده؟
      لطفا پاسخ بدید

        1. من میخواستم از نوبیتکس ب سایت فومکس پول بزنم ادرس اشتباه زدم رفته ب سایت اتر اسکن
          نمیدونم اشتباه زدم یا پول کم تر از چیزی که باید زدم بول گم شده میگن من‌ بهتون گفتم مستقیم از صرافی ایرانی نباید بزنید ۹ میلیون پول من معلوم نیست چی شد تو این سایت اتر اسکن رفت بعد برداشت شد فیش ها موجود هستش

          1. سلام دوست عزیز
            باید با پشتیبانی خود سایت در ارتباط باشید
            این مشکل رو ما نمی‌تونیم حل کنیم

  2. اتر اسکن (Etherscan) یک سایت اینترنتی است که به کمک آن می‌توان تراکنش‌ها و قراردادهای هوشمند بلاک چین اتریوم را ردیابی کرد. به طور کلی می‌توان اتر اسکن را به عنوان موتور جستجوی تراکنش‌های اتریوم در نظر گرفت.

    اینو الان متوجه شدم فکر کردم پولم رفته به سایت اتر اسکن تازه فهمیدم مرورگر هست باهاش میشه فهمید که پولت به چه ادرسی رفته الان چکار کنم☹️

  3. با سلام و عرض ادب .یه سوال خدمتتون داشتم.من ارز mnet مقداری داشتم تو صرافی کوکوین .واین صرافی این ارز رو حذف کرد .من تعدادشو به تراس ولت گذاشتم .به پشتیبانی کوکویین ایمیل دادم آدرس سایت اتر اسکن رو دادند .اینجا تعداد این ارز رو نشون میده وآدرس و زمان انتقالو ولی نمیگه این ارز دارای ارزش مالی هست یا سوخت شده.ودر قبال ارزی که این صرافیها بدلخواه خودشون حذف میکنند و پول مارو نابود میکنند کجا باید شکایت کردآیا راهی هست.ارزم ماین نتورک بود باعلامت اختصاری mnet.ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا