🎁 برای تهیه دوره‌های آموزشی با شرایط بسیار ویژه به‌مناسبت روز معلم.🎁

اینجا را کلیک کنید
دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکالابزارهای معاملاتی

آموزش تصویری قدم به قدم اندیکاتور RSI (شاخص قدرت نسبی)

اندیکاتورهای تکنیکال از ابزارهای تحلیل قیمت دارایی هستند که با حل معادلات ریاضی به پیش‌بینی آینده قیمت کمک می‌کنند. هرچه با اندیکاتورهای بیشتری آشنا بوده و به نحوه استفاده و سیگنال‌گیری از آن‌ها مسلط باشید، به ‌نتیجه بهتری دست پیدا می‌کنید.

یکی از مهم‌ترین و پراستفاده‌ترین اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال بازارهای مالی اندیکاتور RSI است که برای تشخیص مسیر و قدرت تحرکات قیمت دارایی استفاده می‌شود. در واقع این اندیکاتور در تحلیل تکنیکال استفاده می‌شود و می‌تواند در آنالیز بازارهای مالی بسیار کمک کننده باشد. برای آشنایی بیشتر با عملکرد اندیکاتور RSI تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

معرفی اندیکاتور RSI (شاخص قدرت نسبی)

اسیلاتور RSI بین صفر تا ۱۰۰ در نوسان است. به طور کلی زمانی که RSI بالای ۷۰ باشد، اشباع خرید و در زیر ۳۰ اشباع فروش را نشان می‌دهد؛ همچنین RSI می‌تواند برای شناسایی روند کلی استفاده شود.

اندیکاتور RSI توسط فردی به نام «ولس وایلدر» (Welles Wilder) معرفی شد. RSI مخفف Relative Strength Index یا شاخص قدرت نسبی است. اندیکاتور RSI در تحلیل تکنیکال به عنوان یک اندیکاتور بازگشتی شناخته می‌شود که وظیفه آن تایید و تعیین نقاط قیمتی و سطوح بازگشتی بازار است.

این اندیکاتور در دو سطح، بین ۰ تا ۱۰۰ در نوسان است. اندیکاتور RSI قدرت بازار و قدرت خریداران و فروشندگان را نسبت به یکدیگر می‌سنجد و به همین دلیل شاخص قدرت نسبی نام گرفته است.

معمولا این اندیکاتور را در بازه‌های زمانی ۱۴ روزه به کار می‌برند. این اندیکاتور همانند اندیکاتور «مکدی» (MACD) در ردیف اسیلاتورها جای گرفته و در قسمت پایینی نمودار قیمت ظاهر می‌شود.

 

کاربرد اندیکاتور RSI

اندیکاتور RSI شبیه استوکاستیک Stochastic عمل می‌کند؛ زیرا وضعیت اشباع خرید و فروش در بازار را نشان می‌دهد.

همان‌طور که پیش از این هم گفتیم؛ به طور معمول، قرار گرفتن اندیکاتور در محدوده ۳۰ یا کمتر نشان‌دهنده شرایط فروش بیش از حد و احتمال رشد قیمت است. برخی از معامله‌گران معتقدند جفت ارزی که در شرایط اشباع فروش قرار دارد، روند نزولی آن احتمالا معکوس می‌شود؛ به این معنی که فرصتی برای خرید ایجاد خواهد شد.

در مقابل،‌ قرار گرفتن در سطح ۷۰ یا بالاتر نشان‌دهنده شرایط خرید بیش از حد و احتمال افت قیمت است. معامله‌گران اشباع خرید یک جفت ارز را احتمال معکوس شدن روند صعودی و فرصتی برای فروش تفسیر می‌کنند.

 

اشباع خرید و اشباع فروش

همان‌طور که گفتیم اندیکاتور RSI بین محدوده ۰ تا ۱۰۰ در حال نوسان است. این اندیکاتور دو سطح مهم دیگر هم دارد که به تحلیل‌گران سیگنال خرید و فروش می‌دهد.

زمانی که خط اندیکاتور RSI پایین‌تر از سطح ۳۰ قرار بگیرد، نشان‌دهنده وجود هیجانات در بازار است؛ در این حالت، سهام در قیمتی کمتر از ارزش ذاتی خود معامله می‌شود و به اصطلاح در آن منطقه، «اشباع فروش» (Over sold) رخ داده است. در مقابل، زمانی که اندیکاتور RSI بالاتر از سطح ۷۰ قرار بگیرد، بیانگر نوع دیگری از هیجانات در بازار است و در این حالت، سهام در حالت «اشباع خرید» (Over bought) قرار دارد.

 

واگرایی

واگرایی زمانی اتفاق می‌افتد که بین نمایی که روند دارایی نشان می‌دهد و آنچه اندیکاتور RSI نشان می‌دهد، تفاوت وجود دارد. این اختلاف نشانی از معکوس شدن قریب‌الوقوع روند دارد. دونوع واگرایی صعودی و نزولی وجود دارد.

  • حالت واگرایی صعودی RSI: قیمت در حال ایجاد کف جدید پایین‌تر است،‌ در حالی‌که RSI در حال شکل دادن کف بالاتر است.
  • واگرایی نزولی RSI: در این حالت قیمت سقف‌های بالاتر می‌سازد، اما RSI سقف‌ پایین‌تر ایجاد می‌کند.

وایلدر معتقد بود که واگرایی نزولی فرصت فروش ایجاد می‌کند؛ در حالی که واگرایی صعودی موجب ایجاد یک فرصت خرید می‌شود.

 

شکست نوسانات

شکست نیز اتفاق دیگری است که وایلدر معتقد بود احتمال بازگشت قیمت را افزایش می‌دهد. نکته‌ای که باید در مورد شکست در نظر داشت این است که تشخیص آن کاملا مستقل از قیمت عمل می‌کند و فقط به RSI متکی است. نوسانات شکست شامل چهار مرحله است و به صورت صعودی (فرصت خرید) یا نزولی (فرصت فروش) در نظر گرفته می‌شود.

 

شکست نوسان صعودی

۱. RSI به زیر ۳۰ می‌رسد (اشباع فروش).

۲. RSI به بالای ۳۰ باز می‌گردد.

۳. RSI عقب نشینی می‌کند، اما بالای ۳۰ باقی می‌ماند. (بالاتر از محدوده اشباع فروش)

۴. RSI بالاتر از بالاترین سطح قبلی خود می‌شکند.

 

شکست نوسان نزولی

۱. RSI به بالای ۷۰ می‌رسد. (محدوده اشباع خرید)

۲. RSI به زیر ۷۰ سقوط می‌کند.

۳. RSI اندکی افزایش می‌یابد، اما زیر ۷۰ باقی می‌ماند. (اشباع خرید)

۴. RSI نسبت به پایین‌ترین سطح قبلی خود افت می‌کند.

 

مزایا و محدودیت‌های اندیکاتور RSI

اندیکاتور RSI به دلیل کاربرد ساده‌ای که دارد یکی از پرطرفدارترین ابزارهای تکنیکال مورد استفاده توسط تریدرهاست که اطلاعات مفیدی از آینده قیمت در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد. با این وجود این اندیکاتور محدودیت‌هایی نیز دارد که به همین دلیل باید در کنار اندیکاتورهای دیگر استفاده شود. در ادامه به برخی از مزایا و معایب این اندیکاتور اشاره می‌کنیم.

مزایا

  • در بازارهای روند دارد بهترین عملکرد را دارد.
  • با میانگین متحرک ترکیب خوبی می‌شود.
  • واگرایی‌ها را به‌خوبی تشخیص می‌دهد.
  • برای یافتن مناطق اشباع خرید و اشتباع فروش بسیار کاربردی است.

محدودیت‌ها

  • از اندیکاتورهای تاخیری است که ممکن است سیگنال‌های اشتباه صادر کند.
  • تمام اطلاعات ضروری در مورد قیمت را نمی‌دهد.
  • باید در کنار اندیکاتورهای دیگر استفاده شود.

 

ترکیب RSI با سایر اندیکاتورها

از آنجایی که اطلاعات اندیکاتور RSI به تنهایی برای انجام معامله کافی نیست. برخی از تریدرهای حرفه‌ای از ترکیب این اندیکاتور با دیگر اندیکاتورها در بازار فارکس استفاده می‌کنند. به طور معمول، ترکیب RSI با اندیکاتورهایی مانند «میانگین متحرک» (Moving Average)،‌ «مکدی» (MACD) و «بولینگر باند» (Bollinger Band)  بسیار موثر است. این ترکیب‌ها می‌توانند دقت و قدرت تحلیل شما را افزایش دهند و بهترین نقاط ورود و خروج را مشخص کنند.

به‌عنوان مثال، با ترکیب RSI و Moving Average می‌توانید نقاط ورود و خروج خوبی را تعیین کنید. هر زمان که RSI از سطح ۷۰ به سمت پایین عبور کند و میانگین متحرک را بپوشاند، می‌توانید سفارشی برای خروج از معامله قرار دهید. به همین ترتیب، هر زمان که RSI از سطح ۳۰ به سمت بالا عبور کند و میانگین متحرک را بپوشاند، می‌توانید برای ورود به معامله اقدام کنید.

 

آموزش استفاده از شاخص قدرت نسبی در تحلیل تکنیکال

برای استفاده از اندیکاتور RSI وارد پلتفرم معاملاتی خود شوید. در متاتریدر ۴ و ۵ این اندیکاتور را می‌توانید از قسمت Indicators در بخش Oscillators پیدا کنید.

آموزش استفاده از شاخص قدرت نسبی در تحلیل تکنیکال

با کلیک بر روی Relative Strength Index صفحه تنظیمات این اندیکاتور را خواهید دید. به‌طور پیش‌فرض دوره ۱۴ روزه برای استفاده در نظر گرفته شده است.

آموزش استفاده از شاخص قدرت نسبی در تحلیل تکنیکال

با زدن دکمه (OK) اسیلاتور برای شما در پنجره‌ای زیر نمودار قیمت ظاهر می‌شود.

آموزش استفاده از شاخص قدرت نسبی در تحلیل تکنیکال

 

سخن پایانی

شاخص قدرت نسبی (RSI) یکی از ابزارهای تکنیکال برای تحلیل شرایط بازار یک دارایی است که توسط بسیاری از سرمایه‌گذاران و تریدرها به کار می‌رود تا درک بهتری از محیط و روند قیمت‌ها داشتـه باشند. اندیـکاتور قدرت نسبی (RSI) یک شاخص حرکتی است که مقدار تغییرات اخیر قیمت را اندازه‌گیری می‌کند تا شرایط اشباع خرید یا اشباع فروش را در بازار یک سهام یا دیگر ابزارهای مالی بررسی کند.

در حقیقت، RSI به‌عنوان یک نوسانگر (اسیلاتور) نمایش داد‌ه می‌شود و می‌تواند بین ۰ تا ۱۰۰ نوسان نشان دهد. این اندیکاتور از احتمال بازگشت روند هشدار می‌دهد و نحوه استفاده ساده‌ای دارد. معامله‌گران زیادی از این اندیکاتور استفاده می‌کنند. برای اینکه شما هم بتوانید از این ابزار در تحلیل‌های خود استفاده کنید، در این مقاله به زبانی ساده نحوه استفاده و کاربرد آن را توضیح دادیم.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا