دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل بازارابزارهای معاملاتی

کوین مارکت کپ چیست؟ آشنایی با سایت CoinMarketCap

با توجه به رشد سرسام‌آور قیمت برخی از رمز ارزها در یک سال اخیر و گسترش روزافزون این بازار و درنتیجه‌ استقبال هرچه بیشتر کاربران از عرصه‌ کریپتوکارنسی‌ها، این روزها بحث ترید ارزهای دیجیتال و سرمایه‌گذاری بر روی آن‌ها بسیار داغ شده است.

به‌طور معمول افرادی که قصد ورود به حوزه‌ رمز ارزها را دارند، به دنبال این هستند تا سریع‌ترین راه جهت کسب سود و تحلیل قیمت دارایی‌های دیجیتال گوناگون را پیدا کرده و اقدام به ترید رمز ارزهایی کنند که در سریع‌ترین زمان، بیشترین سود را برای آن‌ها به همراه داشته باشد.

در این راه وب‌سایت‌های بسیاری جهت تحلیل قیمت رمز ارزها وجود دارند که یکی از معتبرترین آن‌ها که به‌صورت لحظه‌ای رمز ارزهای مختلف و تغییرات قیمتی آن‌ها را نمایش می‌دهد، وب‌سایت CoinMarketCap است. قطعا برای بسیاری از کاربران سوال به وجود آمده که کوین مارکت کپ چیست و به چه شکل می‌توان از این وب‌سایت استفاده کرد. در این مطلب قصد داریم تا به این سوال پاسخ دهیم و با ابعاد مختلف این وب‌سایت تحلیلی مهم رمز ارزها آشنا شویم.

پس از خواندن این مطلب برای یادگیری نحوه استفاده از نمودار‌ها و منوهای دیگر می‌توانید به مقاله‌ «آموزش استفاده از کوین مارکت کپ» مراجعه کنید.

کوین مارکت کپ چیست؟

کوین مارکت کپ وب‌سایتی است که قیمت لحظه‌ای رمزارزها را همراه با تحلیل‌های گوناگون نمایش می‌دهد ولی امکانی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال ندارد.

«کوین مارکت کپ» (CoinMarketCap) وب‌سایتی است که اطلاعات زیادی در رابطه با صرافی‌های ارز دیجیتال، رمزارزها، قیمت لحظه‌ای، میزان کوین‌های استخراج‌شده، حجم بازار، میزان عرضه و… را به‌صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این وب‌سایت حتی امکانی را فراهم می‌کند تا افراد بتوانند با استفاده از ابزار مختلف به تحلیل یا مقایسه‌ ارزهای مختلف بپردازند.

البته باید گفت که کوین مارکت کپ یک صرافی نیست و خرید و فروش رمز ارزها بر روی آن انجام نمی‌شود، تنها در رابطه با ارزهای مختلف به کاربران اطلاعات می‌دهد. هم کاربران حرفه‌ای و هم کاربران تازه‌وارد می‌‎توانند از این وب‌سایت استفاده کنند.

کوین مارکت کپ در بین معامله‌گران بسیار محبوب است و اگر هم‌اکنون قیمت یک ارز دیجیتال را در موتور جستجوگر گوگل، جست‌و‌جو کنید، اولین نتیجه‌ای که به آن خواهید رسید به احتمال بسیار زیاد وب‌سایت کوین مارکت کپ خواهد بود.

 

کاربرد وب‌سایت کوین مارکت کپ

همان‌طور که در بالا نیز اشاره کردیم، کوین مارکت کپ یک صرافی نیست و حتی یک پلتفرم برای کپی برداری ترید نیز نیست، تنها وب‌سایتی است که اطلاعات جامعی در رابطه با ارزهای دیجیتال فراهم می‌کند.

کوین مارکت کپ کاربردهای بسیار گوناگونی در بین معامله‌گران و سرمایه‌گذاران دارد. کاربران می‌توانند در روش‌های زیر از این وب‌سایت بهره بگیرند:

  • اگر در رابطه به تقلبی بودن یا نبودن یک رمز ارز دچار شک هستید، می‌توانید نام آن را در این وب‌سایت جستجو کنید و حجم معاملات روزانه و منابع آن رمز ارز را چک کنید.
  • در هنگام سرمایه‌گذاری می‌توانید به ارز مد نظر رجوع کرده و با چک کردن معاملات آن در حال حاضر و گذشته تصمیم به سرمایه‌گذاری بگیرید.
  • در هنگام معامله نیز می‌توانید از قیمت ارز مد نظرتان در این پلتفرم آگاه شوید.
  • با استفاده از ابزارهای تحلیلی بسیاری که در اختیارتان قرار گرفته به تحلیل بپردازید. حتی می‌توانید به اطلاعات سال گذشته‌ یک رمز ارز را پیدا کنید و ببینید که آیا تحلیل‌ها و پیشبینی‌های درستی برای آینده می‌کنید یا خیر.
  • برای انتخاب یک صرافی، می‌توانید لیست برترین صرافی‌ها را در کوین مارکت کپ جست‌وجو کنید.

 

رمز ارزهای جدید به چه شکل در کوین مارکت کپ ایجاد می‌شوند؟

وب‌سایت کوین مارکت کپ یک صفحه مخصوص در سایت خود دارد و زمانی که کسی رمز ارز را ایجاد می‌کند، باید آن را در این صفحه معرفی کند. سپس مدیر وب‌سایت کوین مارکت کپ تعداد کوین یا توکن‌های در گردش، ارزش رمز ارز و دیگر اطلاعات موردنیاز آن رمز ارز را بررسی کرده و برای اضافه کردن آن‌ تصمیم‌گیری می‌کند.

قانون کلی این است که رمز ارزهای جدید به‌صورت روزانه به وب‌سایت اضافه می‌شوند. در برخی موارد به‌روزرسانی‌های منظم‌تری انجام می‌شود، ولی به‌صورت کلی می‌توان انتظار داشت که به‌صورت روزانه رمز ارزهای جدید وارد وب‌سایت شوند.

 

مهم‌‌ترین موارد صفحه نخست کوین مارکت کپ

زمانی که وارد وب‌سایت کوین مارکت کپ می‌شوید، اولین چیزی که مورد توجه شما قرار می‌گیرد، جدولی از صد رمز ارز برتر بر اساس حجم بازار است. در این جدول نام کوین/توکن، حجم بازار، قیمت، حجم معاملات، تغییرات قیمت در بیست و چهار ساعت گذشته و نمودار قیمت یک هفته گذشته نمایش داده می‌شود.

مهم‌‌ترین موارد صفحه نخست کوین مارکت کپ

 

ارز پایه

در حالت پیش‌فرض این وب‌سایت از USD (دلار آمریکا) جهت نمایش ارزش رمز ارزها استفاده می‌کند، ولی شما می‌توانید این ارز پایه را به BTC، ETH، XRP، BCH و LTC تغییر دهید، ولی پیشنهاد ما این است که این قسمت را تغییر ندهید.

ارز پایه

 

ارزهای دیجیتال (کوین یا توکن)

نخستین ستون جدول نام ارز دیجیتال را نشان داده و درواقع این فهرست به‌صورت پیش‌فرض کوین‌ها و توکن‌ها را نمایش می‌دهد. اساسا تفاوت میان کوین و توکن در این است که کوین یک رمز ارز است، بلاک چین اختصاصی خود را دارد و مستقلا فعالیت می‌کند. این در حالی است که توکن‌ها وابسته به یک پلتفرم یا بلاک چین رمز ارزی دیگر هستند.

ارزهای دیجیتال (کوین یا توکن)

در وب‌سایت کوین مارکت کپ شما این انتخاب را دارید که توکن یا کوین‌ها را از فهرست مدنظر خود پنهان کنید. همچنین می‌توانید تنها نمایش را بر روی کوین‌هایی که امکان استخراج دارند، بگذارید. کافی است بر روی سربرگ Cryptocurrencies کلیک کرده و از میان گزینه‌های مختلف، حالت مدنظر خود را انتخاب کنید.

 

حجم بازار

ستون بعدی، حجم بازار است و شما می‌توانید اطلاعات جدول را طبق معیارهای گوناگون از جمله رتبه، حجم بازار، قیمت یا حجم مبادلات و همچنین تغییرات قیمت مشاهده کنید. ولی در حالت پیش‌فرض، وب‌سایت کوین مارکت کپ داده‌ها را طبق حجم بازار نمایش می‌دهد. در واقع «حجم بازار» (Market Cap) به معنی ارزش کل رمز ارز است و یکی از مهم‌ترین فاکتورها جهت ارزیابی رمز ارزها به‌شمار می‌رود. همان‌طور که می‌ببینید، بیت کوین از نظر حجم بازار در رتبه اول قرار دارد و پس ‌از آن اتریوم، تتر، بی‌ان‌بی و… قرار دارند.

حجم بازار

 

قیمت رمز ارز، حجم معاملات در ۲۴ ساعت گذشته و میزان عرضه

پس از حجم بازار، قیمت ارز، «حجم معاملات در ۲۴ ساعته» (Volume 24h) گذشته و همچنین میزان عرضه ارز دیجیتال قرار دارد.

قیمت رمز ارز، حجم معاملات در ۲۴ ساعت گذشته و میزان عرضه

اساسا «قیمت» (Price) بیانگر ارزش فعلی یک رمز ارز است و به‌سادگی بیان می‌کند که یک رمز ارز در حال حاضر چه میزان ارزش دارد. از طرفی «حجم» (Volume) مقدار کل معاملات در ۲۴ ساعته گذشته را نشان می‌دهد. مثلا در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که در ۲۴ ساعت قبل، حجم معاملات بیت کوین چیزی در حدود ۱۰۰٬۷۳۰٬۰۵۰٬۴۳۶ دلار بوده است.

قیمت رمز ارز، حجم معاملات در ۲۴ ساعت گذشته و میزان عرضه

از طرفی شما می‌توانید روی رقم مربوط به حجم کلیک کنید تا فهرست جدول بر اساس رمز ارزهایی با بیشترین میزان معامله برای شما مرتب شود.

علاوه بر این، «میزان عرضه» (Circulating Supply) نیز بیانگر مقدار کل رمز ارزهایی است که در گردش است.

 

نمودارهای تغییرات قیمت روزانه و هفتگی

میزان تغییر در بیست و چهار ساعت گذشته به شما اعلام می‌دارد که ارزش یک رمز ارز در بیست و چهار قبل کاهش داشته یا افزایش پیدا کرده است. درواقع شما می‌توانید از روی این ستون دریابید که در بیست و چهار ساعت گذشته کدام رمز ارزها افت کرده‌اند و کدام‌ها دچار رشد شده‌اند.

نمودارهای تغییرات قیمت روزانه و هفتگی

اساسا نمودار قیمت، تغییر قیمت یک رمز ارز را در هفت روز قبل نشان می‌دهد و با کلیک بر روی هر نمودار، به نمودار کامل‌تر هر رمز ارز هدایت خواهید شد. از طرفی علاوه بر این اطلاعات، موارد کاربردی دیگری هم در صفحه اصلی وب‌سایت کوین مارکت کپ وجود دارند و قابلیت‌های بیشتری برای کاربران در نظر گرفته‌ شده که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم داشت.

 

قابلیت ‌های وب‌ سایت کوین مارکت کپ

در نواری که در ابتدای صفحه قابل ‌مشاهده است، حجم بازار کل ارزهای دیجیتال، تمامی رمز ارزهای فهرست‌شده و اطلاعاتی دیگر نیز برای شما به نمایش درخواهد آمد.

قابلیت ‌های وب‌ سایت کوین مارکت کپ

در نوار گفته‌شده Dominance به معنی سلطه بیت کوین بر بازار است که در تصویر بالا رقمی در حدود ۵۰٪ است و این بدین معنی است که رمز ارز بیت کوین حدود ۵۰٪ از حجم بازار کل را در اختیار دارد. از طرفی با کلیک کردن بر روی هرکدام از گزینه‌ها، به صفحه مربوط به آن وارد شده و با جزئیات بیشتری روبه‌رو خواهید شد.

 

صرافی‌‌های دیجیتال برتر

کوین مارکت کپ نه‌تنها برترین رمز ارزها را نشان می‌دهد، بلکه برترین صرافی‌های دیجیتال را نیز طبق حجم معاملات بیست و چهار ساعت گذشته‌ آن‌ها نمایش می‌دهد.

صرافی‌ های دیجیتال برتر

در اینجا شما می‌توانید با کلیک بر روی گزینه Exchanges وارد این بخش شوید و سپس وب‌سایت برای شما برترین صرافی‌های دیجیتال را به نمایش درخواهد آورد.

 

رمز ارزهای جدید

هرروز شاهد این هستیم که چندین رمز ارز جدید به پایگاه داده کوین مارکت کپ افزوده می‌شوند و اگر قصد دارید تا رمز ارزهای جدید را پیدا کنید، کافی است تا در منوی اصلی وب‌سایت گزینه Recently Added را انتخاب کنید. علاوه بر این، در همین بخش قابلیت‌های دیگری مثل Gainers and Losers نیز وجود دارد که به‌اصطلاح رمز ارزهای برنده و بازنده را در بازه‌های زمانی گوناگون به شما نشان می‌دهد.

 

مشخصات یک ارز دیجیتال به‌خصوص

علاوه بر اطلاعاتی که در فهرست رمز ارزها مشاهده می‌کنید، می‌توانید با کلیک بر روی نام هر رمز ارز به‌خصوص، اطلاعات منحصر به فرد آن رمز ارز را مشاهده کنید.

مشخصات یک ارز دیجیتال بخصوص

در این صفحه می‌توانید به اطلاعاتی مثل رتبه (Rank)، وب‌سایت رسمی (Website)، بلاک چین اکسپلورر (Explorer)، منبعی جهت اطلاع‌رسانی‌ها (Message Board)، اسناد فنی (Technical Documentation)، کد منبع (Source Code)، اینکه آیا رمز ارز مدنظر شما توکن است یا کوین، قابلیت استخراج داشتن، بازارهای قابل خریدوفروش در آن‌ها (Markets)، کد نمایش داده‌ها در وب‌سایت یا وبلاگ شخصی (Tools) و… دسترسی داشته باشید.

 

داده‌های موجود در صفحه رمز ارزها در کوین مارکت کپ

شما در کوین مارکت کپ با کلیک بر روی هر رمز ارز، وارد صفحه مخصوص به آن ارز دیجیتال خواهید شد و در هرکدام از صفحات، می‌توانید مواردی مثل Market Cap (ارزش کل بازار)، Volume (24h) یا حجم معاملاتی در بیست و چهار ساعت گذشته، قیمت (Price)، عرضه کل (Total Supply)، عرضه حداکثری (Max Supply) و میزان رمز ارز در گردش (Circulating Supply)، وب‌سایت رسمی (Website)، Explorer (برترین مرورگرهای موجود در بلاک چین رمز ارز)، Message Board  (انجمن‌هایی مثل تالارهای گفت‌وگو و…)، Technical Documentation  (مستندات فنی، نوع رمز ارز و داده‌هایی مثل قابلیت استخراج و…)‌ و دیگر ویژگی‌های رمز ارز مثل الگوریتم اجماع و… را مشاهده کنید.

از طرفی با انتخاب بخش شبکه‌های اجتماعی (Social)، ابزار (Tools)، داده‌های تاریخی (Historical Data)، رتبه‌بندی (Ratings)، تحلیل درون‌زنجیره‌ای (On-Chain Analysis) و همچنین اخبار (News) با دیگر داده‌های مربوط به رمز ارز مدنظر خود روبه‌رو شوید.

داده‌های موجود در صفحه رمز ارزها در کوین مارکت کپ

علاوه بر اخبار روزانه، کوین مارکت کپ منبعی سرشار از داده‌های تاریخی است. درواقع یکی از برترین گزینه‌ها در صفحات وب‌سایت کوین مارکت کپ برای هر ارز دیجیتال، اطلاعات تاریخی بر اساس سال، ماه و روز است و با استفاده از آن‌ها می‌توان استراتژی‌های معاملاتی خود را در مورد اتفاقاتی که قبلا در بازار رخ‌ داده، امتحان کنید.

داده‌های موجود در صفحه رمز ارزها در کوین مارکت کپ

اساسا در عرصه رمز ارزها، پیدا کردن داده‌های تاریخی کار دشواری است و برخی کاربران، حاضر هستند تا هزاران دلار صرف دسترسی به اطلاعات قدیمی قابل‌اعتماد کنند تا قیمت روزانه، حجم معاملاتی و همچنین ارزش بازار هر دارایی را در گذشته بررسی کنند و کوین مارکت کپ، این اطلاعات حیاتی و ارزشمند را به‌صورت رایگان در اختیار تمامی کاربران قرار داده است.

 

داده‌‌های موجود در صفحه صرافی‌ها در کوین مارکت کپ

کوین مارکت کپ با صدها صرافی‌دیجیتال گوناگون همکاری می‌کند و اطلاعاتی صحیح و قابل‌اعتماد را در کمترین زمان ممکن، در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. همان‌گونه که با نوشتن نام هر رمز ارز یا نماد آن، به داده‌های کاملی در مورد آن دست خواهید یافت، به همین شکل نیز قادر خواهید بود تا با جستجوی نام یک صرافی دیجیتال، به داده‌هایی در خصوص آن دست ‌یابید.

در حقیقت علاوه بر رمز ارزها، صرافی‌های دیجیتال نیز در کوین مارکت کپ مشخصات و اطلاعات کاملی داشته و شما با انتخاب سربرگ صرافی‌ها (Exchanges)، به صفحه‌ای از فهرست صرافی‌ها و نمایی کلی از آن‌ها، مثل حجم معاملاتی هر صرافی در بیست و چهار ساعت قبل (Volume)، ترافیک شبکه صرافی (Web Traffic Factor)، میانگین نقدینگی صرافی (Avg. Liquidity)، تعداد بازارهای صرافی (No. Markets) و تاریخ راه‌اندازی صرافی (Launched) هدایت خواهید شد. درواقع هر چه فعالیت و میزان نقدینگی هر صرافی دیجیتال بیشتر باشد، راحت‌تر می‌توان رمز ارز مدنظر خود را در آن صرافی‌ ترید کرد.

علاوه بر این صرافی‌های دیجیتال به ۳ دسته صرافی‌های ترید لحظه‌ای (Spot)، صرافی‌های محصولات مشتقه (Derivatives) و صرافی‌های غیرمتمرکز (Dex) تقسیم می‌شوند که در این بخش می‌توانید فهرست قابل ‌مشاهده مطلوب خود را جهت پیگیری پلتفرم‌های معاملاتی مدنظرتان درست کنید.

داده‌ های موجود در صفحه صرافی ‌ها در کوین مارکت کپ

از طرفی در بخش مربوط به صرافی‌های دیجیتال، می‌توانید با کلیک بر روی هر صرافی دیجیتال به صفحه اطلاعات آن صرافی هدایت‌ شده و در آنجا به اطلاعاتی مثل وب‌سایت رسمی صرافی، صفحات صرافی در شبکه‌های اجتماعی، جفت ارزهای معاملاتی مجاز در آن صرافی، حجم معاملات در بیست و چهار ساعته گذشته در آن صرافی، قیمت در صرافی، میزان نقدینگی و… دسترسی پیدا کنید.

 

سخن پایانی

در این مطلب متوجه شدید که وب‌سایت کوین مارکت کپ صرفا جهت مشاهده‌ قیمت یک رمز ارز نبوده و ابزارها و اطلاعات مفید دیگری نیز در این وب‌سایت قابل ‌دسترسی هستند. درواقع کوین مارکت کپ یکی از کامل‌ترین پایگاه داده‌ها جهت یافتن صرافی‌های دیجیتال، مشاهده قیمت رمز ارزها، اطلاع از رمز ارزهای جدید، اطلاع از تغییرات قیمتی رمز ارزها در بازه‌های زمانی گوناگون و دسترسی به جزییات بیشتر در مورد هر یک از رمز ارزها به‌ حساب می‌آید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا