🎁 وبینار مسیر درست تبدیل شدن به یک معامله‌گر🎁

اینجا کلیک کنید
دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل بازارآموزش سرمایه‌گذاری و ترید

معرفی بهترین ربات های ترید ارز دیجیتال

اگر بازار ارزهای دیجیتال را به طور روزانه چک کنید، متوجه خواهید شد که چقدر این ارزها در طول روز دچار نوسان قیمت می‌شوند. ماهیت این بازار به گونه‌ای است که بر خلاف دیگر بازارهای مالی در ۲۴ ساعت هفته باز است و به شکل جهانی مردم در آن به خرید و فروش می‌پردازند. این‌گونه نوسان قیمت شرایطی را فراهم می‌کند که معامله‌گران بتوانند در هر زمان معاملاتی را ایجاد کنند و به خریدوفروش بپردازند.

حال تصور کنید که معامله‌گر در لحظه‌ای بسیار مناسب آنلاین نباشد، این مسئله باعث می‌شود که او امکان معامله و در نتیجه کسب سود را از دست بدهد. اینجاست که ربات‌های مخصوص ترید وارد می‌شوند. این بات‌ها که کدهای برنامه‌نویسی شده هستند به وجود آمده‌اند تا به‌جای معامله‌گر در بازار فعالیت کنند.

با ما باشید تا در ادامه ببینیم که این بات‌ها چگونه کار می‌کنند و چه انواعی دارند. در آخر نیز قصد داریم چند پلتفرم برتر در زمینه ساخت بات را به شما معرفی کنیم.

بات‌های ترید ارز دیجیتال چه هستند؟

بات‌های تریدر برنامه‌هایی هستند که بر اساس استراتژی‌های از پیش تعیین‌شده به خرید و فروش ارزهای دیجیتال در بستر صرافی‌ها می‌پردازند.

بات‌های ترید ارز دیجیتال نرم‌افزارهایی هستند که بر روی اینترنت فعالیت می‌کنند و بسته به نوعی که برنامه‌ریزی شده‌اند عمل خاصی را انجام می‌‌دهند. بات‌ها به وجود آمده‌اند تا به جای معامله‌گران به فعالیت بپردازند. معمولا بات‌ها از الگوریتم‌های خاصی که از قبل بر روی آن‌ها ایجاد شده استفاده می‌کنند.

یک بات می‌تواند پیچیده یا ساده باشد. بعضی بات‌ها فقط یک عمل خاص را انجام می‌دهند و بعضی دیگر با تفسیر بازار و سیگنال‌هایی نظیر حجم، تعداد سفارش‌ها و استفاده از بعضی ابزار تحلیلی، به تحلیل بازار می‌پردازند.

شاید بتوان گفت ساده‌ترین حالتی است که بات یک دارایی را در یک قیمت خاص خریداری می‌کند یا به فروش می‌رساند. در حالت‌های پیچیده‌تر نیز بات‌ها از «هوش مصنوعی» (Artificial Intelligence) و «یادگیری ماشین» (Machine learning) استفاده می‌کنند تا حجم بسیار زیادی از داده‌ها را مورد بررسی و تحلیل قرار داده و بتوانند بر اساس پارامترهای از پیش تعیین‌شده معامله کنند.

بات‌ها این امکان را به تریدر می‌دهند تا شانس معامله‌ را در زمانی که فرصتی برای بررسی بازار ندارند یا اصلا آنلاین نیستند از دست ندهند. ممکن است با خواندن این مطلب فکر کنید که فقط کافی است معامله‌گران بات‌ها را بر روی سیستم خود نصب کنند و عقب بنشینند تا بات‌ها تمام معاملات آن‌ها را انجام دهند.

با این حال باید گفت که به این سادگی نیست و هر بات باید توسط معامله‌گر به دقت مورد بررسی قرار بگیرد و پارامترهای متفاوتی را اتخاذ کند. در ادامه خواهیم دید که این بات‌ها چگونه کار می‌کنند.

 

بات ترید ارز دیجیتال چگونه کار می‌‌کند؟

همان‌طور که گفتیم، بات‌ها کدهایی هستند که توسط توسعه‌دهندگان نوشته‌ شده‌اند و بر اساس کاربردی که هر بات دارد، نیازمند سخت‌افزار و نرم‌افزاری مخصوص به خود است. معامله‌گران با دانلود کردن این کد‌ها می‌توانند از بات مورد نظر خود استفاده کنند.

معمولا معامله‌گر باید از کدنویسی سررشته داشته باشد تا بداند بات مورد نظر او چگونه کار می‌کند ولی پلتفرم‌هایی نیز هستند که کاربران بدون داشتن مهارت کدنویسی می‌توانند بات مدنظر خود را بسازند و از آن استفاده کنند. براساس کدهای نوشته شده، بات‌ها می‌توانند کارهای ساده‌ای از خرید و فروش ارزهای دیجیتال تا کارهای پیچیده‌تری نظیر تحلیل داده‌ها و انتخاب بهترین استراتژی برای معامله را انجام دهند. معمولا بات‌ها سه ویژگی زیر را دارند:

  • تحلیل داده‌های بازار: بات‌ها با جمع‌آوری داده‌های خام بازار از منابع مختلف، آن‌ها را تحلیل می‌کنند و تصمیم می‌گیرند که یک دارایی خاص را بخرند یا بفروشند. معمولا کاربران می‌توانند با دستکاری بات‌‌ها تصمیم بگیرند که چه داده‌هایی باید توسط بات تحلیل شود.
  • پیش‌بینی ریسک در بازار: این خصوصیات یکی از نکات مهم در بات‌های معامله‌ است. در این حالت با تحلیل داده‌های بازار، بات به پیش‌بینی احتمال ریسک می‌پردازد و براساس نتیجه‌ای که می‌گیرد اقدام به معامله می‌کند.
  • خرید و فروش ارزهای دیجیتال: بات‌های ترید از طریق API (رابط برنامه کاربردی) با اکانت شخص تریدر در صرافی در ارتباط هستند. در حقیقت کاربران باید این اجازه را بدهند که بات از طریق کلید‌های API بتواند به حساب شخص در صرافی دسترسی داشته باشد و در هر زمان خرید انجام دهد یا پول را از حساب او به حسابی دیگر ارسال کند.

دقت کنید که بعضی از بات‌ها رایگان هستند و بعضی نه. در ادامه ببینیم انواع بات‌ها را بر اساس استراتژی‌هایی که انتخاب می‌کنند بررسی خواهیم کرد.

 

انواع بات‌های ترید ارز دیجیتال

در اینجا بات‌های ترید ارز دیجیتال را بر اساس استراتژی‌‎هایی که دنبال می‌کنند به پنج دسته‌ِ Trend following bot ،Arbitrage bots ،Market making bots و Copy trading bots و coin lending bots تقسیم می‌کنیم. در ادامه با خصوصیات این نوع بات‌ها بیشتر آشنا می‌شویم:

 

Arbitrage bots

بات‌های آربیتراژ، بات‌هایی هستند که اختلاف قیمت یک ارز دیجیتال را در صرافی‌های متفاوت بررسی می‌کنند و در زمانی که این اختلاف قیمت متفاوت بود، ارز مد نظر را از یک صرافی ارزان‌تر می‌خرند و در صرافی دیگر گران‌تر می‌فروشند. معمولا این حالت در صرافی‌هایی رخ می‌دهد که حجم نقدینگی و کاربرهای کمتری دارند و مدت زمانی طول می‌کشد که دارایی در آن صرافی به قیمت واقعی خود معامله شود. اگر می‌خواهید در رابطه با این نوع معاملات بیشتر بدانید مقاله معامله آربیتراژ چیست را بخوانید.

 

Trend following bots

این نوع بات‌ها روند بازار را دنبال می‌کنند تا در زمان مناسب وارد معامله شوند. به طور فرض اگر روند صعودی بود ارز مد نظر را می‌خرند تا بعدا بفروشند و برعکس زمانی که روند نزولی بود ارز را می‌فروشند تا بعد بتوانند با قیمت کمتری آن را بخرند.

 

Market making bots

این نوع بات‌ها نوسانات یک ارز را بررسی می‌کنند و در طی این نوسانات به شکل مداوم یک ارز دیجیتال را در کف قیمت می‌خرند و در سقف می‌فروشند. ممکن است اختلاف قیمت در این حالت بسیار کم باشد و سود ناچیزی به دست معامله‌گر برسد ولی با انجام مداوم این نوع معاملات می‌توان دید که در نهایت معامله‌گر سود قابل توجهی کسب می‌کند.

 

Coin lending bots

این بات‌ها مناسب کسانی است که به وام‌دهی ارزهای دیجیتال با ریسک کم و کسب سود از این طریق علاقه دارند. بات‌ها با اتوماتیک کردن این فرایند نرخ سود ناپایدار و بازپرداخت را کاهش می‌دهند.

 

Copy trading bots

کپی‌تریدینگ روشی است که در آن معامله‌گران به کپی کردن استراتژی‌های دیگر معامله‌گران حرفه‌ای برای ورود و معامله در یک بازار یا ارز دیجیتال می‌پردازند. کپی تریدینگ معمولا پلتفرم‌های مختص به خود را دارد که شبیه به پلتفرم‌های سوشیال مدیا هستند با این تفاوت که کاربران استراتژی‌های معاملاتی خود را به اشتراک می‌گذارند.

این پلتفرم‌ها امکانی در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهند که بدون آنکه کلید‌های خصوصی خود را به دست شخصی دیگر بدهند یا ارز دیجیتال خود را برای فردی دیگر بفرستند اقدام به کپی کردن استراتژی‌های آن شخص و اعمال معاملات او توسط بات کنند.

 

چگونه یک بات را برای استفاده انتخاب کنیم؟

در بالا در رابطه با استراتژی‌های متفاوت در بات‌ها صحبت کردیم و اگر شما جزو آن دسته از افرادی نیستید که یک بات را از ابتدا کدنویسی کنید پس باید از یک بات آماده استفاده کنید.

اولین و مهم‌ترین نکته در انتخاب بات، تیم سازنده و برنامه‌نویسان آن است. باید اطمینان حاصل کنید که آن‌ها از اعتبار کافی برخوردار هستند و به نوعی می‌دانند دارند چه کار می‌کنند، زیرا هر اشتباهی در کدنویسی می‌تواند ضرر زیادی به معامله‌گران وارد کند.

حتی گاهی ممکن است بات کدهای مخربی داشته باشد تا بتواند تمام دارایی شما را از کیف پول یا صرافی خارج کند و آن را به کیف پول سازنده‌ بات بفرستد. بنابراین بهتر است که کدهای بات به صورت شفاف و متن‌باز باشد تا کاربران بتوانند آن‌ها را چک کنند و در صورت وجود ایراد آن را گزارش دهند یا از آن بات استفاده نکنند. می‌توانید در اینترنت کمی جستجو انجام دهید و نظرات دیگر کاربران در رابطه با آن بات یا سازندگانش بخوانید تا بتوانید راحت‌تر تصمیم بگیرید.

پس از انتخاب بات و مطمئن شدن از اعتبار آن باید بدانید که آن بات از چه استراتژی‌هایی استفاده می‌کند تا با تغییر آن بتوانید بات را در جهت کسب بیشترین سود برنامه‌ریزی کنید. دقت کنید که بات‌ها توسط برنامه‌نویسان و شرکت‌ها نوشته می‌شوند و هر اشتباه در کد آن‌ها می‌تواند ضررهای سنگینی را به شما وارد کند. در زیر لیستی از مزایا و معایب استفاده از بات‌های ترید ارز دیجیتال را خواهیم دید.

 

مزایای استفاده از بات های ترید ارز دیجیتال

  • انجام معاملات بدون دخیل شدن احساسات: به خاطر نوسانات بسیار زیاد قیمت ارزهای دیجیتال، بسیاری از معامله‌گران به صورت احساسی عمل می‌کنند که باعث می‌شود نتوانند به خوبی قضاوت و تصمیم‌گیری کنند. بات‌ها بدون هیچ کدام از این مشکلات به معامله می‌پردازند.
  • سرعت بالا و بهره‌وری بیشتر: انجام بعضی معاملات حتی به ثانیه وابسته است. در زمانی که شما این خط را می‌خوانید یک بات می‌تواند چندین معامله برای شما انجام دهد.
  • دقت بالا: خطای انسانی در همه جا وجود دارد و در بازار ارزهای دیجیتال باعث می‌شود شخص سرمایه خود را از دست بدهد. تصور کنید که یک عدد را به اشتباه وارد کرده و تراکنش را ثبت کنید. به فرض یک دارایی را بسیار کمتر از قیمت واقعی آن به فروش برسانید، قطعا ضرر بزرگی به شما وارد می‌شود. اینجاست که یک بات، تمام تراکنش‌ها و تحلیل‌ها را با دقت بالا و بدون خطا انجام می‌دهد.
  • توانایی یادگیری و تحلیل مقدار زیادی از داده: زمانی که بات‌ها از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند می‌توانند با تحلیل مقدار زیادی داده یاد بگیرند. قطعا یک شخص هم می‌تواند ولی سرعت و دقت انجام این کار در یک بات بسیار سریع‌تر است.
  • انجام پیوسته یک عمل‌ تکراری در معامله: ممکن است در طول روز مجبور شوید بیش از ۱۰۰ بار یک معامله تکراری را انجام دهید تا سودهای کوچکی کسب کنید. اینجاست که بات‌ها انجام این عمل تکراری را برای شما آسان می‌کنند.

 

معایب استفاده از بات های ترید ارز دیجیتال

  • وجود کدهای مخرب در بات: اگر از برنامه‌نویسی اطلاعی نداشته باشید، یا باتی که نصب می‌کنید متن‌باز نباشد و نتوانید کدهای آن را مشاهده کنید می‌توانید توقع هرچیزی را از آن بات داشته باشید.
  • استفاده از استراتژی‌های مخرب: همان‌طور که مشخص است اگر استراتژی‌ای که برای یک بات ساخته‌شده مخرب باشد، این امکان وجود دارد که در زمان کوتاهی سرمایه خود را از دست بدهید.
  • عدم پیش‌بینی و تحلیل برخی اتفاقات: فرض کنید که یک صرافی هک شود یا یک شخص مهم اظهارنظری در رابطه با ارزهای دیجیتال بکند. در اینجاست که قیمت یک دارایی می‌تواند به شدت کاهش یا افزایش پیدا کند. در این حالت بات نمی‌تواند چنین داده‌هایی را تفسیر کند و ممکن است به اشتباه وارد یک معامله شود که در نهایت به ضرر معامله‌گر خواهد بود.
  • صرف کردن زمان زیادی برای تنظیم یک بات برای ورود به معامله: همان‌طور که پیش از این هم گفته شد معامله‌گر نمی‌تواند یک بات را نصب کرده و انتظار داشته باشد که سودهای کلانی برای وی کسب کند. بعضی از افراد معتقدند زمانی که صرف آماده‌سازی یک بات برای ورود به معامله می‌شود به قدری زیاد است که تفاوتی با عدم استفاده از آن ندارد.

در ادامه چند نوع از این بات‌های ترید ارز دیجیتال را معرفی خواهیم کرد.

 

بهترین بات‌های ترید ارز دیجیتال

بات‌ها می‌توانند رایگان یا پولی باشند. بات‌ها معمولا برای افرادی طراحی می‌شوند که توانایی برنامه‌نویسی دارند ولی بعضی از بات‌ها هم برای کسانی ساخته شده‌ که سررشته‌ای از کدنویسی ندارند. دقت کنید که بات‌ها در هنگام استفاده بر روی صرافی‌ها باید از صرافی مد نظر پشتیبانی کنند. در ادامه لیستی از بات‌ها یا پلتفرم‌هایی که به شما اجازه ساخت بات را می‌دهند معرفی می‌کنیم.

 

ترلیتی

برخلاف بات‌هایی که هم اکنون وجود دارند، برخی از پلتفرم‌ها این امکان را به شما می‌دهند که بات مورد نیاز خود را بسازید. یکی از این پلتفرم‌ها «ترلیتی» (Trality) است که با در اختیار گذاشتن ابزار مورد نیاز و رابط کاربری آسانی که دارد به کاربرانش این امکان را می‌دهد که بسته به نیازهای خود یک بات بسازند و پیش از معامله آن را تست کنند.

طبق گفته‌های وب‌سایت ترلیتی، پلتفرم آن‌ها هم مناسب کسانی است که در کد نویسی مهارت دارند و هم کسانی که در این زمینه سررشته‌ای ندارند. رابط کاربری ساده‌ این پلتفرم به شما اجازه می‌دهد که با انتخاب و اضافه کردن اندیکاتورها و استراتژی‎‌های موجود یک بات بسازید. راهنما‌ی قدم به قدم ساخت و استفاده از این پلتفرم در وب‌سایت ترینیتی قابل مشاهده است.

 

Coinrule

«کوین رول» (Coinrule) پلتفرم دیگری است که به تازه‌واردان در این عرصه اجازه می‌دهد که بات‌های خود را بسازند.

کتابخانه‌ این پلتفرم چیزی در حدود ۱۵۰ قانون از پیش تعریف‌شده و استراتژی دارد که به کاربران کمک می‌کند با استفاده از آن‌ها بات‌های خود را بسازند. لیست این قوانین را می‌توانید در وب‌سایت آن مشاهده کنید.

یکی دیگر از ویژگی های جالب این پلتفرم ارائه یک نسخه‌ نمایشی است. در این حین به معامله‌گران سکه‌های مجازی اختصاص داده می‌شود و آن‌ها می‌توانند در یک محیط امن بات‌های طراحی‌شده را آزمایش کنند. قیمت ارزها به شکل مستقیم از صرافی بایننس دریافت می‌شود.

 

Haasonline

Haasonline یک پلتفرم بات‌ ترید ارزهای دیجیتال است که علاوه بر بات‌‎های از پیش ساخته‌شده برای استراتژی‌های آربیتراژ و Market Making، به کاربران این امکان را می‌دهد که بات‌های خود را بسازند. همان‌طور که مشخص است این پلتفرم بیشتر مناسب کسانی است که در این زمینه حرفه‌ای هستند. با انتشار زبان برنامه‌نویسی آن‌ها (HaasScript) هم‌اکنون کاربران می‌توانند با استفاده از گزینه‌ Drag and Drop بات خود را ویرایش کنند. همچنین این پلتفرم اجازه می‌دهد که کاربران پس از ساخت بات مد نظر خود و پیش از ورود به یک معامله‌ واقعی، آن را در بیش از ۲۵ صرافی امتحان کنند.

اگر چه این صرافی رایگان نیست ولی می‌توانید نسخه آزمایشی آن را برای ۱۴ روز به شکل رایگان استفاده کنید.

 

سخن پایانی

یکی از ویژگی‌های خاص بازار ارزهای دیجیتال نوسانات بسیار بالای قیمت‌ها و فعالیت در ۲۴ ساعت شبانه‌روز است. به همین دلیل معامله‌گران به راحتی می‌توانند از نوسانات این بازار کسب درآمد کنند. ولی بعضی مشکلات نظیر آنلاین نبودن، خواب بودن و… باعث می‌شود که یک معامله‌گر بسیاری از فرصت‌های معامله‌ خود را از دست بدهد.

اینجاست که بات‌های ترید وارد می‌شوند و با الگوریتم‌هایی از پیش تعیین شده به‌جای معامله‌گر فعالیت می‌کنند. در این مقاله به شکل کامل با چگونگی کارکرد این بات‌ها و انواع آن‌ها آشنا شدیم. اگر شما هم تجربه استفاده از این بات‌ها را دارید آن را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا