🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکالابزارهای معاملاتی

اسیلاتور (Oscillator) چیست و چه تفاوتی با اندیکاتور دارد؟

بهترین و متداول‌ترین روش برای پیش‌بینی قیمت یک دارایی یا ارز در بازارهای سرمایه‌گذاری، تحلیل بازار به صورت تکنیکال است. برای تحلیل بازار به روش تکنیکال و استفاده از استراتژی‌های معاملاتی به نمودار قیمت دارایی نیاز داریم. با توجه به اینکه نمودار یک دارایی، قیمت آن را بر حسب زمان نشان می‌دهد، می‌تواند اطلاعات زیادی در مورد گذشته و آینده قیمت یک کالا در اختیار تریدرها قرار دهد.

ابزارهای متفاوتی برای استفاده از چارت قیمت فراهم شده که با پیاده‌سازی هر یک بر روی نمودار، می‌توان به اطلاعات زیادی در مورد قیمت کالا در طول تاریخ دست پیدا کرد. اندیکاتورها و اسیلاتورها از پرکاربردترین ابزارهای چارت قیمت هستند که سرمایه‌گذاران و تریدرهای حرفه‌ای در معاملات خود برای پیش‌بینی روند قیمت در آینده از آن‌ها استفاده می‌کنند. در این مقاله قصد داریم «اندیکاتور» (Indicator) و «اسیلاتور» (Oscillator) و همچنین تفاوت این دو را با زبانی ساده برای شما توضیح دهیم.

تعریف اندیکاتور

«اندیکاتور» (Indicator) نوعی شاخص آماری است که برای اندازه‌گیری شرایط فعلی و پیش‌بینی روندهای آینده قیمت در بازارهای مالی و اقتصادی مورد استفاده قرار می گیرد.

در دنیای سرمایه‌گذاری، اغلب شاخص‌‌ها بر روی نمودارهای تکنیکال قیمت اجرا می‌شوند و قیمت، حجم معاملات یا سود یک ارز، سهم و یا اوراق بهادار را بررسی می‌کنند.

تمام اندیکاتورهای تکنیکال با به‌کارگیری داده‌های قیمتی مانند،‌ قیمت باز و بسته شدن معاملات در دوره زمانی مشخص و با حل محاسبات ریاضی، آینده قیمت را پیش‌بینی می‌کنند. برخی از اندیکاتورها ممکن است فقط از قیمت‌های بسته شدن استفاده کنند، در حالی که برخی دیگر میزان حجم معاملات و سود را در فرمول خود قرار می‌دهند.

با این وجود، یک نقطه داده، اطلاعات زیادی ارائه نمی‌دهد و نمی‌تواند به تنهایی معیار مورد اعتمادی باشد. بنابراین، برای تجزیه و تحلیل بازار یک دارایی به مجموعه‌ای از اطلاعات در یک دوره زمانی احتیاج داریم. با دسترسی به یک سری اطلاعات با در نظر گرفتن زمان، می‌توان مقایسه‌ای بین سطوح فعلی و گذشته قیمت انجام داد. اندیکاتورهای تکنیکال به‌صورت گرافیکی در بالا یا پایین نمودار قیمت دارایی نشان داده می‌شوند.

هنگامی که این اطلاعات به صورت گرافیکی بر روی نمودار ظاهر می‌شوند، کمک می‌کنند تا بتوان همزمان روند قیمت را در کنار اندیکاتور مقایسه کرد.

 

کاربرد اندیکاتورها

اندیکاتورها سه کاربرد مهم دارند؛ هشدار، تایید و پیش‌بینی.

با به‌کارگیری اندیکاتورها، می‌توان قیمت را دقیق‌تر مورد بررسی قرار داد. یک اندیکاتور می‌تواند به‌عنوان یک هشدار دهنده عمل کند؛ برای مثال، ‌در صورتیکه قیمت روند نزولی به خود بگیرد احتمال شکست سطح حمایت وجود دارد که این احتمال را می‌توان با اندیکاتور حدس زد. از طرفی دیگر، در صورتیکه روند حالت صعودی به خود بگیرد احتمال شکسته شدن سطح مقاومت زیاد است که با اجرای اندیکاتورهای خاص می‌شود سطح مقاومت بعدی را پیش‌بینی کرد.

بعلاوه، از اندیکاتورها می‌توان برای تایید سیگنال‌هایی که سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال می‌دهند، استفاده کرد. به عنوان مثال، اگر یک شکست در نمودار قیمت وجود داشته باشد، با تقاطعی که در مووینگ اوریج ایجاد می‌شود، می‌توان آن را تایید کرد.

به گفته برخی از سرمایه‌گذاران و معامله‌گران، می‌توان از شاخص‌ها برای پیش‌بینی جهت قیمت‌های آینده یک ارز یا دارایی استفاده کرد.

 

اندیکاتورهای متداول

مووینگ اوریج، فیبوناچی و پارابولیک سار از اندیکاتورهای پرکاربرد و متداول در بازارهای مالی هستند.

از میان اندیکاتورهای پرکاربرد در تحلیل‌‌های تکنیکال و استراتژی‌های معاملاتی می‌توان به اندیکاتور مووینگ اوریج (میانگین متحرک)، فیبوناچی و پاربولیک سار اشاره کرد. اندیکاتورها به دلیل تنوعی که دارند، در معاملات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اندیکاتور «مووینگ اوریج» (Moving Average) نوعی اندیکاتور تکنیکال است که برای تشخیص جهت روند و ترند یک سهم یا ارز استفاده می‌شود.

اندیکاتور «پارابولیک سار» (Parabolic Sar) یکی دیگر از انواع اندیکاتورهای تکنیکال معروف برای تشخیص بازگشت در روند است که با نقطه‌های به هم پیوسته بر روی نمودار ظاهر می‌شود.

اندیکاتور «فیبوناچی» (Fibonacci) که در اکثر معاملات استفاده می شود با محاسبات اعداد فیبوناچی به پیدا کردن سطوح حمایت و مقاومت بر روی نمودار کمک می‌کند.

لازم به ذکر است که اغلب اندیکاتورها قابل تنظیم هستند و تریدر می‌تواند با توجه به استراتژی معاملاتی یا نوع معامله خود،‌ تنظیمات آن را تغییر دهد. روی هم رفته، این اندیکاتورها به تنهایی سیگنال‌های قابل اعتمادی ایجاد نمی‌کنند. از این رو، ‌توصیه می‌شود برای اطمینان بیشتر به هنگام تصمیم‌گیری برای ورود و خروج معاملات از اندیکاتورهای مختلف به‌طور همزمان استفاده شود.

 

تعریف اسیلاتور

«اسیلاتور» (Oscillator) نیز یکی از ابزارهای تحلیل تکنیکال است که در پایین نمودار قیمت بین دو محدوده کف و سقف ارزشی ظاهر می‌شود.

در تحلیل تکنیکال، سرمایه‌گذاران اسیلاتورها را یکی از مهم‌ترین ابزارهای تکنیکال برای درک شرایط بازار می‌دانند. اما، ابزارهای تکنیکال دیگری نیز وجود دارند که تحلیلگران آن‌ها را برای افزایش معاملاتشان مفید می‌دانند، مانند مهارت‌های خواندن نمودار و شاخص‌های تکنیکال.

معمولا اسیلاتورها به عنوان یک اندیکاتور روند، شرایط بازار یا به بیان دیگر، نقاط اشباع خرید و فروش را نمایش می‌دهند. زمانی که اسیلاتور به بالاترین سطح می‌رسد، تریدرها آن را منطقه اشباع خرید و زمانی که پایین‌ترین سطح را لمس می‌کند،‌ منطقه اشباع فروش در نظر می‌گیرند.

به طور معمول، اسیلاتورها همراه با سایر اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال برای تصمیم‌گیری معاملات استفاده می‌شوند. تحلیل‌گران، زمانی اسیلاتورها را به کار می‌گیرند که نتوانند روند مشخصی را در قیمت یک دارایی یا ارز به راحتی پیدا کنند. برای مثال، زمانی که یک دارایی برای مدت طولانی با یک قیمت ثابت در حال معامله باشد.

اغلب اوقات، برای تشخیص شکست‌ها و بازگشت‌های احتمالی روند اسیلاتورها با اندیکاتورهای مووینگ اوریج ترکیب می‌شوند.

 

اسیلاتورهای متداول

رایج ترین اسیلاتورها عبارتند از؛ واگرایی میانگین متحرک همگرایی (MACD)، شاخص قدرت نسبی (RSI) و حجم در تعادل (OBV).

اسیلاتور واگرایی و همگرایی میانگین متحرک (MACD) شاخص‌های تکنیکال برای برآورد قیمت یک دارایی یا ارز است که به منظور پیش‌بینی ادامه یا شکست روند استفاده می‌شود. مکدی یکی از معروف‌ترین و پرکاربردترین اسیلاتورهای تکنیکال است که معامله‌گران برای اندازه‌گیری حرکت قیمت از آن استفاده می‌کنند.

اسیلاتور

اسیلاتور شاخص قدرت نسبی (RSI) یک شاخص مومنتوم است که حجم سود و زیان‌های اخیر را با یکدیگر مقایسه می‌کند تا حرکت قیمت دارایی به سمت بالا یا پایین و همچنین شرایط بازار را تعیین کند. محدوده تغییرات آن بین صفر تا صد است و در پایین نمودار قیمت ترسیم می‌شود.

معامله‌گران تکنیکال با استفاده از ابزارهایی مانند MACD و RSI نمودارهای قیمت دارایی‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کنند و به دنبال الگوهایی هستند که زمان خرید یا فروش دارایی مورد نظر را نشان می‌دهد.

اندیکاتور حجم تعادلی (OBV)، نیز یکی دیگر از شاخص‌های مومنتوم است که جریان حجم دارایی برای پیش‌بینی تغییرات قیمتی در آینده مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

 

تفاوت اندیکاتورو اسیلاتور

تفاوت اصلی اندیکاتورها و اسیلاتورها در کاربرد آن‌‌هاست. اندیکاتورها به پیش‌بینی روند قیمت در آینده کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کنند، ‌در حالیکه اسیلاتورها ارزش یک دارایی در زمان خرید و فروش را مورد بررسی قرار می‌دهند.

از بارزترین تفاوت‌های اندیکاتورها و اوسیلاتورها می‌توان به محل نمایش آن‌ها بر روی نمودار قیمت اشاره کرد. اندیکاتورها در کنار خط روند قیمت ظاهر می‌شوند، اما اوسیلاتورها در لایه‌ای جداگانه در پایین نمودار نمایان خواهند شد.

از دیگر تفاوت‌های اسیلاتور و اندیکاتور می‌توان به محدوده نوسان آن‌ها که بین صفر تا صد است، اشاره کرد. اسیلاتورها با نوسان در این محدوده اطلاعات زیادی در خصوص وضعیت بازار در اختیار تریدرها قرار می‌دهند.

قابل اعتمادترین سیگنالی که برای خرید و فروش می‌توان روی آن‌ها حساب کرد، نواحی واگرایی در اوسیلاتورها هستند. معامله‌گران از این سیگنال‌های اسیلاتورها به‌عنوان استراتژی معاملاتی استفاده می‌کنند.

موارد استفاده از اسیلاتور و اندیکاتور

 

سخن پایانی

اندیکاتورها و اسلاتورها از ابزارهای اساسی و مهم برای تحلیل‌ تکنیکال هستند که انواع مختلفی دارند. اغلب سرمایه‌گذاران و تریدرها برای معاملات خود از این ابزارهای تکنیکال استفاده می‌کنند. از آنجا که تنوع زیادی دارند، تریدرها می‌توانند با توجه به استراتژی یا نوع معامله خود از هر یک از آن‌ها استفاده کنند. اما، ‌پیش از انتخاب باید با کاربرد آن‌ها و اطلاعاتی که می‌‌دهند، آشنایی داشته باشند.

در حالت کلی،‌ اسیلاتورها و اندیکاتورها با مشخص کردن وضعیت بازار و روند فعلی قیمت کمک می‌کنند تا جهت حرکت قیمت در آینده را پیش‌بینی کرده و تصمصم درستی برای ورود و خروج معاملات بگیرید. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که اغلب اوقات لازم است این شاخص‌ها به طور همزمان و در کنار هم استفاده شوند تا نتیجه مطلوب‌تر و دقیق‌تری حاصل شود.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا