دوره منتور شیپ
آموزش اتریوم

آموزش انواع روش‌های استخراج اتریوم

روش‌های متفاوتی برای استخراج اتریوم وجود دارد که بسته به امکانات و هزینه‌ای که می‌خواهید بپردازید، متفاوت خواهد بود. این روش‌ها از خرید تجهیزات سخت‌افزاری تا اجاره‌ی آن‌ها متفاومت است. برای مثال کارت‌های گرافیک (GPU) یکی از بهترین و رایج‌ترین ابزارها جهت استخراج ارزهای دیجیتال و خصوصا رمز ارز اتریوم هستند. در حال حاضر، بازار مملو است از انواع تجهیزات و کارت‌های گرافیک حرفه‌ای جهت استخراج که این تنوع باعث سردرگمی کاربران خواهد شد.

علاوه بر این، با وجود قدرت بالایی که سخت‌افزارهای آسیک (ASIC) در زمینه‌ی استخراج ارزهای دیجیتال دارند، کماکان استخراج به‌وسیله کارت‌های گرافیک نیز از رونق نیفتاده و علاقه‌مندان به استخراج رمز ارزها می‌توانند به‌وسیله سر هم کردن چند کارت گرافیک، یک سیستم ماینینگ یا ریگ (rig) استخراج بسازند و اقدام به استخراج اتریوم یا دیگر آلت کوین‌ها کنند.

در این مطلب قصد داریم در ابتدا به راه‌های استخراج اتریوم بپردازیم و سپس به‌طور تخصصی به کارت‌های گرافیک مورداستفاده در استخراج ارز دیجیتال اتریوم اشاره خواهیم کرد. همچنین تمامی زوایای این سخت‌افزارها را بررسی می‌کنیم، پس با ما همراه باشید.

استخراج اتریوم با گوشی موبایل

استخراج اتریوم به‌وسیله‌ گوشی‌های موبایل یکی از مواردی است که اغلب کاربران علاقه دارند به آن دسترسی پیدا کنند، ولی این فرایند از نظر اجرایی سوددهی چندانی ندارد. بااین‌وجود استخراج اتریوم تنها به‌وسیله‌ یک گوشی موبایل، مسئله‌ای است که هر فردی را وسوسه خواهد کرد. اساسا استخراج اتریوم به‌وسیله‌ گوشی‌های تلفن همراه با سیستم‌عامل اندروید قابل انجام شدن است و شما با نصب نرم‌افزارهای مخصوص این کار می‌توانید فعالیت خود را درزمینه‌ استخراج اتریوم شروع کنید.

دقت داشته باشید که هم‌اکنون انجام این کار برای افرادی که گوشی‌های تلفن همراه با سیستم‌عامل iOS دارند امکان‌پذیر نیست، چرا که کمپانی اپل تمامی اپلیکیشن‌های مربوط به ماینینگ ارزهای دیجیتال را به دلیل عدم امنیت کافی و فراهم کردن فرصت جهت حمله هکرها به محصولات این کمپانی از سرورهای خود حذف کرده و تنها افرادی که دسترسی به گوشی‌های اندروید دارند، قادر به انجام این کار هستند.

از طرفی ازجمله برترین اپلیکیشن‌هایی که افراد می‌توانند به‌وسیله‌ آن‌ها با گوشی‌های تلفن همراه خود اقدام به استخراج اتریوم کنند، می‌توانیم به موارد زیر اشاره‌کنیم:

  • MinerGate Mobile Miner
  • Pocket Miner
  • NeoNeonMiner
  • Crypto Miner
  • Clymore
  • WinETH

از طرفی ازجمله مزایای استخراج اتریوم به‌وسیله‌ گوشی موبایل می‌توان به عدم نیاز به پرداخت هزینه جهت تهیه تجهیزات استخراج، آسان بودن فرایند استخراج و دسترسی به نرم‌افزارهای متنوع اشاره کرد. همچنین این روش دارای معایبی است که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از کاهش سرعت تلفن همراه، داغ کردن گوشی موبایل و آسیب به سخت‌افزارهای داخلی گوشی موبایل، خرابی سریع باتری گوشی موبایل و غیره.

دقت کنید که اساسا استخراج اتریوم به‌وسیله‌ گوشی‌های موبایل امری دور از ذهن نیست و شما می‌توانید به‌راحتی این کار را انجام دهید، ولی حتما در نظر داشته باشید که این فرایند به‌شدت به گوشی شما صدمه می‌زند و معایب استخراج از طریق گوشی همراه از مزایای آن بیشتر است.

 

استخراج اتریوم به ‌وسیله کامپیوتر خانگی

اساسا استخراج اتریوم به‌وسیله‌ کامپیوترهای خانگی فرایندی بسیار ساده است و شما قادر هستید تا با انجام دادن چند مرحله‌ ساده، فرایند استخراج اتریوم را شروع کنید. دقت داشته باشید که استخراج اتریوم به‌وسیله‌ لپ‌تاپ هم امکان‌پذیر است و شما می‌توانید با انجام همین مراحل ساده بر روی لپ‌تاپ خود، استخراج اتریوم را آغاز کنید. همین‌طور توجه داشته باشید که سخت‌افزارهای لپ‌تاپ به نسبت کامپیوترهای خانگی حساس‌تر و گران‌تر هستند، ازاین‌رو انجام این کار زیاد پیشنهاد نمی‌شود.

به‌صورت کلی در مرحله نخست از استخراج اتریوم به‌وسیله کامپیوترهای خانگی باید یک نرم‌افزار مطلوب جهت اتصال به یک استخر استخراج اتریوم را بر روی رایانه‌ی خود نصب کنید. در حقیقت نرم‌افزارهای بسیاری برای استخراج اتریوم وجود دارد که تعدادی از آن‌ها کارمزدهای بالایی از شما دریافت می‌کنند و سرعت استخراج پایینی دارند. ازاین‌رو ازجمله نرم‌افزارهایی که بالاترین سرعت استخراج اتریوم را داشته و همچنین کارمزد معقولی نیز از شما دریافت می‌کنند، می‌توانیم به «کیلمور» (Claymore) و «سی‌جی ماینر» (CGMiner) اشاره کنیم.

در مرحله‌ بعدی، پس از نصب نرم‌افزار بر روی رایانه خانگی خود، باید به یک استخر استخراج اتریوم متصل شوید و پس از اتصال می‌توانید فرایند استخراج را شروع کنید. از طرفی دقت کنید که در تمامی این مراحل باید رایانه شما به اینترنت متصل باشد و اگر اتصال شما به اینترنت قطع شود، روند استخراج نیز متوقف خواهد شد.

 

وب سایت‌های استخراج اتریوم

به‌طور کلی «استخراج ابری» یا  (Cloud Mining) روشی جذابتر به نسبت استخراج معمولی ارزهای دیجیتال است. به این علت که در استخراج ابری دیگر نیازی به صرف هزینه‌ اولیه بسیار بالا جهت خرید سخت‌افزارهای ماینینگ نیست و شما می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای به‌صورت حداقل ماهانه یا سالانه، تجهیزات استخراج را از شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ این خدمات اجاره کنید. در این روش همچنین شما دیگر لازم نیست نگران فضای موردنیاز جهت نگهداری تجهیزات استخراج رمز ارزها یا تعبیه سیستم تهویه هوا و خنک‌کننده باشید.

از جمله برترین وب سایت‌های استخراج ابری اتریوم می‌توانیم به موارد زیر اشاره‌کنیم:

  • «جنسیس ماینینگ» یا (Genesis Mining) بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین ارائه‌دهنده خدمات استخراج ابری در سرتاسر دنیا
  • «هش فلیر» یا (HashFlare) قابلیت استخراج بیت کوین، لایت کوین، دش، زی کش و اتریوم
  • «هش‌جنسیس» یا (HashGains) یکی از برترین وب‌سایت‌ها با کارمزد دریافتی پایین
  • «هش‌گینز» یا (HashGains) قابلیت استخراج اتریوم و دیگر رمز ارزهای برتر بازار با کارمزدی مناسب

 

 

تفاوت CPU و GPU

اساسا برای عده‌ای از کاربران و ماینرها این سوال مطرح است که چرا باید از کارت‌های گرافیک جهت استخراج اتریوم استفاده کنیم و نه‌CPU ها و سخت‌افزارهای آسیک. جهت پاسخ دادن به این سوال بد نیست که به تفاوت‌های میان CPU و GPU آگاه باشیم.

از آنجا که هیچ سخت‌افزار آسیکی برای استخراج اتریوم موجود نیست و اساسا الگوریتم شبکه اتریوم با سخت‌افزارهای آسیک سازگاری ندارد، استفاده از کارت‌های گرافیک بهترین گزینه برای استخراج این ارز دیجیتال است.در حقیقت علت اینکه با سخت‌افزارهای آسیک نمی‌توان اقدام به استخراج اتریوم کرد این است که تمامی توکن‌های ایجادشده بر بستر شبکه بلاک چین این ارز دیجیتال از الگوریتم «ات هش» (Ethash) استفاده می‌کنند و این الگوریتم باهدف مقاومت در مقابل سخت‌افزارهای آسیک به‌وسیله‌ سختی حافظه طراحی گردیده است.

از طرفی برعکس آسیک‌ها که معمولا متناسب با یک الگوریتم ساخته می‌شوند، کارت‌های گرافیک قادر به استخراج ارزهای دیجیتال متفاوتی هستند و شما می‌توانید به‌وسیله‌ آن‌ها اقدام به استخراج رمز ارزهایی مثل اتریوم، مونرو، بیت‌کوین‌گلد، زی‌کش، الکترونیوم و… کنید.

از طرفی در مقابل، CPU همان واحد پردازش مرکزی رایانه است و اساسا همان مغز متفکر رایانه به‌شمار می‌رود و تمامی وظایفی که ما با رایانه خود انجام می‌دهیم در این قسمت پردازش می‌شود. زمانی که بیت کوین برای نخستین بار منتشر گردید، شما قادر بودید تا روزانه ۱۰۰ کوین را به‌وسیله‌ CPU خود استخراج‌کنید، ولی امروز دیگر به این شکل نیست و سختی شبکه این ارز دیجیتال به‌شدت افزایش پیدا کرده است.

این موارد، کلیاتی از فرایند استخراج اتریوم بود. حال در ادامه بپردازیم به کارت‌های گرافیک که مخصوص استخراج اتریوم است. به‌طور کلی برای استخراج اتریوم نیاز است تا مجموعه‌ای از سخت‌افزارها را در کنار یکدیگر جمع‌آوری کرد که اصطلاحا به این مجموعه از سخت‌افزارها ریگ استخراج اتریوم گفته می‌شود.

 

ریگ استخراج اتریوم چیست؟

همان‌طور که اشاره کردیم، جهت استخراج اتریوم به‌وسیله‌ کارت‌های گرافیک یا GPU، نیاز است تا یک ریگ استخراج اتریوم تهیه کنید. در حقیقت «ریگ» (rig) به معنی یک مجموعه از سخت‌افزارهاست و یک ریگ کارت گرافیک نیز مشابه یک کیس خانگی است، با این تفاوت که چندین کارت گرافیک بر روی آن نصب می‌شود. شما می‌توانید ریگ‌های استخراج را به‌صورت آماده خریداری کرده یا به‌شخصه قطعات آن را جداگانه تهیه و ریگ دلخواه خود را سرهم کنید. اما ببینیم که خرید یک ریگ استخراج چه هزینه‌ای را برای یک کاربر در بر خواهد داشت.

 

قیمت ریگ استخراج اتریوم

به‌صورت کلی، اصلی‌ترین قطعه‌ مورداستفاده در یک ریگ استخراج اتریوم، همانا کارت گرافیک است. با توجه به اینکه قیمت قطعات دیگر ریگ‌های استخراج می‌تواند بسیار متفاوت باشد، در این بخش ما تنها به قیمت کارت‌های گرافیک اشاره می‌کنیم و شما می‌توانید با توجه به قیمت کارت گرافیک مدنظر خود، قیمت ریگ استخراج اتریوم خود را برآورد کنید. از طرفی وب‌سایت‌های داخلی بسیاری نیز هستند که در صورت تمایل می‌توانید با جست‌وجوی آن‌ها در اینترنت، اقدام به خرید ریگ‌های استخراج آماده کنید.

اما در مورد کارت‌های گرافیک مخصوص استخراج اتریوم، هم‌اکنون دو کمپانی بزرگNVidia  وAMD  مشغول تولید کارت‌های گرافیک هستند و براساس نظرات کاربران و کارشناسان، کارت‌های گرافیک کمپانی NVidia در عرصه‌ استخراج اتریوم، برتری دارند.

شما با در نظر گرفتن این نکته که استخراج اتریوم سودآوری زیادی دارد، نباید کلا کارت‌های گرافیک شرکت AMD را کنار بگذارید، چرا که کارت‌های گرافیک سری Vega و RX این کمپانی کماکان در الگوریتم Ethash کارایی بالایی دارند.

اساسا یک ریگ استخراج اتریوم به ۶ کارت گرافیک نیاز دارد و اگر ماینری تمایل داشته باشد که کارت گرافیک ۸ یا ۱۶ گیگابایتی RTX 2080 Ti که متعلق به شرکت NVidia است را خریداری کند، باید رقمی بیش از ۹ هزار دلار پرداخت کند.

ولی افرادی که توانایی پرداخت چنین هزینه‌ای را ندارند و کماکان به دنبال کسب سود از طریق استخراج اتریوم هستند چه؟ خب. در ادامه قصد داریم تا به برترین کارت‌های گرافیکی استخراج اتریوم با قیمتی کمتر از ۴۰۰ دلار بپردازیم.

 

بهترین کارت‌های گرافیک اتریوم

در ادامه قصد داریم تا به معرفی برترین کارت‌های گرافیکی که باقیمتی مناسب می‌توانید اقدام به خرید آن‌ها برای استخراج اتریوم کنید بپردازیم.

ماینرها

 

کارت گرافیک GTX 1660 Super

کارت گرافیک  GTX 1660 Super در سال ۲۰۱۹ به‌وسیله شرکت NVidia منتشر شد و دارای ۶ گیگابایت حافظه و معماری تورینگ است. این کارت گرافیک انرژی کمی مصرف می‌کند و ۲۰درصد عملکرد بهتری به نسبت مدل GTX 1660 دارد و قیمت آن بین ۲۴۰ تا ۲۵۰ دلار است.

 

کارت گرافیک Radeon RX 5700

کمپانی AMD در سال ۲۰۱۹، نسل جدید کارت‌های گرافیک سری RX 5700 را روانه بازار کرد. در این کارت‌های گرافیک از تکنولوژی ترانزیستور اثر میدانی (FinFET) استفاده شده که به علت کاهش سایز قطعات و همچنین مصرف کمتر برق، بهره‌وری بالاتری دارند. این کارت گرافیک در حال حاضر قیمتی در حدود ۴۰۰ دلار دارد.

 

کارت گرافیک RX 5700 XT

این کارت گرافیک ساخته‌شده به‌وسیله کمپانیAMD  دارای حافظه ۸ گیگابایتی GDDR6 و مصرف برق ۱۸۰ وات است. از طرفی توان مصرفی این مدل ۲۲۵ وات است، ولی فرکانس پایه آن نیز ۱۰درصد بیشتر از مدل RX 5700 است. البته این کارت گرافیک کمی گران‌تر از مدل قبلی است و قیمتی در حدود ۴۳۰ دلار دارد. با تخفیف می‌توان این کارت را به مبلغ ۴۰۰ دلار خریداری کرد.

 

کارت گرافیک RTX 2060 Super

این کارت گرافیک ساخته‌شده به‌وسیله‌ کمپانی Nvidia به‌جز برخورداری از یک حافظه ۸ گیگابایتی، تفاوت دیگری با مدل RTX 2060 ندارد، ولی درعین‌حال از الگوریتم‌های GrinCuckarooD29 ،GrinCuckatoo31 ،DaggerHashimoto، X16Rv2 و BeamV2 بهره می‌برد. در حقیقت این مدل را می‌توان گزینه‌ای میان مدل‌های RTX 2060 و RTX 2070 به‌ حساب آورد و در حال حاضر قیمتی در حدود ۳۹۹ دلار دارد.

 

کارت گرافیک Radeon RX 580

شرکت AMD این کارت گرافیک را در سال ۲۰۱۷ روانه بازار کرد و کماکان یکی از برترین GPUهای مورداستفاده است که قیمت ارزانی دارد. درواقع قیمت این کارت گرافیک بین ۱۸۰ تا ۲۳۰ دلار است و عمدتا جهت استخراج اتریوم مورداستفاده قرار می‌گیرد. Radeon RX 580 دارای ۸ گیگابایت حافظه است و مصرف برق پایینی دارد و ضمناً تنها ۱۵۰ وات برق مصرف می‌کند. درواقع تنها رقیب این کارت گرافیک RX 570 است.

 

کارت گرافیک  P106-100

شرکت NVidia دارای یک سری از کارت‌های گرافیک اختصاصی جهت استخراج ارزهای دیجیتال است و کارت گرافیک P106-100 که تقریبا مشابه Geforce GTX 1060 است، فاقد خروجی فیلم و پنل پشتی است و ۶ گیگابایت نیز حافظه دارد. درواقع این کارت گرافیک به دلیل اینکه تنها مخصوص استخراج است دارای قیمت ۳۲۰ دلاری است که نزدیک به ۲۰۰ دلار ارزان‌تر از مدل GTX 1060 است.

 

چرا کارت‌های گرافیک برای استخراج اتریوم بهتر هستند؟

اگرچه سخت‌افزارهای آسیک درزمینه‌ی استخراج ارزهای دیجیتال به‌شدت قدرتمندتر هستند، ولی بسیاری از رمزارزها از جمله اتریوم هستند که در ماهیت خود قصد مقابله با این سخت‌افزارها را دارند. می‌توان امید داشت که سوداوری استخراج این رمز ارزها مثل اتریوم به‌وسیله‌ کارت‌های گرافیک به این زودی‌ها کم نشود.

در حقیقت می‌توان این‌طور بیان کرد که استخراج اتریوم به‌وسیله کارت‌های گرافیک برای حداقل ۳ الی ۴ سال آینده سوداور خواهد بود و البته که این تخمین زمانی بسته به الگوریتم‌های مورداستفاده در رمز ارزها خواهد داشت.

درواقع یک کارت گرافیک استاندارد قادر خواهد بود تا ۳۲۰۰ دستورالعمل ۳۲ بیتی را در یک ساعت پردازش کند، درحالی‌که درزمانی مشابه، ظرفیت پردازش یک CPU تنها ۴ دستورالعمل است. درنتیجه سرعت پردازش یک کارت گرافیک هشتصد برابر یک CPU است و این مورد یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که کارت‌های گرافیک گزینه بهتری برای استخراج اتریوم هستند.

همچنین عملکرد بهتر کارت‌های گرافیک به‌این‌علت است که با تعداد زیادی واحد منطقی محاسباتی (Arithmetic Logic Units) طراحی گردیده‌اند که امکان انجام تعداد بیشتری از محاسبات ریاضی را فراهم می‌کند. ازاین‌رو، همین تعداد زیاد ALU ها است که باعث شده تا کارت‌های گرافیک به‌صورت گسترده در صنعت استخراج رمز ارزها مورداستفاده قرار گیرند.

 

سخن پایانی

قبل از آنکه صنعت استخراج رمزارزها به شکل امروزی توسعه پیدا کند، ماینرها مجبور به استفاده از پردازنده‌های مرکزی (CPU) جهت انجام فرایند ماینینگ بودند. ولی بعد از گذشت مدت‌زمانی کوتاه ماینرها دریافتند که کارت‌های گرافیک سریع‌تر و قدرتمندتر می‌توانند الگوریتم‌های اجماع رمز ارزها را پردازش کنند. ازاین‌رو استخراج رمز ارزها به‌وسیله‌ کارت‌های گرافیک بسیار به‌صرفه‌تر از CPUها بود. در این مطلب سعی کردیم تا ضمن مروری کوتاه بر روش‌های استخراج اتریوم و موارد پایه‌ای این فرایند، به معرفی و بررسی روش‌های استخراج اتریوم و بهترین کارت‌های گرافیک برای استخراج اتریوم بپردازیم.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا