دوره منتور شیپ
آموزش فارکس

چرا استراتژی شکست قیمت بین معامله‌گران فارکس محبوب است؟

برای معامله در بازار فارکس و کسب درآمد دلاری از آن، روش‌ها و استراتژی‌های مختلفی وجود دارد که معامله در زمان شکست قیمت یکی از محبوب‌ترین آن‌هاست. بسیاری از معامله‌گران و تریدرهای فارکس ترجیح می‌دهند ابتدا سطوح حمایت و مقاومت یا الگوهای تحلیل تکنیکال را روی نمودار جفت ارز مورد معامله خود رسم کرده و سپس با شکست قیمت‌ها معامله کنند.

ما قبلا در مجموعه حسینی فایننس مطالب مختلفی را در مورد استراتژی معامله در زمان شکست قیمت و همچنین شکست کاذب منتشر کرده‌ایم و امروز قصد داریم در مورد دلایل محبوبیت شکست قیمت‌ها در بین معامله‌گران فارکس صحبت کنیم. بنابراین اگر شما هم به دنبال یک استراتژی معاملاتی محبوب می‌گردید و می‌خواهید براساس آن معاملات خود را مدیریت کنید، حتما تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

در ادامه ابتدا نگاهی به استراتژی شکست قیمت در فارکس می‌اندازیم و سپس در مورد مزایای معامله‌گری در زمان شکست قیمت‌ یا «بریک اوت» (Breakout) صحبت می‌کنیم. همچنین در مورد ریسک‌ها و نکات مهم این استراتژی نیز مطالبی را ارائه خواهیم کرد.

استراتژی شکست قیمت در فارکس

زمانی که قیمت یک دارایی در فارکس از یک سطح مهم عبور می‌کند یا از یک الگوی نموداری خارج می‌شود، به‌اصطلاح گفته می‌شود که شکست قیمت رخ داده است. در استراتژی شکست قیمت همزمان با شکست انجام شده، وارد معامله می‌شویم و از افزایش یا کاهش بازار به سود می‌رسیم.

در بازار فارکس قیمت یک دارایی همچون جفت ارز یا طلا معمولا در بین سطوح خاصی نوسان می‌کند که این سطح ممکن است یک حمایت، مقاومت یا یک الگوی نموداری شناخته‌شده مثل «الگوی مثلث» (Triangle Pattern) باشد. زمانی که قیمت دارایی مورد نظر از چنین سطوح قدرتمندی عبور می‌کند، به اصطلاح گفته می‌شود که سطح مورد نظر شکسته شده و یک «شکست قیمت» (Price Breakout) رخ داده است.

در استراتژی معامله در زمان شکست قیمت، معامله‌گر منتظر شکسته‌شدن الگو یا سطوح حمایت و مقاومت می‌ماند و سپس در همان جهتی که شکست رخ داده وارد معامله می‌شود. بدین ترتیب هماهنگ با روند صعودی یا نزولی شکل‌گرفته، معامله‌گر نیز از افزایش یا کاهش بازار به سود می‌رسد.

برای اینکه دلیل محبوبیت استراتژی معامله در زمان شکست قیمت را درک کنید یک مثال ملموس می‌زنیم. یک جاده را در نظر بگیرید که در ابتدای آن یک پلیس‌ راه وجود دارد و برای کنترل سرعت اتوموبیل‌ها چندین دست‌انداز در آنجا تعبیه شده است. اتومبیل‌ها با رسیدن به این دست‌اندازها از سرعت خود می‌کاهند اما زمانی که از پلیس راه عبور می‌کنند، دیگر تا ایستگاه پلیس بعدی هیچ دست‌اندازی روبه‌روی آن‌ها نیست و برای همین با سرعت زیاد به حرکت خود ادامه می‌دهند.

در بازار فارکس نیز، زمانی که قیمت یک جفت ارز یا هر دارایی دیگر از یک سطح حمایتی یا مقاومتی قدرتمند عبور می‌کند یا از یک الگوی نموداری خارج می‌شود، دیگر تا سطح حمایت و مقاومت بعدی هیچ‌چیز جلودارش نیست و برای همین معمولا شاهد افزایش یا کاهش شدید قیمت آن دارایی هستیم.

برای همین است که بسیاری از معامله‌گران بازار فارکس علاقه‌مند به استفاده از استراتژی معامله در زمان شکست قیمت یا بریک اوت هستند و این استراتژی به یکی از محبوب‌ترین استراتژی‌های معاملاتی در فارکس تبدیل شده است.

 

مزایای معامله با استراتژی شکست قیمت در فارکس

معامله در زمان شکست قیمت مزایای مختلفی دارد که باعث شده این استراتژی در بین معامله‌گران فارکس به محبوبیت برسد. از جمله این مزایا می‌توان به امکان کسب سود قابل‌توجه در زمان کم و پرتکرار بودن فرصت‌های معاملاتی اشاره کرد.

بدون شک تا زمانی که یک استراتژی معاملاتی نتایج قابل‌قبولی را به‌دنبال نداشته باشد، معامله‌گران فارکس و حرفه‌ای‌های این بازار تمایلی به استفاده از آن نشان نمی‌دهند. بنابراین از آنجایی که محبوبیت استراتژی معامله در زمان شکست قیمت بسیار بالاست و بسیاری از تریدرهای فارکس ترجیح می‌دهند با استفاده از این روش معامله کنند، می‌توان نتیجه گرفت که مزایای این روش بسیار بیشتر از معایب آن است.

دلایل محبوبیت شکست قیمت

در ادامه با جزئیات بیشتری در مورد هرکدام از مزیت‌های این استراتژی معاملاتی صحبت می‌کنیم که باعث محبوبیت شکست قیمت‌ها در بین معامله‌گران فارکس شده‌اند.

 

امکان کسب سود قابل‌توجه در زمان کم

همان‌طور که در بخش قبلی هم گفتیم، بعد از وقوع شکست در قیمت یک دارایی معمولا شاهد افزایش یا کاهش شدید آن هستیم. همین موضوع یکی از مزیت‌های اصلی استراتژی شکست قیمت محسوب می‌شود زیرا اگر به خوبی با آن آشنا باشید، می‌توانید در کمترین زمان سودهای قابل‌توجهی را به دست آوردید.

تمام سرمایه‌گذارانی که وارد بازار فارکس می‌شوند یک هدف دارند و آن کسب درآمد حداکثری در کمترین زمان ممکن است. معامله در زمان شکست قیمت باعث می‌شود هم در ابتدای حرکت صعودی یا نزولی وارد معامله شوید و هم در مدت زمان کمی نتیجه معامله خود را ببینید.

 

راحت بودن شناسایی شکست قیمت روی نمودار

یکی دیگر از مزایای معامله در زمان شکست قیمت که باعث محبوبیت آن در بین معامله‌گران فارکس شده، این است که به‌راحتی می‌توانید چنین شکست‌هایی را روی نمودار جفت ارز فارکس مورد نظر خود شناسایی کنید. در حقیقت شما می‌توانید به‌عنوان یک معامله‌گر فارکس که با تحلیل تکنیکال آشناست، سطوح مهم حمایتی و مقاومتی را روی نمودار رسم کرده و حتی الگوهای نموداری مورد استفاده در این استراتژی را نیز شناسایی کنید.

بدین ترتیب تنها کاری که باید انجام دهید انتظار است تا درنهایت شکست قیمت رخ دهد. سپس متناسب با شکست صورت گرفته وارد معامله خرید یا فروش می‌شوید و از افزایش یا کاهش قیمت‌ها به سود می‌رسید.

 

قابل استفاده در تمام دارایی‌های فارکس

نکته مهم دیگری که در مورد استراتژی معاملاتی شکست قیمت یا پرایس بریک آوت وجود دارد، انعطاف‌پذیری بالای آن است. به عبارت دیگر، شکست قیمت در نمودار دارایی‌های مختلفی رخ می‌دهد و فرقی نمی‌کند که در بازار فارکس روی جفت ارزهایی مثل یورو در مقابل دلار (EURUSD) معامله می‌کنید یا به معامله روی طلا علاقه‌مند هستید.

 

پرتکرار بودن فرصت‌های معاملاتی

از دیگر دلایل محبوبیت استراتژی معامله در زمان شکست قیمت در بین تریدرهای فارکس این است که مدام شاهد شکل‌گیری فرصت‌های معامله‌گری با استفاده از این استراتژی هستیم.

همان‌طور که می‌دانید، برخی از استراتژی‌های معاملاتی به‌ندرت یا به تعداد دفعات کم روی نمودار قیمت دارایی‌های فارکس قابل اجرا هستند اما در مورد استراتژی شکست قیمت قضیه فرق می‌کند. سطوح حمایت یا مقاومت، خطوط روند و همچنین الگوهای نموداری همچون مثلث، «الگوی پرچم» (Flag Pattern) و «الگوی کانال» (Channel Pattern) از الگوها و سطوح پرتکرار در تحلیل تکنیکال هستند که اگر با آن‌ها آشنا باشید به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را روی نمودار دارایی مورد نظر خود پیدا کنید و منتظر شکست قیمت باشید.

 

پیدا کردن بی‌دردسر نقاط ورود به معامله و خروج از آن

از دیگر درگیری‌های ذهنی معامله‌گران فارکس که بیشتر در بین تریدرهای کم‌تجربه دیده می‌شود این است که نمی‌دانند در چه قیمتی وارد معامله شوند، در چه قیمتی با سود از معامله خارج شوند یا حد ضرر خود را در چه قیمتی قرار دهند.

خوشبختانه این مشکل نیز با استراتژی محبوب معامله در زمان شکست قیمت رفع شده و به‌راحتی می‌توان طبق قوانین این استراتژی نقطه ورود به معامله را پیدا کرد. همچنین به کمک استراتژی شکست قیمت، قیمت‌های مربوط به حد سود و حد ضرر نیز قابل‌شناسایی هستند و مشکلی در این زمینه نخواهید داشت.

 

ریسک‌ها و نکات مهم استراتژی معاملاتی شکست قیمت

استراتژی معامله با شکست قیمت ریسک‌هایی هم دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به احتمال وقوع شکست جعلی و سخت بودن ورود به معامله از نظر روان‌شناسی اشاره کرد.

با تمام مزایا و ویژگی‌های مثبتی که باعث محبوبیت استراتژی شکست قیمت‌ شده است، ریسک‌ها و معایبی نیز پیرامون آن وجود دارد که در هنگام معامله باید به آن‌ها نیز توجه داشته باشید.

شاید مهم‌ترین نکته منفی و ریسکی که در استراتژی معاملاتی شکست قیمت وجود دارد، احتمال وقوع «شکست جعلی» (Fake Breakout) یا «شکست کاذب» (False Breakout) است که به آن «فیک اوت» (Fakeout) نیز گفته می‌شود.

در واقع زمانی که قیمت یک جفت ارز فارکس یا دارایی‌ دیگری همچون طلا از سطح حمایت یا مقاومت عبور می‌کند اما خیلی زود به بالا یا پایین آن باز می‌گردد، می‌گوییم که شکست اتفاق افتاده جعلی بوده و با یک شکست کاذب مواجه هستیم. این موضوع ممکن است در هنگام خروج قیمت دارایی مورد نظر از تراکم درون الگوی نموداری نیز اتفاق بیفتد که در این صورت شاهد برگشت قیمت به درون آن الگو هستیم.

بنابراین همیشه باید حواس‌تان به فیک اوت باشد و برای مقابله با آن برنامه‌ریزی داشته باشید. برای مثال می‌توانید با قرار دادن حد ضرر در نقطه مناسب، با ضرر کم از معامله خارج شوید و اگر کمی حرفه‌ای باشید با شکست کاذب نیز معامله باز کنید. در مقاله «نحوه معامله با شکست کاذب در فارکس و بورس» با جزئیات بیشتری در این مورد صحبت کرده‌ایم که خواندن آن نیز به‌شدت پیشنهاد می‌شود.

علاوه بر این، استراتژی معامله در زمان شکست قیمت نیازمند قدرت روانی بالا در بین معامله‌گران است. از آنجایی که اساس کار این استراتژی خرید بعد از وقوع شکست است، معمولا معاملات خرید در قیمت‌های بالا و معاملات فروش در قیمت‌های پایین انجام می‌شوند. برای همین کسانی که از نظر روان‌شناسی معاملاتی در سطح پایینی قرار دارند، ممکن است باز کردن معامله در چنین سطوحی برای آن‌ها دشوار باشد.

 

سخن پایانی

معامله در زمان شکست قیمت یا Price Breakout یکی از استراتژی‌های محبوب در بین معامله‌گران فارکس و حتی سایر بازارهای مالی همچون بورس و ارز دیجیتال است. در این این استراتژی ابتدا منتظر شکست سطوح مهم می‌مانیم و سپس بعد از اینکه قیمت دارایی مورد نظر از آن سطح عبور کرد، ما نیز در همان جهت وارد معامله خرید یا فروش می‌شویم.

سادگی و احتمال سود زیادی که در زمان شکست قیمت‌ها حاصل می‌شود،‌ باعث شده تا استراتژی معاملاتی در زمان شکست قیمت در بین معامله‌گران فارکس به محبوبیت برسد. پرتکرار بودن فرصت‌های معاملاتی، راحت بودن شناسایی نقاط ورود به معامله و خروج از آن، انعطاف‌پذیری بالا و همچنین قابلیت استفاده در تمام دارایی‌ها از دیگر دلایل محبوب شدن این استراتژی در فارکس است.

اگر شما هم در بازار فارکس معامله می‌کنید و تجربه معامله در زمان شکست قیمت را داشته‌اید، خوشحال می‌شویم تا از قسمت نظرات همین مقاله آن‌ها را با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

منبع
myespressotradedork.mediumjobmonkey

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا