دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل بازار

آشنایی کامل با بهترین نوع تحلیل فارکس، بورس و ارز دیجیتال

هدف همه ما از حضور در بازارهای مالی کسب سود و داشتن درآمد دلاری مستمر است و فرقی هم نمی‌کند که معاملات خود را در بازار ارزهای دیجیتال انجام دهیم یا در بازارهای دیگری همچون فارکس یا بورس فعال باشیم. در هر صورت هدف اصلی از انجام هر معامله کسب سود است. برای رسیدن به این هدف روش‌های مختلفی وجود دارد که هرکدام به نحوی سعی می‌کنند احتمال موفقیت در این بازارها را افزایش دهند.

این کار معمولا با تحلیل بازار انجام شده و در جریان آن با استفاده از ابزار و داده‌های مختلف مسیر حرکت بعدی قیمت دارایی مورد نظر پیش‌بینی می‌شود. در حالت کلی چهار نوع تحلیل در بازارهای مالی مختلف داریم که شاید تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال بیش از دو نوع تحلیل دیگر مورد توجه قرار گرفته باشند. تحلیل سنتیمنتال و تحلیل آن چین با اینکه محبوبیت کمتری دارند ولی نباید از اهمیت بالای آن‌ها صرف‌نظر کنیم.

برای آشنایی کامل شما با انواع تحلیل در بازار فارکس، بورس، ارز دیجیتال و هر بازار مالی دیگر، قرار است در مقاله امروز مجموعه حسینی فایننس در مورد تحلیل تکنیکال، تحلیل فاندامنتال، تحلیل سنیمنتال و تحلیل آن چین صحبت کنیم و ببینیم که چه تفاوتی بین آن‌ها وجود دارد. مهم‌تر از همه می‌خواهیم ببینیم کدام تحلیل در کدام بازار مالی عملکرد بهتری دارد و می‌تواند ما را به درآمد بیشتر برساند. لطفا تا انتها ما را همراهی کنید.

انواع تحلیل در بازارهای مالی

در حالت کلی انواع تحلیل در بازارهای مالی شامل تحلیل تکنیکال یا فنی، تحلیل فاندامنتال یا بنیادی، تحلیل سنتیمنتال یا احساسات و تحلیل آن چین یا درون‌زنجیره‌ای می‌شود.

روش‌های مختلفی برای تحلیل بازارهای مالی وجود دارد که هرکدام براساس داده‌ها و ابزارهای خاص خود مسیر حرکت قیمت یک دارایی را پیش‌گویی می‌کنند. در هر بازار مالی معمولا دو نوع تحلیل داریم که شامل تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال می‌شود. با این حال اگر بخواهیم نگاه جامع‌تری داشته باشیم، تحلیل سنتیمنتال و تحلیل آن چین را نیز می‌توان به این لیست اضافه کرد.

اما تحلیل تکنیکال با تحلیل فاندامنتال چه تفاوتی دارد؟ کدام تحلیل در بازار فارکس یا بورس عملکرد بهتری دارد؟ آیا تحلیل تکنیکال در بازار ارزهای دیجیتال نیز جواب می‌دهد؟ آیا می‌توان از هر چهار نوع تحلیل در تمام بازارهای مالی استفاده کرد؟

این‌ها سوالاتی هستند که قرار است در این مقاله به آن‌ها پاسخ دهیم. اما قبل از هر چیز بهتر است چهار نوع تحلیل بازارهای مالی را به‌صورت جداگانه تعریف کنیم و ببینیم که اصلا منظور از تحلیل تکنیکال یا تحلیل سنتیمنتال چیست؟

انواع تحلیل بازار مالی

 

تحلیل تکنیکال

«تحلیل تکنیکال» (Technical Analysis) که در ادبیات مالی ایران به آن تحلیل فنی نیز گفته می‌شود نوعی تحلیل است که بازار را براساس داده‌های گذشته، مانند قیمت و حجم، مطالعه و بررسی می‌کند. تحلیل تکنیکال بر این اساس استوار است که با مطالعه تاریخچه قیمت یک دارایی در گذشته می‌توان مسیر حرکت آن را در آینده پیش‌بینی کرد.

این کار با استفاده از الگوها و اشکال هندسی موجود در نمودار قیمت دارایی‌ مورد نظر انجام می‌شود و گستردگی زیادی هم دارد. مفاهیم و ابزارهایی مثل «حمایت» (Support) و «مقاومت» (Resistance)، «روند» (Trend) و «خط روند» (Trendline)، «الگوهای کندل استیکی» (Candlestick Patterns)، «اندیکاتور» (Indicator) و «اسیلاتور» (Oscillator)، «امواج الیوت» (Elliot Wave) و خطوط «فیبوناچی» (Fibonacci) همگی زیرشاخه تحلیل تکنیکال محسوب می‌شوند.

جالب است بدانید که تحلیل تکنیکال موضوع جدیدی نیست و منشا آن را می‌توان در قرن ۱۷ و ۱۸ میلادی پیدا کرد. همین موضوع باعث شده محبوبیت تحلیل تکنیکال در مقایسه با سایر انواع تحلیل بیشتر باشد و در تمام بازارهای مالی بتوان از آن استفاده کرد.

در تحلیل تکنیکال کاری با ارزش ذاتی دارایی مورد نظر نداریم و صرفا از روی نمودار، قیمتی که روبه‌رویمان قرار دارد و تاریخچه قیمت آن دارایی را نمایش می‌دهد، تحلیل خود را انجام می‌دهیم. برای مثال براساس نقاط خاصی روی نمودار که قیمت در گذشته به آن‌ها واکنش نشان داده است، نقاطی را در آینده نمودار مشخص می‌کنیم و انتظار داریم قیمت با رسیدن به آن نقاط و محدوده‌ها از خود واکنش نشان بدهد.

برای درک بهتر موضوع، بازار فارکس را در نظر بگیرید که قصد داریم در آن روی جفت ارز پوند/دلار (GBP/USD) معامله کنیم. برای این کار نمودار این جفت ارز را در یکی از پلتفرم‌های معاملاتی باز می‌کنیم و اندیکاتورهایی مثل «میانگین متحرک» (Moving Average)، «شاخص قدرت نسبی» (Relative Strength Index) یا «باندهای بولینگر» (Bollinger Bands) را روی آن فعال می‌کنیم.

با این کار اطلاعات مختلفی به شکل گرافیک روی نمودار ظاهر می‌شوند که هرکدام معنی خاص خود را دارند. همچنین ممکن است در ادامه تحلیل تکنیکال خود به دنبال الگوهای نموداری همچون «پرچم» (Flag)، «سروشانه» (Head and Shoulders) یا «مثلث» (Triangle) بگردیم و آن‌ها روی نمودار رسم کنیم. در نهایت با در نظر گرفتن تمام داده‌های موجودی که روی نمودار قرار دارند، حدس می‌زنیم که احتمالا با گذشت زمان قیمت این جفت ارز با افزایش روبه‌رو خواهد شد و برای همین وارد معامله خرید یا «لانگ» (Long) می‌شویم. این همان تحلیل تکنیکال است.

تحلیل تکنیکال معمولا برای انجام معاملات در کوتاه‌مدت استفاده می‌شود و برای همین در بین معامله‌گران روزانه و کسانی که در طول روز معاملات متعددی دارند، بسیار محبوب است.

 

تحلیل فاندامنتال

نوع دیگر تحلیل در بازارهای مالی «تحلیل فاندامنتال» (Fundamental Analysis) است که در زبان فارسی به آن تحلیل بنیادی یا بنیادین نیز گفته می‌شود. در این نوع تحلیل که در کنار تحلیل تکنیکال دو نوع تحلیل اصلی بازارهای مالی به ‌شمار می‌روند، به ‌عوامل اقتصادی و مالی مختلفی که ممکن است روی بازار تاثیرگذار باشند، توجه می‌شود. این نوع تحلیل معمولا برای پیدا کردن ارزش ذاتی یک دارایی و تصمیم‌گیری برای خرید یا فروش آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معامله‌گرانی که از تحلیل فاندامنتال استفاده می‌کنند معمولا به دنبال اندیکاتورها و داده‌های اقتصادی، تصمیمات بانک مرکزی، گزارش عملکرد و درآمد شرکت‌ها، رویدادهای جهانی و موارد مشابه هستند و براساس آن‌ها معاملات خود را کنترل می‌کنند.

در تحلیل فاندامنتال، برخلاف تحلیل تکنیکال که مدام با نمودار دارایی‌های مختلف سروکار دارد، کاری با تاریخچه قیمت دارایی مورد نظر نداریم و تنها براساس عوامل خارجی ذکر شده تصمیم به خرید یا فروش می‌گیریم. به‌طور کلی تحلیل فاندامنتال با تحلیل و بررسی موارد زیر انجام می‌شود:

  • رویدادهای مربوط به بانک مرکزی: برای مثال می‌توان به تغییر سیاست‌های بانک مرکزی، اطلاعیه‌ها و کنفرانس‌های مطبوعاتی، سخنرانی افراد مهم بانک مرکزی و… اشاره کرد.
  • داده‌های اقتصادی: انتشار داده‌های اقتصادی مربوط به یک کشور خاص می‌تواند باعث افزایش یا کاهش ارزش ارز آن کشور شود که در نهایت باعث ایجاد نوسان در قیمت جفت ارز مربوطه در بازار فارکس خواهد شد. علاوه بر این، داده‌های اقتصادی کشور آمریکا تاثیر کلی‌تری روی بازارهای مالی مختلف در سرتاسر جهان می‌گذارد. در تحلیل فاندامنتال بررسی این که داده‌ها کمتر، بیشتر یا مطابق انتظار بوده‌اند از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند مسیر حرکت بازار را مشخص کند.
  • رویدادهای جهانی: رویدادهای سیاسی و جغرافیایی که در سرتاسر جهان اتفاق می‌افتد تاثیر زیادی روی بازارهای مالی دارد. برای مثال انتخابات، بلایای طبیعی مثل زلزله و سیل، درگیری‌های نظامی و شیوع بیماری‌های همه‌گیر همگی جزو این دسته قرار می‌گیرند و در تحلیل فاندامنتال به آن‌ها توجه می‌شود.
  • تحلیل و بررسی ارزش ذاتی یک شرکت یا پروژه: برای تحلیل بنیادین یک شرکت حاضر در بورس می‌توان گزارش‌های مالی آن شرکت، رقبا و بازارهای مربوطه را زیر ذره‌بین قرار داد. همچنین در بازاری مثل ارزهای دیجیتال تحلیل فاندامنتال ممکن است با تحقیق در مورد تیم توسعه‌دهنده، فناوری‌های به‌کاررفته در آن، کاربرد و نوع استفاده رمزارز مورد نظر، شرکت‌ها و پروژه‌های همکار، اسناد رسمی و نحوه توزیع و انتشار رمزارز آن پروژه انجام شود.

برای درک بهتر تحلیل فاندامنتال سناریویی را در نظر بگیرید که در جریان آن قصد داریم شاخص ۵۰۰ شرکت برتر آمریکا (S&P 500) را از نظر بنیادین تحلیل کنیم. برای این کار هدف‌مان زیر نظر گرفتن جلسه آینده بانک مرکزی آمریکا است که قرار است در جریان آن روی تغییر یا ثابت ماندن نرخ بهره تصمیم‌گیری شود.

در این صورت ابتدا باید با استفاده از تقویم‌های اقتصادی زمان جلسه بانک مرکزی را پیدا کنیم و مهم‌تر از آن مقدار قبلی و پیش‌بینی شده نرخ بهره را نیز در نظر داشته باشیم. علاوه بر این باید بدانیم که نرخ بهره و سایر داده‌های اقتصادی چه تاثیری روی بازارهای سرمایه می‌گذارند. آیا تاثیر آن‌ها منفی است یا می‌توانند با تاثیر مثبت باعث افزایش قیمت دارایی‌های مورد نظر ما شوند؟

در ادامه تحلیل فاندامنتال این شاخص می‌توانیم به شرایط کلی اقتصاد جهانی توجه داشته باشیم. آیا رویداد مهمی در سطح جهان در حال اتفاق افتادن است که می‌تواند روی قیمت دارایی‌های مورد نظر ما تاثیرگذار باشد؟ همه این‌ها در کنار یکدیگر تحلیل بنیادی را تشکیل می‌دهند.

تحلیل فاندامنتال معمولا با دید بلندمدت انجام می‌شود و اگر قصدتان از سرمایه‌گذاری کسب درآمد در طولانی‌مدت است، حتما باید از تحلیل فاندامنتال استفاده کنید.

 

تحلیل سنتیمنتال

سومین نوع تحلیل در بازارهای مالی «تحلیل سنتیمنتال» (Sentimental Analysis) یا «تحلیل سنتیمنت» (Sentiment Analysis) نام دارد که در زبان فارسی می‌توان معادل تحلیل احساسات یا تحلیل احساسی را برای آن در نظر گرفت. در این تحلیل هدف، ارزیابی احساسات افراد در مورد یک چیز خاص است. این کار ممکن است با بررسی شبکه‌های اجتماعی، نقدها و مقالاتی انجام شود که در اینترنت منتشر می‌شوند.

وقتی در بازارهای مالی از تحلیل سنتیمنت استفاده می‌کنیم در واقع هدف‌مان این است که بدانیم افکار عمومی در مورد دارایی مورد نظر ما چه حسی دارند. آیا نگرش مردم نسبت به آن صعودی است یا خیر؟ این نوع تحلیل شاخه‌ای از علم داده محسوب می‌شود که در جریان آن احساسات، نقطه‌نظرات و نگرش‌های مردم تحلیل می‌شود.

با تحلیل سنتیمنتال فارکس، بورس یا هر بازار مالی دیگر می‌توان نگرش معامله‌گران و سرمایه‌گذاران مختلف حاضر در آن بازار را متوجه شد. برای مثال قصد داریم در بازار فارکس روی جفت ارز یورو/پوند (EUR/GBP) معامله کنیم. برای تحلیل سنتیمنتال این جفت ارز می‌توانیم از روش‌ها و ابزارهای زیر استفاده کنیم:

  • گزارش‌های مربوط به تعهد معامله‌گران: این گزارش‌ها را کمیسیون معاملاتی معاملات آتی کالای ایالات متحده منتشر می‌کند. در این گزارش‌ها تعداد معاملات خرید و فروش معامله‌گران بزرگ بازار فارکس با یکدیگر مقایسه می‌شود.
  • خلاصه موقعیت‌های معاملاتی در بروکرها: بسیاری از بروکرهای فارکس گزارش‌هایی را منتشر می‌کنند که در آن‌ها می‌توان درصد کل معامله‌گرانی که در یک جفت ارز خاص موقعیت معاملاتی خرید یا فروش دارند را مشاهده کرد.
  • معاملات باز در بازار آتی فارکس: با بررسی معاملات باز یا به‌اصطلاح «اپن اینترست» (Open Interest) در بازار آتی فارکس می‌توانید احساسات پیرامون آن ارز را بسنجید.

علاوه بر این، در برخی از بازارهای مالی ممکن است با شاخص‌های دیگری نیز روبه‌رو باشیم که با تحلیل آن‌ها می‌توان احساسات بازار را درک کرد. برای مثال در بازار ارزهای دیجیتال «شاخص ترس و طمع» (Fear and Greed Index) را داریم که به کمک آن می‌توان احساسات کلی معامله‌گران بازار رمزارزها را در یک نگاه فهمید.

 

تحلیل آن چین

«تحلیل آن چین» (Onchain Analysis) که به آن تحلیل درون‌زنجیره‌ای نیز گفته می‌شود، نوعی تحلیل است که تنها در بازار ارزهای دیجیتال شاهد آن هستیم. در این نوع تحلیل داده‌های موجود در بلاک چین مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرند و در نهایت اطلاعات مفیدی در مورد وضعیت بازار منتشر می‌شود. این داده‌ها شامل تراکنش‌های انجام شده در شبکه، تعداد معاملات، میزان رمزارز موجود در کیف پول‌های دیجیتال و موارد مشابه می‌شود.

معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال می‌توانند به کمک تحلیل آن چین بفهمند چه کسانی رمزارزهایشان را در کیف پول‌های خود نگه می‌دارند و چه کسانی ترجیح می‌دهند آن‌ها را بفروشند یا بخرند. علاوه بر این، به کمک این تحلیل می‌توان فهمید معامله‌گران بزرگ موقعیت‌های معاملاتی خود را چگونه مدیریت می‌کنند و در واکنش به اخبار و رویدادها چه عکس‌العملی از خود نشان می‌دهند.

همان‌طور که می‌دانید یکی از مزیت‌های اصلی فناوری بلاک چین که ارزهای دیجیتال برپایه آن استوار هستند، این است که تمام تراکنش‌ها شفاف هستند و هرکسی می‌تواند آن‌ها را ببیند. با این حال داده‌های خام موجود در بلاک چین شاید برای معامله‌گران معمولی دارای معنی نباشد. خوشبختانه برخی شرکت‌ها و پلتفرم‌های خاص تمام دردسرهای تحلیل این داده‌های خام را به جان خریده‌اند و افراد مختلف می‌توانند با خرید اشتراک آن‌ها از اطلاعات به‌دست آمده از آن‌ها استفاده کنند.

تحلیل آن چین را می‌توان نوعی تحلیل سنتیمنتال نیز در نظر گرفت زیرا با استفاده از آن می‌توان احساسات بازار رمزارزها را تحلیل کرد.

 

بهترین نوع تحلیل در فارکس

در بازار فارکس می‌توان از سه نوع تحلیل تکنیکال، فاندامنتال و تحلیل سنتیمنت استفاده کرد. همچنین به دلیل حجم معاملات بالای فارکس استفاده از تحلیل تکنیکال در این بازار در مقایسه با بازارهای دیگر عملکرد بهتری دارد.

برخی تریدرهای فارکس روی تحلیل تکنیکال تعصب دارند و معتقدند تمام چیزی که برای سودآوری در این بازار مورد نیاز است، روی نمودار قرار دارد. این افراد تمایلی به تحلیل فاندامنتال یا سنتیمنتال بازار فارکس ندارند و تنها براساس تاریخچه قیمت دارایی مورد نظر خود معامله می‌کنند.

در این بین برخی دیگر از معامله‌گران وجود دارند که تحلیل فاندامنتال را به سایر انواع تحلیل ترجیح می‌دهند. این افراد که معمولا به دنبال سودآوری از فارکس در طولانی‌مدت هستند، تمرکز خود را روی تحلیل فاندامنتال می‌گذارند و چندان تمایلی به استفاده از الگوهای نموداری و اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال ندارند.

با این حال شاید بهتر باشد برای ایجاد یک استراتژی معاملاتی منعطف و قابل اطمینان از هر دو نوع تحلیل فاندامنتال و تکنیکال بهره بگیرید و نیم‌نگاهی نیز به تحلیل سنتیمنتال بازار داشته باشید.

این نکته را نیز فراموش نکنید که فارکس بزرگترین بازار مالی جهان است و حجم معاملات بسیاری بالایی دارد. تحلیل تکنیکال نیز در بازارهایی که حجم معاملات بالایی دارند و امکان دستکاری در آن‌ها بسیار کم است، عملکرد بهتری دارد. بنابراین اگر بخواهیم بهترین بازار را برای تحلیل تکنیکال انتخاب کنیم به‌احتمال زیاد بازار فارکس بهترین گزینه خواهد بود.

 

بهترین نوع تحلیل در بازار ارزهای دیجیتال

در بازار ارزهای دیجیتال علاوه‌بر بر سه نوع تحلیل تکنیکال، فاندامنتال و سنتیمنتال با تحلیل آن چین یا درون‌زنجیره‌ای نیز طرف هستیم که اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیارمان قرار می‌دهد.

در بازار ارزهای دیجیتال نیز می‌توانید از هر چهار نوع تحلیل تکنیکال، فاندامنتال، سنتیمنتال و آن چین استفاده کنید. تحلیل آن چین به‌ویژه به خاطر اینکه تنها در بازار ارزهای دیجیتال امکان‌پذیر است، می‌تواند اطلاعات بسیار مفیدی را در مورد وضعیت کلی بازار در اختیار ما قرار دهد.

از طرف دیگر، از آنجایی که پروژه‌ها و رمزارزهای بسیار زیادی وجود دارد و هر روز نیز شاهد عرضه ارزهای دیجیتال جدید هستیم، تحلیل فاندامنتال نیز در بازار رمزارزها بسیار مهم است. شما باید قبل از سرمایه‌گذاری در هر رمزارز با تیم سازنده آن آشنا شوید، عملکرد آن را بشناسید و بدانید وضعیت انتشار آن به چه شکلی است.

تحلیل تکنیکال در بازار ارزهای دیجیتال نیز جوابگو است و متخصصان این نوع تحلیل می‌توانند دانش خود را به دنیای جذاب رمزارزها نیز بسط بدهند. البته بازار ارزهای دیجیتال به اندازه سایر بازارهای مالی حجم معاملات ندارد و به همین دلیل برخی‌ها معتقدند تحلیل تکنیکال در این بازار نتایج قابل‌اطمینانی را به‌همراه ندارد. این افراد عقیده‌ دارند بازار رمزارزها تحلیل‌پذیر نیست و نمی‌توان روی الگوها و اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال اطمینان کرد.

با این حال با بررسی تاریخچه قیمتی رمزارزهای مشهور بازار می‌توان دریافت که علی‌رغم حجم پایین معاملات در مقایسه با سایر بازارهای مالی، تحلیل تکنیکال هنوز هم در بازار ارزهای دیجیتال جواب می‌دهد و بسیاری از معامله‌گران با استفاده از این روش معاملات خود را انجام می‌دهند.

 

بهترین نوع تحلیل در بورس

در بازار بورس ایران نیز از تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال استفاده می‌شود. همچنین روانشناسی فردی و بازاری که زیرشاخه تحلیل سنتیمنتال است، در بورس ایران نیز استفاده می‌شود.

در بازار بورس ایران نیز تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادین دو مورد از بهترین روش‌های تحلیل به حساب می‌آیند. شما می‌توانید با استفاده از تحلیل فاندامنتال ارزش ذاتی سهم مورد نظر خود را با استفاده از روش‌های موجود محاسبه کنید و سپس به کمک مفاهیم تحلیل تکنیکال نقاط ورود و خروج مورد نظر خود را پیدا کنید.

علاوه بر این، روانشناسی فردی و بازاری نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. برای سرمایه‌گذاری در بورس ایران باید بدانید که هم‌اکنون در چه مرحله‌ای از چرخه احساسات قرار داریم. آیا مردم هم‌اکنون تمایل به ورود سرمایه خود به بازار بورس را دارند یا رفته‌رفته سرمایه از این بازار خارج و به سمت بازارهای دیگر می‌رود؟ بنابراین همان‌طور که می‌بینید تحلیل سنتیمنتال نیز می‌تواند در بورس ایران جوابگو باشد.

 

سخن پایانی

هدف از معامله در هر بازار مالی پیش‌بینی صحیح روند حرکت قیمت و کسب درآمد از آن است. برای این کار از روش‌های مختلفی برای تحلیل بازار استفاده می‌شود که در حالت کلی می‌توان آن‌ها را به چهار دسته تحلیل تکنیکال، تحلیل فاندامنتال، تحلیل سنتیمنت و تحلیل آن چین تقسیم‌بندی کرد. تحلیل آن چین یا تحلیل درون‌زنجیره‌ای تنها مختص بازار ارزهای دیجیتال است ولی از سه نوع تحلیل دیگر در تمام بازارهای مالی همچون فارکس و بورس استفاده می‌شود.

هر کدام از انواع روش‌های تحلیل بازار مزایا و معایب خود را دارند که باعث می‌شود استفاده از برخی از آن‌ها در یک بازار مالی عملکرد بهتری نسبت به سایر بازارها داشته باشد. برای مثال از آنجایی که تحلیل تکنیکال در بازارهایی با حجم معاملات بالا عملکرد بهتری دارد، استفاده از آن در بازار فارکس توصیه می‌شود.

در مقاله امروز حسینی فایننس به‌طور کامل در مورد انواع تحلیل در بازار فارکس، بورس و ارز دیجیتال صحبت کردیم و گفتیم که استفاده از کدام یک از آن‌ها در چه بازاری بهتر است.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا