🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش سرمایه‌گذاری و تریدابزارهای معاملاتی

ربات تریدر ارز دیجیتال چیست؟ نحوه عملکرد ربات معامله گر

ترید و معامله ارزهای دیجیتال از آنجایی که عوامل مختلفی در آن دخیل هستند، کار پرچالشی است. حتی حرفه‌ای‌ترین تریدرها نیز برخی مواقع مغلوب احساسات انسانی خود شده و متحمل ضررهایی می‌شوند. از طرف دیگر بازار ارزهای دیجیتال برخلاف دیگر بازارهای مالی به صورت ۲۴ ساعته باز است و هیچ محدودیت زمانی در آن وجود ندارد.

این مسائل باعث شده تا ترید اتوماتیک ارزهای دیجیتال با استفاده از ربات‌های مخصوص، طرفداران خاص خود را پیدا کند. ربات تریدر بیش از یک انسان انضباط دارد و عامل احساسات نمی‌تواند در آن تاثیرگذار باشد. علاوه بر این، ربات تریدر نیازی به استراحت ندارد و حتی در دیرترین ساعات روز یا صبح زود طبق الگوریتم خود به انجام معامله می‌پردازد.

بنابراین قصد داریم در مقاله امروز به ربات‌های تریدر ارز دیجیتال پرداخته و اصلا ببینیم ربات تریدر به چه چیزی گفته می‌شود؟ همچنین در مورد نحوه‌ی کار این ربات‌ها و چگونگی استفاده از آن‌ها نیز صحبت خواهیم کرد.

 

نوشته های مشابه

ربات تریدر ارز دیجیتال چیست؟

ربات تریدر یک برنامه کامپیوتری است که از طرف کاربر و به‌صورت خودکار سفارش‌های خریدوفروش یک رمزارز را در صرافی ثبت و اجرا می‌کند.

ربات تریدر یا Trading Bot به برنامه کامپیوتری گفته می‌شود که به صورت خودکار و طبق منطق برنامه‌نویسی‌شده در آن به خریدوفروش ارزهای دیجیتال می‌پردازد. برای استفاده از ربات‌های تریدر تنها کافی است به یکی از پلتفرم‌های ارائه‌دهنده‌ این خدمت مراجعه کرده و با استفاده از پارامترهای پیش‌فرض ربات تریدر را فعال کنید.

علاوه بر این، امکان تغییر پارامترها و قوانین ربات نیز وجود دارد و می‌توانید آن را طبق سلیقه خود شخصی‌سازی کنید. به عنوان مثال می‌توانید به ربات تریدر بگویید که در زمان‌های خاص به مقدار تعیین شده‌ شما رمزارزی مثل «بیت کوین» (Bitcoin) یا هر رمزارز پشتیبانی‌شده دیگر را خریداری کرده و زمانی که قیمت بالاتر رفت آن را بفروشد.

پلتفرم‌های ارائه‌دهنده ربات تریدر معمولاً امکان تست ربات را نیز فراهم می‌کنند و برای همین می‌توانید ابتدا به شکل آزمایشی آن‌ها را امتحان کنید. این موضوع از آنجایی اهمیت دارد که ممکن است پارامترهای ربات را به اشتباه به گونه‌ای تغییر دهید که بعد از شروع کار دچار ضرر زیادی شود.

یکی دیگر از نکات مهمی که در مورد ربات تریدر وجود دارد این است که دیگر عامل احساسات در آن دخیل نیست. یک ربات برخلاف انسان دچار طمع و ترس از عقب ماندن از بازار نمی‌شود و برای همین با انضباط بیشتری به انجام معاملات می‌پردازد.

 

ربات تریدر ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

ربات تریدر معمولا در صرافی‌های ارز دیجیتال و پلتفرم‌های اختصاصی ربات تریدر ارائه شده و طبق الگوریتم خود به خریدوفروش رمزارز می‌پردازد.

همان‌طور که گفتیم ربات تریدر یک برنامه کامپیوتری است که از تکه‌کدهای برنامه‌نویسی تشکیل شده و روی صرافی‌های ارز دیجیتال یا سایت‌های مخصوص میزبانی می‌شود.

صرافی‌های ارز دیجیتال مثل «کوکوین» (Kucoin) و «بایننس» (Binance) بخشی را برای تنظیم و فعال کردن ربات‌های تریدر در نظر گرفته‌اند و کاربر می‌تواند با انتقال مبلغ مورد نظر خود به این بخش و تنظیم پارامترها، ربات دلخواه خود را فعال کرده و منتظر عملکرد آن باشد.

در طرف دیگر نیز پلتفرم‌های مخصوص ربات تریدر را داریم که به صورت اختصاصی ربات تریدر خود را نوشته و در سایت‌های خودشان میزبانی می‌کنند. برای استفاده از ربات تریدر این پلتفرم‌ها، کاربر باید حساب خود در صرافی‌های ارز دیجیتال را به پلتفرم مورد استفاده متصل کند تا ربات بتواند از راه دور و از طرف کاربر به صورت خودکار به انجام معامله در صرافی بپردازد. از جمله سایت‌های اختصاصی ربات تریدر می‌توان به پلتفرم‌های «کریپتوهاپر» (Cryptohopper) و «تری‌کاماس» (3Commas) اشاره کرد.

 

چگونه از ربات تریدر استفاده کنیم؟

برای استفاده از ربات تریدر کافی است در یک صرافی ارز دیجیتال عضو شده و از ربات تریدر آن استفاده کنید. همچنین می‌توانید حساب خود در صرافی را به پلتفرم‌های اختصاصی ربات تریدر متصل کرده و از خدمات آن‌ها استفاده کنید.

با اینکه ربات تریدر از کدهای برنامه‌نویسی تشکیل شده ولی کاربر عادی برای استفاده از آن نیازی به دانش برنامه‌نویسی ندارد. وظیفه‌ نوشتن ربات و پیاده‌سازی آن برعهده صرافی یا پلتفرم‌های مخصوص این کار است و کاربر عادی با افتتاح حساب در این پلتفرم‌ها و تنظیم چند پارامتر می‌تواند از ربات‌های تریدر استفاده کند.

برای استفاده از ربات تریدر ساده‌ترین راه استفاده از صرافی‌های ارز دیجیتالی است که از ربات‌ها پشتیبانی می‌کنند. همان‌طور که گفتیم صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی مثل بایننس و کوکوین این امکان را برای کاربران خود فراهم کرده‌اند.

بنابراین اگر در چنین صرافی‌هایی حساب دارید فقط کافی است به بخش ربات تریدر مراجعه کرده و یکی از ربات‌های موجود را انتخاب کنید. هر کدام از ربات‌ها برای خریدوفروش یک رمزارز از استراتژی مخصوص خود استفاده می‌کنند و برای همین چندین انتخاب خواهید داشت.

برای استفاده از پلتفرم‌های اختصاصی ربات تریدر نیز به یک صرافی ارز دیجیتال نیاز دارید. با این تفاوت که لازم نیست خود صرافی از ربات تریدر پشتیبانی کند. در حقیقت برای استفاده از چنین پلتفرم‌هایی تنها کافی است آن پلتفرم را با استفاده از API به صرافی ارز دیجیتال خود متصل کنید. بدین ترتیب ربات تریدر این پلتفرم از طرف شما در صرافی خریدوفروش انجام خواهد داد.

 

انواع ربات تریدر ارز دیجیتال

ربات تریدر را براساس استراتژی مورد استفاده در آن‌ها می‌توان به چهار نوع ربات آربیتراژ، ربات تریدر بازارساز، ربات تریدر مبتنی بر تحلیل تکنیکال و ربات اتوماسیون پورتفولیو تقسیم کرد.

منطق ربات‌های تریدر ارز دیجیتال براساس استراتژی‌های امتحان‌پس‌داده‌ تریدرهای موفق نوشته شده است. از استراتژی «آربیتراژ» (Arbitrage) گرفته تا تحلیل تکنیکال، ربات‌های تریدر قادرند از هر کدام از این استراتژی‌ها در جهت کسب سود استفاده کنند. بنابراین براساس استراتژی به کار رفته، ربات‌های تریدر را می‌توان به چند بخش تقسیم کرد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

ربات ترید ارز دیجیتال

 

ربات آربیتراژ ارز دیجیتال

آربیتراژ نوعی استراتژی معاملاتی است که از اختلاف قیمت یک رمزارز در صرافی‌های مختلف استفاده کرده و از این راه کسب سود می‌کند. ربات تریدر مبتنی بر آربیتراژ به صورت خودکار قیمت یک رمزارز را در صرافی‌های مختلف با یکدیگر مقایسه کرده و اگر اختلاف قابل‌توجهی را شناسایی کند، بلافاصله اقدام به خرید در یک صرافی و فروش در صرافی دیگر می‌کند.

این اختلاف قیمت در صرافی‌ها معمولاً چندان زیاد نیست و تنها راه کسب سود از آن استفاده از ربات‌های ترید است که در کمترین زمان می‌توانند معامله را انجام دهند.

 

ربات تریدر بازارساز

نوع دیگری از ربات‌های تریدر که به آن‌ها ربات تریدر بازارساز یا «مارکت میکر» (Market Maker) می‌گوییم با ثبت چندین سفارش‌ خرید و فروش در صف انتظار، بقیه کاربران را مجاب به اجرای سفارش‌های ثبت‌شده‌ی خود می‌کنند. برای مثال، ربات تریدر بازارساز سفارش خرید یک رمزارز را در ۰.۴۹ دلار و سفارش فروش همان رمزارز را در ۰.۵۱ دلار ثبت می‌کند. بدین ترتیب، زمانی که هر دو سفارش اجرایی شوند ۰.۰۲ دلار سود نصیب سرمایه‌گذار می‌شود.

حال از آنجایی که تعداد سفارش‌های ثبت‌شده‌ ربات تریدر بازارساز بسیار زیاد است، همین سودهای کم روی هم جمع شده و رقم قابل‌توجهی را به وجود می‌آورند.

 

ربات تریدر مبتنی بر تحلیل تکنیکال

ربات‌های تریدر مبتنی بر تحلیل تکنیکال، همان‌طور که از اسمشان پیداست از اندیکاتورهای شناخته‌شده‌ی تحلیل تکنیکال برای تعیین نقاط خریدوفروش استفاده می‌کنند. این کار ممکن است در طول یک روز یا مدت طولانی‌تر اتفاق بیفتد.

بسیاری از ربات‌های تریدر مبتنی بر تحلیل تکنیکال امکان دنبال و کپی کردن اندیکاتورها و سیگنال‌های دیگر معامله‌گران حرفه‌ای را نیز فراهم کرده‌اند.

 

ربات اتوماسیون پورتفولیو ارز دیجیتال

نوع دیگری از ربات‌های تریدر نیز وجود دارند که براساس استراتژی خود به صورت اتوماتیک رمزارزهای موجود در سبد دارایی‌های شما را خریدوفروش می‌کنند. این کار را می‌توان به گونه‌ای تنظیم کرد که در یک زمان خاص مثل هر ۳۰ دقیقه یا سر هر ساعت انجام شود. این کار باعث می‌شود دیگر نیازی به صرف وقت برای خریدوفروش ارزهای دیجیتال نداشته و پورتفولیوی منظمی داشته باشید.

 

سخن پایانی

انسان‌ها نیاز به خواب و استراحت دارند و گاهی اوقات نیز احساسات بر آن‌ها غلبه می‌کند. در حالی که ربات‌ تریدر چنین نیست و صرف نظر از شرایط حاکم بر بازار طبق الگوریتم خود به خریدوفروش رمزارزها می‌پردازد. از طرف دیگر تنوع این ربات‌های تریدر به‌گونه‌ای است که نیاز تمام کاربران را برطرف می‌سازد.

استفاده از ربات تریدر ارز دیجیتال به شما اجازه می‌دهد تا تنها با واریز مبلغ اولیه در صرافی یا پلتفرم‌های اختصاصی ترید اتوماتیک، به بقیه کارهای خود برسید و اجازه دهید ربات از طرف شما به معامله بپردازد. در پایان نیز سود یا ضرر حاصل از معاملات ربات در حساب شما قابل مشاهده خواهد بود.

با این حال مانند هر فناوری دیگر، ربات تریدر ارز دیجیتال نیز ریسک‌های خاص خود را دارد و اگر روند بازار طبق پیش‌بینی‌های ربات پیش نرود در این روش نیز امکان ضرر و زیان وجود خواهد داشت.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

منبع
learn.bybit.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا